Currently viewing the category: "Utbildning"

Milord Inspiration går i pension

Jo, nu tar ett annat utbildningsföretag över mer än hälften av mina onlinekurser. Resten lägger jag ner. Så Milord Inspiration går tillsammans med mig i pension.

Men skrivandet upphör inte. Jag kommer att skriva massor med fackböcker, romaner, kanske ännu en barnbok och ett antal noveller.

Planerade fackböcker

Här kan du se några av de planerade fackböckerna.

  • Smekmånad – livet ut! En bok för alla parrelationer. Lär dig utvecklas tillsammans
    (Råmanus klart)
  • Fackboken om Word med ett stort kapitel om att skapa mallar och formatmallar
    (Råmanus klart)
  • Testa dina karaktärer om du är författare
    (Råmanus på gång)
  • Orden runt på 80 dagar i Word (ett helt nytt sätt att lära Word)
    (Råmanus klart)
  • Skriva spänning – en mycket omfattande och spännande bok om hur du ska skriva med steg-för-steg-instruktioner. Dessutom ingår, vilket är helt unikt, en stor instruktion i hur du får din antagonist och protagonist att konfronteras OCH hur du vet vilket konfliktschema de har
  • Strukturera och organisera din administration
  • Skapa din webbsida
  • Skapa hållbar planering
  • Outlook – vardagsnycklar
  • Nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier
  • PowerPoint – skapa professionella presentationer
  • Planera ditt skrivande
  • Nålsögat – lär dig hantera stress
  • Nå ut i sociala medier
  • Att måla med olika tekniker
  • Mental träning för golfare
  • Mentala vitaminkickar med Chi Neng Qigong
  • Öka din försäljning

Just nu dokumenterar jag PowerPoint-kursen. Så här ser mina egna anteckningar ut. De ligger sedan till grund – ihop med samtliga filmer och bilagor – för en ny fackbok.

PPT-kursen

Nytt utbildningsföretag tar över mer än hälften av mina kurser

Den nya utbildningsleverantören tar över följande kurser:

1. Effektivitet och framgång
2. Bli effektivare-minska stress i vardagen
3. Resan- nå mål och resultat
4. Strukturera och organisera din administration
5. Skapa hållbar årsplanering
6. Layout/formgivning/design
7. Nycklar i vardagen – Outlook
8. Mentala vitaminkickar- qigong mm
9. Mentala vitaminer – bli en bättre golfare
10. Nålsögat – stoppa tankarna som leder till stress
11. Målarkurs digitalt
12. Personlighetstesterna som utvecklar dig eller dina karaktärer
13. Ledarskap med personlig utveckling med personlighetstesterna som utvecklar dig
14. Börja skriva framgångsrikt
15. Struktur minikurs

16. Skriva spänning

17. Planera ditt skrivande

Eftersom jag beslutat lägga ner företaget, kommer jag endast att bibehålla EN blogg i framtiden.

Idag har jag denna (www.monicaiveskold.se) och www.resultat-direkt.se. Den sistnämnda kommer jag att fortsätta med. Så från och med den 1 mars kommer jag att blogga initialt VARJE vardag. Håll utkik! Många härliga tips utlovas.

Med en önskan om allt gott

Monica

Dagens citat: Kunskap

”Kunskap hjälper inte om den inte styrs av sunt förnuft.”

Kunskap

”Sunt förnuft är som deodorant, dom som behöver det mest använder det inte …”

På tal om kunskap …

Du vet väl att jag lagt ner mina 30 onlinekurser?

MEN … glädjande nog kan jag berätta att flertalet kommer som fackböcker under året. Först ut är boken ”Skriva fackböcker”. Den kommer kanske sedan att generera fler böcker i serien, typ:

  • Skriva barnböcker
  • Skriva romaner
  • Skriva spänning

(för att ta några exempel)

Så håll ögonen öppna!

Monica

Att välja OCH att välja bort

Det är viktigt att ta beslut. Men de kan också innebära att du måste välja bort något.

Exempelvis väljer jag bort olika saker såsom:

  • Sådant som ska avgränsas i mina fackböcker (och även onödig text i mina romaner)
  • Sådana personer som tar min energi
  • Sådant som jag inte mår bra av
  • Sådana saker som är onödiga att köpa in
  • Sådant som inte leder till god ekonomi

Vad väljer du bort?

Välja bort

Lycka till!

Monica

Omfamna dina rädslor

Alla kan uppleva rädslor i tid och otid. Kanske är du en av dem.

Du som skriver kan ofta uppleva rädslor. Detta är inget ovanligt. Rädslorna kryddar tillvaron, så är det bara. Frågan är bara vad du är rädd för?

Kanske är det att du tror du ska misslyckas eller missa en deadline. Eller att ingen vill ge ut din roman, eller …? Ja, alla dessa rädslor brottas med oss – ofta och ständigt.

När vi kommer in i redigeringsfasen tycker vi oftast att det som vi skrivit inte är tillräckligt bra. Det hör till den kreativa processen, ska du veta.

Omfamna rädslan

Omfamna rädslanJa precis! Du läste rätt. Omfamna den!

Hur kan du göra detta? Hur kan du få rädslan till att omvandlas till en motivator för ditt skrivande, i stället för att trycka ner dig?

Rädslan för att misslyckande

Ingen vill misslyckas. Om detta orsakar att du stoppar ditt skrivande. VET du, då har du faktiskt misslyckats. Du kommer inte att få chansen att bli publicerad. Författare slutar INTE skriva!

Eliminera ordet RÄDSLA från din vokabulär!

Allt du gör i livet, skapar risker. Om saker var enkla, skulle du snart tröttna på dem.

Rädslan för att lyckas och skapa succé

Det finns inget att vara rädd för!

Visst det kan finnas succéer som välter din vardag. Men hur svårt kan det vara?

Rädslan för att det ska bli för svårt och tufft

Det är mycket arbete att skriva en roman, men om du verkligen vill, kommer du att nå resultat. Om du är rädd för arbete, kommer det att bli övermäktigt. Men om du jobbar med delmål, kan du uppnå massor.

Rädslan för konkurrens

Alla författare har varit där du är nu. Alla kända, stora författare har börjat precis som du. Stephen King var en fattig lärare. Idag är han värd 400 miljoner dollars. Du kommer kanske inte att bli miljonär på ditt skrivande, men skippa rädslan för konkurrens.

Rädslan för att ingen vill läsa

Det är klart att det finns någon som vill läsa din text. Även om alla kanske inte kommer att vilja läsa just den genre som du skriver i. Låt ingen trycka ner dig. Få ur dig texten och släpp romanen på marknaden.

Lycka till!

Monica

Mall-kursen i Word är nu släppt

Detta blir troligen min sista inspirationskurs. Jag har valt att bygga den utifrån de moduler som handlar om mallar i min stora onlinekurs i Word.

Mall-kursen

 

Här kan du se de första övningarna som finns i kursen. Totalt är det 13 (tretton) stycken övningar – en per dag i tretton dagar.

Vi går noga igenom varje detalj och i övning 11 får du lära dig slå ihop allt till konsten att skapa mallar.

Dessutom bjuder jag på skriftliga instruktioner för varje del samt även övningar för att skapa innehållsförteckning och dispositioner. Dispositioner är ett måste för oss författare. Genom att använda dessa på rätt sätt, kan du förenkla redigeringsarbetet nämnvärt.

Är du också sugen på att få denna kunskap?

Anmäl dig direkt till mig. Kursen kostar endast 300 kronor inkl moms.

Välkommen!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration

Marknadsför din bok

Du måste arbeta med marknadsföringsplaner. Hur ska du annars kunna skapa ett varumärke och öka din bokförsäljning, att nå din målgrupp?

Det finns många sätt att marknadsföra på. Här kommer några användbara tips.

Identifiera din läsare

Vilken målgrupp har du för boken? Ta reda på var de befinner sig när de är online. De flesta av mina läsaren finns i sociala medier såsom Facebook och Instagram. Var är dina?

Är det en barnbok behöver du fundera över hur du ska nå föräldrar, mor-/farföräldrar, förskolor, skolor/lärare osv.

Skriver du för ungdomar, behöver du ta reda på var de befinner sig. Kanske finns du idag inte på Tiktok men ungdomarna är där.

Övning målgrupp

Ställ dig ständigt dessa frågor kring läsaren:

  • VEM kommer att läsa den?
  • VEM kan ha nytta av din bok?
  • VAR finns dina läsare?

Sätt SMARTa mål

Sätt SMARTa mål, dvs

  • Specifika
  • Mätbara
  • Acceptabla
  • Realistiska
  • Tidsatta

Låt det vara ett levande dokument som du hela tiden följer upp. Du behöver mål för att driva dig framåt. Är målet att sälja ett antal böcker eller nå ut till en viss tidpunkt, skriv det. Kanske behöver du komplettera med en handlingsplan. Det brukar jag göra.

Övning SMARTa mål

Skriv ner dina mål. Skapa handlingsplan med detaljer om hur du ska nå dit. Vet du inte, fråga någon som vet och kan. Kanske måste du lägga in tider för att nå ut i sociala meder, skriva nyhetsbrev, pressmeddelanden, skapa webbsida och eventuellt annonsera. Glöm inte skriva in VILKA sociala medier du tänker använda dig av osv.

Skapa marknadsföringsbudget

Att marknadsföra är förenat med kostnader. Hur mycket pengar kan du avsätta? Tänk på att tiden också är en kostnad. Planera därför in i kalendern så att du inte låter det hela glida dig ur händerna. Hur mycket tid ska du lägga på marknadsföringen per vecka? Själv väljer jag att skriva blogginlägg och inlägg i sociala meder samt nyhetsbrev EN dag per vecka. Den tiden har jag planerat i kalendern. Vill du annonsera (kanske på FB eller Instagram), beräkna vilken kostnad detta får ha.

Domäner kostar pengar. Jag betalar ca 2.000 kronor för webbhotell och numera två domäner per år. Tidigare hade jag fyra.

Övning marknadsföringsbudget

Skriv ner kostnaden och tiden för de program och de tjänster som du måste skapa eller köpa för din marknadsföring.

Välj plattform för sociala medier

Välj den plattform där dina läsare befinner sig. Bygg upp sidor och grupper där. Behöver du göra någon form av research, kan du börja med att granska den här sidan:

Sociala medier | Svenskarna och internet

Marknadsför

Själv använder jag mig av bland annat följande plattformar:

Om du vill lära dig mer om detta, rekommenderar jag min kurs ”Nå ut i sociala medier”. Den är på fem veckor och just nu får du köpa den för endast 50 % av värdet. Jag lägger nämligen ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

Nå ut i sociala medier – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Du får den således NU för endast 750 kronor + moms.

OBS att den INTE innehåller Instagram – enbart övriga delar.

Tänk på att det tar tid att skapa följare i de olika sociala medierna.

Jag har många olika sidor på Facebook, två olika sidor på Instagram osv. Varje vecka skriver jag inlägg som jag schemalägger med hjälp av andra verktyg. Verktyg som du får lära dig i min onlinekurs.

Varje program har sina för- och nackdelar. FB exempelvis har stor tillgång till annonser. På instagram kan du lägga in bilder på dina böcker. I Pinterest kan du söka (de har en gigantisk sökmotor). På YouTube kan du lägga filmer.

Vill du nå ut med faktaböcker och vända dig till företag, är LinkedIn en bra plattform.

Sedan finns det ännu fler såsom:

  • Twitter
  • Snapchat
  • TikTok osv

Snapchat och TikTok används framför allt av ungdomar. På Twitter finns journalisterna.

Bygga en websida och blogg

Bygg en webbsida och blogga. Behöver du hjälp, kan du gå min onlinekurs ”Skapa en professionell websida”. Den är på fem veckor och även den får du just nu 50 % rabatt på, dvs du betalar inte mer än 750 kronor + moms.

På sidan kan du – som jag har gjort – lägga upp både böcker, bloggar, referenser och annat. Se mina bloggar/websidor:

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Du kan kika i menyerna för att få veta mer.

Det brukar vara rekommendation att ha en färdig websida ca 6 månader innan din bok kommer ut.

Skaffa helst ett domännamn som är ditt författarnamn (typ monicaiveskold). På så sätt hittar dina läsare dig.

Skicka nyhetsbrev

Börja bygga upp följare/läsare via en nyhetsbrevssida. Det finns många olika men MailChimp är gratis upp till 2000 mottagare. Jag rekommenderar verkligen det programmet.

Vill du lära dig mer om att skriva nyhetsbrev, rekommenderar jag också min onlinekurs ”Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg” som du givetvis också får köpa med 50 % rabatt just nu. Den kostar just nu endast 750 kronor + moms.

Här kan du läsa mer om den kursen:

Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Samla alla adresser till dina läsare/följare. Skicka sedan nyhetsbrev till dem och håll dem underrättade om vad som sker i ditt skrivar-liv. Var de kan köpa dina böcker, om du ska ha ett fysiskt eller digitalt release-party osv.

Jag skriver även fackböcker. Har skrivit 67 stycken fram tills nu. För mig är det viktigt att få in frågor från mina läsare så att jag kan besvara dessa i fackböckerna. Också ett tips till dig som skriver.

 

Jag hoppas att du hittar något som är positivt för dig i samband med din marknadsföring. Stort lycka till!

Monica

Sätt ord på idén, var modig och våga ändra under resans gång

changeNär du skriver och har identifierat vad du ska skriva om, startar själva skriv-fasen.

Som du vet, bloggar jag fem dagar i veckan och har inlägg i sociala medier sju dagar i veckan. Det gör att jag tränar mig minst en gång per vecka kring detta.

Skriver du noveller eller romaner eller kanske fackböcker, kan du skapa liv i berättelsen. Kanske har du tänkt dig vissa intriger men när du sedan börjar skriva inser du att de inte är tillräckligt kraftfulla. I en av mina romaner var jag exempelvis tvungen att ändra slutet och ta död på en person för att romanen skulle bli tillräckligt skarp.

Även när du skriver fackböcker behövs ibland justering. Just nu skriver jag två nya fackböcker och jag inser hela tiden hur jag måste ta bort och lägga till.

Våga vara modig och ändra utifrån magkänslan.

Och som jag skrev om i förrgår, det krävs träning för att lära dig förändra. Annars lever du din framtid i gårdagen.

Lycka till!

Monica

 

 

Förändring är svårt

Att förändra våra dagliga rutiner är mycket svårt. Allra värst är det om de gäller religion eller mat – tro det eller ej …

Forandring

Varför undrar du kanske?

Jo, du måste nämligen kliva in i det okända.

Om du lever av stresshormoner, är det extra tufft. Men om du övervinner rädslan, kommer det okända att bli ett äventyr. Du kommer att längta efter det. Åtminstone om du har hög flexibilitet – och DET, kära du, är något som går att mäta. Så med hög flexibilitet inför det okända, blir du mer levande och medveten eftersom din kropp inte klamrar sig fast vid det förflutna.

Om du kombinerar en klar intention med en förhöjd känsla kommer du att påverka din materia. Dina tankar är den elektriska laddningen i kvantfältet. Hur du tänker och hur du känner, skickar ut en elektromagnetisk signatur som påverkar varje atom i din värld. Visste du det?

Vakna till en NY dag varje morgon

Då går det inte att utföra dina traditionella vanor varje morgon. Nej, när du vaknar, måste du bryta invant mönster.

Som du förstår, är det inte helt lätt.

OM du gör exakt som du brukar, från det att du stiger upp ur sängen (duschar, äter samma frukost, åker till jobb på samma sätt, gör ditt jobb, åker hem, tittar på tv osv) är det en vana. Detta är återkommande automatiska tankar, beteenden och känslor som förvärvas genom frekvent upprepning.

När du gjort så minst 8 månader går din kropp på autopilot.

Du kan tro jag har jobbat mycket med detta under mina 40 yrkesverksamma år. Att få andra människor att förändra sig – det kostar givetvis på HOS DEM.

Din framtid baserar sig på ditt förflutna

Om du följer dina vanor, är det tryggt, givetvis. Men då ska du veta att din framtid hela tiden baserar sig på ditt förflutna. Du upprepar ditt mönster och det finns inte plats till förändring.

Det spelar ingen roll vad du vill förändra, fortsätter du i samma spår, blir det samma resultat.

Jag vill verkligen förändra delar av min framtid. Så är det! Jo jag vill slippa känna stress, oro och annat som plågar mig dagligen. Då MÅSTE jag därmed också bryta mina mönster.

Det är inte lönt att du frågar dig:

― Varför händer detta mig?

Svaret är:

― Du upprepar dina mönster.

Du producerar samma verklighet, om och om igen.

Kan du bryta mönstret?

Klart du kan. Du måste starta dagen med att meditera och besluta dig för hur annorlunda den ska bli. Att meditera är inte svårt men du måste ta till din fantasi för att gå igång.

När du mediterar kan du inte tänka på frukosten, eller hur du ska hantera en besvärlig kollega/chef, vad du ska laga till middag eller handla hem, vad du ska göra när du kommer hem osv.

Du får inte vara i framtiden utan i NUET! Om du lägger uppmärksamheten på det kända, skapar du mer av samma sort.

Så tänker du på elände, får du mer av detta.

Men självfallet är det här inte helt enkelt. Jag har tränat och tränat nu i ca fyra år och börjar så smått kunna detta. Och det är jag innerligt glad och tacksam för.

Lycka till!

Monica

Skriva Fantasy – hur börjar du?

Fantasy är en genre för både vuxna, barn och ungdomar.

Själv är jag egentligen ingen älskare av fantasy även om jag skrivit några noveller i genren de senaste åren.

Men den 22 augusti kommer jag att recensera en fantasy-roman som tog andan ur mig. Missa inte min recension och framför allt, missa inte att läsa boken. Den bygger på en egen värld som gränsar till vår, och trimmar min fantasi ungefär som när jag läser eller ser böckerna/filmerna om Outlanders. Med andra ord, väl värd att läsas.

Jag har visserligen sett en del fantasy-filmer, baserade på kända böcker, på tv. Men, som sagt, det är inte riktigt min grej. Jag föredrar humor, kärlek och spänning, gärna thrillers.

 

Berättelser om goda och onda makter eller krafter som möter och strider mot varandra har följt oss i alla tider. Det är kampen mellan dessa två motpoler som är drivkraften hos fantasy-genren.
Fantasy är den moderna versionen av gamla myter och sagor med trollkarlar, dvärgar, häxor, talande djur och älvor. Huvudkaraktären har ett uppdrag att utföra. Handlingen i berättelsen fokuserar på hur hjälten når slutmålet och om motgångarna som hen konfronteras med.

Om du funderar på att skriva fantasy men har svårt att komma igång så får du här några tips.

Skapa din story

Börja med att läsa andra fantasy-böcker, läs om myter, fabler och folksagor.

Ta en promenad i skogen eller på någon osannolik plats och föreställ dig olika sagoväsen etc. Eller låt dig lockas av musik för att få igång kreativiteten. Du kan även lägga ner appar med olika monster-ljud för att komma igång.

Skapa dialoger. Låtsas att du talar med de olika varelserna.

Idéerna, research mm

Skriv ner alla idéer du kommer på. Själv använder jag mig av OneNote i samband med research, när jag skriver.

Så här kan det se ut:

OneNote research

Ställ dig gärna frågorna:

  1. Varför?
  2. När?
  3. Hur?

Om jag är ute i skog och mark och kommer på något, använder jag mobilen för att skicka en intalad text till mig själv. Då glömmer jag inte bort den.

Disposition

Fundera över vad som hör ihop. Vilka kapitel vill du ha? Använder du Word eller Scrivener, kan du skriva en disposition med rubriknivåer. På så sätt blir det enkelt att sedan dra kapitlen i rätt ordning för att flytta runt på dem.

Var ska historien börja? Tänk på att starta den när något exceptionellt spännande händer. Du kan alltid sedan gå bakåt i tid. Men spänningen i första kapitlet, gör att du krokar fast läsaren.

Tänk igenom vilka höjdpunkter du ska ha med.

Hur ska din berättelse sluta?

Baserat på början-mitten-slutet, kan du skapa en enkel synopsis på tre rader.

Karaktärerna

Vem ska finnas med i din berättelse?

Skriv en lista på huvudkaraktärerna och deras bakgrund. Hur ser de ut? Vad är de rädda för? Vilka egenskaper har de? Vad är de rädda för? Hur klär de sig?

Vilket uppdrag har din huvudkaraktär? Varför vill hen göra detta?

Miljöerna

Skapa nu miljöerna i din berättelse. Om du skriver i fantasy-genren, måste du bygga upp en fantasi-värld som är så verklig att din läsare kan fångas i den.

När utspelar sig historien?

Finns det speciella regler i din fantasy-värld?

Var bor och lever dina varelser?

Kanske vill du ha en bild som illustrerar det som du berättar eller själva miljön? Vem ska rita den? Du kan köpa bilder eller låta en illustratör rita omslaget.

Perspektiv

Ur vems perspektiv ska du skriva? Första (jag) eller tredje (hon/han)? Eller kanske allvetande? Tänk på att INTE blanda perspektiv i samma kapitel/scen.

Cliffhangers

Avsluta varje kapitel med en cliffhanger, dvs en spännande sak som läsaren inte får veta förrän längre fram i boken.

Testläsare

Skaffa testläsare som kan berätta för dig om de förstår vad de läser.

 

Behöver du mer stöd?

Kanske vill du gå en kurs? Mina onlinekurser kan du köpa med stor rabatt fram till hösten. Jag lägger ner verksamheten med mina 30 onlinekurser till nyår. Hör av dig om du är nyfiken på att veta mer.

 

Lycka till med ditt skrivande!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Årlig planering

Kalender

Många människor ägnar tid åt onödigheter. De tänker på vad som behöver göras under året i stället för att planera varje timme under dagen.

Tänk om du kunde planera VARJE dag för ditt skrivande eller dina projekt. Så att du verkligen vet vad som ska göra?

Själv planerar jag varje manus, varje blogginlägg, varje detalj – ja allt (även privata saker). Minsta telefonsamtal finns i min kalender. Det som inte finns där, det kommer inte att bli gjort.

Genom att ha en komplett elektronisk kalender, behöver jag inte ägna tid åt att fundera över vad som ska göras.

Om du håller dig till din planering, kommer du att få så många fler projekt avslutade. Allt handlar om träning – att träna upp dig så att du verkligen får ”tummarna loss” och åstadkommer saker som du vill göra.

Genom att planera spenderar jag inte tid på onödigheter utan fokuserar på det som ska bli gjort. Jag är även noga med att tydliggöra vad jag har gjort, när dagen är slut. På så sätt kan jag gå tillbaka till kalendern och se hur lång tid ett visst redigeringsarbete exempelvis, tog.

Lycka till med planeringen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)