Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Skapa mall i Excel för att ha total överblick

Jag har sedan början av 2000-talet som certifierad verksamhetskonsult hjälpt många verksamheter automatisera och förbättra sina processer. En del mindre företag har inte råd och ork att skaffa BPMS (business process management systems) vilket annars innebär att alla aktiviteter som anställda gör, blir transparenta och syns i flödet. En del väljer att skapa enklare Excel-mallar för att snabbt skapa exempelvis en offert eller räkna på ett uppdrag, följa upp sina uppdrag/tjänster osv.

I förra veckan var jag ute hos en av mina kunder och skapade en sådan Excel-mall. Det är alltid roligt att sätta sig in i själva arbetsprocessen, deras mål och arbetsflöden. En stor utmaning att lösa och förbättra såväl som effektivisera med hjälp av en mall. Den sparar tid och kraft åt de som använder den.

Genvägar till mallar i ExcelSjälv har jag alltid några användbara mallar som jag ständigt följer upp. De ligger som genvägar på mitt datorskrivbord och jag kan lätt analysera värdena genom snabb tillgång till dessa mallar.

Här finns en mall för alla mina blogginlägg och inlägg i sociala medier. Den underlättar för mig när jag ska skriva blogginlägg eftersom jag redan förberett för alla de rubriker som kan vara intressanta under året.

Statistik i ExcelJag har självfallet en statistikmall i vilken jag följer upp all försäljning, både uppdrag och onlinekurser. Med denna mall ser jag på någon sekund hur mycket som återstår i försäljning under året, för att jag ska nå mitt säljmål. Jag ser hur många offerter jag får in i både pengar och procent.

Det triggar onekligen igång mig när jag ser att mina kunder köper och jag får ägna mig åt min största mission – att få andra att växa.

Min mall för böcker håller reda på varje bok och hur mycket respektive bok genererar i vinst eller – om jag investerat hela beloppet själv – hur mycket jag behöver sälja för att nå ”break even”. Jag ser snittpriset på intäkt per bok.

ProjektmallI Projektmallen som är en sammanställning över samtliga mina böcker och onlinekurser framgår tydligt vilka projekt som är igång, se bild.

Detta gäller både onlinekurser och böcker.

Här ser jag med grönt alla projekt som är klara och med gult de som pågår. Självfallet länkar jag sedan in planerna för respektive projekt i denna sammanställning vilket innebär att jag med ett klick får upp projektplanen för respektive projekt.

Jag rekommenderar dig verkligen att skapa Excel-mallar och lägga genvägarna på skrivbordet. På så sätt tar det dig endast några sekunder om dagen att hålla dig uppdaterad.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Så här hanterar jag GDPR – General Data Protection Regulation

Den här informationen har även gått ut via nyhetsbrev till samtliga mina läsare för information om hur jag hanterar personuppgifterna.

SäkerhetGPDR

GPDR ersätter PUL (Personuppgiftslagen) och träder i kraft den 25 maj 2018. Många undrar vad det innebär.

Först och främst är den till för att stärka skyddet vid behandling av personuppgifter.

Instruktion för tillämpning

Du måste börja med alla de personregister du har, gå igenom dem bit för bit. Här är några tips som jag samlat ihop åt dig. Har du några externa samarbetspartners som har tillgång till dina register måste du även komplettera med register för dessa. Alla inom verksamheten som har tillgång till registren, måste finnas i ett separat register. Om någon begär utdrag ur registret måste du tillgodose detta och noga dokumentera det. Får du inbrott eller din dator blir stulen, måste du anmäla detta till Datainspektionen.

Här är en lista från Datainspektionen över de frågor du måste ta ställning till:

  1. Är din organisation medveten om EU:s nya dataskyddsförordning?
  2. Vilka personuppgifter hanterar du/ni?
  3. Använder du/ni missbruksregeln idag?
  4. Vilken information lämnar du/ni?
  5. Hur ska du/ni tillmötesgå de registrerades rättigheter?
  6. Med vilket rättsligt stöd behandlar du/ni personuppgifter?
  7. Hur inhämtar du/ni samtycke?
  8. Behandlar du/ni personuppgifter om barn?
  9. Vad ska du/ni göra vid personuppgiftsincidenter?
  10. Vilka särskilda integritetsrisker finns med din/er behandling?
  11. Har du/ni byggt in skydd för personuppgifter i dina/era IT-system?
  12. Vem ansvarar för dataskyddsfrågor i din/er organisation?
  13. Har du/ni verksamhet i flera länder?

Du måste således ha ett register som berättar om var alla personuppgiftsregister finns och ett annat över vilka som har tillgång till registret. En förteckning som beskriver hur ditt företag hanterar personluppgifterna bör finnas. I mitt fall är det enkelt, dels för att jag arbetar med struktur och har hundraprocentig koll på var saker och ting finns, dels eftersom jag endast har TVÅ register; ett till mina kursdeltagare och ett till de som får mitt nyhetsbrev. Och det är endast jag och plattformsleverantören som har tillgång. Det behövs även ett utomstående register, ifall andra (konsulter etc) har tillgång. I mitt fall, behövs det inte.

Ett register måste finnas ifall personer begär utdrag. Själv har jag register över mina deltagare så att jag kan kommunicera med dem via e-post och studieplattform och alla kan själva avregistrera sig från nyhetsbrevet eller onlinekurserna. Det är således automatiserat.
Jag använder även SimpleSignup för bokningar.

Sedan behövs ett incidentregister ifall något blir stulet.

Vill du läsa mer om GDPR, kan du följa denna länk till Datainspektionen

Här har du en direktlänk till GDPR-guiden.

Jag vill göra dig uppmärksam på hur vi hanterar personuppgifterna

Dina uppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi delar dem aldrig vidare till någon annan. När du anmäler dig för en onlinekurs, registrerar jag dig i det befintliga registret som finns hos Kajabi (ett register som är helt skyddat från insyn). Om du skickar information till mig via e-post, sparas ditt mejl i en för kursen avsedd mapp. Den finns på min dator under innevarande år då kursen pågår. Därefter arkiveras mappen på ett större lagringsmedia under respektive årtal.
Har du bokat dig för något webinar eller kurs, har detta kanske skett via SimpleSignup och hanteras i deras slutna databas.

Antingen kan jag (direkt via programmet) eller du själv anmäla dig till MailChimp (mitt nyhetsbrevsprogram) från ett formulär här på min webbsida eller från mina länkar i sociala medier. Varje nyhetsbrev har längst ner en ruta i vilken du direkt kan avregistrera dig ifall du inte längre önskar ta del av våra gratis tips som skickas ut ca 1 gång per månad.

Jag använder rekommenderade virusprogram som säkerställer att dina personuppgifter är säkra hos mig, i min dator. Självfallet säkerhetskopierar jag ca en gång per vecka.

Dina uppgifter är i säkerhet. Jag skickar dem aldrig vidare.

Säkerhetshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration som ingår i Resultat Direkt

 

Svedala Företagsmässa och Rotary-föreläsning med TFFs Hasse Mattisson

Hasse Mattisson, försäljn chef TFFDet var en härlig samling företag som ställde upp i mässan den 6 april 2018 i Svedala. Som Rotarian, var jag inbjuden att lyssna på TFFs försäljningschef Hasse Mattisson.

Hasse berättade om den resa som TFF har gjort de senaste åren. Mycket intressant. De har även tagit ett beslut att synas mer digitalt – i allt de gör. De orden gladde mig extra mycket eftersom jag de senaste åren propagerat för den Digitala Transformationen, dvs det nyckelhål som alla verksamheter som vill överleva måste igenom.

Förutom föredraget var jag imponerad av de foton och den attityd som spelarna visar på bilderna, såväl som budskapen i bilderna och TFFs linjer för framtiden, med sin bredd och omfång. Titta bara på tuffingarna nedan. Jag blir så inspirerad av bilderna att jag genast skulle vilja gestalta det jag ser i deras ansikten (som författare). Strålande att få in så många känslor och kraftfullhet i fotona.

TFF

Jag önskar dem verkligen lycka till och är övertygad om att med den inställningen och motivationen, kommer de att nå ännu högre framgångar.

Vid pennan
Monica

 

Lean och BPM tar hand om röda pengar

Kan du se och vet vilka utgifter som är ”rödmarkerade”? Sådana som företaget och vi själva ibland missar.

Jag har under mina 30 år som effektivitetskonsult ofta stött på ett enormt slöseri i verksamheterna. Ett exempel var när jag för ca 15 år sedan själv jobbade i ett stort utbildningsföretag och fick ledningsgruppen till att inse hur mycket onödiga pengar som rann genom verksamheten. Då hade jag en dator som inte fungerade tillfredsställande. Om och om igen, bad jag att få en ny, kvalitativ dator som fungerade. På den tiden blev det konflikt i datorerna mellan Microsoft- och Adobe-programmen. Det blir det kanske ibland även idag. Jag hade ungefär 17 olika program igång samtidigt, konstant. Datorn la dagligen av. En dag blev min frustration för hög. För att tydliggöra eländet, gick jag upp till ledningen och sa (med ett leende) att varje gång min dator stoppade, skulle jag göra två saker.

  1. Skriva upp den förlorade arbetstiden
  2. GaffelSticka en gaffel i skrivbordet

Ledningen kunde själv räkna ut att det då var en tidsfråga. Antingen skulle jag bevisa att stora delar av min arbetstid var totalt meningslös och kostade verksamheten en förmögenhet. Som konsult på den tiden, hade jag hög lön. Eller så skulle mitt skrivbord till slut bli pinnved, vilket skulle vara pinsamt för alla inblandade.

På den tiden talades det inte så mycket om Lean och kvalitetsbristpengar. Det gjorde det däremot året därpå då vi hade som uppdrag att ISO-kvalitetssäkra många av våra kunder.

KvalitetsbristpengarOm ditt företag lider av bristfälliga datorer eller datorkunskap för medarbetarna, och/eller trög effektivitet, förlorar du mycket pengar. Tänk dig att en medarbetare idag enkelt kan frigöra 6 timmar till mer värdefulla uppgifter än tidsläckage och dubbelarbete. Det skulle innebära följande intäkter. En medarbetare med en snittlön på 20.000 kronor per månad kostar verksamheten 39.000 kronor per år ifall de inte är effektiva, har dålig koll på hur de ska utnyttja sina programvaror eller datorer som inte fungerar. Detta är utan sociala avgifter. Lägg till minst 30% i sociala avgifter, dvs 11.700 kronor till = 50.700 kronor. Du får några nya datorer eller utbildningar för 50.000, eller hur?

Skulle det finnas mer än en medarbetare, kanske rentav 10 st, då har verksamheten en förlust – som du syns – på ca 500.000 kronor. För den lilla summan kan de lugnt köpa in en sådan som jag under mer än ett helt år och göra om sin verksamhet till en blomstrande dito.

Som du förstår är denna summa i verkligheten ännu större.

Jag har under åren besökt många privata företag och officiella verksamheter och skapat strukturer som sparat dem tusentals kronor i månaden. Det är inte ovanligt att det finns exempelvis mappar i datorsystemen som bara ligger och skräpar. Ingen vet vad där finns, ingen tar ansvar för detta. Troligtvis behövs inte det som ligger där men det gör stor skada. Det är som barrikader som byggs upp och försvårar för de anställda att hitta det som de verkligen behöver.

Mitt råd är därför:
Sluta mäta intäkter och vanliga utgifter! Att följa upp en budget är viktigt men totalt meningslöst om du inte tar med kvalitetsbristpengarna.

Eftersom jag även är av Försvarshögskolan certifierad handledare i ledarskapsutbildningar, kan jag berätta hårresande historier om vad som händer i en verksamhet när chefen misslyckas vara ledare.

Ett annat enormt läckage är alla arbetsprocesser i verksamheterna. Det är få som känner till begrepp som simbanor och businessrelaterade processer eller BPM – Business Process Management. 2008 blev jag certifierad verksamhetsanalytiker, och har sedan dess hjälpt många framgångsrika företag och verksamheter att förändra sina processer. BPM gör att du kan följa en aktivitet i realtid och därmed se vem som gör vad, vad som gjorts kring den och låta systemen ge dig trender där denna, till synes obetydliga aktivitet, faktiskt kan stjälpa hela skutan. Jag har sett stora företag nästintill gå under för att de inte observerat detta i tid. När ledningsgruppen väl ser, tar det tid att vända ”fartyget” som seglar i fullt gemak mot reven. Ofta vänder de atlantångaren i sista sekund innan den blir till spinnved och vrak.

En annan faktor är stressen i verksamheten som stegras likt en tsunami. Dagens största stress­moment heter e-post, sociala medier och telefonsamtal.

Har du en medarbetare med många e-post i inkorgen, förlorar verksamheten dagligen mängder med tid och kostnader. Du vet kanske inte men forskningen har kommit fram till att varje gång du öppnar ett mail, förlorar du 1,05 minuter. Har du 30 mail varje dag, har du ett bevisat läckage av 30 minuter – utan att ha gjort ett enda skapandes grand. Låter du dessutom e-posten ligga kvar är sannolikheten stor att du öppnar och stänger samma mail flera gånger. Ännu mer läckage. Och sedan säger folk att de har ont om tid! Jo, tack, så är det.

När svenska folket sitter och gör meningslösa saker på datorn, har de faktiskt ont om tid. Det finns de som jobbar i sin inkorg i e-posten hela dagarna, utan att komma någon vart.

Enligt beräkningar vet vi att vi förlorar 20-60% årsinkomst, baserat på meningslöst läckage.

Inom Lean finns verktyg för att se detta. Inom BPM finns tredubbla verktyg. Det du ser inom Lean ser du 3 gånger bättre med BPM, ifall du inte redan visste det. Låt mig ge dig några exempel.

Felarbete och/eller dubbelarbete kostar verksamheten otroligt mycket pengar. Inom Lean kan du – med verktyg – räkna ut detta. Du kan använda KanBan för att se flaskhalsar etc. För att synliggöra krävs resurser, mänskliga sådana, som följer upp och mäter. Inom BPM behöver du endast investera några dagar för genomgång, sedan levererar programmet all statistik automatiskt till dig, utan dyra medarbetares handpåläggningar. Med BPM kan du aldrig dubbelarbeta!

Skulle du ha pedantisk personal som överarbetar – också ett stort läckage – ser du inte detta. Genom Lean och mänskliga insatser, kan du synliggöra. Med BPM behövs inga mänskliga analyser. Du ser direkt vem i verksamheten som:

  1. Förhalar
  2. Lägger ner alltför mycket tid på en aktivitet – ofta helt i onödan

Inget går att dölja med BPM. Alla åtgärder, aktiviteter och bilagor blir 100% synliga.

Samma sak gäller när någon anställd har saker som ligger och väntar. Dels ska de komma ihåg att påminna – vilket slöseri med tid , dels kan det kosta verksamheten oerhörda summor. Jag har ökat intäkterna hos både privata och offentliga verksamheter på ca 3 dagar, genom att synliggöra felaktiga arbetsprocesser som innebär att de läcker som ett såll. Givetvis med hjälp av BPM i vilken Lean ingår.

Att ta hand om sin personal och deras värdefulla idéer är ett måste för verksamheter som vill överleva. Vi lever i en tid när alla måste tänka digital överlevnad. Då räcker det inte med att lära sig använda sociala medier. Snittet idag är att varje anställd lägger halva sin arbetstid ute i etern. Det funkar inte längre. Här krävs automatiseringar och effektivitetsåtgärder samt BPM. De anställdas idéer måste tas om hand på ett specifikt sätt. Om de inte ser vad som händer med kreativiteten, tappar de intresset att hjälpa företaget. Motivationen och engage­manget dalar långsamt för att till slut helt upphöra. I en sådan värld vill ingen arbeta. De anställda blir mer och mer arbetsskygga. Hur ska då verksamheten kunna rekrytera de rätta styrkorna för framtiden?

Dagens Industri skrev i en artikel att 73% av alla anställda svenskar är oengagerade på jobbet. De ”sliter” för att ödsla tid (=pengar) strax före lunchen, i stället för att göra något vettigt. Enligt senaste Gallup-undersökningarna sjunker engagemanget hos de anställda stadigt och produktionsbortfallet är enormt. Det är detta som är framtidens framgång och överlevnad.

Hur ska du fixa detta?

Reflekterande hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Vad ska du investera i under 2018?

Trasiga tangenterSjälv har jag beslutat mig för att investera i en ny dator. Jag skriver så mycket nu att tangenterna har mist sin färg. Lampan i botten på tangentbordet lyser igenom och vissa tangenter hinner knappt med, längre.

Ska skicka iväg mina böcker till förlag och om ingen vill satsa på dem, investerar jag i dem själv. Alla vet kanske inte att jag faktiskt har ett registrerat förlag i botten på min verksamhet. För många år sedan använde jag detta förlag som legat vilande ett antal år. Det är kanske dags att ta upp det igen?

Skriv ner 5 punkter på vad du vill investera i under 2018.

Så här blir det hos mig:

  1. Egen utveckling
    Kurser och kompetenshöjning inom skönlitteraturen
    Har redan bokat första kursen – Författarateljén
  2. Marknadsföring
    Med hjälp av en liten budget för marknadsföring av mina böcker
  3. Outsourcing – Återförsäljare
    Jag väljer att låta återförsäljare sälja mina onlinekurser och satsar på samarbeten i stället för marknadsföring av dessa
  4. Investeringar
    Ny dator
  5. Publicering av mina böcker
    Oavsett om det blir ett externt förlag som ger ut dem, ett ”books on demand”-förlag eller ett eget förlag, behöver jag investera i detta

Hur ser din lista ut?

Lycka till!

Monica

Är bokslutet klart?

BokslutetVad har du använt för mycket pengar till under 2017?

Skriv ner tre punkter som du har lagt mycket pengar på och vill förändra under 2018. Blev det några ”sorg-ränder” kring ditt bokslut?

 

Så här blev min insikt:

  • För min del blev det mer resor än jag hade tänkt mig. Det berodde givetvis på att jag gjorde föreläsningsturnéer i södra Sverige. En del av dessa betalade uppdragsgivaren, men kostnaden syns ändå i rapporten.
  • Jag valde att göra några större investeringar som exempelvis ny telefon. Det märktes direkt. Denna post kommer givetvis inte med nästa år och var välbehövlig.
  • Dessutom blev posten för programvaror alltför hög. Så är det när man jobbar som konsult med den inriktning som jag gör. Kostnaden för samtliga de program som jag behöver är hög. Ny plattform för online-kurserna kostar multum exempelvis. Den kan jag inte göra något åt inför nästa år. Ett måste!
  • Utgifterna för alla nätverk och annat är också hög och jag har beslutat att minska den inför 2018, och i stället lägga pengarna på utbildningar vilket behövs för mitt skrivande.

 

Hur ser det ut för dig? Vad kan du ändra på inför 2018?

Lycka till!

Monica

Hur blev utfallet 2017 och vilka budgetmål har du för 2018?

Varje år är det dags.

Hur gick 2017 ekonomiskt, för dig som har företag?

Nådde du uppsatta mål?

Om inte, vad beror det på?

Intäkter

Jag nådde budget för våren 2017 med råge, däremot missade jag med 50.000 SEK höstens budget, vilket var helt OK för min del, eftersom jag beslutade mig för att trappa ner verksamheten.

I år blir det ännu mindre. Då ska jag satsa på mitt skrivande. DET ger inga pengar initialt – kanske aldrig. Men vad gör det om jag samtidigt blir tidsmiljonär (pensionär).

 

Hur ser din budget ut för 2018?

Har du kalkylerat klart dina siffror? Annars är det hög tid.
Lycka till och gott nytt år!

Milord Inspiration
Monica

Gott Nytt År börjas med kraftfull backup

Gott Nytt År

Jag vill önska dig ett GOTT NYTT ÅR och samtidigt passa på att påminna om vikten av att backa upp både dator och websidor.

Du vet väl att du har en fin manuell exportmöjlighet i WordPress för att backa upp allt eller delar av din websida?

Säkerställ att det nya året börjar bra, med planering, backspeglar, backup-filer, mål och tänkta resultat.

Starta nyåret med att skapa nya mappar för 2018 i datorn, i e-posten, och fysiskt. Gör klart strukturen så att du verkligen kan sätta igång och arbeta direkt. Därmed säkerställer du att du hittar dina dokument och filer snabbt, slipper ödsla tid på letande. Denna frigjorda tid kan du i stället lägga på sådant som roar dig.

FramgångsRIK o LyckligVill du veta exakt HUR du ska göra?
Du får köpa min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” för Nyårspris här. Där står tydligt, steg-för-steg, hur du gör för att skapa en hållbar struktur som fungerar livet ut.

Nyårshälsningar

Monica Ivesköld

Lucka 21 – Delkurser för sociala medier samt ett bra söktips

Idag bjuder vi på en nyhet. Vår kurs ”Nå ut i sociala medier” är en omfattande kurs där du får lära dig arbeta effektivt och automatiserat med sociala medier, göra djupdykning i Facebook och skapa egna sidor där, lära dig utöka ditt nätverk på LinkedIn, skapa filmer och lägga ut på YouTube, skriva blogginlägg och annat som du kan avisera direkt på Pinterest och även söka dig fram till tipsen där, lägga ut inlägg på Goggle+ samt använda OneNote som ett fantastiskt stöd när du skapar dina inlägg och mycket mer.

Nu lanserar vi möjligheten av att du kan boka EN delkurs i taget. Du behöver således inte välja samtliga kurser på en gång. Många har frågat efter detta. Därför kommer detta nu.

Nå ut i sociala medier

Idag bjuder jag också på ett tips för utökad sökning i sociala medier – Boolean search.

Boolean betyder att du kan kombinera dina sökningar med ord som

  • and
  • not
  • or
  • ”xx” (där citaten betyder exakt angivet), exempelvis ”Manager”

Avancerad kombinerad sökning med detta kan vara att du använder parenteser och citattecken:

  • ( ) = Manager NOT (Lund OR B2C OR ”business to consumer”)

 

Vill du lära dig mer om Boolean sök, klicka på länken här.

Här kan du boka dig för respektive delkurs i ämnena. OBS erbjudandet gäller endast t o m julafton.

Passa på nu – ENDAST 400 kronor för en delkurs (gäller t o m julafton). Ge bort till någon eller till dig själv i julklapp.

Skulle du – mot förmodan – vilja boka och ge dig själv eller någon annan hela kursen i julklapp, får du givetvis ett kanonerbjudande även för detta. Boka hela kursen via länken nedan.

Varma hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Kunskap är allt dyrare och allt mindre värd

Troed TroedsonDen 27 oktober var jag på ännu ett av MiMs (Marknadsföreningen i Malmö) otroliga möten. Det här är en förening som jag varmt rekommenderar för dig som dels vill skapa nätverk, dels vill lyssna på spännande föredrag.

Jakten på kunskapsövertag har pågått sedan mitten av 1800-talet, enligt Troed Troedson. Vad händer när alla kan allt, när kostnaden för att skaffa bara lite, lite kunskap bir allt högre, och när resultatet av den kunskapen har ett allt lägre värde?

Ett mycket intressant föredrag av en kunnig estradör som till fullo behärskade att hantera publiken.

Troedson sa att antingen tävlar vi till döds eller också gör vi innovation till vår paradgren. Att finna sådant som ingen tidigare har gjort. Sverige hade tidigare 150 års försprång när det gällde kunskap men nu är resten av världen ifatt oss. Vad gör vi då? Troedson visade med tydliga bilder vad som hänt och hur framtiden bör gestaltas.

Själv har jag varit en av entreprenörerna för detta under 10 års tid. Jag har talat mig varm om vikten av att förstå förändringar, att skapa sina egna framtida system som därmed kan förändras på en kafferast. Men aldrig tidigare har jag stött på en like, som var lika insatt som jag i detta – ja förmodligen ännu mer, eftersom Troedson inte bara är analytiker (som jag) utan samhälls- och framtidsanalytiker.

Utvecklingskurvan kallas av Troedson för Traditionssystemet. Systemet fokuserar på kunskap, produkter, specialisering och långsiktighet. Kurvan är konkav och gradvis avstannande, se nedan.

Inför framtiden behöver vi förflytta oss till en utvecklande konvex kurva, ett Innovationssystem som gradvis ökar och byggs av perception, situationsfokus, komplexitet och agilitet. Agilt innebär kortsiktigt och är ett ledord i den nya framgången. För att Innovationssystemet ska fungera för dig, måste du ha tydliga mätvärden där du enkelt kan se att du verkligen gör gradvis ökning.

Ovanstående har jag propagerat för sedan 2008 men få verksamheter har tyvärr lyssnat.

I traditionella systemet har bankerna fått konkurrens av Klarna, vårdcentraler av Kry och Mercedes av Tesla, dvs företagare som kommer utifrån och som ser helt andra framtida möjligheter. Ett annat exempel är mackarna. Du köper visserligen fortfarande bensin där, men det är inte det de tjänar sina pengar på. De lyckades överleva genom att omvandla bensinstationen till en biliststation med kaffeservering, korvutskänkning och en massa spel för att hålla ungarna i baksätet lugna under färden.

Google Air BudsTroed nämnde också innovationen Google Air Buds som är en helt ny språköversättare. Du kan tala med en utländsk person och på några sekunder få allt översatt genom att använda Buds. Vad innebär detta för kunskapen världen över? Vi kommer betydligt enklare att kunna konversera varandra – utan språkförbistring. Och vi behöver inte längre lära oss nya språk. Spännande! Här kan du se mer om dessa Google Air Buds. (Klicka på länken)
Redan vid lanseringen nu i november kan dessa översätta 40 språk.

Många stora företag har förstått detta men inte nått fram i sitt tänkande utan hamnat i det som Troedson benämner ”Cheating point”, dvs lösningar som inbegriper fusk.

Summering

Med konkava utvecklingskurvor, Traditionssystem, kommer alla ikapp. Vi upprepar samma sak om och om igen.

  • KonkavLångsiktighet
  • Kunskap
  • Produktfokus
  • Specialisering

 

En konvex – Innovativ – utvecklingskurva innebär gradvis ökning där vi lovar göra mer nästa år än i år

  • KonvexSituationsfokus
  • Perception
  • Komplexitet
  • Agilitet

 

Troedson nämnde också att vissa kommuner fortfarande, år 2017, talar om möjligheten att faxa, dvs en metod som har varit utdöd de senaste 10 åren i framstående verksamheter. Varför skulle någon, överhuvudtaget, köpa en fax idag när allt annat fungerar digitalt rakt in i systemen?

Du behöver öka din perception:

  1. Se vad som händer utanför den egna sfären
  2. Värdera vad som är värdefullt
  3. Ta in det och implementera nya möjligheter

Själv har jag de senaste två åren kört kurser för Digiratis, dvs de som vill lära sig tänka för framtiden. Tyvärr verkar det fortfarande vara få som har fattat hur viktigt detta är.

Jag har sedan 2008 visat mina kunder hur de på tre ynka arbetsdagar kan skapa sitt egna IT-system. Ett system som de sedan kan ändra på en ”kafferast” när behovet kommer. Och det gör det!
Jag har varit ute hos företag där vi skapat system för att i realtid följa vad som händer överallt i deras verksamhet över hela världen. De verksamheter som hoppat på tåget är idag världsledande. Några har tyvärr inte fattat vikten av detta och de kommer successivt att få lägga ner sin verksamhet, frågan är bara NÄR.

En verksamhet kan helt enkelt inte överleva om den inte är transparent. Därför är det oerhört viktigt att arbetsledningen går främst i tåget mot nytänkandet. Att allt som sker i verksamheten syns, dvs varje litet mail, varje telefonsamtal, varje aktivitet måste synas i ett flöde. På så sätt kan också ledningen ta ställning till flaskhalsar, stötta de som har behov och överbelastning, så som en duktig ledare bör göra. Utan verktyg blir det bara en massa lösa antaganden, gissningar – som på ett barnkalas.

Framgångsönskningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed