Currently viewing the category: "Utbildning"

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gästbloggare Madeleine Blomberg

Madeleine är en av deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Här får du ta del av Madeleines gästblogginlägg. Tack kära Madeleine för dina fina vitsord nedan.

Madeleine – en wannabe i gästbloggarljus!

Jag – en författarwannabe – som redan skrivit ett trettiotal böcker som säljer som smör i solsken, naturligtvis. Till exempel Boken om Lilla Mannen och Blomman, Mor Lisas bok del 1 – 3, Mina mödrar på spinnsidan, Röda små stugor, Boken om Barn och deras magiska krafter. Jag är publicerad i några tidningar och medskribent i sådär en fem böcker. Men jag gör som Pippi Långstrump och ljuger lite för det låter roligare så. Bara det sista – efter ”naturligtvis” är sant nämligen.

Alla mina böcker – utom en som är hos lektör – ligger i djup förvaring och väntar på att jag ska organisera mig och blåsa liv i dem. Vissa existerar endast som en idé, men de finns, det känner jag för de jagar mig!

Mor Lisa – eller boken om hur man som släktforskranovis bygger en höna av en fjäder den finns i ett helt exemplar och det är alltid en början.

Sen har jag förstås andra saker jag gör. Jag skriver om Medveten Andning på längden och tvären på svenska och engelska sidor och grupper, coachar och sammanväver folk med varandra. Jag bloggar på FreeFoots hemsida – om min Fotresa.  Har egen Andningspuff – Facebookgrupp för en liten daglig puff i rätt riktning – för den som vill lära sig andas för hälsa och välbefinnandes skull. Så skriver gör jag. Varenda dag.

Och så fotograferar jag förstås. Men det gör ju alla människor idag. Bland annat smygfotograferar jag mina intet ont anande medmänniskor.  Eller helt öppet. Du kan se nedan i min Youtubekanal vad jag hittade på med barnbarnet i Englands alla taekwon-dofoton! Jag kan ha väldigt roligt åt bilder! ”Det ska va gõtt å leva!”

Jag älskar att ta vara på det jag har, lära och lära ut. Därför är jag glad att Monica Ivesköld är allt det jag vill vara i form av produktivitet, effektivitet och ordning! Jag vill såklart att hon smittar av sig på mig så att jag kan organisera upp alla mina tankar och böcker och idéer – och få hjälp att nå ut till världens fyra hörn. Eller i alla fall i Sveriges långa land!

Monica, den kära struktur-människan i mitt liv ser till att vi aldrig har för lite att göra eller saknar instrument att göra det på. Jag önskar att denna kurs aldrig tar slut. Så många glada skratt, så mycket förståelse och tålamod. Och så många gratisprogram att sätta sig in i!! Men först tror jag att jag behöver mer ordning. Hur ska annars en stackars besökare på min blogg få kraft och energi att göra mer av sitt liv?

Det enkla är det stora och brister finns inte om man litar på Livet, har jag lärt mig Det saknas inget. Litar man på Livet, försöker se sig om med tro på det, och ta vara på det man har – då räcker det alltid till ett steg till! Det är rent förunderligt hur långt man kommer med lite kunskap om den skapelse man blivit född i! Visste alla det skulle läkemedelsföretagen troligen få lägga ner pillerrullningen.

Här – http://www.tavarlig.se/  – är sidan som ska fixas till så att den ger tro, hopp och energi! Gå gärna in och ge mig förslag på hur det ska bli krut i den! Med ett steg i taget kommer man fram!

Tack Monica för att du alltid så generöst delar med dig av dina kunskaper på ett sätt som stärker min vision om att nå ut – och ger mig lust och kraft att organisera upp mitt rika inre liv! :) Tack också alla glada meddeltagare varav jag lyckades föreviga några!

Deltagare vid webinar i onlinekursen Planera ditt skrivande

Kram och tack för att du läste mitt pladder! Det ger mig tro på kärleken, tålamodet och mänskligheten!

Med varma kramar på distans

Madeleine

Det finns inte en dag som inte du kan göra något bra av!

I länkarna nedan hittar du mig i full fart!

Mina egna sidor:

Andras sidor:

  • Medveten Andning Grupp https://www.facebook.com/groups/medvetenandning/Andningspuff

 

Dessutom har jag några andra mindre grupper, inom ovanstående områden mest, som jag styr och ställer med Och en som väntar – min förtattarhemsidawww.madeleineblomberg.se. Man ska aldrig ge upp hoppet, eller hur?

 

 

Vill du kommunicera med mig?

Mer än bara ordBoken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation” har lanserats och du kan köpa den direkt av mig eller via nätbokhandeln.

En av tjejerna i boken – Annika Svensson – har tagit sig tid att göra den här filmen som berättar lite mer om boken. En stor eloge till Annika – TACK!

På måndag berättar jag mer om boken och hur du kan köpa den eller rent av gå en onlinekurs i Verbal övertygelse (kommunikation som når ut).

För hur är det egentligen? Hur ofta når du ut med ditt budskap och dina idéer? Jag har ständigt deltagare på mina kurser som berättar om hur hopplöst det är att vara ”profet på hemmaplan”. Har du också märkt det, någon gång? Ibland funkar det bara inte.

Finns det något som du kan tänka på eller förbättra i din kommunikation? Ja, det kan du ta reda på genom bokens fantastiska tips från 28 kvinnor.

Har du upplevt att det kan vara svårt att kommunicera i sociala medier? Konkurrensen är överväldigande. Åtminstone känner jag tusentals personer som tycker så. Kanske är du en av dem. I en av mina kurser (Planera ditt skrivande och din marknadsföring) tränar vi stenhårt på detta. Det räcker nämligen inte att bara skriva. Du måste samtidigt starta din marknadsföring, skapa intresse för vad du gör. Det här blogginlägget är ett sådant inlägg. Kanske når jag ut till dig, kanske inte. Det beror på om jag lyckas göra dig nyfiken eller intresserad. Vår personlighet i kommunikationen spelar en stor roll eftersom vi alla utgår från oss själva. En del är intresserade av att få lära, andra av att få fakta. Några tycker om att vi visar dem, andra att de får träna på saker och ting själva. Vissa är analytiska och behöver tänka i samband med kommunikation. En del är snabba som blixten och vill fatta beslut direkt. Allt detta påverkar din och min kommunikation. Ett av de svåraste begreppen handlar om att du måste utgå från den du kommunicerar med – inte från dig själv. Som du förstår innebär det att du måste släppa dina egna värderingar och föreställa dig den andre personens tankar, känslor och behov. Vilken utmaning!

Fundera över följande frågor:

  1. Varför ska du göra det?
    För att nå ut med ditt budskap, din kommunikation.
  2. Vad behöver du göra för att lyckas?
    Lära dig mer om hur andra tänker, känner och agerar.
  3. Hur ska du lyckas?
    Genom träning och initialt läsa denna bok där vi bjuder dig på ett stort antal möjligheter och tips.
  4. Vad händer om du kan öka din kommunikation och verkligen nå fler personer?
    Jag tror att du genast mår bättre. Du syns, hörs och upplevs. En av de viktigaste förutsättningarna för att du ska trivas och må gott.

Håll ögonen öppna på måndag, då jag berättar mer.

Välkommen!
Monica

Nå ut med din bok : marknadsföring för författare av Kristina Svensson

Recension

Nå ut med din bok av Kristina SvenssonDen här boken tyckte jag var direkt tråkig. Tilläggas bör att den innehåller en del av det som jag undervisar om gällande sociala medier i min onlinekurs. För mig blev det således gammal skåpmat.

Kanske berodde det på att den hade alltför litet radavstånd, vilket gjorde den mycket svårläst som e-bok.

Titta här hur det såg ut på min läsplatta. Textraderna försvann in i varandra.

Nå ut med din bok - texten 2Kanske var mina förväntningar för stora, eftersom Kristinas andra böcker är så bra.

Den här boken skrev Kristina som en del av en kurs, beskriver hon. Läs här vad Kristina själv skriver om boken:

Bakgrunden till att det blev en bok är att alla som deltog i kursen fick ett 7000 ords kompendium som stöd för minnet. Det var till största delen texter jag redan hade skrivit i andra sammanhang och klippte ihop. Jag lovade i ett svagt ögonblick att alla som inte hade möjlighet att gå kursen skulle få detta kompendium. Jag tänkte att jag lite snabbt och kvickt skulle ta kompendiet, fylla i luckorna och förvandla det till en e-bok. Hur svårt skulle det vara?

2 pennorJa, nog är det ett hopklipp alltid. Kvaliteten är inte i närheten av de övriga böcker som jag läst av Kristina. Tyvärr, får jag väl säga. Den känns verkligen som ett hastverk. Men det kan bara bli bättre. Kanske vid en uppdatering av boken.
Jag ger den här boken 2 av 5 pennor.

Nätbokhandeln skriver:

Vill du nå ut till läsare för att beröra, förändra eller underhålla? Har du skrivit en eller flera böcker och vill ha vägledning i marknadsföringsdjungeln? Här får du: Hjälp att vårda relationen med läsarna i sociala medier. Förslag på hur du kan marknadsföra dig på lokala marknader. Vägledning för media, annonser och samarbete. Boken blandar praktiska övningar med inspiration. Att nå ut med dina böcker har aldrig varit så roligt som nu.

 

Ska du läsa någon av Kristinas böcker rekommenderar jag i stället Författarboken. Här kan du klicka och läsa min recension för den boken som jag tycker är mycket bra och där Kristina får full pott av mig i bedömningen.

Vid pennan
Monica

De fantastiska deltagarna i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”

Webinar Planera ditt skrivande 16

Här ser du några av mina fantastiska deltagare på webinariet i onlinekursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”. Vi har verkligen roligt i gruppen och jag bjuder på ett ”smörgåsbord” av möjligheter, mallar och övningar. Varje deltagare förser sig utifrån sitt behov.

Ibland är det någon deltagare som tipsar om något viktigt, så som du kan se i bilden där Kerstin tipsade om en roman.

Kursen är på 20 veckor eller rättare i 20 avsnitt. Ibland lägger vi in en paus-vecka så att alla hinner med. Samtliga avsnitt är inspelade och utlagda i en plattform som deltagarna har tillgång till. Övningar och avsnitt rullar ut i följd.

Att skriva kräver planering, mallar och en genomtänkt plan. Det är den röda tråden i kursen. Sedan går det inte att skriva först och marknadsföra sen. Du måste göra detta parallellt. Därför delar jag ut marknadsföringstips samtidigt. Deltagarna har fått lära sig några sociala medier så att de kan välja. De får lära sig ett antal erkända metoder och tekniker både för marknadsföring och skrivandet såväl som redigeringen.

Som exempel kan nämnas att de denna vecka har fått tre mallar för redigering; Mitt redigeringsschema, en mall för att ta reda på HUR bra deras manus är samt en Djupanalysmall som de kan använda för att utmärka sig som proffs på skrivandet.

För marknadsföringen har de fått tips om hur de utifrån ETT inlägg kan skapa FEM med hjälp av en berömd metod. Vi har en sluten Facebook-grupp som kallas för ”Testgruppen som ger varandra feedback” i vilken de kan lägga in inlägg (för test) såväl som textdelar ur sitt manus. Den här bilden hade en av deltagarna lagt upp i gruppen.

Skulle du också vilja gå en onlinekurs och lära dig allt detta? Anmäl dig här!

Välkommen till 20 givande veckor!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Att ge och få feedback

feedback

 

Att ge feedback är en konst. Det gäller att vara rak på sak, att hålla sitt fokus på att låta motparten växa, undvika att slänga skit på någon annan, och ge konstruktiv kritik. En viktig faktor är att aldrig ge feedback till någon som inte vill ta emot den. Vederbörande är då inte mottaglig och det kan leda till konflikt.

Att ta emot feedback är också en konst. Här gäller det att ta emot, smälta och bearbeta informationen som ska få dig att växa. Inte helt enkelt. Minst lilla felsteg från den som ger, kan leda till att mottagaren knäcks. För mig är feedback ”växtkraft” och som sådan måste du (som ger) tänka efter före. Utgå från dig själv och din upplevelse – aldrig från andra eller sladder. Göm dig inte bakom ord som ”det har jag hört att andra också tycker” eller liknande.

All feedback bör börja med orden:

”Min upplevelse är ….”

Ingen kan ta vår upplevelse ifrån oss. Men var saklig. Tala inte om att mottagaren är slarvig eller liknande, för då har du lagt in din värdering. Håll dig till fakta! Skulle du vilja informera personen om att du tycker vederbörande är slarvig, så säg hellre så här, exempelvis:

”När du slänger dina kläder omkring dig på golvet, upplever jag det som att du är slarvig och det stör mig.”

Fortsätt sedan med din önskan (som mottagaren kan strunta i men som du kan förmedla på ett diplomatiskt sätt). Exempelvis:

”…. Och jag skulle önska att ……”

Lycka till inför möjligheten att hjälpa någon annan växa. Någon som vill ta emot din värdefulla feedback. Eller om du får den själv av någon.

Glöm aldrig tacka för den värdefulla feedbacken!

Jag refererar också till denna pod där Pia Lerigon och Johannes Vivers talar om Hur hanterar man kritik(klicka på länken för att lyssna) och där Pia berättar och refererar till min onlinekurs ”Personlig utveckling”.

Lycka till med att ge och ta feedback!
Monica Ivesköld

 

Gratis skrivövning

Ibland är det ensamt att vara författare. Om du känner likadant, tycker jag att vi alla ska träffas en kort stund och skriva tillsammans. Jag bjuder på en härlig skrivövning som jag hoppas tilltalar dig.
Den 18 september kl 18.00 träffas vi via datorn.

Under ca 1 timme arbetar vi tillsammans. Du får information i förväg så att du kan förbereda dig. Sedan kör vi digitalt.

Det är min förhoppning att vi gemensamt kan få till lite roliga berättelser.

Om du vill delta, anmäl dig här via bifogade länk.

Länk till anmälan – Gratis skrivövning via webinar

Nu skriver vi tillsammans

Jag lovar dig också ETT av mina allra bästa verktyg för att skriva och gestalta.

Ser fram emot att få träffa dig digitalt.

Varma skrivhälsningar
Monica

 

Linda Broberg gästbloggar

Flera av deltagarna i onlinekursen kommer att presentera sig här på min blogg. Syftet är dels att de behöver synas i sociala medier, dels att de med hjälp av min blogg får följa automatiseringen i övriga sociala medier.

Här presenteras Linda Broberg. Tack Linda, för dina fina vitsord.

*******

Författarporträtt Linda Broberg

Om:

Linda BrobergJag, Linda Broberg föddes 1977, ca 4 mil från Stockholm. Jag bor fortfarande kvar på min barndomsort och arbetar som banktjänsteman i en närliggande kommun. Vid sidan av arbetet skriver jag dikter, noveller och romaner sedan ett antal år tillbaka och blev utgiven i tête-bêche-antologin ’Fuck mobbning’ under 2017. Ämnet är viktigt och boken har sålts till skolor över hela landet.

Favoritgenren har sedan barnsben varit skräck. Favoritförfattaren är Dean R. Koontz.

Jag brinner för texter om relationer och fasa, både inom traditionell skönlitteratur och science fiction. I facebookgruppen ’Författare söker testläsare’ har jag läst ett antal texter och tycker det är givande och lärorikt att ta del av andras texter och ge input till skribenterna.

Aktuellt:

Via instagramkontot @lindabroberg77 skriver jag kortare texter och dikter.

Linda Brobergs instagramdikter
Jag har flera idéer på gång parallellt och är i redigeringsstadiet på min första roman. Det är ett skönlitterärt relationsdrama som handlar om ett kvinnligt tvillingpars med- och motgångar genom livet.

Romanen skrevs till största delen i mobilen på tåget på väg till och från jobbet. Inspirationen kommer när man minst anar det och det gäller att vara beredd!

I år är jag kursmedlem i Ann Ljungbergs Författarateljen och har gått ett par webkurser för Monica Ivesköld.

Jag funderar på att ta tjänstledigt och gå en heltidskurs i skrivande framöver, med målet att utvecklas i skrivandets konst. Just nu går jag kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” i Monica Iveskölds regi. Under 20 veckor kommer jag tillsammans med gruppen att göra uppgifter som gynnar projektplanering och marknadsföring.

Det är inte lätt att sälja sina texter och böcker och det gäller att informera läsarna parallellt med att man skriver via exempelvis sociala medier. Kursen är lärorik med många tips för effektivisering av planeringen. Precis vad jag behöver för att få struktur på mina projekt och komma vidare i mitt skrivande, tack Monica!

Vid pennan
Linda Broberg

 

Så här gör du för att överlista Facebooks nya algoritm

Sociala medier är viktigt. Det är vårt absoluta nätverkande i realtid. Som du kanske vet erbjuder jag en onlinekurs i sociala medier. Den heter ”Nå ut – Lär dig använda i sociala medier professionellt”. (Just nu till extrapris! 6 veckors övningar. Du har tillgång till kursen i 3 månader.)

Trots att du blir oerhört duktig på att använda sociala medier, behöver jag förtydliga att du måste överlista algoritmerna som ständigt ändras i de olika medierna.

Sociala medierDet är ett tag sedan de kom men de ställer fortfarande till mycket problem för användarna.

Facebook-teamet bröt ner algoritmerna i fyra delar:

  • Tillgängligt innehåll
  • Signaler (överväganden om innehåll)
  • Förutsägelser (överväganden om person)
  • Totala poängen

Signaler är varumärken och marknadsföring.

Facebook prioriterar inlägg från familj och vänner eftersom de tror att en person-till-person-anslutning är mer värdefull än en person-till-sida-anslutning. Det betyder att du som har företagssidor måste arbeta hårdare för att få kontakt med läsare/gillare. I stället för att fokusera på vad läsaren uppfattar som populärt och intressant, måste vi fokusera på vad som gör innehållet personligt. Att förstå var och en av signalerna och rankingfaktorerna i Facebook-algoritmen är det första steget i att skapa innehåll som rankas bra.

När du överväger olika typer av innehåll som Facebook kommer att gynna i nyhetsflödet, är det viktigt att du skiljer mellan ”aktiva” och ”passiva” interaktioner. Aktiva interaktioner som att dela, kommentera och reagera skapar större vikt än ”passiva” interaktioner som att klicka och visa.

Skapa därför sådant innehåll som du tror att dina läsare kan dela vidare. Som till exempel detta innehåll. Om du verkligen vill ha hjälp med algoritmerna, så hjälp till att dela innehåll med varandra.

Vad ska du göra?

Här är några värdefulla tips för att överlista algoritmerna:

  1. Du ska först och främst vara mer aktiv. Svara och kommentera de inlägg som du läser.
  2. Dela så mycket du kan. På så sätt sprids informationen och fler läsare får ta del av det intressanta.
  3. Skriv kvalitativa innehåll, sådana som dina läsare verkligen har nytta av. Fokusera på inlägg som knyter samman personer. Sprid dem i olika grupper och på olika sidor. Tänk igenom vilka läsarnas utmaningar är, vad motiverar dem, vem älskar de att interagera med, och slutligen vad och vem bryr de sig om? Posta inlägg som verkligen skapar interaktion och mening för läsarna.

Har du flera sidor på FB, glöm inte dela dina egna inlägg i grupperna. Hjälp till att sprida informationen så att kunskapen ökar för alla.

Själv har jag i skrivande stund många olika FB-sidor (förutom min privata) och har även startat ett antal grupper. Här ser du några av dem samt länkar till övriga sociala medier:

LinkedIn: https://se.linkedin.com/in/monicaiveskold
Facebook-länkar: https://www.facebook.com/MilordInspiration/,
https://www.facebook.com/ResultatDirekt/,
https://www.facebook.com/Nycklar-i-vardagen-digitala-utbildningar-1506477816277818/,
https://www.facebook.com/MonicaIveskold.forfattare/
Pinterest: https://se.pinterest.com/monicaiveskold/
YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCemn9EdhCtXONf3htNGSEmw/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0
Instagram: https://www.instagram.com/monicaiveskold/

Stort lycka till med din kommunikation i sociala medier
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Hur du skapar din bok i 10 steg

Det är lätt att skapa en bok själv. Svårt att däremot sälja den. Men det är en annan historia.

Här får du en sammanfattning på hur du skapar din bok i 10 steg.

Skapa din egen bok

Det finns många sätt att göra detta på. Jag har publicerat 61 facklitterära böcker sedan 80-talet, en barnbok, och deltagit i många antologier med mina noveller. Bara i år har jag utkommit med i fyra antologier och en diktsamling. Inte illa.

Att själv publicera en bok kommer inte att göra dig till någon Stephen King eller att skriva romaner i klass med Harry Potter och du får inte heller några marknadstips här eller veta hur du skapar ett antal följare och blivande läsare. Nej, jag vill ge dig tio punkter på hur du hämtar orden i skallen och får dem på pränt i en egen bok.

Detta behöver du veta. Och skulle du vilja tackla det mer på djupet, rekommenderar jag vår omtyckta onlinekurs ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring”.

1 Dokumentera din idé

hjarnan-idenAlla böcker, både romaner och fackböcker, startar med en idé. Skriver du en roman, kan den börja med en karaktär och något specifik som denne person får uppleva.

Viktigt är att du skriver ner dina idéer, bit för bit, i ett dokument. Det kan vara i Words eller PowerPoints dispositionsläge eller i ett Excel-kalkylblad.

2 Skriv boken

Investera din tid och energi i att skriva. Skyll inte på att du inte har tid. Du måste kanske försaka något. Det kan vara TV-tittande eller sociala medier eller något annat. Planera i din kalender för skrivtiden. Viktigt är att lägga in återkommande tid. Även om du bara kan skriva femton minuter eller en halv timme per dag, är det bättre än ingenting. Din bok växer sakta fram. Skrivandet kräver disciplin.

Skriva 5 tipsDu kan använda Word eller Google Docs (som är gratis) för att skriva. Vill du investera i en programvara rekommenderar jag Scrivener.

Själv skriver jag ett råmanus varje år genom att delta i NaNoWriMo (National Novel Writing Month) som alltid är i november. För att få certifikat krävs att du skriver 50.000 ord. Jag brukar hamna på 80.000. Det är stommen till ett manus.

3 Redigera boken

Om du tycker att skrivandet är tidskrävande, är redigeringen det i ännu högre grad. Jag har skrivit tre manus de senaste tre åren. Nu, äntligen, är mitt manus för första romanen nästan klart och ska ges ut. Det har tagit mig tre år att redigera och fjorton rundor för att få ordning på manuset.

Har du pengar, investera i en lektör som går igenom ditt manus. Det har jag gjort och då får du underlag för redigeringen, framförallt gällande det totala innehållet. Vill du få den sakgranskad och djupare återkoppling, ska du investera i en redaktör.

Viktigt är att skaffa testläsare som är ärliga och ger dig vettiga synpunkter till förbättring.

Kanske vill du ha en korrekturläsare. Vi hittar sällan våra egna fel och grammatiska ankor.

Oavsett vilket, bör du köra din text genom ett redigeringsprogram i datorn. Sedan kan du testa det ur läsbarhetssynpunkt via LIX-programmet.

4 Skaffa testläsare

Det är superviktigt att du får ett antal testläsare, som jag skrev ovan. De kommer underfund med om du skrivit förståeligt eller ifall du behöver förtydliga. Givetvis behöver vi inte ändra enbart på förslag från testläsare men det ligger alltid något bakom deras återkopplingar.

Välj testläsare som är intresserade av den genre du skrivit inom.

5 Bestäm format på boken

Ska du publicera en e-bok, en tryckt bok eller en ljudbok?

Ta reda på hur formatet behöver skicks till tryckeriet/leverantören, baserat på vilket format du väljer. Många print-on-demand-bolag vill ha manus på ett sätt och andra på ett annat. Jag har jobbat med några stycken som har valt att få det i PDF-format. Det betyder att du själv eller någon annan måste sätta boken, innan den går till tryck.

Men några vill ha den i sättningsprogram som exempelvis InDesign. Då behöver du köpa programmet eller tjänsten.

Gör du en e-bok, kan du publicera den gratis. Här är några länkar till dessa gratistjänster:

Kindle: https://kdp.amazon.com/en_US/

Draft Digital: https://www.draft2digital.com/

Båda dessa är amerikanska och Kindle funkar bäst för svenska förhållanden.

6 Skapa omslag

Omslaget är viktigt. Många förstår inte att det är ditt första visitkort till boken. Färg och form påverkar, likaså layouten på texten. Självfallet behöver du en kraftfull baksidestext som gör boken intressant för läsaren.

Om du behöver veta mer om layout, rekommenderar vi vår onlinekurs i ämnet ”Layout, design och formgivning”.

Har du råd så anlita en professionell designer för detta. Det är värt pengarna. Ska du skapa det själv behöver du programvaror som exempelvis Photoshop Elements.

7 Formatera texten

Har du enbart skrivit text, är den ganska lätt att formatera. Använd formatmallar i exempelvis Word. Då kan du enkelt ändra i efterhand. Rubrikerna bör vara i teckensnitt för sans seriff (utan fötter) och texten kan vara med fötter eller annat lättläst snitt. En rad får aldrig överstiga tretton (13) centimeter om du vill uppnå läsbarhet.

Mer information kan du få om du köper min bok ”Handbok i textproduktion” som innehåller all information om detta.

8 Ladda upp och publicera boken

Om du väljer ett print-on-demand-tryckeri, får du pris för tryckkostnaden av dem, ofta via färdiga kalkyler. De skapar ofta även e-bok direkt.

Vill du bara publicera din e-bok, utan kostnad, välj någon av ovanstående leverantörer.

Tryck på knappen och publicera din bok, när du är säker på att den är felfri och ser professionell ut.

9 Dags för marknadsföring – berätta för alla att du ger ut en bok

Det är ingen mening med att publicera en e-bok eller trycka en bok som ingen läser. Meddela därför alla att den finns. Använd sociala medier och sprid ditt budskap på alla håll och kanter.

10 Fira din bok

Om du ger ut boken fysiskt, kanske du ska ha ett releaseparty. Oavsett vilket, glöm inte fira att du är klar och att boken är tillgänglig.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed