Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Kunskap är allt dyrare och allt mindre värd

Troed TroedsonDen 27 oktober var jag på ännu ett av MiMs (Marknadsföreningen i Malmö) otroliga möten. Det här är en förening som jag varmt rekommenderar för dig som dels vill skapa nätverk, dels vill lyssna på spännande föredrag.

Jakten på kunskapsövertag har pågått sedan mitten av 1800-talet, enligt Troed Troedson. Vad händer när alla kan allt, när kostnaden för att skaffa bara lite, lite kunskap bir allt högre, och när resultatet av den kunskapen har ett allt lägre värde?

Ett mycket intressant föredrag av en kunnig estradör som till fullo behärskade att hantera publiken.

Troedson sa att antingen tävlar vi till döds eller också gör vi innovation till vår paradgren. Att finna sådant som ingen tidigare har gjort. Sverige hade tidigare 150 års försprång när det gällde kunskap men nu är resten av världen ifatt oss. Vad gör vi då? Troedson visade med tydliga bilder vad som hänt och hur framtiden bör gestaltas.

Själv har jag varit en av entreprenörerna för detta under 10 års tid. Jag har talat mig varm om vikten av att förstå förändringar, att skapa sina egna framtida system som därmed kan förändras på en kafferast. Men aldrig tidigare har jag stött på en like, som var lika insatt som jag i detta – ja förmodligen ännu mer, eftersom Troedson inte bara är analytiker (som jag) utan samhälls- och framtidsanalytiker.

Utvecklingskurvan kallas av Troedson för Traditionssystemet. Systemet fokuserar på kunskap, produkter, specialisering och långsiktighet. Kurvan är konkav och gradvis avstannande, se nedan.

Inför framtiden behöver vi förflytta oss till en utvecklande konvex kurva, ett Innovationssystem som gradvis ökar och byggs av perception, situationsfokus, komplexitet och agilitet. Agilt innebär kortsiktigt och är ett ledord i den nya framgången. För att Innovationssystemet ska fungera för dig, måste du ha tydliga mätvärden där du enkelt kan se att du verkligen gör gradvis ökning.

Ovanstående har jag propagerat för sedan 2008 men få verksamheter har tyvärr lyssnat.

I traditionella systemet har bankerna fått konkurrens av Klarna, vårdcentraler av Kry och Mercedes av Tesla, dvs företagare som kommer utifrån och som ser helt andra framtida möjligheter. Ett annat exempel är mackarna. Du köper visserligen fortfarande bensin där, men det är inte det de tjänar sina pengar på. De lyckades överleva genom att omvandla bensinstationen till en biliststation med kaffeservering, korvutskänkning och en massa spel för att hålla ungarna i baksätet lugna under färden.

Google Air BudsTroed nämnde också innovationen Google Air Buds som är en helt ny språköversättare. Du kan tala med en utländsk person och på några sekunder få allt översatt genom att använda Buds. Vad innebär detta för kunskapen världen över? Vi kommer betydligt enklare att kunna konversera varandra – utan språkförbistring. Och vi behöver inte längre lära oss nya språk. Spännande! Här kan du se mer om dessa Google Air Buds. (Klicka på länken)
Redan vid lanseringen nu i november kan dessa översätta 40 språk.

Många stora företag har förstått detta men inte nått fram i sitt tänkande utan hamnat i det som Troedson benämner ”Cheating point”, dvs lösningar som inbegriper fusk.

Summering

Med konkava utvecklingskurvor, Traditionssystem, kommer alla ikapp. Vi upprepar samma sak om och om igen.

  • KonkavLångsiktighet
  • Kunskap
  • Produktfokus
  • Specialisering

 

En konvex – Innovativ – utvecklingskurva innebär gradvis ökning där vi lovar göra mer nästa år än i år

  • KonvexSituationsfokus
  • Perception
  • Komplexitet
  • Agilitet

 

Troedson nämnde också att vissa kommuner fortfarande, år 2017, talar om möjligheten att faxa, dvs en metod som har varit utdöd de senaste 10 åren i framstående verksamheter. Varför skulle någon, överhuvudtaget, köpa en fax idag när allt annat fungerar digitalt rakt in i systemen?

Du behöver öka din perception:

  1. Se vad som händer utanför den egna sfären
  2. Värdera vad som är värdefullt
  3. Ta in det och implementera nya möjligheter

Själv har jag de senaste två åren kört kurser för Digiratis, dvs de som vill lära sig tänka för framtiden. Tyvärr verkar det fortfarande vara få som har fattat hur viktigt detta är.

Jag har sedan 2008 visat mina kunder hur de på tre ynka arbetsdagar kan skapa sitt egna IT-system. Ett system som de sedan kan ändra på en ”kafferast” när behovet kommer. Och det gör det!
Jag har varit ute hos företag där vi skapat system för att i realtid följa vad som händer överallt i deras verksamhet över hela världen. De verksamheter som hoppat på tåget är idag världsledande. Några har tyvärr inte fattat vikten av detta och de kommer successivt att få lägga ner sin verksamhet, frågan är bara NÄR.

En verksamhet kan helt enkelt inte överleva om den inte är transparent. Därför är det oerhört viktigt att arbetsledningen går främst i tåget mot nytänkandet. Att allt som sker i verksamheten syns, dvs varje litet mail, varje telefonsamtal, varje aktivitet måste synas i ett flöde. På så sätt kan också ledningen ta ställning till flaskhalsar, stötta de som har behov och överbelastning, så som en duktig ledare bör göra. Utan verktyg blir det bara en massa lösa antaganden, gissningar – som på ett barnkalas.

Framgångsönskningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Stress och rädslor förminskar dig

Att leva och verka till 100 procentDet har tagit mig över 50 år att inse att min strävan inte är att hävda mig och bli sedd – utan för att jag faktiskt (genom att leva som jag lär ut), kan uppnå framgång, rikedom och lycka och genom att nå detta, kan tillåta mig att välja hur jag vill leva och vad jag vill göra i livet och när jag vill göra detta.

Att ha ekonomisk frihet innebär inte bara att vara rik utan skapar möjlighet att verkligen välja egen vardag. Egna mål skapar resultat. Resultat skapar framgång. Framgång skapar lycka. Lycka är en slags bekräftelse. De allra flesta människor vill bli bekräftade. Motsatsen skapar rädslor. Rädslor skapar stress. Stress förminskar oss.

Jag blev visserligen inte fostrad till en ”röre-potta” som barn när jag växte upp hos mina morföräldrar. Med där kastades inget. Alltså sparade även jag. Det är OK att vara ekorre/hamster OM man har struktur i det som sparas. Så var inte fallet för mig. Att jag dessutom var kreativ och omgående såg vad jag skulle kunna göra med det som sparades, skapade ännu mer förvirring. Det tog närmare 40 år för mig att komma underfund med denna katastrof – och fortfarande har jag svårt att kasta saker och att bortse från det jag ser konstnärligt när jag tittar på ”skräpet” jag sparar. Detta till stor förtvivlan för min egen omgivning och familj.

Dale Carnegies bokVändningen kom när jag lärde mig om struktur för ca 15-20 år sedan. Då äntligen började jag förstå vikten av att organisera på ett annorlunda sätt. 

I samband med min anställning på IBM som projektledare och effektivitetskonsult, fick jag en smärre chock. Vi arbetade med e-place vilket innebar att ingen hade eget skrivbord utan placerade sig i de grupper där vi för stunden arbetade tillsammans. Detta hade gått bra ifall vi haft ordentligt med lagringsut­rymme i skåp men alla fick ett litet skåp (ca 40 cm högt och 80 cm brett). Att få plats med allt där, var en total omöjlighet. Ingen hade lärt mig hur jag skulle strukturera förvaringen. Jag blev tvungen att spara elektroniskt. På grund av min egen superstruktur – som jag konstruerade – lyckades jag överleva åren inom IBM. Jag fick mer och mer, att göra – vilket ledde till en viss utbrändhet – och på slutet arbetade jag 17-18 timmar/dygn, vilket var ohållbart. Detta krävde att jag även organiserade min tid. När jag väl sa upp mig, var det 3 personer som fick dela på mitt jobb, för att hinna med.

Det var inte förrän jag kom i kontakt med de berömda gurus på marknaden som hade skapat metoder och metodik kring effektivitet som jag hittade lösningar för min egen struktur. Stephen Coveys bok ”Att leva och verka till 100%” gav mig första kicken mot en gynnsam, effektiv tillvaro. Sedan kom den ena framstående personen efter den andre in i mitt liv. Dale Carnegie, Anthony Robbins osv – ja listan kan göras lång.

Anthony RobbinsDet finns ingen annan effektivitetskonsult som kan lära dig tillverka processtöd på 3 dagar, eliminera din stress genom att lära dig stänga dina tankar, utbilda dig i ledarskap och försäljning och samtidigt frigöra 6 tim/vecka åt dig. Jag vet att jag är unik. Vill du veta mer? Kontakta mig, så berättar jag om alla de möjligheter som står till buds för att du ska få en behaglig vardag. Men vänta inte – jag håller på att trappa ner min verksamhet och beräknar gå i pension 2018.

Effektiva hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Vad händer om du dubblar din försäljning?

Vad skulle hända i ditt företag om du kunde dubbla din försäljning? Eller du kanske inte vill dubbla intäkterna utan minska din administrativa tid. Vad händer då – i ditt liv?

I vår digitala utbildning – med samma namn, dvs Dubbla din försäljning – har deltagarna från förra året gjort följande resultat, vid ett av de uppföljande sessionerna.

1 Dubbla din försäljningVi kan se att deltagarna hade en hitrate av 27% avseende att nå rätt personer vid telefonbokning. Detta har att göra med när du ringer och bokar. Vi ringde tillsammans i kursen, även om vi satt på olika ställen. På så sätt kunde vi sporra och glädjas med varandra. Vi använde den teknik, som deltagarna får lära sig under kursen. Massor med tips kring förbättringar för att öka möjligheten till kundkontakt.

Du ser också att deltagarna hade en hitrate på 56% avseende bokade kundbesök. Det innebar att mer än hälften av alla som deltagarna talade med, bokade besök med dem. Gruppen fick (under kursen) lära sig förändra sitt manus, ändra sin verbala kommunikation (övertalningsförmåga) och sitt sätt att bemöta och inspirera kunden. De fick givetvis träna på att hantera invändningar och avslutstekniker såväl som att lära sig hantera den digitala transformationen i samband med kundkontakterna.

Utmaningen för våra deltagare är att bli än bättre på att nå kunderna. Du ser att de hade ett snittvärde på 30 bokade besök efter 202 telefonsamtal. Det betydde att de var tvungna att ringa i snitt 7 samtal för att få ETT bokat kundbesök. Utmaningen blev sedan att förändra detta och skapa bättre förutsättningar för att lyckas och därmed öka sin försäljning.

Är du nyfiken på hur det gick?

Jodå, de ökade alla sin försäljning med hjälp av våra metoder och den teknik som de fick träna på. Några ökade eftersom de därmed kunde minska sin administrativa tid, andra ökade eftersom de lärde sig utnyttja annan teknik och med hjälp av våra digitala inspelade filmer, verkligen ta tag i det som var och en tyckte kändes svårt. Det fanns de som behövde träna hypnos för att släppa spärrar som hindrade dem. Med hjälp av kursen får du massor med övningar i mental träning som stärker din försäljning, inspirerar dig att våga lite mer och motiverar dig.

Skulle du också vilja bli bättre? Anmäl dig till höstens kurs i Dubblera din försäljning, genom att klicka på länken.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

DISC

DisC

I tidigare inlägg har jag skrivit en del om spännande personlighetstester, vilka jag ständigt arbetar med. En av alla de många tester som jag har arbetat med och själv gjort är DISC.

DISC-analys är ett således ett av alla de verktyg som används för att utveckla självkännedom och kommunikation. Verktygen används för att få en ökad förståelse för människors olika sätt att interagera med varandra, och är av stort värde i situationer som individ-, ledarskaps- och grupputveckling.

Som certifierad instruktör för Försvarshögskolans Utvecklande Ledarskap, kan jag nämna att de inte anser DISC vara baserad på vetenskap. Trots detta kan jag tycka att det är bra att göra flera olika tester, både de som är vetenskapligt och de som är mindre vetenskapligt baserade.

Jag gjorde således testen på mig själv. Det var verkligen JAG i svaret, jämfört med alla de andra vetenskapliga tester jag gjort. Nedan kan du läsa svaret.

You have a blend of Dominant, Supportive, and Inspiring traits. From the results we have so far, we cannot tell which of these traits is the strongest for you. You may have a very balanced blend of all three traits. Some words that describe you are:

  • Doer,
  • Interactive,
  • Motivating, and
  • Helpful

DisC-MI

Precis så är jag, balanserad och anpassningsbar. Efter att ha arbetat med att utveckla andra människor i närmare 30 år, bör det vara så, nämligen. Testet berättade att jag är både aktivitets- och människo-orienterad, med störst dominans för människors utveckling. Helt rätt! Jag älskar att interagera med andra och skapar alltid resultat i processerna.

Testet avslutades med ett erbjudande om att företaget som tillhandahåller testet, kan hjälpa mig förstå omgivningen bättre, reducera stress, få mer gjort, kommunicera effektivare, reducera konflikter osv.

Hm, här blev jag allt lite konfunderad.

DET är ju exakt DET som jag utbildar andra i. Visserligen blir det ibland skomakar’ns ungar eller bagar’ns bullar även hos mig, men att erbjuda mig hjälp inom detta, var ändå att ta i.

Jag KAN det redan. Har arbetat med att utbilda andra i kommunikation, stresshantering, effektivitet, konflikthantering, medarbetarskap, ledarskap, kundservice osv. Jag kan det så bra och har lärt ut detta till DIG och alla andra under de senaste 30 åren.

Således inser jag att testet funkade, men att kanske inte helt lita på alla leverantörer som utför testet. Kanske var det detta som Försvarshögskolan insåg när de definierade vilka tester som håller vetenskapligt.

Supportiva, inspirerande hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Social selling och Storytelling = Storyselling?

Social sellingSocial selling innebär att du säljer via sociala medier. Om du är osäker på hur du ska göra detta, rekommenderar jag vår digitala kurs ”Nå ut i sociala medier”. Du lär dig inte bara hantera sociala medier, utan får massor med effektivitetstips hur du gör korsbefruktningar mellan dina sociala medier för att verkligen nå ut, för att sätta ditt varumärke på kartan, för att utöka ditt kontaktnät mm.

BloggaStorytellning innebär att du skriver bloggar och berättar om din kunskap. Storytelling handlar om att berätta en historia. Idag är ut detta även i samband med konflikthantering och i ledarskapsutbildningarna. Storytelling är en viktig del – inte bara för dina kunder – utan även för dig själv. Det är när du realiserar din story genom att berätta om den som du får ”fast mark under fötterna” och verkligen ökar din självkänsla, din självmedvetenhet och din självinsikt. Detta i sin tur gör att det blir enklare att sälja eftersom du då inser att sälja är att hjälpa.

Slår du ihop social selling och storytelling får du storyselling, dvs en långsam, lönsam process som handlar om att skapa personlig kontakt via nätet. Här gäller det att synas ofta och mycket. Att verkligen gå in för att utöka ditt kontaktnät är ett enormt arbete. Börja med att fundera över hur många kontakter du har i resp sociala media. Sedan måste du aktivt börja synas. Det gör du genom att gilla och dela andras inlägg, varje dag, gärna flera gånger om dagen. Du måste vara rejält generös och ge bort massor – attraktiva saker som dina kontakter gillar.

Använd sociala medierNär du har närmare 3000 kontakter i LinkedIn, 2000 i Facebook osv, har du breddat ditt kontaktnät. Nu gäller det att verkligen få med dig så många som möjligt av dessa i dina inlägg. Ett inlägg per arbetsdag i respektive media rekommenderas, lite mer sällan i Google+, Pinterest och på YouTube. Det ska vara relevanta inlägg. Du kan inte skriva på samma sätt i alla medierna eftersom de har olika inriktning.

Börja med att designa din websida, gör den lättläst. Vet du inte hur, rekommenderar vi vår digitala kurs ”Skapa din websida på 2 timmar”. Skapa strukturerade blogginlägg som återkommer med exakt lika frekvens. Själv bloggar jag exempelvis 3 gånger per vecka. Varje måndag har jag en bokrecension, onsdagar och fredagar har jag antingen tips som gynnar mina kunder, deltagare och kontakter, eller så har jag spännande inlägg som motiverar och inspirerar.

Analysera noga dina sociala medier och din websida. Själv har jag exempelvis minst 100 personer som ser mina inlägg på LI varje dag, enligt mätning under de senaste 3 veckorna. När du vet hur många, kan du tänja dina mål. Att mäta är således viktigt.

Var hjälpsam, engagera dig i andra och framförallt GE bort attraktiva saker. Jag har under de senaste åren gett bort allt från gratis digitala kurser till böcker och dokument/mallar som underlättar och tipsar.

Registrerat varumärkeStorytelling möjliggör för dig och ditt eventuella företag att skapa en helhetsbild av ditt koncept, gestalta ditt varumärke och skapa en upplevelse för dina kunder/följare. Med hjälp av storytelling skapar du således ditt varumärke. Du överför kunskap. Berättelser har kraft och skapar broar mellan människor.

Det är mycket viktigt att du väver in en berättelse i vad du gör. Förklara, förtydliga, informera, stimulera, motivera, engagera, och du får fler kontakter. Du blir en viktig person att lyssna till, någon att kontakta vid behov.

När du berättar om dig själv, kostar det inget mer än den tid du lägger på att skriva. Det är din grundläggande marknadsföring, för att dina kontakter ska förstå vad du egentligen kan hjälpa dem med.

Tänk på att vara personlig i dina inlägg men aldrig privat.

Social Selling och Storytellling är således Storyselling!

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Navigera direkt – 10 effektivitetstips för att bli smartare i vardagen

NavigeraÄven de personer som normalt känner sig effektiva, kan ha problem med beslutsfattandet, eller som vi säger Navigera Direkt.

Här kommer mina effektivitetstips som jag delat ut under mina 30 år som effektivitetskonsult. Alla har dock inte funnits med hela tiden.

 

 

 

  1. Att ta beslut får alltid konsekvenser. En konsekvens är första steget på ditt nya liv.
    Tar du inget beslut (utan kanske säger ”jag gör det sen”), är avsaknaden av beslut också ett beslut. Det innebär att du omgående skapar dig onödig stress via belastning i hjärnan.
  2. BeslutaBestäm dig för NÄR du ska göra något!
    Skriv genast upp det i kalendern.
    Det skapar kontroll. Kontroll innebär att du eliminerat en av våra största rädslor.
  3. Använd alltid digital kalender och ha allt på ETT ställe, även privata aktiviteter!
  4. Skriv in ALLT i kalendern.
    På så sätt glömmer du inget och kan känna dig fri att glömma bort det som ska göras om någon dag eller vecka. Belasta din hjärna med de aktiviteter som ska utföras nu.
  5. KalenderDela upp dina aktiviteter baserat på tid!
    Små = saker som tar mindre än 30 minuter, Stora = saker som tar mer än 30 minuter.
    Ibland kallar vi dem för korta respektive långa uppgifter.
    Stora uppgifter ska ALLTID vara tidsatta i kalendern.
    Små uppgifter lägger du lämpligen som en heldagsaktivitet (eller i en digital att-göra-lista).
  6. Skapa en homogen struktur, dvs det ska se likadant ut fysiskt, i din dator, i din e-post OCH i din hjärna!
  7. Din struktur ska fungera hela livet – inte bara detta år.
    Skapa därför din struktur baserad på dina viktigaste arbetsområden.
  8. Börja dagen med dina viktigaste arbetsuppgifter.
    Viktigheten får du ut genom att utgå från metoden EDV (E det viktigt) som baserar sig på graden av viktighet, dvs du kan skriva en prioriteringslista som innehåller 5 viktighetsgrader. Om du svarar JA på alla, då är uppgiften synnerligen viktig.
  9. PlingStäng av allt pling i datorn och e-posten. Det är störningar för hjärnan.
  10. Skapa mallar för allt du gör, dvs mallar för Word-dokument, mallar för Excel-kalkyler, mallar för PowerPoint-presentationer, mallar för e-post osv.
    Spara dem i en egen mapp som du benämner ”Mallar”.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Varför en bild säger mer än 1000 ord

Egentligen behöver jag inte skriva så mycket i detta blogginlägg. Jag kan låta bilderna tala för sig själv.

Text kontra bild med SmartArt i PPT

I ovanstående bilder har jag konverterat några rader i en PowerPoint-presentation till SmartArt. Jag tror att du genast ser fördelarna med detta. Bilden säger mer än texten, eller hur?

Det är den här typen av tips som jag lär ut i min digitala PowerPoint-kurs. Och givetvis även tipsen på hur du når åhörarna, skapar dynamik i din presentation och gör ett proffsigt intryck.

Mina bokprojektDu kan göra mycket med lite tid och stor kunskap, för att öka förståelsen. Här har du ett annat exempel där jag illustrerar de bokprojekt som pågår just nu.

Som du ser blir det om möjligt ännu tydligare med bilder i bilden. Det är enkelt att utföra i PowerPoint och ger en dignitet åt presentationen.

Tänk så mycket du kan säga med bilder. Du kan presentera din inriktning, dina mål, dina värderingar, dina produkter, din organisation och mycket mer. Enkelt, lätt och smidigt.

Med små knappar kan du leda din presentation till websidor, dokument och annat intressant som ökar trovärdigheten när du förmedlar något.

Här ser du exempelvis våra digitala utbildningar i Office-paketet:

Office -Digitala utbildningar

Och nedan ser du Milord Inspirations och Resultat Direkts digitala inriktningar. Vi har totalt 25 olika digitala kurser i de tre olika områdena nedan:

Milords digitala inriktningar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så vad väntar du på? Vill du också lära dig att enkelt och på några få minuter skapa dessa möjligheter i din presentation?

Du kan börja med att anmäla dig till vårt nyhetsbrev, så får du ca 1 gång per månad rejäla effektivitetstips som underlättar i din vardag. Anmäl dig genom att skriva in ditt namn och din mailadress här vid sidan om i den så kallade Optin-rutan. Jag lovar dig många härliga gratisupplevelser.

Presentationstekniska hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

De 3 bästa tipsen för ett lyckat möte

MöteseffektivitetTycker du att mötena känns tråkiga och onödiga? Hur skulle du vilja skapa passionerade möten i vardagen? Möten som får människor att brinna engagerat, går de att skapa?

Javisst, det handlar om konsten att lära sig VAD som triggar igång respektive människa. Vi är alla olika.

Tänk bara på vilka böcker du gillar att läsa. Eller du kanske inte ens läser? Vilka filmer tilltalar dig? En del älskar science fiction – andra hatar det. Vad är det som gör oss olika?

Kan vi ta med detta i tanken när vi ska hålla möten, då blir mötena engagerande och inspirerande.

Givetvis är detta inte enkelt. Men det som är enkelt är dessa tre tips som du får av mig idag.

Mina tre viktigaste tips

  1. Skicka ut underlag i god tid
    Ge deltagarna möjlighet att läsa in sig på mötet så att de är ordentligt förberedda
  2. Blanda inte olika punkter
    Börja med Informationspunkter, fortsätt med Beslutspunkter och avsluta med Kreativa punkter
    Blanda dem ALDRIG!
  3. Skicka omgående (gärna inom 1 timme efter mötet) ut protokoll som talar om VEM som ska göra VAD och NÄR det ska vara klart
    Glöm inte ange exakt resultat!
    Det räcker inte att säga ”följande ska göras” utan du ska ange VILKET resultat det ska leda till

Möteshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Lean tar hand om röda kvalitetsbristpengar

 

Röda kvalitetsbristpengar

pengarKan du se vilka utgifter som är ”röda pengar”? Sådana som vi ibland missar. De som är onödiga. Här finns mycket pengar att tjäna.

Jag har under mina 30 år som effektivitetskonsult ofta stött på ett enormt slöseri ute i verksamheterna. Ett exempel var när jag för mer än 20 år sedan själv jobbade i ett stort utbildningsföretag och fick ledningsgruppen till att inse hur mycket onödiga pengar som rann genom verksamheten. Då hade jag nämligen en dator som inte fungerade tillfredsställande.

Om och om igen, bad jag få en ny, kvalitativ dator som fungerade. På den tiden blev det konflikt mellan Microsoft- och Adobe-programmen. Det blir det kanske även idag.

 

Många program igång samtidigt

gaffelJag hade ofta 17 olika program igång samtidigt, konstant. Datorn la ständigt av eller hängde sig. En dag blev min frustration för mycket. För att tydliggöra detta elände, gick jag upp till ledningen och sa att varje gång min dator stoppade, skulle jag göra två saker.

  1. Skriva upp den förlorade arbetstiden
  2. Sticka en gaffel i skrivbordet

Ledningen kunde själv räkna ut att det var en tidsfråga innan skrivbordsytan skulle vara helt deformerad. Antingen skulle jag kunna påvisa att stora delar av min arbetstid var totalt meningslös och kostade verksamheten en förmögenhet, eller så skulle mitt skrivbord till slut bli till pinnved, vilket skulle vara pinsamt för alla inblandade.

Då talades det inte så mycket om Lean och kvalitetsbristpengar. Det gjorde det däremot redan året därpå då vi hade som uppdrag att ISO-kvalitetssäkra många av våra kunder.

Om ditt företag lider av bristande datorer, bristfällig datorkunskap för medarbetarna, eller trög effektivitet i verksamheten med långa ställ- och ledtider, förlorar du väldigt mycket pengar.

 

Frigör 6 timmar per vecka

arbetstidTänk dig att en medarbetare idag enkelt kan frigöra 6 timmar till mer värdefulla uppgifter än använda dem till att släcka bränder, som tidsläckage eller för dubbelarbete. Det skulle innebära fler intäkter för dig.

En medarbetare med en snittlön på 20.000 kronor per månad kostar dig 39.000 kronor per år ifall de inte är effektiva, har dålig koll på hur de ska utnyttja sina programvaror eller datorer som inte fungerar. Detta är beräknat utan sociala avgifter. Lägg sedan till 30% minst i sociala, dvs 11.700 kronor till = 50.700 kronor.
Du får ett antal nya datorer för summan 50.000, eller hur?

Skulle det finnas mer än en medarbetare, kanske rentav 10 st, då har du en förlust – som du inte ser – på ca 500.000 kronor. För mycket mindre än den summan kan du lugnt köpa in professionella konsulter, exempelvis en sådan som jag, som hjälper dig göra om din verksamhet till en blomstrande dito.

Dina kvalitetsbristpengar är troligen i själva verket ännu större.

Jag har under åren varit hos många privata företag och i officiella verksamheter för att skapa strukturer som sparat dem tusentals kronor i månaden.

 

Rensa ut allt som ligger och skräpar

letandeDet är inte ovanligt att det finns exempelvis mappar i datorsystemen som bara ligger och skräpar. Ingen vet vad där finns, ingen tar ansvar för detta. Troligtvis behövs inte det som ligger där men det gör stor skada. Det är som barrikader som byggs upp och försvårar för de anställda att hitta det som de faktiskt behöver. Tiden för letande är hög. Enligt de senaste mätningarna letar vi 9-12 veckor per år.

Sluta mäta intäkter och vanliga utgifter! Att följa upp en budget är viktigt – men totalt meningslöst om du inte tar med kvalitetsbristpengarna i den.

Börja leta efter dina kvalitetsbristpengar! Eliminera dem och öka på så sätt dina intäkter.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

Slita som ett bi men utan resultat

BiIdag föreslår jag att du noga tänker igenom …

… vilka delar i din verksamhet avser egentligen bortkastad tid?

Sätt dig ner och fundera!

Gör du saker som känns meningslösa?

Leder alla saker till resultat som skapar intäkter?

Om inte, då är det dags att rensa ut! Bort med de delar som inte skapar rätt förutsättningar för din verksamhet, ditt jobb, din tillvaro.

Sluta slita som ett bi – men utan resultat!

Själv har jag precis tagit beslutet att lägga ner min e-shop. Varför?
Jo för att den inte ger mig tillräckligt med intäkter. Den leder endast till en massa utgifter.

Vad kan du förändra i ditt liv, just nu?

 

Lev och njut av din tillvaro!

Livsnjutarhälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed