Tips: Lean för kommunikation

Idag tänkte jag tipsa om metoden Lean knuten till kommunikation. Lean är en effektivitetsmetod framtagen av Toyota. Du har säkert hört talas om den. Den är effektiv. Dock inte lika effektiv som metoden BPMS (Business Process Management System) som i sig innehåller Lean som en liten del.

Att kommunicera är bland det svåraste som finns. Sannolikheten för missförstånd är enorm – även när vi talar om tvåvägskommunikation. E-post är envägskommunikation, ska du veta.

I tvåvägskommunikation är det ofta två personer inblandade. Som jag skrivit tidigare blir dessa två personer konstant fyra i själva dialogen eftersom vi har olika uppfattning i hjärnan av vad som sägs. Det beror framförallt på att vi har tre olika delar i hjärnan som sköter vår kommunikation:

  1. Neocortex
  2. Limbiska systemet
  3. Lilla hjärnan (Cerebellum)

Dessutom har du även Reptilhjärnan som går igång med jämna mellanrum.

Nedan ser du ungefär var de olika delarna av hjärnan finns.

3 Hjärnor

De ovanstående tre hjärnorna går igång från ditt tänkande till ditt görande till ditt varande.

När vi lyssnar på en kommunikation (någon som talar till oss), går Neocortex igång. Neocortext är din medvetna medvetenhet.

Om du använder den kunskap som kommunikationen ger dig, innebär det att du modifierar något i ditt beteende. Och när du gör det, skapar du ny erfarenhet. Då aktiveras det limbiska systemet och skapar en känsla.

När du upprepar denna känsla om och om igen, når du vad vi kallar för ”ett tillstånd”. Då aktiveras Lilla hjärnan, dvs ditt undermedvetna. Du behöver inte längre tänka på vad du gör och hur du gör. Det faller sig automatiskt. Du tänker inte längre överhuvudtaget. Allt går via ditt undermedvetna.

Det är så utbildning och utveckling fungerar. Jag brukar berätta detta när vi talar om inlärningstrappan.

Inlärningstrappan

När du omedvetet inkompetent är du inte ens medveten om detta. Så får du via kommunikation något som gör att du inser att du är inkompetent. Du blir medvetet inkompetent. Neocortex tar emot informationen. När du omvandlar detta till känslor som skapar en medveten förändring är således Limbiska systemet igång. Du pluggar och förändrar något. Dina handlingar blir annorlunda och du blir medveten om att du har skaffat dig kompetens. När du sedan upprepar detta så att det blir omedveten kompetens är Lilla hjärnan igång.

Tänk dig att du ska lära dig köra bil, spela piano eller kanske lära dig skriva på datorn (utan att titta på tangenterna). Du är inte omedvetet kompetent förrän du kör utan att tänka på att växla, att spela på pianot utan att fundera över var tangenterna finns. Samma sak när du lär dig skriva på datorn.

För att öka kommunikationen kan du använda Lean som ett verktyg. Lean används för att titta på processen. Ungefär så här kan du tänka dig Lean och kommunikationen:

  1. Tänk långsiktigt! HUR kan du förandra i dig själv en ökad kommunikation?
  2. Kartlägg kommunikationen! Vad sker när du kommunicerar? Ser det likadant ut oavsett med vem du kommunicerar? Finns det fallgropar?
  3. Eliminera slöseri genom att identifiera vilken typ av människor som irriterar dig. Gärna också varför.
  4. Lär dig respektera alla. Vi är olika och vi kommunicerar olika. En del använder höger hjärnhalva mer än vänster osv. Vissa behöver mycket fakta, andra vill bara ha övergripande bilder, några hoppar mellan informationen – gärna helt obehindrat. När vi kommunicerar med någon som använder hjärnan på ett annorlunda sätt än oss själva, kan irritation uppstå. Utmana dig själv genom att lära dig mer om din egen personlighet och andras. Skapa en struktur som fungerar för alla.
  5. Arbeta med att ständigt förbättra ditt sätt att kommunicera. Ett bra sätt är att utöka din emotionella intelligens ytterligare. Läs gärna mer här om emotionell intelligens. Förbättra kvaliteten på din kommunikation genom att träna.

Idag lottar jag ut en kursdel ur onlinekursen ”Utveckla din personlighet”, där du får tillgång till några intressanta personlighetstester. I den kompletta kursen finns 33 tester, men här får du tillgång till några få. Klicka på länken här om du vill vara med och tävla. Välj BOKA och motivera varför du ska vinna.

Lycka till med både kommunikation och tävling

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Tagged with →  
Share →
0 comments
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest