Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Gör en bedömning av dig själv

Kom ihåg att vi oftast upplever mer än en tanke/känsla samtidigt. Men var och en av dem ger dig information som gör att du kan lära mer om dig själv.

För att ytterligare utöka din självmedvetenhet, bör du undersöka hur dina känslor påverkar din prestation, ditt beteende, och dina relationer. Såvida du inte arbetar helt ensam, bör du undersöka hur dina känslor påverkar andra personer i din omgivning. Du vet vad det innebär om du i din omgivning har personer som ständigt ”byter kappa”, personer med dåligt humör. Helst undviker du kanske dem. Detta är speciellt viktigt ifall du har en roll i form av ledare, inte nödvändigtvis chef. Om du har någon form av ledande roll, måste du förstå att ditt beteende kan sabotera framgången för hela teamet om de inte är medvetna om vad deras känslor skapar hos varandra.

Självbedömning

Vad innebär självbedömning?

Under mina år som certifierad handledare för Försvarshögskolan i Sverige, har jag sett hur många personer har utvecklats och växt baserat på olika självbedömningstester. Numera har jag skapat en egen kurs för självutveckling. Den heter ”Utveckla dig själv (eller dina karaktärer – om du skriver)”. Vill du verkligen utvecklas rekommenderar jag dig att gå den. Du får tillgång till 33 tester som samtliga kommer att påvisa saker som du kan utveckla hos dig själv. Vill du boka dig? Klicka på länken ovan. Den här onlinekursen har för tillfället ett fantastiskt pris. Motsvarade tester hade kostat dig närmare 50.000 kronor om du skulle göra dem i samband med andra utbildningar.

Självbedömning inbegriper tester och förståelse för dina styrkor och svagheter. Om du läst mina tidigare blogginlägg, har du kanske redan kommit underfund med vad du kan förbättra och eliminiera hos dig själv.

Människor med stark förmåga att utvecklas lär ständigt av nya erfarenheter eftersom de vet att de kan förbättra vissa områden. De ser på sina svagheter som möjligheter till självförbättring och utveckling. De kan skratta åt sig själva och accepterar svagheten som ett nuvarande tillstånd – inte som någon ofrånkomlig realitet. De är öppna för förändring och proaktiva sökare av feedback från andra för att de verkligen vill få all information som möjliggör självutveckling.

Verktyg

Verktyg

Det finns mängder med tester för EI (emotionell intelligens). Tester som hjälper dig ta reda på var du befinner dig i utvecklingskurvan. Bara genom att vara medveten om möjligheterna kommer detta att utveckla dig. Här får du några frågor att starta med. Svara så ärligt du kan på var och en av dem. Utgå helt från dig själv och den uppfattning du har om dig själv. Vill du fördjupa kunskapen kring frågorna så ställ dem till andra och be dessa personer svara på hur de upplever just dig.

  1. Du känner dig deprimerad och en vän frågar dig hur du mår. Du svarar:
    1. Storartat!
    2. Bra, tack!
    3. Jag vet inte
    4. Inte så bra
    5. Jag känner mig deprimera
  2. Om din närmaste person säger något sårande vill du:
    1. Bryta upp
    2. Gå din väg
    3. Försöka ge tillbaka
    4. Säger du: ”Du sårar mig”
    5. Säger du: ”När du säger så som du precis sa, sårar du mig verkligen”
  3. När någon upptäcker att du har gjort ett misstag, händer följande:
    1. Du förnekar det
    2. Skyller på någon annan
    3. Försvarar dig
    4. Påminner dem om när de gjorde ett misstag
    5. Tackar dem
  4. När du är rädd och orolig för något, händer följande:
    1. Du oroar och oroar och oroar dig
    2. Försöker att inte tänka på det
    3. Ignorerar det och hoppas att det försvinner av sig självt
    4. Funderar allvarligt på möjligheten att det blir verklighet och vilka alternativ som då yppar sig
  5. Om någon talar om för dig att du gör dem upprörda, säger du:
    1. Äsch, du är alltför känslig
    2. Ja men jag skojade ju bara
    3. Jag är verkligen ledsen (och sedan ställer du frågor till dem för att försöka förstå vad det egentligen var du sa som gjorde dem upprörda)

Som du förstår av ovan frågor är det sista svaret det som visar på den högsta nivån av emotionell intelligens. Om du väljer ett annat svar: GRATTIS! Du har identifierat ett område som du kan förbättra hos dig själv. Var medveten om vad som händer dagligen och vilka svar du ger.

Glöm inte fråga andra om hur de upplever dig. Det är helt gratis att få feedback som gör att du växer även om svaren kan göra lite ont initialt. Men ställ frågorna till människor som du litar på och som bryr sig om dig. Du kan exempelvis fråga din chef, dina barn, din närmaste relation, dina vänner. Låt dem veta att du försöker lära dig hur du interagerar med andra och att de får vara ärliga i sina svar.

Två regler måste du vara medveten om när du använder dig av detta:

  1. Först och främst måste du lyssna aktivt. Du kan ställa följdfrågor såsom ”kan du förtydliga?”. Visa tydligt att du uppfattar vad de säger.
  2. Gå inte i försvar, förklaring eller förnekande! Ha ett öppet sinne och lyssna allvarligt för att förstå vad de berättar för dig. Kom ihåg att detta inte handlar om VEM du är utan HUR och VAD du gör i relation till dem, dvs ditt beteende. Saker som du kan ändra på – om du vill. Så, även om du inte gillar vad de säger, ta emot med öppna armar. Märker du att du skulle behöva be om förlåtelse för något – gör det! Rensa upp i relationen, så att säga.

Förutse dina känslor

När du utvecklar din emotionella självmedvetenhet kommer du att kunna identifiera dina ”triggers” såväl som inse vilka tankar/känslor som påverkade dig i en viss situation. Att bråka med någon kanske ger dig olustkänslor medan ett besök på SPA får dig att slappna av.

SPA

Du kan förutse hur du i framtiden vill känna i en bestämd situation. Förbered detta i lugn och ro. Lyssna på din egen inre dialog och praktisera förändringen.

I nästa blogginlägg kommer jag att berätta mer om självförtroende.

Vid pennan

Monica

Självmedvetenhet

Utan att vara medveten om vad du känner, kan du inte avancera i din utveckling. Självmedvetenheten handlar om:

  1. Emotionell självmedvetenhet
  2. Exakt självmedvetenhet
  3. Självförtroende

Med hjälp av ovan kan du utveckla dig själv till en starkare person. Först måste du bli medveten om din emotionella status och komma i kontakt med ditt inre. Genom att ta ett fast grepp om dina känslor och förstå hur de yttrar sig, kan du öka din självsäkerhet och din kontroll. Detta gör också att du kan minska din stress vilket blir en ”boost” för ditt självförtroende.

Låt oss titta djupare på detta.

Självmedvetenhet

Som du vet har jag under många år varit certifierad handledare för Försvarshögskolan och Utvecklande Ledarskap. Varje människa leder sig själv och behöver de kunskaper som ingår i detta.

Emotionell självmedvetenhet

Du kommer aldrig att kunna skapa dig ett lyckligt, produktivt liv om du inte är medveten om dina känslor och vart de leder dig. Givetvis kan du uppleva tecken på yttre succé såsom pengar, prestige och karriärframgång utan att lära dig hur ditt emotionella fungerar. Men vill du bli riktigt lycklig måste du vara fast besluten att ta reda på vad det är som gör dig lycklig. Samtidigt måste du eliminera allt som gör dig olycklig. Den kunskapen behöver du sedan använda dig av för att hantera ditt agerande.

Detta låter kanske simpelt men det är förvånansvärt få personer som är kunniga i att beskriva sina känslor när de dyker upp. Genom att fullt ut förstå och acceptera dina känslor, kan du tyda de meddelanden som du får om dig själv.

FramgångsRIK o LyckligSom jag har skrivit om i boken ”FramgångsRIK & Lycklig” handlar det om att omvandla drömmar till mål och säkerställa att du får ett resultat. (Skulle du vilja köpa boken, erbjuder jag den nu till extrapris. Klicka på länken och beställ. Ordinarie pris är 229 kronor. Du får den för 65 kronor exkl frakt.)

Tyvärr är vårt sociala liv och omgivningen inte alltid anpassad för känslor vilket är en av anledningarna till att vi gömmer dessa både för dem, och oss själva. Det finns en hel del forskning kring detta och man har kommit underfund med att människor använder sig av metoder såsom ätande, drickande, rökande, medicinerande, överdrivet tränande, samt arbetande för att ignorera känslorna. Folk stannar kvar på arbetsplatser med yrken som de hatar, i relationer som inte är tillfredsställande, eller blir fångade av negativa beteenden, eftersom de ignorerar känslorna som dessa saker framkallar. De blir bra på att rationalisera varför de om och om igen upprepar misstagen och exempelvis stannar i relationer som inte engagerar dem.

Samtidigt är de flesta medvetna om att under ytan är det något som inte är som det ska. Kroppen försöker informera om att de inte är lyckliga, att de är stressade, otillfredsställda, ensamma, rädda, eller har andra känslor som påverkar. De får information om att de behöver förändra men negligerar signalerna. Det verkar som om de helt har glömt bort att lyssna inåt.

När du utvecklar din emotionella självmedvetenhet kommer du att kunna specificera hur du mår vid varje given signal. Du kan identifiera var känslorna kommer ifrån, såväl som hur kroppen uttrycker dessa. Exempelvis kommer du att notera att du är arg och att musklerna är spända. Eller att du är orolig och att dina handflator är svettiga.

Öka emotionell självmedvetenhet

Att lära dig detta kräver träning. Under en längre tid måste du lägga dig vinn om att undersöka och identifiera dina känslor och var de kommer ifrån. Ju mer du tränar, desto mer lär du dig. Här är några tips som kanske kan hjälpa dig.

Checka dig själv

Planera ditt skrivande - gratis webinarBörja med att planera in tid för att öka förståelsen för dig själv. Planera vissa tider varje dag då kan testa dig själv i lugn och ro. Kanske en tid på morgonen, en på lunchen och en stund innan sänggåendet. Lär dig identifiera hur dina muskler mår vid dessa pass.

Gör så här:

Sitt stilla och tyst. Slut ögonen. Fråga dig själv nedanstående frågor och var ärlig i dina svar. Lyssna noga till din egen respons. Här är frågorna som du kan ställa:

  • Hur mår jag?
  • Vad känner jag?
  • Hur länge har jag känt så här?
  • Var i min kropp har känslan fastnat och på vilket sätt? Är jag spänd, biter jag ihop tänderna, känner jag mig trött? Har jag huvudvärk eller magont?

Etikettera dina känslor

Etikettera känslor

När du väl är kapabel att förtydliga dina känslor, kommer du att kunna identifiera vad som startade de negativa känslorna. I min värld är det oftast en tanke som startar åtminstone den negativa känslan. Finns det någon specifik ”trigger”? Så snart du blir smartare på att identifiera och förstå dina känslor och tankar, kan du sätta en etikett på dem. Kom ihåg att allt inte är negativt. Definiera de positiva känslorna också. Vi brukar säga att tankarna kommer från hjärnan medan de positiva känslorna kommer från hjärtat.

Några etiketter utifrån tankarna kan vara ilska, glädje, rädsla, sorg osv. Du kan även ge känslorna som tankarna startar en mening såsom ”helt slut”, ”utbränd”, eller vad som upplevs bekant kring känslan. Här är några frågor som du kan ställa för att identifiera dina ”triggers”.

  • När startade känslan?
  • Vad hände när känslan startade?
  • Har styrkan i känslan förändrats? Hur har den förändrats?

Lev i nu:et

Upplev dina känslor direkt när de startar. Vad talar de om för dig? Troligen har du upplevt dem tidigare som en slags varningssignaler, exempelvis om du går ensam i ett tufft område eller möter en skum individ på gatan. Kroppen signalerar då omedelbart att vi är utsatta för fara. Kanske har du upplevt detta och kallat det för intuition eller instinkt. Men samma typ av känslor framkallas i andra områden i ditt liv.

Bilder skapar känslorExempelvis om du åtar dig ett utmanande projekt på arbetsplatsen men plötsligt drabbas av ilska eller irritation. Vad säger det dig? Du märker kanske att du har tagit ”vatten över huvudet” eller att, som jag gjorde vid ett tillfälle, upptäcker att du har en massa ansvar men ingen befogenhet.

Försök att verbalisera alla dina känslor. Ge ord åt dem! Exempelvis kan du tänka: ”OK, jag är förbannad just nu. Jag känner det i magen och i ryggen. Vad försöker ilskan berätta för mig?” Om du lär dig tyda dina känslor kommer du att bli bättre på att hantera dem. Med andra ord, att identifiera känslan när den uppkommer, skapar kunskap om dig själv.

Gå till roten med problemet

Du identifierar tanken/känslan och ger den ett namn och undersöker vad den talar om för dig. Men du måste säkerställa att du verkligen förstår hela din emotionella upplevelse. Ibland noterar vi endast toppen av känslan.

Exempelvis om du upplever att du är arg. Vad finns under ilskan? Är du arg eftersom du känner dig sårbar och tappar kontrollen? Är du arg eftersom någon har fått dig att framstå i dålig dager, och du tror att de kommer att skratta åt dig? Är du arg eftersom du har accepterat en uppgift även om du inte vill åta dig den?

Alla rötterna är olika men resultatet av tanken/känslan är densamma. Så du måste vara villig att se bortom tanken/känslan och undersöka vad som finns bakom den. Om inte, kommer du att upptäcka symptomet och inte orsaken.

Det är också viktigt att inse att du sällan upplever endast en tanke/känsla. De kommer oftast som druvklasar. Ibland kan de till och med konflikta med varandra. Ta dig tid att identifiera varenda en av dem för att få fullständig information.

Lycka till!

Vill du veta mer? Fortsätt följ mina blogginlägg i ämnet.

Monica

Emotionell intelligens (EI) – fallstudier

EI påverkar framgång

Martin Seligman på Met Life (som är ett amerikanskt försäkringsbolag med inriktning Livförsäkringar) upptäckte vid en studie att de som hade högt EI också var mycket optimistiska. Optimistiska personer har en förmåga att fokusera på problem på ett sådant sätt att de blir externa för dem och temporära. Pessimistiska personer, däremot, betraktar problemen som om de uppkommer beroende på ett internt fel inombords och att dessa problem förblir permanenta.

Försäljare som är optimistiska säljer exempelvis 37% mer försäkringar än pessimisterna under sina första två år i bolaget.

Liknande tester visade på likvärdiga resultat inom företaget L’Oreal.

Ett annat exempel finns baserat på tester hos US Air Force. När de anställde personer, gjorde regeringen EI-tester som en del i rekryteringen. De noterade att personer med högt EI hade större kompetens avseende att vara bestämda, empatiska, lyckliga och brydde sig mer om sin omgivning.

Dessa resultat har legat till grund för ett antal företag som alla konstaterat att de genom att anställda personer med högt EI kan göra kostnadsbesparingar.

Många studier har konstaterat att de bästa ledarna i verksamheterna är de med högt EI. De som saknar eller har lågt EI är ledare som inte lyckas. Den gruppen har svårt att hantera förändringar i verksamheten, saknar relationer med de anställda, och misslyckas i samband med team-arbete.

En annan studie påvisar att EI har stor påverkan på säkerheten i en industri. Handledare med högt EI lyckades öka självförtroendet hos anställda så att de därigenom själva kunde lösa uppkomna problem. Detta gjorde att kund-klagomålen kunde reduceras med 80%.

Visst är det spännande forskning som gjorts kring EI?

Vill du läsa mer? Följ mina kommande blogginlägg.

Vid pennan
Monica

 

 

Emotionell Intelligens (EI) – Modeller

KommunikationEI kan definieras som vår medfödda förmåga att känna, kommunicera, rekognosera, komma ihåg, beskriva, identifiera, lära, hantera, förstå och förklara känslor. EI kan också definieras som förståelsen om vad som känns bra, dåligt och hur vi ska komma från dåligt till bra.

Det finns många olika modeller för att beskriva och definiera vad som är EI. Några huvudmodeller finns. Du kan testa din förmåga och dina särdrag och därmed mäta din EI.

  • SjälvmedvetenhetAtt känna och hantera dina inre tillstånd, preferenser, resurser och intuitioner. Detta handlar om emotionell medvetenhet. Att erkänna dina egna känslor och vad de står för. Att veta dina styrkor och svagheter, att ha ett självförtroende som handlar om självkänsla och kapacitet.
  • Självreglering – Hantera dina interna tillstånd, impulser och resurser. Det innebär att ha självkontroll, dvs hålla störande känslor och impulser i ett hårt grepp. Pålitlighet är viktigt för att upprätthålla normer avseende ärlighet och integritet. Samvetsgrannhet innebär att ta ansvar för din prestation. Anpassningsförmåga betyder flexibilitet i hanteringen av förändringar och umgänget med andra. Innovation betyder att vara bekväm med förändringar, nya idéer, metoder och information.
  • Motivation – Känslomässiga tendenser som guidar dig och underlättar mål. Det handlar om drivkraften. Att sträva efter att förbättra och uppnå högsta möjliga mål. Att skapa engagemang i grupp och organisation. Ta initiativ för att agera på bästa möjliga sätt genom ökad optimism och uthållighet att kunna fullfölja mål trots hinder och motgångar. Du måste förstå andra och uppleva andras känslor samt ha intresse av att förstå deras oro. Viktigt att kunna utveckla andra, att förutse, identifiera och bemöta andras behov.
  • Social kompetens – Anpassa handling och fastställa källan till önskvärda reaktioner hos andra. Här kommer inflytandet in. Utnyttja effektiv taktik för övertalning. Att kunna kommunicera öppet innebär att kunna förhandla, lösa tvister och andras problem. Ledarskap handlar om att inspirera och vägleda.

David Ingram , professor i filosofi, menar att emotionell intelligens är en viktig aspekt av socialt arbete och att den är lika central för relationen som samspelet mellan dig och dina kunder/klienter (oavsett om de är externa eller interna).

Mayer, Salovey och Caruso skapade en förmåga-baserad test (MSCEIT) som påvisar EI. Modellen kommer från Yale-universitetet.

MSCEIT-modellen

Det är viktigt att förstå att alla människor inte kan processa emotionell information och relatera till den.

MSCEIT-testet använder problemlösning.

Michael Petrides, som arbetar med neurologi, neurokirurgi och psykologi på Montreal Neurological Institut och sjukhus, undersöker funktionen hos de olika områdena i frontalkortex och deras interaktion med parietala och tidsmässiga områden i kognitiv aktivitet, särskilt planering och arbetsminne. Petrides studerar enskilda celler i denna region i hjärnan för att bestämma den specifika neurala aktiviteten som ligger till grund för arbetsminnesövervakning.

Daniel Goleman (författare och science-journalist som har skrivit böcker i ämnet) har skapat en tabell för kompetenser utifrån EI.

Självmedvetenhet Veta hur vi känner och använda detta för beslutsfattande, ha en realistisk förståelse för våra egna förmågor och en stark känsla av självförtroende.
·         Emotionell självmedvetenhet
·         Omedelbar självbedömning
·         Självförtroende
Hantering av oss själva Hantera våra egna känslor så att de inte blandas in felaktigt utan främjar oss, skapar möjligheter att uppnå mål, återhämtar sig från emotionell distraktion, översätter våra djupaste och sannaste preferenser till handling för att förbättra och skapa framgång.
·         Självkontroll
·         Pålitlighet
·         Samvetsgrannhet
·         Anpassningsförmåga
·         Prestationsorientering
·         Initiativ
Social omtanke Uppleva vad andra känner, ha förmåga att förstå situationer utifrån andras perspektiv, förbättra relationer med andra.
·         Empatisk förmåga
·         Organisationsförmåga
·         Serviceorientering
Sociala kompetenser Hantera känslor med respekt till andra relationer, uppfatta sociala interaktioner, förmåga att interagera socialt, motivera till influenser, övertygelse, förhandling och ledning.
·         Inflytande
·         Ledarskap
·         Utveckla andra
·         Kommunikation
·         Förändringskatalysator
·         Konflikthantering
·         Bygga relationer
·         Team- och samarbete

 

Vill du lära mer? Följ mina kommande blogginlägg i ämnet.

Vid pennan

Monica

 

Ny kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Blogga

Idag vill jag slå ett slag för vår nya kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”.

Den 4 mars startar vår nya kurs.

Jag kommer att lära dig hur du bygger upp alla nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier för en lång tid, kanske rentav ett helt år. Du får massor med användbara verktyg av mig, verktyg som inte kostar dig något. Du får lära dig automatisera så arbetsinsatsen blir mindre än vad du hade tänkt.

Just nu har vi ett specialerbjudande. Du får kursen för endast 1.500 kronor inkl moms OCH dessutom ingår webinarier helt utan kostnad (normalt kostar webinar ytterligare 1.500 kronor). Ordinarie pris för en liknande kurs brukar ligga på ca 10.000 kronor.

Möjlighet att påverka kursen finns också. Häng med! Varmt välkommen!

Anmäl dig här:

Onlinekursen ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Vilka förväntningar kan du då ställa? Jo att få tips om hur du ska strukturera upp dina inlägg och bloggar, skapa förutsättningar för att locka läsaren och schemalägga dina bloggar och inlägg i sociala medier.

Är du riktigt flitig kan du skapa inlägg för ett helt år framåt.

Du kommer att få lära dig exakt VAD det är som fångar en större publik. Några tips får du redan här:

  1. Attraktiva rubriker
  2. Spännande text
  3. Häftiga bilder

För att skriva bloggar, krävs att du vet vad du talar om. Att skriva text handlar om att nå ut i skrivprocessen. För att göra detta måste du ha:

  1. Mål för ditt skrivande och din målgrupp
  2. Skapa känsla baserat på upplevelser för läsaren
  3. Få läsaren att tänka vidare och därmed fatta beslut

Ovan gäller både för bloggar, inlägg och nyhetsbrev.

I onlinekursen kommer vi att diskutera:

  1. Hur du strukturerar och spånar
  2. Hur du planerar
  3. Textinnehåll och hur du kan jobba med detta

Det gäller att veta VAD du ska skriva VAR du ska skriva det och NÄR det ska lanseras. Med andra ord behöver du tänka ”projekt”. Som internationellt certifierad PMI-manager (Project Management Institute), kan jag ge dig de tipsen. (Det visste du kanske inte att jag var?)

Här ser du ett av mina gantscheman över blogginlägg i februari. Du får lära dig göra sådana scheman. Du kommer att få tips om var du kan hitta information för dina inlägg och hur du med hjälp av en metod som kallas ”Nockout” kan bygga upp dem.

Gantschema

Onlinekursen Skapa attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg

Du får lära dig skapa attraktiva nyhets­brev, bloggar och inlägg, via videofilmer och instruktioner. Du får grundläggande tips för att öka kommuni­ka­tionen så att du når ut med ditt budskap. Målet är att du ska ha skapat alla nyhetsbrev bloggar och inlägg för lång tid framåt – kanske ett helt år.

Du får lära dig att:

  • Skapa attraktiva nyhetsbrev med hjälp av ett program som är gratis upp till 2000 mottagare
  • Öka kommunikationen och nå ut med ditt budskap
  • Skapa blogginlägg som din målgrupp vill läsa
  • Skapa inlägg i sociala medier, med inriktning mot målgrupp
  • Skapa fyndiga rubriker – som slår
  • Hantera bilder i sociala medier mm

Förkunskaper 

  • Inga

Tidsåtgång

5 veckor är den digitala kursen och du har tillgång till plattformen och övningarna lite längre, så att du hinner repetera.

Genomförande

Utvecklingsprogrammet innebär att du arbetar utifrån övningar i form av filmer och instruktioner. Dessa finns på en plattform som du får inloggning till. Du ar­be­tar i ”skarpt läge. Utvecklingen sker direkt i din dator. Vi varvar teori och prak­tiska övningar för att få ett snabbt och bestående resultat.

Via webinar stämmer vi av – varje vecka – och ger varandra inspiration.

Hur?

Du loggar in i studieplattformen där det finns ett nytt avsnitt med övningar varje vecka. Varje modul innehåller video­filmer, pre­sentationer, filmade instruktioner, övningar mm. Du får även mallar som underlättar och tips om gratisprogram för att kunna automatisera. Du studerar i din egen takt under 5 veckor. Du får lära dig automatisera och schemalägga dina inlägg så att du slipper tänka på hur du ska få ut dem. På så sätt kan du begränsa din tid i sociala medier. Du kommer att njuta av ditt resultat.

 

Du kommer exempelvis att få jobba med:

  • att skapa en individuell mindmap – utifrån direktiven – för dina blogginlägg, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa en aktivitetsplan som synliggör lansering och schemaläggning av bloggar, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa dispositioner som gör det enkelt att bygga upp och länka via hyperlänkar till andra program för redigering
  • att skapa inläggen utifrån övningarna samt lära dig lägga upp sändlistor och mallar i MailChimp för nyhetsbrev
  • att skapa blogginlägg och inlägg i sociala medier i form av serier och knyta ihop dessa
  • att automatisera med hjälp av gratisprogram och systematiskt arbete för korsbefruktning mellan de sociala medierna

 

Sugen? Det hoppas jag. I så fall ses vi på kursen den 4 mars. Välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Säkerhetskopiera din dator

Idag den 8 december tänker jag tipsa om en superviktig arbetsuppgift – att säkerhetskopiera. Det är en av alla de uppgifter som du borde ha planerat in i din kalender och därmed får påminnelse om vid varje tillfälle. Du vet väl att du kan spara massor med tid om du arbetar effektivt. Vill du kanske lära dig jobba smart? Jag erbjuder dig en kurs där du får ETT tips per dag i 88 dagar. Samtliga övningar är i form av 5-minuters-filmer. Kanske något att investera i och ge dig själv i julklapp. Onlinekursen heter Livet på en pinne – en om dan. Just nu får du ca 25% rabatt i julklapp av mig om du bokar den i december.

Läs mer här och boka den digitala kursen: Livet på en pinne – en om dan.
Ordinarie pris: 1.995 SEK. Ditt pris just nu: 1.500 SEK.

 

Design space on computer laptop screen

Skillnaden mellan att kopiera och säkerhetskopiera är att säkerhetskopian är ”för säkerhets skull”. Din säkerhetskopia är inget arkiv. Den ska finnas OM du skulle behöva återställa dokument och programvaror.

Placera aldrig dina säkerhetsfiler på samma hårddisk. Du måste ha en egen expansionsdisk eller så kan du kopiera till Molnet (typ Google+ och Dropbox).

Om du använder molnet kan du vara sårbar. Det finns möjlighet för hackers att ta sig in och knycka dina filer. Detta behöver du inte råka ut för om du kopierar till en egen separat disk.

Separat hårddiskDu kan antingen planera för din säkerhetskopiering manuellt eller genom att lägga in detta automatiskt.

Det kan vara så att du behöver hämta tillbaka en kopia av en fil som har skadats, eller kanske vill du hämta hem hela din hårddisk i det skick den befinner sig i just nu. Bra att veta att möjligheten finns vid en krasch. Det finns inget värre än om datorn kraschar och du inte har någon kopia. Eller om du av misstag raderar en fil. Det har jag lyckats med – flera gånger till och med. Sist jag lyckades med detta var för någon månad sen, då jag av misstag råkade spara ner en annan fil som den viktiga jag arbetade med. Som tur är hade jag en säkerhetskopia på min separata hårddisk. Den här använder jag på kontoret. Sedan har jag små bärbara som jag tar med mig på mina resor.

Metod 1 – Manuell kopiering

Så här backar du upp manuellt:

  1. Klicka på StartStart-knappen , sedan på Dator och dubbelklicka därefter på den enhet där du har installerat Windows.
  2. Öppna mappen Användare och därefter den mapp som innehåller de filer som du vill säkerhetskopiera.
  3. Kopiera de aktuella mapparna från användarmappen till en nätverksplats eller ett flyttbar, separat hårddisk.

Metod 2 – Använd Säkerhetskopiering och återställningscenter

Det finns även möjlighet att göra detta automatiserat. Och som du kanske vet, är jag effektivitetskonsult och rekommenderar allt som sker med automatik för att spara tid.

Använd Säkerhetskopierings- och återställningscenter i Windows, så här:

  1. Klicka på Start, välj Kontrollpanelen
    Säkerhetscenter
  2. Välj System och säkerhet
    System och säkerhet
  3. Sedan klickar du på Säkerhetskopiering och återställning
  4. Du väljer Konfigurera säkerhetskopiering och ställer in önskad kopiering, dvs var du vill ha kopian. Så här ser det exempelvis ut:
    Säkerhetskopia var
  5. OBS! Om du ombeds att stänga program, se till att spara eventuella öppna dokument och stäng därefter programmen. Eller klicka på Stäng program.
  6. OBS också! Tänk på att spara dina säkerhetskopior på flyttbara media eller på en plats i nätverket.
  7. Säkerhetskopian sparas på den plats du valde.

Lycka till med din säkerhetskopiering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Boken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation”

Mer än bara ordNyligen släpptes antologin om kommunikation. Jag är en av författarna i boken. Totalt är vi 28 kvinnor som skriver om våra värdefulla tips för ökad kommunikation i olika sammanhang.

Boken tar upp saker som att snacka snällt med sig själv, Nonviolent Communication, Extended DISC, sociolingvistik, kroppsspråk, i huvudet på en headhunter, att vara ny på jobbet, hur en flygledare tänker, att kommunicera i skrift, att kommunicera med tonårspojkar samt vad vi kan lära oss av naturen om kravlös kommunikation. I mitt avsnitt har jag skrivit om hur lätt det är att missförstå varandra, att kommunikationen inom ett äktenskap kan bli trettioåriga kriget.

Jag berättar lite om hur hjärnan tolkar information och ger min egen ”kommunikationshand” som ett stöd på vägen. Hur stor bör en grupp bör vara för att vara effektiv, tror du? Vad spelar roll i kommunikationen med andra? Jag tar även upp de olika typerna av kommunikation: verbal och skriftlig samt hur de skiljer sig, samt att e-post och sociala medier ofta blir envägskommunikation. Du får en hel del tips av både mig och övriga författare. Bland annat ger jag dig tips på hur NLPs (NeuroLingvistisk Programmering) logiska nivåer kan användas för att förbättra kommunikationen.

Något som jag tycker är extra viktigt är hur vi tar emot och ger feedback. Det tar jag också upp i mitt avsnitt. Dessutom tar jag upp hur personligheten påverkar oss när vi talar med varandra. Våra olikheter kan sätta många käppar i hjulet för framgångsrik kommunikation.

Konflikter baseras ibland på uteblivna förväntningar och ibland på försvarsmekanismer såväl som rädslor.

Missa inte att ta del av denna häftiga bok.

Under början av november kan du köpa boken från mig (begränsat antal) till rabatterat pris. Den kostar 229 kronor + frakt på vissa nätbokhandlare. Du får den för 180 kronor + frakt.

Anmäl ditt intresse för boken här (klicka på länken), så skickas den till dig omkring den 12 november.

Jag har även en onlinekurs som handlar om kommunikation. Den heter ”Bli en bättre kommunikatör – verbal övertygelse”. Vill du veta mer om kursen eller boka den, klicka här.

Välkommen!
Monica

 

Hur du kan skapa webinar och video-kampanjer

Webinar och video

Idag tänkte jag berätta lite om webinar. Under åren har jag hållit mängder med webinar. Det började faktiskt redan på 80-talet då jag tillsammans med Nordiska Ministerrådet skapade videos för tvåhundra personer ute i Stockholms skärgård. De skulle läras sig arbeta med datorer utan att ha någon handledare närvarande. På den tiden fanns inte internet. Och ändå fick vi igång dem. Varenda en lärde sig. Utmaningarna var således ännu större än om jag hade haft tillgång till internet där jag direkt, numera, kan visa hur du ska göra i ett program.

First Class-prgNej, då fick jag tänka ut finurliga saker. Hur lär man en person hantera en datormus? De hade aldrig sett varken datorer eller styrdon. Taxibåtar körde ut med datorerna och tillbehören till dem. Genom skriftliga instruktioner och ritade bilder (typ IKEA-instruktioner) satte de ihop datorerna. Sedan fick de stoppa in en liten diskett i stationen och den fick vi programmera så att den startade sig själv. På den berättade jag om hur de skulle hantera datormusen. Vi hade filmat detta och ritat med hjälp av multimediaprogram. När de väl var igång, fick de inlärningarna inspelade som videos på disketter. Sedan hade de tillgång till konferenssystem via First Class-programmet som även fungerade som ett slags mailprogram. Det används fortfarande på diverse universitet och skolor i Sverige.

Med hjälp av uppringd förbindelse kunde jag kolla trafiken på nätet. Den var ibland hög på nätterna, visade det sig.

Efter att internet hade gjort sitt intåg på marknaden, fick vi så småningom program för webinar och även egna små studioprogram för att kunna redigera filmer. Idag är dessa utvecklade och mycket mer användarvänliga. Själv har jag många olika program som jag använder när jag tillverkar videos. Och jag erbjuder totalt 27 olika onlinekurser idag med hjälp av denna teknik.

Inledande frågor

Om du vill köra webinar eller skapa videos behöver du ställa dig några viktiga inledande frågor:

  1. Ger det värde för dina tittare? Ger du dem kunskap?
  2. Kan du uppmärksamma dem på ett gemensamt problem som du kan lösa åt dem (med hjälp av produkter eller tjänster)?
  3. Vill de titta på dina program eller delta i ditt webinar? Har det någon unik vinkel? Är det engagerande och underhållande? Triggar du deras nyfikenhet och fantasi så att de vill fortsätta?
  4. Är du bekväm och professionell när du spelar in, dvs har du skapat proffsiga PowerPoint-presentationer, gjort tydliga inspelningar, är avslappnad och tillitsfull framför kameran?

Skapa ditt projektmål

Vilket är ditt mål med webinariet eller video-inspelningen? Är det att öka trafiken till din webbsida, att öka din försäljning eller kännedom om ditt varumärke? Du måste vara tydlig med vad du vill. Det är viktigt.

Identifiera din målgrupp – din publik

Är de som deltar i webinariet redan familjära med dina produkter? Har de självmant valt att titta på din video? Du kanske behöver presentera dig själv och ditt företag. Glöm inte att det du gör ska vara underhållande och utbildande.

Att skapa videokurser – onlinekurser

Detta kräver professionalitet. Hur lång ska varje video vara? Hur många ska du ha i en serie? Har du delat upp varje del i teman? Hur ofta ska ett avsnitt släppas? Har du valt plattform om du har tänkt dig en kurs?

Skriva manus

skriva-målaOm du är van att skriva för ögat men inte för örat, behöver du träna på detta. Börja alltid med ett manus.

Nyckeln till framgångsrik onlinekurs, videos eller webinar, är att börja med grunden.

Ställ dig frågorna:

  • Vad är syftet med videon/webinariet?
  • Kommer jag att ge mina lyssnare något gratis som de kan använda sig av?

Träna dig själv framför spegeln eller gå en kurs i framställning eller scenvana. Läs ditt manus högt framför spegeln så ser och hör du. Du blir bekant med ditt sätt att uttrycka dig. Undvik upprepningar och vad vi kallar ”ödemarker” (det är när du säger ”öööööhhh”). Dessa måste klippas bort vid inspelningar.

Gör klart ditt manus i en PowerPoint-presentation med tydlig uppställning, logotype osv. Vet du inte hur du ska ställa upp en presentation, rekommenderar jag min bok ”Handbok för textproduktion” som innehåller tydliga förklaringar för detta.

Använd tidsinspelningen i PowerPoint och testkör. Då ser du längden på ditt föredrag.

Filma/spela in eller köra webinar

Mobilen är en kameraDu kan enkelt själv spela in dina videos. Detta är vad du behöver:

  • En mobiltelefon eller iPad
  • Ett program som spelar in i datorn om du ska visa hur saker fungerar där
  • Ett program för att klippa dina filmer (gratisprogram som iMovie finns)

 

Lycka till!
Monica

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed