Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Vad händer om du dubblar din försäljning?

Vad skulle hända i ditt företag om du kunde dubbla din försäljning? Eller du kanske inte vill dubbla intäkterna utan minska din administrativa tid. Vad händer då – i ditt liv?

I vår digitala utbildning – med samma namn, dvs Dubbla din försäljning – har deltagarna från förra året gjort följande resultat, vid ett av de uppföljande sessionerna.

1 Dubbla din försäljningVi kan se att deltagarna hade en hitrate av 27% avseende att nå rätt personer vid telefonbokning. Detta har att göra med när du ringer och bokar. Vi ringde tillsammans i kursen, även om vi satt på olika ställen. På så sätt kunde vi sporra och glädjas med varandra. Vi använde den teknik, som deltagarna får lära sig under kursen. Massor med tips kring förbättringar för att öka möjligheten till kundkontakt.

Du ser också att deltagarna hade en hitrate på 56% avseende bokade kundbesök. Det innebar att mer än hälften av alla som deltagarna talade med, bokade besök med dem. Gruppen fick (under kursen) lära sig förändra sitt manus, ändra sin verbala kommunikation (övertalningsförmåga) och sitt sätt att bemöta och inspirera kunden. De fick givetvis träna på att hantera invändningar och avslutstekniker såväl som att lära sig hantera den digitala transformationen i samband med kundkontakterna.

Utmaningen för våra deltagare är att bli än bättre på att nå kunderna. Du ser att de hade ett snittvärde på 30 bokade besök efter 202 telefonsamtal. Det betydde att de var tvungna att ringa i snitt 7 samtal för att få ETT bokat kundbesök. Utmaningen blev sedan att förändra detta och skapa bättre förutsättningar för att lyckas och därmed öka sin försäljning.

Är du nyfiken på hur det gick?

Jodå, de ökade alla sin försäljning med hjälp av våra metoder och den teknik som de fick träna på. Några ökade eftersom de därmed kunde minska sin administrativa tid, andra ökade eftersom de lärde sig utnyttja annan teknik och med hjälp av våra digitala inspelade filmer, verkligen ta tag i det som var och en tyckte kändes svårt. Det fanns de som behövde träna hypnos för att släppa spärrar som hindrade dem. Med hjälp av kursen får du massor med övningar i mental träning som stärker din försäljning, inspirerar dig att våga lite mer och motiverar dig.

Skulle du också vilja bli bättre? Anmäl dig till höstens kurs i Dubblera din försäljning, genom att klicka på länken.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

DISC

DisC

I tidigare inlägg har jag skrivit en del om spännande personlighetstester, vilka jag ständigt arbetar med. En av alla de många tester som jag har arbetat med och själv gjort är DISC.

DISC-analys är ett således ett av alla de verktyg som används för att utveckla självkännedom och kommunikation. Verktygen används för att få en ökad förståelse för människors olika sätt att interagera med varandra, och är av stort värde i situationer som individ-, ledarskaps- och grupputveckling.

Som certifierad instruktör för Försvarshögskolans Utvecklande Ledarskap, kan jag nämna att de inte anser DISC vara baserad på vetenskap. Trots detta kan jag tycka att det är bra att göra flera olika tester, både de som är vetenskapligt och de som är mindre vetenskapligt baserade.

Jag gjorde således testen på mig själv. Det var verkligen JAG i svaret, jämfört med alla de andra vetenskapliga tester jag gjort. Nedan kan du läsa svaret.

You have a blend of Dominant, Supportive, and Inspiring traits. From the results we have so far, we cannot tell which of these traits is the strongest for you. You may have a very balanced blend of all three traits. Some words that describe you are:

  • Doer,
  • Interactive,
  • Motivating, and
  • Helpful

DisC-MI

Precis så är jag, balanserad och anpassningsbar. Efter att ha arbetat med att utveckla andra människor i närmare 30 år, bör det vara så, nämligen. Testet berättade att jag är både aktivitets- och människo-orienterad, med störst dominans för människors utveckling. Helt rätt! Jag älskar att interagera med andra och skapar alltid resultat i processerna.

Testet avslutades med ett erbjudande om att företaget som tillhandahåller testet, kan hjälpa mig förstå omgivningen bättre, reducera stress, få mer gjort, kommunicera effektivare, reducera konflikter osv.

Hm, här blev jag allt lite konfunderad.

DET är ju exakt DET som jag utbildar andra i. Visserligen blir det ibland skomakar’ns ungar eller bagar’ns bullar även hos mig, men att erbjuda mig hjälp inom detta, var ändå att ta i.

Jag KAN det redan. Har arbetat med att utbilda andra i kommunikation, stresshantering, effektivitet, konflikthantering, medarbetarskap, ledarskap, kundservice osv. Jag kan det så bra och har lärt ut detta till DIG och alla andra under de senaste 30 åren.

Således inser jag att testet funkade, men att kanske inte helt lita på alla leverantörer som utför testet. Kanske var det detta som Försvarshögskolan insåg när de definierade vilka tester som håller vetenskapligt.

Supportiva, inspirerande hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Social selling och Storytelling = Storyselling?

Social sellingSocial selling innebär att du säljer via sociala medier. Om du är osäker på hur du ska göra detta, rekommenderar jag vår digitala kurs ”Nå ut i sociala medier”. Du lär dig inte bara hantera sociala medier, utan får massor med effektivitetstips hur du gör korsbefruktningar mellan dina sociala medier för att verkligen nå ut, för att sätta ditt varumärke på kartan, för att utöka ditt kontaktnät mm.

BloggaStorytellning innebär att du skriver bloggar och berättar om din kunskap. Storytelling handlar om att berätta en historia. Idag är ut detta även i samband med konflikthantering och i ledarskapsutbildningarna. Storytelling är en viktig del – inte bara för dina kunder – utan även för dig själv. Det är när du realiserar din story genom att berätta om den som du får ”fast mark under fötterna” och verkligen ökar din självkänsla, din självmedvetenhet och din självinsikt. Detta i sin tur gör att det blir enklare att sälja eftersom du då inser att sälja är att hjälpa.

Slår du ihop social selling och storytelling får du storyselling, dvs en långsam, lönsam process som handlar om att skapa personlig kontakt via nätet. Här gäller det att synas ofta och mycket. Att verkligen gå in för att utöka ditt kontaktnät är ett enormt arbete. Börja med att fundera över hur många kontakter du har i resp sociala media. Sedan måste du aktivt börja synas. Det gör du genom att gilla och dela andras inlägg, varje dag, gärna flera gånger om dagen. Du måste vara rejält generös och ge bort massor – attraktiva saker som dina kontakter gillar.

Använd sociala medierNär du har närmare 3000 kontakter i LinkedIn, 2000 i Facebook osv, har du breddat ditt kontaktnät. Nu gäller det att verkligen få med dig så många som möjligt av dessa i dina inlägg. Ett inlägg per arbetsdag i respektive media rekommenderas, lite mer sällan i Google+, Pinterest och på YouTube. Det ska vara relevanta inlägg. Du kan inte skriva på samma sätt i alla medierna eftersom de har olika inriktning.

Börja med att designa din websida, gör den lättläst. Vet du inte hur, rekommenderar vi vår digitala kurs ”Skapa din websida på 2 timmar”. Skapa strukturerade blogginlägg som återkommer med exakt lika frekvens. Själv bloggar jag exempelvis 3 gånger per vecka. Varje måndag har jag en bokrecension, onsdagar och fredagar har jag antingen tips som gynnar mina kunder, deltagare och kontakter, eller så har jag spännande inlägg som motiverar och inspirerar.

Analysera noga dina sociala medier och din websida. Själv har jag exempelvis minst 100 personer som ser mina inlägg på LI varje dag, enligt mätning under de senaste 3 veckorna. När du vet hur många, kan du tänja dina mål. Att mäta är således viktigt.

Var hjälpsam, engagera dig i andra och framförallt GE bort attraktiva saker. Jag har under de senaste åren gett bort allt från gratis digitala kurser till böcker och dokument/mallar som underlättar och tipsar.

Registrerat varumärkeStorytelling möjliggör för dig och ditt eventuella företag att skapa en helhetsbild av ditt koncept, gestalta ditt varumärke och skapa en upplevelse för dina kunder/följare. Med hjälp av storytelling skapar du således ditt varumärke. Du överför kunskap. Berättelser har kraft och skapar broar mellan människor.

Det är mycket viktigt att du väver in en berättelse i vad du gör. Förklara, förtydliga, informera, stimulera, motivera, engagera, och du får fler kontakter. Du blir en viktig person att lyssna till, någon att kontakta vid behov.

När du berättar om dig själv, kostar det inget mer än den tid du lägger på att skriva. Det är din grundläggande marknadsföring, för att dina kontakter ska förstå vad du egentligen kan hjälpa dem med.

Tänk på att vara personlig i dina inlägg men aldrig privat.

Social Selling och Storytellling är således Storyselling!

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Navigera direkt – 10 effektivitetstips för att bli smartare i vardagen

NavigeraÄven de personer som normalt känner sig effektiva, kan ha problem med beslutsfattandet, eller som vi säger Navigera Direkt.

Här kommer mina effektivitetstips som jag delat ut under mina 30 år som effektivitetskonsult. Alla har dock inte funnits med hela tiden.

 

 

 

  1. Att ta beslut får alltid konsekvenser. En konsekvens är första steget på ditt nya liv.
    Tar du inget beslut (utan kanske säger ”jag gör det sen”), är avsaknaden av beslut också ett beslut. Det innebär att du omgående skapar dig onödig stress via belastning i hjärnan.
  2. BeslutaBestäm dig för NÄR du ska göra något!
    Skriv genast upp det i kalendern.
    Det skapar kontroll. Kontroll innebär att du eliminerat en av våra största rädslor.
  3. Använd alltid digital kalender och ha allt på ETT ställe, även privata aktiviteter!
  4. Skriv in ALLT i kalendern.
    På så sätt glömmer du inget och kan känna dig fri att glömma bort det som ska göras om någon dag eller vecka. Belasta din hjärna med de aktiviteter som ska utföras nu.
  5. KalenderDela upp dina aktiviteter baserat på tid!
    Små = saker som tar mindre än 30 minuter, Stora = saker som tar mer än 30 minuter.
    Ibland kallar vi dem för korta respektive långa uppgifter.
    Stora uppgifter ska ALLTID vara tidsatta i kalendern.
    Små uppgifter lägger du lämpligen som en heldagsaktivitet (eller i en digital att-göra-lista).
  6. Skapa en homogen struktur, dvs det ska se likadant ut fysiskt, i din dator, i din e-post OCH i din hjärna!
  7. Din struktur ska fungera hela livet – inte bara detta år.
    Skapa därför din struktur baserad på dina viktigaste arbetsområden.
  8. Börja dagen med dina viktigaste arbetsuppgifter.
    Viktigheten får du ut genom att utgå från metoden EDV (E det viktigt) som baserar sig på graden av viktighet, dvs du kan skriva en prioriteringslista som innehåller 5 viktighetsgrader. Om du svarar JA på alla, då är uppgiften synnerligen viktig.
  9. PlingStäng av allt pling i datorn och e-posten. Det är störningar för hjärnan.
  10. Skapa mallar för allt du gör, dvs mallar för Word-dokument, mallar för Excel-kalkyler, mallar för PowerPoint-presentationer, mallar för e-post osv.
    Spara dem i en egen mapp som du benämner ”Mallar”.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Varför en bild säger mer än 1000 ord

Egentligen behöver jag inte skriva så mycket i detta blogginlägg. Jag kan låta bilderna tala för sig själv.

Text kontra bild med SmartArt i PPT

I ovanstående bilder har jag konverterat några rader i en PowerPoint-presentation till SmartArt. Jag tror att du genast ser fördelarna med detta. Bilden säger mer än texten, eller hur?

Det är den här typen av tips som jag lär ut i min digitala PowerPoint-kurs. Och givetvis även tipsen på hur du når åhörarna, skapar dynamik i din presentation och gör ett proffsigt intryck.

Mina bokprojektDu kan göra mycket med lite tid och stor kunskap, för att öka förståelsen. Här har du ett annat exempel där jag illustrerar de bokprojekt som pågår just nu.

Som du ser blir det om möjligt ännu tydligare med bilder i bilden. Det är enkelt att utföra i PowerPoint och ger en dignitet åt presentationen.

Tänk så mycket du kan säga med bilder. Du kan presentera din inriktning, dina mål, dina värderingar, dina produkter, din organisation och mycket mer. Enkelt, lätt och smidigt.

Med små knappar kan du leda din presentation till websidor, dokument och annat intressant som ökar trovärdigheten när du förmedlar något.

Här ser du exempelvis våra digitala utbildningar i Office-paketet:

Office -Digitala utbildningar

Och nedan ser du Milord Inspirations och Resultat Direkts digitala inriktningar. Vi har totalt 25 olika digitala kurser i de tre olika områdena nedan:

Milords digitala inriktningar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så vad väntar du på? Vill du också lära dig att enkelt och på några få minuter skapa dessa möjligheter i din presentation?

Du kan börja med att anmäla dig till vårt nyhetsbrev, så får du ca 1 gång per månad rejäla effektivitetstips som underlättar i din vardag. Anmäl dig genom att skriva in ditt namn och din mailadress här vid sidan om i den så kallade Optin-rutan. Jag lovar dig många härliga gratisupplevelser.

Presentationstekniska hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

De 3 bästa tipsen för ett lyckat möte

MöteseffektivitetTycker du att mötena känns tråkiga och onödiga? Hur skulle du vilja skapa passionerade möten i vardagen? Möten som får människor att brinna engagerat, går de att skapa?

Javisst, det handlar om konsten att lära sig VAD som triggar igång respektive människa. Vi är alla olika.

Tänk bara på vilka böcker du gillar att läsa. Eller du kanske inte ens läser? Vilka filmer tilltalar dig? En del älskar science fiction – andra hatar det. Vad är det som gör oss olika?

Kan vi ta med detta i tanken när vi ska hålla möten, då blir mötena engagerande och inspirerande.

Givetvis är detta inte enkelt. Men det som är enkelt är dessa tre tips som du får av mig idag.

Mina tre viktigaste tips

  1. Skicka ut underlag i god tid
    Ge deltagarna möjlighet att läsa in sig på mötet så att de är ordentligt förberedda
  2. Blanda inte olika punkter
    Börja med Informationspunkter, fortsätt med Beslutspunkter och avsluta med Kreativa punkter
    Blanda dem ALDRIG!
  3. Skicka omgående (gärna inom 1 timme efter mötet) ut protokoll som talar om VEM som ska göra VAD och NÄR det ska vara klart
    Glöm inte ange exakt resultat!
    Det räcker inte att säga ”följande ska göras” utan du ska ange VILKET resultat det ska leda till

Möteshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Lean tar hand om röda kvalitetsbristpengar

 

Röda kvalitetsbristpengar

pengarKan du se vilka utgifter som är ”röda pengar”? Sådana som vi ibland missar. De som är onödiga. Här finns mycket pengar att tjäna.

Jag har under mina 30 år som effektivitetskonsult ofta stött på ett enormt slöseri ute i verksamheterna. Ett exempel var när jag för mer än 20 år sedan själv jobbade i ett stort utbildningsföretag och fick ledningsgruppen till att inse hur mycket onödiga pengar som rann genom verksamheten. Då hade jag nämligen en dator som inte fungerade tillfredsställande.

Om och om igen, bad jag få en ny, kvalitativ dator som fungerade. På den tiden blev det konflikt mellan Microsoft- och Adobe-programmen. Det blir det kanske även idag.

 

Många program igång samtidigt

gaffelJag hade ofta 17 olika program igång samtidigt, konstant. Datorn la ständigt av eller hängde sig. En dag blev min frustration för mycket. För att tydliggöra detta elände, gick jag upp till ledningen och sa att varje gång min dator stoppade, skulle jag göra två saker.

  1. Skriva upp den förlorade arbetstiden
  2. Sticka en gaffel i skrivbordet

Ledningen kunde själv räkna ut att det var en tidsfråga innan skrivbordsytan skulle vara helt deformerad. Antingen skulle jag kunna påvisa att stora delar av min arbetstid var totalt meningslös och kostade verksamheten en förmögenhet, eller så skulle mitt skrivbord till slut bli till pinnved, vilket skulle vara pinsamt för alla inblandade.

Då talades det inte så mycket om Lean och kvalitetsbristpengar. Det gjorde det däremot redan året därpå då vi hade som uppdrag att ISO-kvalitetssäkra många av våra kunder.

Om ditt företag lider av bristande datorer, bristfällig datorkunskap för medarbetarna, eller trög effektivitet i verksamheten med långa ställ- och ledtider, förlorar du väldigt mycket pengar.

 

Frigör 6 timmar per vecka

arbetstidTänk dig att en medarbetare idag enkelt kan frigöra 6 timmar till mer värdefulla uppgifter än använda dem till att släcka bränder, som tidsläckage eller för dubbelarbete. Det skulle innebära fler intäkter för dig.

En medarbetare med en snittlön på 20.000 kronor per månad kostar dig 39.000 kronor per år ifall de inte är effektiva, har dålig koll på hur de ska utnyttja sina programvaror eller datorer som inte fungerar. Detta är beräknat utan sociala avgifter. Lägg sedan till 30% minst i sociala, dvs 11.700 kronor till = 50.700 kronor.
Du får ett antal nya datorer för summan 50.000, eller hur?

Skulle det finnas mer än en medarbetare, kanske rentav 10 st, då har du en förlust – som du inte ser – på ca 500.000 kronor. För mycket mindre än den summan kan du lugnt köpa in professionella konsulter, exempelvis en sådan som jag, som hjälper dig göra om din verksamhet till en blomstrande dito.

Dina kvalitetsbristpengar är troligen i själva verket ännu större.

Jag har under åren varit hos många privata företag och i officiella verksamheter för att skapa strukturer som sparat dem tusentals kronor i månaden.

 

Rensa ut allt som ligger och skräpar

letandeDet är inte ovanligt att det finns exempelvis mappar i datorsystemen som bara ligger och skräpar. Ingen vet vad där finns, ingen tar ansvar för detta. Troligtvis behövs inte det som ligger där men det gör stor skada. Det är som barrikader som byggs upp och försvårar för de anställda att hitta det som de faktiskt behöver. Tiden för letande är hög. Enligt de senaste mätningarna letar vi 9-12 veckor per år.

Sluta mäta intäkter och vanliga utgifter! Att följa upp en budget är viktigt – men totalt meningslöst om du inte tar med kvalitetsbristpengarna i den.

Börja leta efter dina kvalitetsbristpengar! Eliminera dem och öka på så sätt dina intäkter.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

Slita som ett bi men utan resultat

BiIdag föreslår jag att du noga tänker igenom …

… vilka delar i din verksamhet avser egentligen bortkastad tid?

Sätt dig ner och fundera!

Gör du saker som känns meningslösa?

Leder alla saker till resultat som skapar intäkter?

Om inte, då är det dags att rensa ut! Bort med de delar som inte skapar rätt förutsättningar för din verksamhet, ditt jobb, din tillvaro.

Sluta slita som ett bi – men utan resultat!

Själv har jag precis tagit beslutet att lägga ner min e-shop. Varför?
Jo för att den inte ger mig tillräckligt med intäkter. Den leder endast till en massa utgifter.

Vad kan du förändra i ditt liv, just nu?

 

Lev och njut av din tillvaro!

Livsnjutarhälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Vill du ha tips för hur du skapar en struktur för 2017 eller kommer igång med facklitterärt skrivande?

Som du kanske vet, ligger den här sidan egentligen vilande. Dock gör vi nu ett nytt försök för att få igång den.

Vi bjuder dig på gratis tips – om du prenumererar på vårt nyhetsbrev NU.
Då får du dels tips för att komma igång med att skriva facklitteratur, och dels får du tips på hur du skapar din struktur för 2017.

vilken-vagInledande tips för dig som skriver

Vi lanserar en ny digital kurs nu i vår, om du kanske redan läst om, nämligen kursen ”Skriva facklitteratur”.

Om du tillhör dem som skriver i jobbet eller privat, kanske du vill ha de kraftfulla inledande tipsen som hjälper dig i ditt skrivande? För att få dem, anmäl dig till mitt nyhetsbrev. De kommer i slutet av veckan att skickas ut i brevet. Fyll i rutan här vid sidan om, så får du gratis tips för hur du kommer igång med ditt skrivande.

Är du sugen på att få veta mer om kursen?

Den kommer att köras både som digital, dvs du kör den från din egen dator, och fysisk med föreläsningar på förmiddagarna i Spanien.

Anmäl dig här via länken (helt förutsättningslöst), så får du mer information om kursen. Du kanske rentav vill vara med och påverka upplägget?
Länk till intresseanmälan för kursen

Vad skriver du? Hur skriver du? När skriver du? Varför skriver du? För vem skriver du?

Frågorna är många och svaren förmodligen ännu fler. Det finns mängder med effektivitetstips för dig som skriver, tips för hur du kan samla information, hur du bygger upp mallar, hur du formaterar eller disponerar din text osv. Kan du de grundläggande reglerna kring layout? Du vet väl att vi har en fantastisk bok i Layout / Design / Formgivningen (3e utgåvan). Den kan du beställa separat här.

Vi har också kurser i Layout såväl som i skapande av websidor eller hur du ska göra för att höras och synas i sociala medier mm. Hör av dig om du är intresserad så får du mer information. Vill du se hela vårt utbud (utom kursen i Facklitteratur och vår senaste digitala Målarkurs), kan du titta här i vår shop. OBS här står standardpriserna. Kontakta mig för att få veta vilka vi har specialerbjudande på – just nu.

De kurser som är uppe för start i januari är nedanstående och du kan boka dig genom att klicka på respektive kurs:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att fylla i rutan här vid sidan om, så får du gratis tipsen för hur du ska starta ditt facklitterära skrivande.

Välkommen!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

 

Arbeta smartare – inte hårdare – del 1

Kaizen

KaizenKaizen är en japansk strategi som ingår i Lean och som betyder ”kontinuerlig, långsam förbättring.”

I företagsvärlden används metoden framförallt för att öka effektiviteten och minska kvalitetsbrister.


Kaizen innebär välbefinnande för den anställde, att arbeta smartare, inte hårdare. Genom att använda dig av denna metod utvecklar du ”bäst praxis” och minimerar tänkandet som skapar stress. Kaizen en idealisk metod för att förbättra det personliga arbetsflödet.

Jag har utbildat företag och anställda i effektivitet i 30 år. Sedan 2013 har jag utbildat via 22 digitala utbildningar.
Just nu erbjuder jag flera olika utbildningar för effektivitet. Du kan enkelt lära dig arbeta smartare, mindre och med ökat resultat. Du kan frigöra tid.

En av utbildningarna är på 20 veckor och du kan beställa personlig coachning eller – om du bor i närheten av mig – få uppföljning på plats på ditt kontor. ”Hands on”, således, där du direkt kan skapa resultat.
Du får stöd och tips på hur just DU kan förbättra och förändra så att du mår bra.

En annan utbildning – Livet på en pinne –  innebär att du får en 5-minutersfilm per dag i 88 dagar. På så sätt, förändrar du din struktur, din planering och din arbetsprocess till det bättre. Du frigör tid och minskar läckaget.

I båda kurser delar jag frikostigt ut massor med tips som få känner till. Du får exempelvis lära dig hur du smidigare kan hantera ditt e-postprogram, Word, Excel och PowerPoint.

Vill du endast lära dig något av dessa Office-program, finns det kurser för vart och ett av programmen.

Under 30 år har jag certifierat anställda i kvalitet och för Datakörkortet.

Sedan 2007 har jag jobbat som verksamhetsanalytiker och effektiviserat arbetsprocesser med hjälp av BPM – Business Process Management – som innebär att jag lär ut hur du på 3 dagar skapar egna webbaserade IT-stöd. Dessa stöd är direkt körbara under dagarna.

Ovanstående metoder fungerar väl tillsammans med Kaizen som blir den övergripande strategin och vår enkla metod Navigera Direkt blir taktik för processförbättring.

Med hjälp av Kaizen kan du ständigt och smärtfritt förbättra din arbetsprocess. Du behöver inte anstränga dig för att frigöra tid, det kommer av sig självt. Kaizen kräver inte mängder med disciplin, men du måste hålla fast vid dina vinster. Detta är lätt när du ser vinsten, eftersom varje steg, varje övning i sig innebär en förbättring.

För att starta din egen personliga Kaizen, börja med att göra en lista över de områden och arbetsprocesser som du vill förbättra.
Om du är osäker på vad som kan göra din dag mer effektivt, klocka dina aktiviteter under en representativ vecka.

Mallar tidMallar och instruktion för din tid

Vill du ha hjälp att klocka dagen, kan du köpa ett fantastiskt underlag – några mallar – av mig, som direkt påvisar vad du kan förändra. Du kommer att bli förvånad över resultatet när du inser hur du slösas bort tid på oväsentligheter. Mallarna kan du köpa här (genom att klicka på denna länk)!

Antaganden

Låt oss anta att du finner tre områden som du kan effektivisera, exempelvis:
  1. Du tillbringar mycket tid med e-posten,
  2. Du har många telefonsamtal som avbryter dig under dagen, och
  3. Du lägger onödig tid på att skriva rapporter.

 

E-post-förbättring

Frukt - lågt hängandeLåt oss anta att din e-post är ditt största läckage. Här förlorar du mycket tid. Om du har många mail, glömmer du kanske att svara på några av dem. Varje gång du läser ett eller svarar på ett mail, behöver du flera minuter för att gå tillbaka och fokusera på det du gjorde tidigare. Detta är onödig ställtid som du kan spara mycket på att eliminera. Alltså bör du ta itu med e-problemet först. Detta är – å andra sidan – ganska lätt att ta itu med.
I
dén med Kaizen är att ta tag i ”lågt hängande frukt” först. Detta engagerar dig och entusiasmerar dig så att du kan ta itu med svårare problem senare.

Du behöver kanske strukturera upp ditt e-postflöde genom att skapa regelverk.
Hur ska du hantera alla brådskande mail som kommer?
Låt oss anta att du maximalt två gånger om dagen (förutom morgonen) rensar i din inkorg. Du behöver besluta dig för hur du hanterar e-posten när du vittjar din inkorg.
Vad ska du göra med den och hur?
Processen blir l
ätt och enkel, med processförbättringar och inbyggt tänkande.

I nästa blogginlägg berättar jag mer om Kaizen och dina möjligheter till förbättring.

Kaizen-hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed