Currently viewing the category: "Utbildning"

Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Gratis skrivövning

Ibland är det ensamt att vara författare. Om du känner likadant, tycker jag att vi alla ska träffas en kort stund och skriva tillsammans. Jag bjuder på en härlig skrivövning som jag hoppas tilltalar dig.
Den 18 september kl 18.00 träffas vi via datorn.

Under ca 1 timme arbetar vi tillsammans. Du får information i förväg så att du kan förbereda dig. Sedan kör vi digitalt.

Det är min förhoppning att vi gemensamt kan få till lite roliga berättelser.

Om du vill delta, anmäl dig här via bifogade länk.

Länk till anmälan – Gratis skrivövning via webinar

Nu skriver vi tillsammans

Jag lovar dig också ETT av mina allra bästa verktyg för att skriva och gestalta.

Ser fram emot att få träffa dig digitalt.

Varma skrivhälsningar
Monica

 

Linda Broberg gästbloggar

Flera av deltagarna i onlinekursen kommer att presentera sig här på min blogg. Syftet är dels att de behöver synas i sociala medier, dels att de med hjälp av min blogg får följa automatiseringen i övriga sociala medier.

Här presenteras Linda Broberg. Tack Linda, för dina fina vitsord.

*******

Författarporträtt Linda Broberg

Om:

Linda BrobergJag, Linda Broberg föddes 1977, ca 4 mil från Stockholm. Jag bor fortfarande kvar på min barndomsort och arbetar som banktjänsteman i en närliggande kommun. Vid sidan av arbetet skriver jag dikter, noveller och romaner sedan ett antal år tillbaka och blev utgiven i tête-bêche-antologin ’Fuck mobbning’ under 2017. Ämnet är viktigt och boken har sålts till skolor över hela landet.

Favoritgenren har sedan barnsben varit skräck. Favoritförfattaren är Dean R. Koontz.

Jag brinner för texter om relationer och fasa, både inom traditionell skönlitteratur och science fiction. I facebookgruppen ’Författare söker testläsare’ har jag läst ett antal texter och tycker det är givande och lärorikt att ta del av andras texter och ge input till skribenterna.

Aktuellt:

Via instagramkontot @lindabroberg77 skriver jag kortare texter och dikter.

Linda Brobergs instagramdikter
Jag har flera idéer på gång parallellt och är i redigeringsstadiet på min första roman. Det är ett skönlitterärt relationsdrama som handlar om ett kvinnligt tvillingpars med- och motgångar genom livet.

Romanen skrevs till största delen i mobilen på tåget på väg till och från jobbet. Inspirationen kommer när man minst anar det och det gäller att vara beredd!

I år är jag kursmedlem i Ann Ljungbergs Författarateljen och har gått ett par webkurser för Monica Ivesköld.

Jag funderar på att ta tjänstledigt och gå en heltidskurs i skrivande framöver, med målet att utvecklas i skrivandets konst. Just nu går jag kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” i Monica Iveskölds regi. Under 20 veckor kommer jag tillsammans med gruppen att göra uppgifter som gynnar projektplanering och marknadsföring.

Det är inte lätt att sälja sina texter och böcker och det gäller att informera läsarna parallellt med att man skriver via exempelvis sociala medier. Kursen är lärorik med många tips för effektivisering av planeringen. Precis vad jag behöver för att få struktur på mina projekt och komma vidare i mitt skrivande, tack Monica!

Vid pennan
Linda Broberg

 

Så här gör du för att överlista Facebooks nya algoritm

Sociala medier är viktigt. Det är vårt absoluta nätverkande i realtid. Som du kanske vet erbjuder jag en onlinekurs i sociala medier. Den heter ”Nå ut – Lär dig använda i sociala medier professionellt”. (Just nu till extrapris! 6 veckors övningar. Du har tillgång till kursen i 3 månader.)

Trots att du blir oerhört duktig på att använda sociala medier, behöver jag förtydliga att du måste överlista algoritmerna som ständigt ändras i de olika medierna.

Sociala medierDet är ett tag sedan de kom men de ställer fortfarande till mycket problem för användarna.

Facebook-teamet bröt ner algoritmerna i fyra delar:

  • Tillgängligt innehåll
  • Signaler (överväganden om innehåll)
  • Förutsägelser (överväganden om person)
  • Totala poängen

Signaler är varumärken och marknadsföring.

Facebook prioriterar inlägg från familj och vänner eftersom de tror att en person-till-person-anslutning är mer värdefull än en person-till-sida-anslutning. Det betyder att du som har företagssidor måste arbeta hårdare för att få kontakt med läsare/gillare. I stället för att fokusera på vad läsaren uppfattar som populärt och intressant, måste vi fokusera på vad som gör innehållet personligt. Att förstå var och en av signalerna och rankingfaktorerna i Facebook-algoritmen är det första steget i att skapa innehåll som rankas bra.

När du överväger olika typer av innehåll som Facebook kommer att gynna i nyhetsflödet, är det viktigt att du skiljer mellan ”aktiva” och ”passiva” interaktioner. Aktiva interaktioner som att dela, kommentera och reagera skapar större vikt än ”passiva” interaktioner som att klicka och visa.

Skapa därför sådant innehåll som du tror att dina läsare kan dela vidare. Som till exempel detta innehåll. Om du verkligen vill ha hjälp med algoritmerna, så hjälp till att dela innehåll med varandra.

Vad ska du göra?

Här är några värdefulla tips för att överlista algoritmerna:

  1. Du ska först och främst vara mer aktiv. Svara och kommentera de inlägg som du läser.
  2. Dela så mycket du kan. På så sätt sprids informationen och fler läsare får ta del av det intressanta.
  3. Skriv kvalitativa innehåll, sådana som dina läsare verkligen har nytta av. Fokusera på inlägg som knyter samman personer. Sprid dem i olika grupper och på olika sidor. Tänk igenom vilka läsarnas utmaningar är, vad motiverar dem, vem älskar de att interagera med, och slutligen vad och vem bryr de sig om? Posta inlägg som verkligen skapar interaktion och mening för läsarna.

Har du flera sidor på FB, glöm inte dela dina egna inlägg i grupperna. Hjälp till att sprida informationen så att kunskapen ökar för alla.

Själv har jag i skrivande stund många olika FB-sidor (förutom min privata) och har även startat ett antal grupper. Här ser du några av dem samt länkar till övriga sociala medier:

LinkedIn: https://se.linkedin.com/in/monicaiveskold
Facebook-länkar: https://www.facebook.com/MilordInspiration/,
https://www.facebook.com/ResultatDirekt/,
https://www.facebook.com/Nycklar-i-vardagen-digitala-utbildningar-1506477816277818/,
https://www.facebook.com/MonicaIveskold.forfattare/
Pinterest: https://se.pinterest.com/monicaiveskold/
YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCemn9EdhCtXONf3htNGSEmw/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0
Instagram: https://www.instagram.com/monicaiveskold/

Stort lycka till med din kommunikation i sociala medier
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Hur du skapar din bok i 10 steg

Det är lätt att skapa en bok själv. Svårt att däremot sälja den. Men det är en annan historia.

Här får du en sammanfattning på hur du skapar din bok i 10 steg.

Skapa din egen bok

Det finns många sätt att göra detta på. Jag har publicerat 61 facklitterära böcker sedan 80-talet, en barnbok, och deltagit i många antologier med mina noveller. Bara i år har jag utkommit med i fyra antologier och en diktsamling. Inte illa.

Att själv publicera en bok kommer inte att göra dig till någon Stephen King eller att skriva romaner i klass med Harry Potter och du får inte heller några marknadstips här eller veta hur du skapar ett antal följare och blivande läsare. Nej, jag vill ge dig tio punkter på hur du hämtar orden i skallen och får dem på pränt i en egen bok.

Detta behöver du veta. Och skulle du vilja tackla det mer på djupet, rekommenderar jag vår omtyckta onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”.

1 Dokumentera din idé

hjarnan-idenAlla böcker, både romaner och fackböcker, startar med en idé. Skriver du en roman, kan den börja med en karaktär och något specifik som denne person får uppleva.

Viktigt är att du skriver ner dina idéer, bit för bit, i ett dokument. Det kan vara i Words eller PowerPoints dispositionsläge eller i ett Excel-kalkylblad.

2 Skriv boken

Investera din tid och energi i att skriva. Skyll inte på att du inte har tid. Du måste kanske försaka något. Det kan vara TV-tittande eller sociala medier eller något annat. Planera i din kalender för skrivtiden. Viktigt är att lägga in återkommande tid. Även om du bara kan skriva femton minuter eller en halv timme per dag, är det bättre än ingenting. Din bok växer sakta fram. Skrivandet kräver disciplin.

Skriva 5 tipsDu kan använda Word eller Google Docs (som är gratis) för att skriva. Vill du investera i en programvara rekommenderar jag Scrivener.

Själv skriver jag ett råmanus varje år genom att delta i NaNoWriMo (National Novel Writing Month) som alltid är i november. För att få certifikat krävs att du skriver 50.000 ord. Jag brukar hamna på 80.000. Det är stommen till ett manus.

3 Redigera boken

Om du tycker att skrivandet är tidskrävande, är redigeringen det i ännu högre grad. Jag har skrivit tre manus de senaste tre åren. Nu, äntligen, är mitt manus för första romanen nästan klart och ska ges ut. Det har tagit mig tre år att redigera och fjorton rundor för att få ordning på manuset.

Har du pengar, investera i en lektör som går igenom ditt manus. Det har jag gjort och då får du underlag för redigeringen, framförallt gällande det totala innehållet. Vill du få den sakgranskad och djupare återkoppling, ska du investera i en redaktör.

Viktigt är att skaffa testläsare som är ärliga och ger dig vettiga synpunkter till förbättring.

Kanske vill du ha en korrekturläsare. Vi hittar sällan våra egna fel och grammatiska ankor.

Oavsett vilket, bör du köra din text genom ett redigeringsprogram i datorn. Sedan kan du testa det ur läsbarhetssynpunkt via LIX-programmet.

4 Skaffa testläsare

Det är superviktigt att du får ett antal testläsare, som jag skrev ovan. De kommer underfund med om du skrivit förståeligt eller ifall du behöver förtydliga. Givetvis behöver vi inte ändra enbart på förslag från testläsare men det ligger alltid något bakom deras återkopplingar.

Välj testläsare som är intresserade av den genre du skrivit inom.

5 Bestäm format på boken

Ska du publicera en e-bok, en tryckt bok eller en ljudbok?

Ta reda på hur formatet behöver skicks till tryckeriet/leverantören, baserat på vilket format du väljer. Många print-on-demand-bolag vill ha manus på ett sätt och andra på ett annat. Jag har jobbat med några stycken som har valt att få det i PDF-format. Det betyder att du själv eller någon annan måste sätta boken, innan den går till tryck.

Men några vill ha den i sättningsprogram som exempelvis InDesign. Då behöver du köpa programmet eller tjänsten.

Gör du en e-bok, kan du publicera den gratis. Här är några länkar till dessa gratistjänster:

Kindle: https://kdp.amazon.com/en_US/

Draft Digital: https://www.draft2digital.com/

Båda dessa är amerikanska och Kindle funkar bäst för svenska förhållanden.

6 Skapa omslag

Omslaget är viktigt. Många förstår inte att det är ditt första visitkort till boken. Färg och form påverkar, likaså layouten på texten. Självfallet behöver du en kraftfull baksidestext som gör boken intressant för läsaren.

Om du behöver veta mer om layout, rekommenderar vi vår onlinekurs i ämnet ”Layout, design och formgivning”.

Har du råd så anlita en professionell designer för detta. Det är värt pengarna. Ska du skapa det själv behöver du programvaror som exempelvis Photoshop Elements.

7 Formatera texten

Har du enbart skrivit text, är den ganska lätt att formatera. Använd formatmallar i exempelvis Word. Då kan du enkelt ändra i efterhand. Rubrikerna bör vara i teckensnitt för sans seriff (utan fötter) och texten kan vara med fötter eller annat lättläst snitt. En rad får aldrig överstiga tretton (13) centimeter om du vill uppnå läsbarhet.

Mer information kan du få om du köper min bok ”Handbok i textproduktion” som innehåller all information om detta.

8 Ladda upp och publicera boken

Om du väljer ett print-on-demand-tryckeri, får du pris för tryckkostnaden av dem, ofta via färdiga kalkyler. De skapar ofta även e-bok direkt.

Vill du bara publicera din e-bok, utan kostnad, välj någon av ovanstående leverantörer.

Tryck på knappen och publicera din bok, när du är säker på att den är felfri och ser professionell ut.

9 Dags för marknadsföring – berätta för alla att du ger ut en bok

Det är ingen mening med att publicera en e-bok eller trycka en bok som ingen läser. Meddela därför alla att den finns. Använd sociala medier och sprid ditt budskap på alla håll och kanter.

10 Fira din bok

Om du ger ut boken fysiskt, kanske du ska ha ett releaseparty. Oavsett vilket, glöm inte fira att du är klar och att boken är tillgänglig.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Går det att stänga tankarna?

Idag tänkte jag berätta om att det går att stänga tankarna. Om du byter ut tanken mot en motorisk rörelse, kan du lära din hjärna att slå av och på. I stället för att använda hjärnan kan du lära dig använda hjärtat mer.

Detta tränar vi på i onlinekursen ”Nålsögat – Stäng tankarna eliminera stress och oro”. Här får du en provlektion från ett webinar som jag körde den 23 juli.

Ja tack, jag vill gärna få ta del av inspelningen från webinariet ”Introduktion till Nålsögat”.

Få energi - stäng tankarnaOm du vill fortsätta får du gärna anmäla dig till onlinekursen och får sommarrabatt av mig. 300 kronor skänker jag bort som en sommarpresent till dig. På så sätt kan du unna dig något annat för de pengarna.

Kursen varar i åtta (8) veckor och du lyssnar på inspelningen som ligger i plattformen, en gång per vecka under ca en timme. Sedan tränar du på de övningar du får, varje dag under resten av veckan.

Genom att träna, lär du din hjärna förstå hur du med hjälp av övningarna vill stänga av hjärnan och hitta din on/off-knapp.

Passa på att träna din hjärna. Till hösten går kursavgiften upp, så du sparar ännu mer nu om du anmäler dig före den 23 augusti. Här är länken till bokningen av kursen.

Ja tack, jag vill gärna boka onlinekursen ”Nålsögat” och lära mig stänga tankarna. Nu med rabatten 300 kronor.

Du kan välja om du vill betala allt på en gång eller betala 200 kronor nu och får resten fakturerat.

Genom att nöta in övningarna lär du din hjärna stänga tankarna. Ju mer du övar, desto snabbare kan din on/off-knapp fungera.

Stort lycka till med en mer stressfri vardag
önskar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Kerstin Lindqvist gästbloggar

Onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” handlar om precis detta – kombinationen av att skriva och marknadsföra samtidigt. Jag har bett deltagarna i kursen att skriva ett blogginlägg, dels för att de ska nå ut, dels för att de ska få följa min spridning i sociala medier.

Först ut är Kerstin Lindqvist. Här är hennes underfundiga blogginlägg. Jag ser fram emot Kerstins böcker. Gillar verkligen ditt sätt att skriva, Kerstin.

Hjärtan i miniatyr

 

Kerstin LindqvistDirektlinje till ryska försvaret har jag inte. Däremot har jag kontakt med Monica Ivesköld och för mig känns det bättre. Mer användbart. Speciellt att få gå kursen ”Planera ditt skrivande”. Ett måste där jag, som har systemångest, lär mig att bli strukturerad. Att slippa leta. Leta bland lappar i olika lådor. Meningar jag skrivit här och där i olika anteckningsböcker. Var finns de nu, när tiden gått och minnet svikit?

Planering är ett viktigt mål att ta sikte på. Jag som åker dit näsan pekar och gör saker när de faller mig in och ibland faller de alldeles ut ur minnet. Ett strategiskt tänk måste man ha. Börja från slutet, säger Monica. Börja med marknadsföring och manus samtidigt.

Vi tränar också att våga synliggöra oss själva. Att låta någon annan läsa och kanske tycka till om texten. För det behövs det ett rejält träningsläger. Specialstyrkorna intar facebook.

MyraI min värld behöver jag Monica Iveskölds kurs för att kunna retirera till kalendern när minnet sviker. Att kunna länka till planeringsschemat när näsan vill peka åt ett annat håll än det som beslutats. Att inta nya landområden i min hjärna. Att förnyas i tankarna. Att samla ihop spretiga styrkor och få dem enade, mot gemensamma fienden – rädslan och oordningen. Anfallsschema om hur och när man kryper fram ur skyttegraven när skräcken vill segra.

Segern tillhör modet. Det som ser ljuset och besegrar oönskade tankar som nu inte längre kan stå i vägen för inspirationen. Att spana in och fånga idéer. Segern tillhör också strukturen och ordningen som får skrivandet att flyta på bättre.

Det känns som om jag fått direktkontakt med mitt eget försvarssystem och kanske lyckas jag med hjälp av kursen att lokalisera mina rädslor. Desarmera de flesta och få dem att byta sida. Att verka för mig och inte emot mig, genom att utmana istället för att omintetgöra.

Så jag har fått verktyg redan nu att inse att jag kan bli ÖB i mitt eget skrivarliv så att jag kan lägga under mig nya landområden.

Ser fram emot att ännu flera landområden intas tack vare direktlinjen till Monica Ivesköld och hennes kurs.

Kerstin Lindqvist

 

 

 

Om att skriva en roman – 7 värdefulla tips

Skriva

Jag skriver en romanserie. Första delen handlar om Henrietta, maskrosbarnet, som överlever tack vare den stora kärleken. Titeln är ”Porten till friheten”.  Ytterligare två delar skrivs i den här serien. En av dem heter ”Förlöst” och är en fristående fortsättning på Porten. Den andra heter ”Elvira” och är också helt fristående.

Samtliga böcker innehåller mycket kärlek, mycket dramatik och känslor. Det ska de göra om de ingår i genren Feelgood eller Romance.

Jag har utbildat mig mycket de senaste åren för att kunna skriva bra romaner. Fackböcker behärskar jag utan och innan med mina 61 utkomna böcker sedan 80-talet.

Idag tänkte jag bjuda dig som skriver på några värdefulla råd kring skrivandet, framförallt om du skriver i genren Romance/Feelgood. Som du vet bloggar jag också om böcker. Varje måndag har jag en bokrecension. Ibland är det någon författare som bett mig recensera, andra gånger är det en recension från en självvald bok. Jag hoppas tipsen hjälper dig hitta intressanta böcker.

1 Hitta tyngdpunkten i romanen

Vad göms i din bokVilken typ av berättelse skriver du? Du måste ha en hållbar historia i botten. Jag har läst en del böcker som jag recenserat som tyvärr inte har hållit spänningen till slutet. Ibland är de alltför förutsägbara. Så är det givetvis ofta med kärleksromaner, men som Catrine Tollström skriver i sina böcker ”Fängsla dina läsare” och ”Överraska dina läsare”: Det gäller att överraska. Som när molnen skingrar sig, och blottar en oförutsägbar himmel.

Viktigt är också, som boken ”Story Engineering” handlar om, att hitta vändpunkterna och att verkligen jobba med tyngdpunkten för själva gestaltandet.

Kanske måste du göra en kraftfull research kring tidpunkten för romanen. Detsamma gäller ständigt när vi illustrerar något. Jag minns när jag stod på scenen i musikalen ”1811” och kom på att hela den fantastiska historien hade en gammal målare snidat i trä och gjort en utställning av. Min morfar tog mig med på den fascinerande utställningen när jag var barn. Jag glömde den aldrig. Sedan fyrtio år senare fick jag vara en av aktörerna som verkligen levde sig in i det hemska slaget.

2 Målgruppen för romanen

Det är alltid viktigt att tänka sig målgruppen för romanen eller fackboken när du skriver. På så sätt blir ditt ordval mer relevant. Händelserna anpassar bättre. Vilken ålder riktar du dig till?

Pojkarna Bus och de 3 nycklarnaJag minns hur jag funderade när jag skrev min första barnbok ”Pojkarna Bus och de 3 nycklarna”, tillsammans med mina norska barnbarn. Efterhand som jag skrev blev det självklart att boken var avsedd för barn i åldern 5-11 år. De som var små fick den uppläst och de som var större kunde läsa den själv. Det blev en kapitelbok men med bilder och foton i svart/vitt.

Skriver du erotik i en kärleksroman, exempelvis, behöver du skriva extra omsorgsfullt för just din utvalda målgrupp.

3 Skissa alltid upp handlingen när du har planerat projektet

Planera ditt skrivandeGör en dramaturgisk kurva innan du börjar skriva och skissa på handlingen. Det kan ske genom en synopsis eller bara några stolpar i ett dokument. Personligen tror jag mycket på planering. Då får du genomslagskraft. Därför har jag skapat en onlineutbildning som heter ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Dessa båda går hand-i-hand vilket många författare glömmer bort.

Skapa grunden i skissen så att du sedan hittar den röda tråden i ditt gestaltande. Var äger historien rum? Vilka hinder måste din huvudperson övervinna? Hur når du ett lyckligt slut?

Själv börjar jag således alltid med det stora skrivprojektet. Tänker i vida kretsar, försöker få med allt eller åtminstone så mycket som jag vet. Det är levande dokument och fylls på allteftersom.

När allt övergripande är tydligt, gör jag en skiss och den kan vara mer eller mindre detaljerad.

4 Den viktiga miljön

Lika viktigt som att du illustrerar miljön i boken genom att med ord måla fram den, lika viktigt kan det vara att din skrivarlya finns i en miljö där du trivs.

Själv har jag flera olika arbetsplatser beroende på årstid. När det är sommar och varmt sitter jag gärna ute och skriver. Då blir det altanen i bostaden eller i Spanien, beroende på var jag befinner mig. Är det kallt blir det skrivarhörnan i Spanien eller kontoret i Sverige med mitt vackra päronformade mörka glasbord.

Skriver du om en sann plats, var noga med att ange gatunamn och liknande. Är den fiktiv spelar detta inte så stor roll. Däremot hur du gestaltar det. Överdriv inte miljöskildringarna. Alla tycker inte att det är viktigt men skriv så att de får bilder i huvudet.

5 Låt dina karaktärer utvecklas

Personlig utveckling med personlighetstester

För att hjälpa alla som skriver, har jag skapat en onlinekurs ”Personlig utveckling med personlighetstester för att utveckla dig eller dina karaktärer”. I den kursen finns 33 olika tester som dels utvecklar författaren, dels karaktären. Jag har jobbat med personlig utveckling i hela mitt liv och delar med mig av många av de tester som idag finns som gratistester samt ett antal som jag utvecklat själv baserade på vetenskapliga tester som jag arbetar med under trettio år.

Gör en noggrann studie på din karaktärs personlighet. Vem är han/hon? Hur tänker hen? Vad vill hen? På vilket sätt kommer denna din historia att utveckla karaktären under tidens gång? Alla är inte enbart onda eller goda. Försöka hitta dimensioner som gör hen trovärdig. Skriv ett eget dokument för huvudpersonen i boken. I detta kan du sedan hämta fram information allteftersom berättelsen framskrider.

6 Gestalta – berätta inte!

Tillåt läsaren att stimulera fantasin genom att gestalta vad som händer. Du ska inte skriva läsaren på näsan utan låta dem själva få uppleva. Väck deras känslor genom att måla med ord. Undvik adverb och adjektiv i möjligaste mån.  Skriv inte ”hon var glad” utan visa hur hon beter sig när hon är glad. Hoppar hon, studsar hon, skrattar hon, eller ler hon svagt ett litet Mona-Lisa-leende? Har hon yviga gester eller sparsamt kroppsspråk? Använd alla sinnena när du skriver.

Själv har jag alltid en liten lathund framför mig så att jag därmed försöker få med så mycket som möjligt i mitt gestaltande i varje scen.

7 Skapa ett vackert omslag

Varje bok är en dyrgrip och det ska synas redan på omslaget. Många väljer boken baserat på färg och form på omslaget. Därför är det viktigt att omslaget förmedlar innehållet i boken. Färgerna inbördes är viktiga. Typsnitt och text är viktigt. Väljer du fel kan det blir en katastrof för boken på marknaden.

Jag jobbar mycket med mina omslag. Hittills har jag mest tänkt till för fackböcker men även min barnbok är arbetad. Nu i skrivande stund håller jag på att skapa omslag till romanen ”Porten till friheten”. Tanken är en port givetvis. Som utbildad konstfotograf har jag fotograferat den. Jag har även målat mycket i min dag och har stor utbildning kring detta, vilket jag förmedlar i min onlinekurs ”Måleri”. Därför har jag tänkt illustrera boken med en väl dold djävul på omslaget. Har tänkt mig en illusion av något slag. Vi får se om jag lyckas.

Handbok för textproduktion

Behöver du djupare tips för att skapa omslaget eller annat som är kopplat till ditt skrivande, rekommenderar jag dig att köpa min nyutkomna ”Handbok för textproduktion” i vilket det mesta står. Du får den till extra pris om du klickar på den här länken.

Med dessa tips hoppas jag du kommer igång med ditt skrivande.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inpiration (ingår i Resultat Direkt)

Tips för sociala medier – Messenger ökar drastiskt

Sociala medier förändras

Sociala medier förändras i en enorm hastighet. Vet du att mer än 300 miljoner människor delar information på Instagram och Whatsapp varje dag. Företagen lägger fler och mer inlägg varje dag i sociala medier. För att bli framgångsrik behöver du synas i sociala medier. Videon är fortfarande det mest populära och kraftfulla mediet.

Det finns 2,5 miljarder sociala medie-användare och siffran beräknas öka med ca 0,5 miljard fram till 2021.

Här ser du fördelningen av månatliga användare:

  • Facebook – 2,07 miljarder
  • Instagram – 800 miljoner
  • Twitter – 330 miljoner
  • LinkedIn – 500 miljoner medlemmar
  • Pinterest – 200 miljoner

Dessutom finns följande dagliga användare:

  • Snapchat – 178 miljoner

Med sociala medier kan du nå en stor mängd potentiella kunder helt kostnadsfritt.

Vid undersökningar konstateras att 94 % använder sin mobiltelefon för sociala medier. Därför är det viktigt att börja skapa kvadratiska videor i stället för de befintliga rektangulära.

Vill du lära mer om hur du använder sociala medier rekommenderar vi dig onlinekursen ”Nå ut i sociala medier”. Du kan boka dig för kursen här: Ja tack, jag vill gärna gå 6-veckorsutbildningen för att bli modigare och lära mig nå ut i sociala medier. Just nu specialerbjudande. Du studerar i din egen takt via filmer och övningar i en plattform och har totalt 3 månader på dig att köra kursen.

Sociala meddelanden

Sociala meddelanden tar över mer och mer. Det är idag vanligt att använda Whatsapp och Messenger. Facebooks Messenger har idag ca 1,3 miljarder månatliga användare. Det går inte att ignorera användningen och den anses nu som en viktig strategisk del för business.

Tidigare användes telefon, sedan e-post och sociala medier för affärsnätverket. Nu är det således sociala meddelanden som gäller. Konsumenterna använder meddelandefunktionen för att ställa frågor till företagen, göra avtal, inköp och ge feedback. Vid undersökningar har konstaterats att 56 % väljer att meddela hellre än att ringa till företag, 65 % gillar att få personliga meddelanden från företag och mer än 50 % föredrar att handla med företag som använder Messenger-funktioner. Vid tester har det visat sig att Messenger har 242 % högre öppningsrate och 619 % högre clickrate.

Du behöver kanske lära dig mer om hur du använder funktionerna.

Videon mest populära inlägget

Onekligen är det videon som slår rekordet för budskapet. Därför skickar jag med den här videon som handlar om min senaste bok ”Handbok för textproduktion”. Du kan köpa den här till rabatterat pris. Ja tack, jag vill köpa Handbok för textproduktion.

Avslutningsvis vill jag rekommendera dig som skriver att utnyttja sociala medier i möjligaste mån, parallellt med ditt skrivande. Det är viktigt att hålla läsarna och gillarna informerade om vad som pågår.

Lycka till!
Monica

Layout handlar om läsbarhet

Med tanke på min nya bok ”Handbok i textproduktion” som nyligen lanserats, är det viktigt att förstå varför reglerna kring layout är viktigt. Det handlar om läsbarhet. Genom att känna till reglerna, kan du också tillåta dig att bryta mot dem. Grunden för att nå ut till dina läsare är att du vet hur de tar emot ditt budskap.

En stor del handlar om luft. Detta gäller både för textproduktion på papper och digitalt (bloggar, webbsidor och i sociala medier).

En annan viktig del är själva rubriceringen. Den kan du oftast inte påverka lika enkelt på våra bloggar och webbsidor. Här ligger styrningen i formatet. Däremot kan du styra rubriken för dina presentationsbilder, dina rapporter och dina texter i övrigt.

Layout handlar om mall, text och läsbarhet

Här nedan ser du några bilder som vid första ögonkastet kanske ser lika ut. Men så är inte fallet. Notera rubriken och sedan luften runt text och bild. Lägg märke till att rubriken är olika. Raderna är brutna på olika sätt. Det är detta som skiljer proffsen från amatörerna.

Layout jämför 1

Notera rubriceringen nedan! Du ser att den vänstra bilden är bäst med tanke på hierarkisk rubrik och den högra baserat på mer luft.

Layout jämför 2

Vill du veta mer? Få fler tips kring hur du bygger upp din text, skapar dina mallar, blir mer professionell? Då tycker jag att du ska investera i boken ”Handbok för textproduktion”. Där finns allt du behöver veta.

Du kan köpa den direkt av mig (om du vill) och få några kronors rabatt eller kan du köpa den i någon internetbokhandel. Här har du en länk till Adlibris, exempelvis, och länk till Bokus. Vill du köpa den direkt av mig, kan du beställa via den här länken. Då kostar den 300 kronor inkl frakt.

Vill du gå en kurs i ämnet, har vi en onlineutbildning (på 20 veckor) som lär dig allt det som står i boken. Kontakta mig för mer information.

Lycka till med ditt skrivande!

Monica Ivesköld

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed