Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Tips för att nå ut med dina böcker under Corona-krisen

I dessa dagar kan det vara bra att tänka på följande tips.

Nå ut med dina böckerResearch

Digital intervjuPassa på att intervjua folk, både för din blogg, ditt skrivande och kanske för att skapa en film eller podcast.

Sträck även ut handen och fråga om du kan få delta på andras bloggar. Du får gärna skriva ett inlägg för min blogg. Hör av dig!

Ofta har andra personer inte tid med oss när vi gör research eftersom det är tidskrävande. Men nu är många hemma i karantän. Passa därför på att skriva till dem och fråga om de har tid för dig.

Idéer för att nå ut

Starta en diskussionsklubb för din bok/dina böcker. Du kan nå din fanclub genom att hålla webinarier exempelvis i zoom som är kostnadsfritt i 45-minuterspass. Där kan du tillåta dig ha veckomöten. Det brukar vara uppskattat.

Eller varför inte erbjuda rabatt i dessa tider när folk har mer tid att läsa en bok, än tidigare.

Digital marketingStarta samarbeten med andra författare, både gällande skrivandet och marknadsföringen.

Har du drömt om att starta en blogg eller en podcast. Det kan vara läge nu. Eller kanske skapa en lista med intressenter för nyhetsbrev.

Fundera och besluta dig! VAD kan du göra för att förbättra din marknadsföring NU?

Ska vi träffas och diskutera?

Är du intresserad av att vi möts på nätet och tar en diskussion? Jag bjuder in dig till en gratis diskussion kring skrivarfrågor, om mina och kanske dina böcker osv.

OBS! Detta är inget aprilskämt. Jag ser verkligen fram emot vårt möte. Antalet personer är begränsat, så först till kvarn. Varmt välkommen att boka dig via den här länken.

Lycka till!

Monica Ivesköld

Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Kommunikation i Corona-tider

Ja vi vet alla att kommunikation är tufft. Är det något vi missförstår så är det ord mellan oss. Detta blir något akut nu i virustider. Tänk på att när du skriver är det ALLTID envägskommunikation. Tolkningen är hos mottagaren.

Det är således stor skillnad på att tala i telefon och att skriva. I telefon kan du göra dig mer förstådd baserat på nyanser i ditt tal.

Samtalstonen

Bli en bättre kommunikatör

Förbättra din kommunikationJag har arbetat med kommunikation och effektivitet i 30 år. Det enda garanterade jag kan säga är att det inte blir lättare. Kommunikation är konstant. MEN du kan lära dig mer om kommunikation. Jag har digitala kurser i detta ”Bli en bättre kommunikatör – Verbal övertygelse”, en onlinekurs för företag som vill lära sig bli bättre på att nå ut till varandra. Vill du veta mer om den? Du kan få mer information om du går in här och klickar i ”Skicka information.

Boken ”Mer än bara ord”

Mer än bara ordI augusti 2018 fick jag möjligheten att delta i boken Mer än bara ord. Den handlar om kommunikation.

I samband med detta gjorde jag även en podcast. Här kan du lyssna på mitt lilla program.

I detta finns även inspelningar med ljuvlig sång av en av mina döttrar och svärsöner. Lyssna gärna och njut!

Fråga om kommunikation

Vill du ha kommunikationstips? Skriv en fråga här till mig, så lovar jag att besvara den utifrån den kunskap jag besitter.

Välkommen med din fråga!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Det där med kundservice …

Oj så olika affärerna beter sig när det gäller kundservice.

Jag har utbildat många företag i kundservice under de senaste 20 åren. Därför har jag också krav när jag – som kund – handlar av något företag.

Idag träffade jag på två affärer med helt skilda uppfattning om det här med kundservice.

För ett tag sedan köpte jag en toalettsits på Clas Ohlsson. Tyvärr var det något fabrikationsfel som gjorde att stålfattningen gick mitt itu. Idag reklamerade jag därför varan. Jag blev verkligen fint omhändertagen och fick pengarna tillbaka på kortet.

Tack Clas Ohlsson för att ni bemötte mig som kund på ett så professionellt sätt. Ni är värda applåder!

Clas Ohlsson

Sen gick jag in på Willys för att köpa grönsaker och mejerivaror. Här mötte jag motsatsen till kundservice.

En stor skylt informerade mig – som kund – om att de IDAG sålde yoghurt för 14.95 i stället för ordinarie pris 21.95. Jag sträckte mig för att nå yoghurten, placerad i hörnan av kyldisken.

En av personalen stegade fram till mig och sa:

– Ursäkta!

Jag tittade frågande.

Han knuffade till mig. Skulle till varje pris fram för att fylla på varor i kyldisken, precis där jag stod. Här var det inte tal om att kunden skulle gå före eller någon som helst form av kundservice. Jag fick vänta in honom och tiden det tog att sätta upp ett antal nya varor. När jag sedan såg att han hade en hel vagn med sig, trängde jag mig resolut före och tog min yoghurt. En grymtning blev svaret från personalen.

Eftersom det var extrapris, tog jag två paket yoghurt.

När jag väl betalat upptäckte jag att de hade tagit fullt pris för yoghurten. Jag frågade kassörskan VARFÖR?

Nej, de satte visserligen upp stora skyltar i affären, men de var inte till för alla kunder. Endast medlemmar fick handla för extrapriset.

Det är i och för sig helt OK, men det kunde ha stått på skylten, tycker jag.

Willys

Nej fy fasen för Willy:s – Aldrig mer!!!

Skicka er personal på kundservice-kurs så de lär sig åtminstone ”vanligt hyfs”, tack.

Monica

 

God fortsättning 2020 – Starta med struktur

Bygg upp strukturen

Struktur i datornDet första jag alltid gör vid årsskiftet är att bygga upp en ny struktur.

Här ser du hur jag byggt upp den på datorn. Sedan arkiverar jag alla mappar för 2019 i en mapp med namnet ARKIV 2019.

Struktur i e-postenDärefter gör jag en likadan struktur i e-posten. Du kan se här hur den ser ut. Den här strukturen fungerar år efter år och jag lär alltid mina deltagare på effektivitetskunderna detta. Undermapparna kan däremot vara olika för respektive år. Det kan bero på olika uppdrag (projekt) och liknande.

Givetvis är min kalender och mitt fysiska kontor uppbyggt på samma sätt. Allt är homogent och jag behöver inte lägga tid på att leta efter något.

Mailboxen är tom eller kategoriserad utifrån denna struktur.

Vill du lära dig mer, rekommenderar jag onlinekursen Framgång & Effektivitet där du blir rik i både tid och pengar. Här är länk till kursen ifall du vill läsa mer.

I år bjuder jag dig på de här strukturtipsen helt gratis och önskar dig ett riktigt gott 2020!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Tänk som en e-handlare – sälj mer online

Ett av MiMs (Marknadsföreningens i Malmö) frukostmöten i våras handlade om lönsam digital försäljning genom att lära av e-handlarnas metoder. Vanligtvis ser vi på kommunikation och försäljning som två vitt skilda områden: medan kommunikatörer utgår ifrån ett mjukare varumärkestänk, jobbar säljare och e-handlare utifrån ett hårdare säljtänk. Men i den digitala världen blir vi alla e-handlare. Och tyvärr glömmer vi ibland bort att vi talar med reella människor i etern. För att lyckas behöver du ha ett holistiskt synsätt.

Du behöver mäta vad dina följare gör på dina sidor

Inte bara att de är där och läser utan få dem till att agera. Mät vad läsarna GÖR på din sida. Mät vad de gör på alla landningssidor. Ta reda på var klicken kommer ifrån.

Jesper FuglsangJag som utbildar och arbetar med digitala kanaler (sociala medier såväl som digitala onlineplattformar för mina 25 onlinekurser), konstaterade att det fanns några viktiga punkter som Jesper Fuglsang, vd för marknadsföringsbyrån Resultify, nämnde. Den allra viktigaste punkten, tyckte jag, var:

  • Varför händer si eller så?
    Det gäller att ha landningssidor till allt och att mäta dem VARJE DAG!

 

Jesper sa bland annat:

”Innan vi agerar som en ’e-commercer’, måste vi agera som en sådan.”

Historien började redan 1994 då Sting sålde en CD via en webbsida, berättade han.

Som ’e-commercer’ måste du mäta ALLT för att kunna optimera hela tiden

Det innebär att du måste börja med att sätta upp kommunikationsmål.

Skapa ett måldokument i vilket du definierar både affärs- och marknadsmål. Definiera sedan värdet av dessa mål. Målen i sig är viktiga men säger inget. Det är ditt ’varför’ som skapar mervärde.

En ’e-commercer’ har metoder för att mäta:

  • CPA = Kostnad per åtgärd
  • CPO = Kostnad per order
  • CTR = Klickfrekvens
  • CPC = Kostnad per klick
  • CPM = Kostnad per minut
  • ROI = Return on investment = Avkastning på investeringar, vilken räknas ut enligt (intäkt – kostnad för sålda varor/tjänster) / kostnad för varor/tjänster

Vad du behöver mäta är bland annat följande, enligt Jesper:

  1. Förstå kundens engagemang och förbättra ditt CTR – VARJE DAG
  2. Förstå kundens vanor och agerande på din site (oavsett kanal) – och förbättra detta – VARJE DAG
  3. Förbättra Marknadsvärdet VARJE DAG (dvs den resa som din kund gör på din site)

Du behöver definitivt bland annat, enligt Jesper:

  1. Förstå kundens behov och därmed skapa innehåll utifrån vad kunderna letar efter på Google
  2. Optimera med SEO (sökmotoroptimering) och skapa landingssidor utifrån dina varumären och erbjudanden
  3. Förbättra din webbsida med mjukvaror som förbättrar den för att uppnå vinster

Leta efter synergier

Jobba med innehållet på dina sidor och rikta det till ”rätt” målgrupp, vid ”rätt” tid och plats.

Ett effektivt tänk är att om målgruppen inte abonnerar på ditt nyhetsbrev, ge dem en påminnelse om att de ska göra detta, exempelvis via facebook.

Tänk effektivt och automatisera rätt

Med andra ord, för att tänka effektivt och automatisera rätt behöver du tänka utifrån effektivitet. Vad betyder det? Här är min definition av vad effektivitet är. Nedanstående gäller även för ’e-commerce’.

Effektivitet

För att du ska fixa detta, behöver du göra en digital handlingsplan som sträcker sig över 12 månader. Planen ska vara nedbruten till små detaljer som du därmed kan pricka av – VARJE DAG.

I planen ska du skriva in värdet för åtgärden – inte bara att något ska göras.

Handlingsplan digital

Lycka till!

Och glöm inte att jag erbjuder onlinekurser i sociala medier, att skapa webbsidor och att skriva attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier, exempelvis.

Lycka till med ditt mätande

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Effektiva team 11 – Motivation, Maslows behovstrappa, samt Sluta gnälla

Motivation är drivkraft.

Din motivation/drivkraft styr dig.

Som jag tidigare nämnt handlar motivationen om yttre och inre, till och från. Den starkaste drivkraften har vi när vi har en inre till-motivation. Då anstränger vi oss lite mer än tidigare. Vi vill verkligen uppnå något, skapa ett resultat.

Vad kan du göra för att få fler i gruppen motiverade?

Vad kan du, som individ, göra för att få alla motiverade? Drivs ni av samma saker? Förmodligen inte! Det som en person älskar, kan en annan hata. Individens personlighet styr motivationen till stor del.

Behoven varierar.

Låt oss utgå från Maslows behovstrappa.

Maslows behovstrappa

De grundläggande behoven måste först tillfredsställas. Det kan handla om allt från mat till sömn, lön, arbete och allt som har med detta att göra.

Sedan kommer tryggheten in i bilden. Vi vill känna oss trygga och säkra annars uppkommer stress.

Kontakter och gemenskap är knutna till våra rädslor. Vi vill bli inkluderade i gruppen, kunna påverka, samt känna oss omtyckta. Gemenskapen är viktig. Vi är alla flockdjur även om vi är olika som individer och har olika behov av gemenskap. Är du introvert vill du gärna få egentid medan du – om du är extrovert – får energin i gruppen.

Att berömma är viktigt, få erkännande för att vi gör rätt och bra saker. Då får vi kvittens på att vi kan påverka gruppen. Vi har olika behov av ansvar och befogenheter men alla vill känna sig behövda och med det följer ansvar. Jag minns en specifik händelse i min närhet, nämligen Svedala-rocken som årligen infinner sig. Det finns personer där som gör allt för att vakta ett förråd. Alla jobbar ideellt. Att få utvecklas genom att få ett ansvar för något, gör att varje individ stärks.

Det är på så sätt vi kan självförverkligas.

Fundera över vad ditt driv är. Var i Maslows pyramid finns dina behov? Nedan ser du mitt driv. Det är det som ligger till grund för den här serien blogginlägg, exempelvis.

Min mission

Har du under åren haft samma behov eller har de förändrats baserat på din ålder?

Hur kan du skapa motivation i gruppen?

Det är viktigt att tänka på att vi har olika behov av premiering. Jag uppskattar inte att få något inköpt från en loppis men tycker om att bli offentligt applåderad. Hur är det för dig? Detta ligger i vår personlighet. I min yrkesroll har jag styrkor som gör att jag både kan stödja och instruera, vilket underlättar. Hur ser dina styrkor ut? Har du reflekterat över det?

Iaktta din omgivning, individerna i gruppen

Hur fungerar dina kollegor i gruppen? Vad motiverar dem? Ta reda på detta. Vad driver dem? Kanske har de inte ens själva funderat över frågan. Ge dem tid att grunna.

Vad händer i gruppen om någon börjar kritisera eller klaga?

En klagofri världDen här boken är mycket användbar. Under en predikan sommaren 2006 talade pastor Will Bowen om för sin församling att han ville göra världen till en klagofri zon, och för att bevisa att han menade allvar delade han ut lila armband till alla församlingsmedlemmarna och gav dem en utmaning.

”Varje gång du kommer på dig själv med att klaga, ta av dig armbandet och flytta det till andra handleden.”

Det tar månader att lära sig sluta gnälla.

Vill du veta mer?

Titta på den här lilla filmen och lär:

 

Att ge feedback till någon för att de ska lösa ett problem, är INTE att klaga! Klaga är när du talar illa om något eller någon utan att åtgärda eller ge information till den det berör. Kom ihåg att feedback handlar om växtkraft, dvs konstruktiv kritik på något någon GÖR (inte hur någon ÄR).

Att gnälla handlar om att förstora problem utan att leta efter en lösning. Som Will Bowen säger på filmen: ”Hur många möten har du haft i livet där ni har klagat utan att komma till en lösning?”

Du formar själv ditt liv men orden du uttalar signalerar hur du uppfattar livet. Att säga:

”Vi lever bara en gång”

kan vara helt fel.

”Vi lever VARJE dag och dör en gång!”

Våra tankar påverkar vårt liv. Jag tänker prata mer om detta längre fram eftersom jag numera arbetar med ett verktyg för beteende-kreativitet.

Mycket av vad Will Bowen säger på filmen, är tänkvärt. Kropp och själ synkar med vartannat. Det vi tänker blir verklighet. Bowen säger att gnäll förstör relationer, gruppkonstellationer, möjligheter i livet och vår karriär.

Diskutera problemlösningar och sluta gnälla.

Varför gnäller vi?

På grund av någon av följande anledningar:

  1. Få uppmärksamhet (människor är sociala djur och vill få uppmärksamhet men vet inte hur)
  2. Minska eller ta bort ansvaret från sig själv
  3. Skapa avundsjuka/skryta men egentligen handlar det om påvisa hur bra de själva är
  4. Makt för att få dig på sin sida
  5. Be om ursäkt för dåligt uppförande (rationella lögner om varför de inte lyckades)

 

Hur får du någon att sluta gnälla?

Ställ följande fråga till dem eller gör så här:

  • OK, vad funkar bra?
  • Om det skulle gå att göra, vad skulle du göra då?
  • Komplettera motsatsen! Beröm dem!
  • Se till att inte bli involverad – Det låter som om du har viktiga saker att tala med X om
  • Hur planerar du för att få succé nästan gång?

Gnäll är en sport för att få överdriva, den ene kan värre än den andre.

21 dagar formar en ny vana. Gnäll är en ovana.

Skaffa armbandet eller ta ett vanligt gummiband. Sätt det på armen. Varje gång du gnäller, flyttar du det till den andra armen.

Oftast tar det 4-8 månader innan du är gnällfri. Vänta inte! Förhala inte! GÖR DET NU – eller som vi säger: NAVIGERA DIREKT!

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Effektiva team 10 – Ledarskapet

Ledarskap är något komplext. Alla kan inte bli ledare. Det krävs specifika egenskaper och dimensioner såväl som personlighetsdrag. Inom Försvarshögskolan som jag tidigare arbetade med som certifierad handledare för ledarskap, finns en formel som ligger till grund för ledarskapet:

Ledarskapsformel

Formeln har en koppling till Gausskurvan med påverkan på enskilda tankar, handlingar, känslor såväl som vanor.

LedarskapsfunktionerDu måste ha motivation (M) gånger personlighet (P) där viktiga faktorer är personlighet och förutsättningar.

Viktigt är att ta hänsyn till det organisatoriska isberget. Själva isberget är symbolen för att gruppen har löst sina uppgifter på ett bra sätt.

Isberget

Men i haven nedanför finns själva isberget som inte är synligt. Detta sjuder i gruppen. Här ser du exempel på vad som kan finnas under ytan:

  • Maktkamp
  • Passivt ledarskap
  • Grupp-tänkande
  • Stress-reaktioner
  • Kulturskillnader
  • Förtroendekriser
  • Misslyckanden
  • Policybrott
  • Olösta moraliska dilemman

Det är också viktigt att skilja på rollerna Ledarskap och Chef.

För att utvecklas i ditt ledarskap och för att få ett effektivt team, behöver ni grunna över följande och diskutera utifrån vad var och en av er kommer fram till.

  • Tänk tillbaka på någon person i ditt liv som påverkat dig eller satt tydliga spår!
    • Plocka ut ett gott exempel och ett mindre bra exempel på en god ledare!
  • VAD gjorde han/hon som påverkade dig – eller VAD underlät han/hon att göra?
    • Gör en lista på goda respektive mindre goda egenskaper. Diskutera utifrån listan.
  • Beskriv personens beteenden!  
    • Vilka beteenden är det ni vill ha i gruppen? Gör en lista på dessa.Ett engelskt uttryck fritt översatt till svenska är:

Det finns inte EN given definition som ständigt fungerar. Varje situation kräver sin lösning. Succé i gruppen uppnås när alla vet vad som är rätt och fel för stunden och hela tiden baserar er diskussion kring detta och utifrån individernas förmågor.

Ett engelskt uttryck fritt översatt till svenska är:

Ta hand om örena

Pundet förvaltar sig självt, som ordspråket lyder. Det handlar om investeringar i tid, engagemang och omtanke.

Glöm ALDRIG berömma varandra!

Gott ledarskap är en konst. Det sker inte av sig självt. Gruppen behöver ta hand om ledaren och ledaren om gruppen. Gruppen behöver också ta hand om gruppen och varje enskild individ.

Effektiva team måste ständigt arbeta med att förbättras. Det är något ni konstant måste jobba med. Erfarenheten gör att ni utvecklas.

Karisma är något vi talar tyst om i Sverige. Och ändå är det otroligt användbart. Här får du receptet på vad karisma betyder:

Karisma: Makt, uppmärksamhet, omtanke

Lycka till med att skapa effektiva team

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Effektiva team 9 – Främja idégenerering

Om ni i teamet vill utveckla effektiviteten rekommenderas följande.

IdégenereringJag minns när jag, för många år sedan, arbetade som konsult på dåvarande AmuGruppen Delta Verksamhetsutveckling. Vi hade en av de bästa chefer jag någonsin upplevt. I gruppen hade vi en del idéer och även problem som behövde förbättras/förändras. Chefen var alltid tillgänglig. Jag knackade på hos henne och blev insläppt. Omgående presenterade jag min idé och hon lyssnade aktivt. När jag var klar sade hon:

– Så intressant! Och vad hade du tänkt göra åt situationen? Hur skulle du vilja lösa problemet?

Jag berättade om min lösning. Återigen lyssnade hon och sedan frågade hon om hon fick komplettera och komma med ytterligare förbättringsförslag. Gissa om jag var tacksam?

På så sätt kom vi fram till en helt ny teknik kring hur vi i gruppen skulle arbeta. En effektiv lösning implementerades baserat på mina och gruppens idéer.

Låt oss nu anta att chefen inte hade varit där. Vad hade då hänt med vår idé? Förmodligen hade den glömts bort, förpassats till någon dunkel vrå i hjärnan. Ögonblickets magi hade försvunnit. Problemen hade bestått och irriterat oss. Kanske hade vi rent av tappat intäkter baserat på detta.

Det är således inte ovanligt att det är så det går till ute på företagen. Vi missar chansen när den väl kommer. Hur hanterar ni idégenereringen? Tänk noga igenom. Hur skulle ni kunna hantera den?

Poängen är att alltid ha frågan/svaret:

Vad hade du tänkt ...

Varje gruppmedlem bör tänka i dessa banor. Och sedan bör ni ha någonstans där ni kan dokumentera idén omgående och följa upp den gemensamt.

Som NLP-coach och hypnosterapeuth rekommenderar jag varmt att alltid tänka denna tanke. Även individuellt. Så snart du har ett problem kan du enkelt påbörja lösningen med denna simpla fråga. Inom NLP:n har vi en metod som heter NÖHR. Den står för:

NÖHR

Metoden är oslagbar.

Hur skulle du vilja lösa problemetFöreställ dig att du har ett problem. Här ser du ett fiktivt personligt problem som jag nyligen tampats med. Jag älskar nämligen att spela golf men konstaterade att det inte alls gick som jag ville. Mina puttar funkade inte. Jag brände flera onödiga puttar och förlorade golftävlingarna som jag ställde upp i.

Med hjälp av ovanstående metod och en självhypnos som jag har skapat, kan jag – när jag använder den – både vinna och spela golf så att jag är stolt över mig själv.

För att exemplifiera med ovan metod blir det förenklat så här:

N: Nuläge – puttar dåligt
Ö: Önskat läge – vill putta som ett proffs
H: Hinder – tankar som stör
R: Resurser (Resultat) – Måste lära mig stänga tankarna och därmed få ett resultat som jag är stolt över

Boken FramgångsRIK o Lycklig

Exakt hur metoden går till finns med i min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” som du just nu kan få köpa av mig till mitt inköpspris. Den kostar då 66 kronor + frakt (59 kronor). Totalt 125 kronor mot ordinarie pris 229 kronor + frakt.

Beställd den via denna länk:

Ja tack jag vill köpa boken FramgångsRIK & Lycklig

 

Lycka till med förändringen av idégenereringen och framgången som väntar runt hörnet

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Effektiva team 8 – Olika typer av feedback

Förra veckan skrev jag ett inlägg om hur ni arbetar med idé-processen. En viktig del i den är feedback.

För att förtydliga detta, vill jag betona vikten av olika typer av feedback. Alla idéer behöver feedback. Här är några olika typer av feedback som ni kan utnyttja.

Kundens feedback

TackVi har alla kunder – interna eller externa. I en grupp är vi alla interna kunder åt varandra. Ibland behöver vi fråga efter feedback. Glöm ALDRIG tacka för den feedback du får. Den är extremt värdefull.

Kundfeedback kan inbegripa:

  • Information om produkter/tjänster/idéer
  • Förpackningar (även tjänster och idéer förpackas olika)
  • Konversationer och diskussioner kring idén
  • Research för att utveckla idén

Aktivitetsfeedback

FeedbackI detta ingår reaktioner på hur du presenterar din idé. OBS att jag – när jag talar om feedback – aldrig hänför detta till kritik. Feedback är något som gör att vi växer. Kritik är att hacka ner. Men vi kan lyssna in andra och uppfånga saker som gör att vi kan förbättra både vår presentation, vårt beteende och vår idé.

En idé ska leda till förbättringar. Samma sak gäller feedback. Den ska göra att mottagaren kan utveckla idén och sig själv.

Be om feedback! Både avseende din presentation, ditt beteende och din idé.

Klara idéer färdiga att sjösättas

SjösättVissa idéer går att sjösätta omgående, andra behöver någon liten justering.

Om din idé är klar, be ändå om feedback för att säkerställa att den är direkt användbar.

Råd från specialister

En mycket god idé i sig själv är att skapa nätverk kring detta med idé-formering. Skapa en process som innehåller någon form av träning och utveckling för själva idén. Knyt an till specialister inom området och be dem om feedback. Var tydlig när du ber om feedback så att du får återkoppling som gör att du och idén kan utvecklas. Jag minns när jag hade utkommit med en fackbok att några specialister erbjöd sig komma med feedback. Nio av tio gav mig positiv feedback, många till och med berömde min bok och berättade hur den stärkte dem i deras utveckling. Men den tionde specialisten tyckte att han var förmer än alla andra och satte sig på höga hästar. Han gav enbart kritik och oavsett hur välment den var, orkade jag inte ta in den. Därför är det viktigt att betona VAD det är du vill ha feedback på och gärna också hur de ska förmedla detta till dig.

Eftersom jag är författare, överlämnar jag gärna mina texter till testläsare och lektörer. Texten är min baby och jag vill verkligen att den ska växa. Däremot vill jag inte bli sågad längs med fotknölarna. Det har varken texten eller jag nytta av.

Tyvärr är det inte helt enkelt att varken ge eller ta emot feedback. Här får du några tankar kring detta.

Be om muntlig feedback

Muntlig feedbackDet är mer eller mindre hopplöst att tolka skriftlig feedback. Be därför gärna om detta muntligt med skriftliga kompletteringar. En skriven mening misstolkas ofta beroende på att vi inte kan höra fraseringen och betoningarna.

Jag varnar därför kring att skicka e-post med feedback. Det kommer garanterat att missförstås. Ett mail kan bekräfta vad ni diskuterat – i efterhand.

Att börja med orden:

– Min upplevelse av …..

är alltid en god start. Ingen kan ta ifrån någon annan en upplevelse. Den äger vi.

Att ge feedback bör följas av orden:

– Och jag skulle önska att ….

De orden får motparten till att lyssna. Att säga ”du ska …”, ”du bör …” eller liknande blir en kommendering och kan lätt misstolkas.

 

Ja kanske har du rent av missförstått vad jag har skrivit här? I så fall får du gärna ställa frågor till mig så att jag har möjlighet att förtydliga vad jag menar.

Lycka till med att ge och ta emot feedback!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Effektiva team 7 – Skapa förutsättningar för idé-processen

Hur ska ni i gruppen uppmuntra varandra för att skapa idéer?

Gör förutsättningarna glädjefyllda. Idéerna behöver inte vara kompletta. Låt dem blötas och stötas gemensamt. Förkasta, försvara och förklara inget! Utnyttja feedback-trappan för idé-processen:

Feedback-trappan

Lyssna och bearbeta! Förändra gemensamt och uppnå nya val, nya möjligheter.

kommunikationshandenKom ihåg att ifrågasättande av arbetsprocessen utifrån min kommunikationshand (som du ser här) är en bra grogrund för nya idéer.

Uppmuntra varandra! Låt det undermedvetna arbeta parallellt med det medvetna sinnet.

Leta lösningar – inte problem! Använd begreppet ”sova på saken” vid varje idé. Då kommer ni alla att få ut mängder med tänkbara lösningar.

I tidningen Vetenskapens värld skrev de en gång något om att en idé kräver tankar men inte så djupa att ditt sinne inte kan filosofera fritt och hitta åtskilligt nytt.

Research är nyttigt. Walt Disney sägs ha haft olika rum för de anställda i själva kreativa processen. Fritt översatt såg de ut så här:

  • Drömrummet
    Här tilläts ingen att säga nej till en idé
  • Utförarrummet
    Här bearbetades idén vidare baserat på frågor som: Hur ska vi genomföra detta praktiskt?
  • Kritikerrummet
    Här gick de igenom möjliga scenarier, risker, fel och nya problem som kan uppstå utifrån idén

Mitt råd till er som grupp är således, skapa era mentala rum och jobba i dem som grupp.

Det är inte ovanligt att man arbetar så här i konsulterande team. Där träffas de kanske och äter en gemensamt lunch samtidigt som de – utifrån ett visst ämne – diskuterade nya möjligheter. Om alla gillar att mötas, blir resultatet kreativt. Därför är det viktigt att alla får känna sig betydelsefulla, kompetenta och omtyckta. Detta är våra tre rädslor som annars styr oss negativt. Om någon blir ignorerad, förödmjukad eller avvisad, skapas rädslor.

Lycka till med idé-processen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On Pinterest