Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Social selling och Storytelling = Storyselling?

Social sellingSocial selling innebär att du säljer via sociala medier. Om du är osäker på hur du ska göra detta, rekommenderar jag vår digitala kurs ”Nå ut i sociala medier”. Du lär dig inte bara hantera sociala medier, utan får massor med effektivitetstips hur du gör korsbefruktningar mellan dina sociala medier för att verkligen nå ut, för att sätta ditt varumärke på kartan, för att utöka ditt kontaktnät mm.

BloggaStorytellning innebär att du skriver bloggar och berättar om din kunskap. Storytelling handlar om att berätta en historia. Idag är ut detta även i samband med konflikthantering och i ledarskapsutbildningarna. Storytelling är en viktig del – inte bara för dina kunder – utan även för dig själv. Det är när du realiserar din story genom att berätta om den som du får ”fast mark under fötterna” och verkligen ökar din självkänsla, din självmedvetenhet och din självinsikt. Detta i sin tur gör att det blir enklare att sälja eftersom du då inser att sälja är att hjälpa.

Slår du ihop social selling och storytelling får du storyselling, dvs en långsam, lönsam process som handlar om att skapa personlig kontakt via nätet. Här gäller det att synas ofta och mycket. Att verkligen gå in för att utöka ditt kontaktnät är ett enormt arbete. Börja med att fundera över hur många kontakter du har i resp sociala media. Sedan måste du aktivt börja synas. Det gör du genom att gilla och dela andras inlägg, varje dag, gärna flera gånger om dagen. Du måste vara rejält generös och ge bort massor – attraktiva saker som dina kontakter gillar.

Använd sociala medierNär du har närmare 3000 kontakter i LinkedIn, 2000 i Facebook osv, har du breddat ditt kontaktnät. Nu gäller det att verkligen få med dig så många som möjligt av dessa i dina inlägg. Ett inlägg per arbetsdag i respektive media rekommenderas, lite mer sällan i Google+, Pinterest och på YouTube. Det ska vara relevanta inlägg. Du kan inte skriva på samma sätt i alla medierna eftersom de har olika inriktning.

Börja med att designa din websida, gör den lättläst. Vet du inte hur, rekommenderar vi vår digitala kurs ”Skapa din websida på 2 timmar”. Skapa strukturerade blogginlägg som återkommer med exakt lika frekvens. Själv bloggar jag exempelvis 3 gånger per vecka. Varje måndag har jag en bokrecension, onsdagar och fredagar har jag antingen tips som gynnar mina kunder, deltagare och kontakter, eller så har jag spännande inlägg som motiverar och inspirerar.

Analysera noga dina sociala medier och din websida. Själv har jag exempelvis minst 100 personer som ser mina inlägg på LI varje dag, enligt mätning under de senaste 3 veckorna. När du vet hur många, kan du tänja dina mål. Att mäta är således viktigt.

Var hjälpsam, engagera dig i andra och framförallt GE bort attraktiva saker. Jag har under de senaste åren gett bort allt från gratis digitala kurser till böcker och dokument/mallar som underlättar och tipsar.

Registrerat varumärkeStorytelling möjliggör för dig och ditt eventuella företag att skapa en helhetsbild av ditt koncept, gestalta ditt varumärke och skapa en upplevelse för dina kunder/följare. Med hjälp av storytelling skapar du således ditt varumärke. Du överför kunskap. Berättelser har kraft och skapar broar mellan människor.

Det är mycket viktigt att du väver in en berättelse i vad du gör. Förklara, förtydliga, informera, stimulera, motivera, engagera, och du får fler kontakter. Du blir en viktig person att lyssna till, någon att kontakta vid behov.

När du berättar om dig själv, kostar det inget mer än den tid du lägger på att skriva. Det är din grundläggande marknadsföring, för att dina kontakter ska förstå vad du egentligen kan hjälpa dem med.

Tänk på att vara personlig i dina inlägg men aldrig privat.

Social Selling och Storytellling är således Storyselling!

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Navigera direkt – 10 effektivitetstips för att bli smartare i vardagen

NavigeraÄven de personer som normalt känner sig effektiva, kan ha problem med beslutsfattandet, eller som vi säger Navigera Direkt.

Här kommer mina effektivitetstips som jag delat ut under mina 30 år som effektivitetskonsult. Alla har dock inte funnits med hela tiden.

 

 

 

  1. Att ta beslut får alltid konsekvenser. En konsekvens är första steget på ditt nya liv.
    Tar du inget beslut (utan kanske säger ”jag gör det sen”), är avsaknaden av beslut också ett beslut. Det innebär att du omgående skapar dig onödig stress via belastning i hjärnan.
  2. BeslutaBestäm dig för NÄR du ska göra något!
    Skriv genast upp det i kalendern.
    Det skapar kontroll. Kontroll innebär att du eliminerat en av våra största rädslor.
  3. Använd alltid digital kalender och ha allt på ETT ställe, även privata aktiviteter!
  4. Skriv in ALLT i kalendern.
    På så sätt glömmer du inget och kan känna dig fri att glömma bort det som ska göras om någon dag eller vecka. Belasta din hjärna med de aktiviteter som ska utföras nu.
  5. KalenderDela upp dina aktiviteter baserat på tid!
    Små = saker som tar mindre än 30 minuter, Stora = saker som tar mer än 30 minuter.
    Ibland kallar vi dem för korta respektive långa uppgifter.
    Stora uppgifter ska ALLTID vara tidsatta i kalendern.
    Små uppgifter lägger du lämpligen som en heldagsaktivitet (eller i en digital att-göra-lista).
  6. Skapa en homogen struktur, dvs det ska se likadant ut fysiskt, i din dator, i din e-post OCH i din hjärna!
  7. Din struktur ska fungera hela livet – inte bara detta år.
    Skapa därför din struktur baserad på dina viktigaste arbetsområden.
  8. Börja dagen med dina viktigaste arbetsuppgifter.
    Viktigheten får du ut genom att utgå från metoden EDV (E det viktigt) som baserar sig på graden av viktighet, dvs du kan skriva en prioriteringslista som innehåller 5 viktighetsgrader. Om du svarar JA på alla, då är uppgiften synnerligen viktig.
  9. PlingStäng av allt pling i datorn och e-posten. Det är störningar för hjärnan.
  10. Skapa mallar för allt du gör, dvs mallar för Word-dokument, mallar för Excel-kalkyler, mallar för PowerPoint-presentationer, mallar för e-post osv.
    Spara dem i en egen mapp som du benämner ”Mallar”.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Varför en bild säger mer än 1000 ord

Egentligen behöver jag inte skriva så mycket i detta blogginlägg. Jag kan låta bilderna tala för sig själv.

Text kontra bild med SmartArt i PPT

I ovanstående bilder har jag konverterat några rader i en PowerPoint-presentation till SmartArt. Jag tror att du genast ser fördelarna med detta. Bilden säger mer än texten, eller hur?

Det är den här typen av tips som jag lär ut i min digitala PowerPoint-kurs. Och givetvis även tipsen på hur du når åhörarna, skapar dynamik i din presentation och gör ett proffsigt intryck.

Mina bokprojektDu kan göra mycket med lite tid och stor kunskap, för att öka förståelsen. Här har du ett annat exempel där jag illustrerar de bokprojekt som pågår just nu.

Som du ser blir det om möjligt ännu tydligare med bilder i bilden. Det är enkelt att utföra i PowerPoint och ger en dignitet åt presentationen.

Tänk så mycket du kan säga med bilder. Du kan presentera din inriktning, dina mål, dina värderingar, dina produkter, din organisation och mycket mer. Enkelt, lätt och smidigt.

Med små knappar kan du leda din presentation till websidor, dokument och annat intressant som ökar trovärdigheten när du förmedlar något.

Här ser du exempelvis våra digitala utbildningar i Office-paketet:

Office -Digitala utbildningar

Och nedan ser du Milord Inspirations och Resultat Direkts digitala inriktningar. Vi har totalt 25 olika digitala kurser i de tre olika områdena nedan:

Milords digitala inriktningar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så vad väntar du på? Vill du också lära dig att enkelt och på några få minuter skapa dessa möjligheter i din presentation?

Du kan börja med att anmäla dig till vårt nyhetsbrev, så får du ca 1 gång per månad rejäla effektivitetstips som underlättar i din vardag. Anmäl dig genom att skriva in ditt namn och din mailadress här vid sidan om i den så kallade Optin-rutan. Jag lovar dig många härliga gratisupplevelser.

Presentationstekniska hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

De 3 bästa tipsen för ett lyckat möte

MöteseffektivitetTycker du att mötena känns tråkiga och onödiga? Hur skulle du vilja skapa passionerade möten i vardagen? Möten som får människor att brinna engagerat, går de att skapa?

Javisst, det handlar om konsten att lära sig VAD som triggar igång respektive människa. Vi är alla olika.

Tänk bara på vilka böcker du gillar att läsa. Eller du kanske inte ens läser? Vilka filmer tilltalar dig? En del älskar science fiction – andra hatar det. Vad är det som gör oss olika?

Kan vi ta med detta i tanken när vi ska hålla möten, då blir mötena engagerande och inspirerande.

Givetvis är detta inte enkelt. Men det som är enkelt är dessa tre tips som du får av mig idag.

Mina tre viktigaste tips

  1. Skicka ut underlag i god tid
    Ge deltagarna möjlighet att läsa in sig på mötet så att de är ordentligt förberedda
  2. Blanda inte olika punkter
    Börja med Informationspunkter, fortsätt med Beslutspunkter och avsluta med Kreativa punkter
    Blanda dem ALDRIG!
  3. Skicka omgående (gärna inom 1 timme efter mötet) ut protokoll som talar om VEM som ska göra VAD och NÄR det ska vara klart
    Glöm inte ange exakt resultat!
    Det räcker inte att säga ”följande ska göras” utan du ska ange VILKET resultat det ska leda till

Möteshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Lean tar hand om röda kvalitetsbristpengar

 

Röda kvalitetsbristpengar

pengarKan du se vilka utgifter som är ”röda pengar”? Sådana som vi ibland missar. De som är onödiga. Här finns mycket pengar att tjäna.

Jag har under mina 30 år som effektivitetskonsult ofta stött på ett enormt slöseri ute i verksamheterna. Ett exempel var när jag för mer än 20 år sedan själv jobbade i ett stort utbildningsföretag och fick ledningsgruppen till att inse hur mycket onödiga pengar som rann genom verksamheten. Då hade jag nämligen en dator som inte fungerade tillfredsställande.

Om och om igen, bad jag få en ny, kvalitativ dator som fungerade. På den tiden blev det konflikt mellan Microsoft- och Adobe-programmen. Det blir det kanske även idag.

 

Många program igång samtidigt

gaffelJag hade ofta 17 olika program igång samtidigt, konstant. Datorn la ständigt av eller hängde sig. En dag blev min frustration för mycket. För att tydliggöra detta elände, gick jag upp till ledningen och sa att varje gång min dator stoppade, skulle jag göra två saker.

  1. Skriva upp den förlorade arbetstiden
  2. Sticka en gaffel i skrivbordet

Ledningen kunde själv räkna ut att det var en tidsfråga innan skrivbordsytan skulle vara helt deformerad. Antingen skulle jag kunna påvisa att stora delar av min arbetstid var totalt meningslös och kostade verksamheten en förmögenhet, eller så skulle mitt skrivbord till slut bli till pinnved, vilket skulle vara pinsamt för alla inblandade.

Då talades det inte så mycket om Lean och kvalitetsbristpengar. Det gjorde det däremot redan året därpå då vi hade som uppdrag att ISO-kvalitetssäkra många av våra kunder.

Om ditt företag lider av bristande datorer, bristfällig datorkunskap för medarbetarna, eller trög effektivitet i verksamheten med långa ställ- och ledtider, förlorar du väldigt mycket pengar.

 

Frigör 6 timmar per vecka

arbetstidTänk dig att en medarbetare idag enkelt kan frigöra 6 timmar till mer värdefulla uppgifter än använda dem till att släcka bränder, som tidsläckage eller för dubbelarbete. Det skulle innebära fler intäkter för dig.

En medarbetare med en snittlön på 20.000 kronor per månad kostar dig 39.000 kronor per år ifall de inte är effektiva, har dålig koll på hur de ska utnyttja sina programvaror eller datorer som inte fungerar. Detta är beräknat utan sociala avgifter. Lägg sedan till 30% minst i sociala, dvs 11.700 kronor till = 50.700 kronor.
Du får ett antal nya datorer för summan 50.000, eller hur?

Skulle det finnas mer än en medarbetare, kanske rentav 10 st, då har du en förlust – som du inte ser – på ca 500.000 kronor. För mycket mindre än den summan kan du lugnt köpa in professionella konsulter, exempelvis en sådan som jag, som hjälper dig göra om din verksamhet till en blomstrande dito.

Dina kvalitetsbristpengar är troligen i själva verket ännu större.

Jag har under åren varit hos många privata företag och i officiella verksamheter för att skapa strukturer som sparat dem tusentals kronor i månaden.

 

Rensa ut allt som ligger och skräpar

letandeDet är inte ovanligt att det finns exempelvis mappar i datorsystemen som bara ligger och skräpar. Ingen vet vad där finns, ingen tar ansvar för detta. Troligtvis behövs inte det som ligger där men det gör stor skada. Det är som barrikader som byggs upp och försvårar för de anställda att hitta det som de faktiskt behöver. Tiden för letande är hög. Enligt de senaste mätningarna letar vi 9-12 veckor per år.

Sluta mäta intäkter och vanliga utgifter! Att följa upp en budget är viktigt – men totalt meningslöst om du inte tar med kvalitetsbristpengarna i den.

Börja leta efter dina kvalitetsbristpengar! Eliminera dem och öka på så sätt dina intäkter.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

Slita som ett bi men utan resultat

BiIdag föreslår jag att du noga tänker igenom …

… vilka delar i din verksamhet avser egentligen bortkastad tid?

Sätt dig ner och fundera!

Gör du saker som känns meningslösa?

Leder alla saker till resultat som skapar intäkter?

Om inte, då är det dags att rensa ut! Bort med de delar som inte skapar rätt förutsättningar för din verksamhet, ditt jobb, din tillvaro.

Sluta slita som ett bi – men utan resultat!

Själv har jag precis tagit beslutet att lägga ner min e-shop. Varför?
Jo för att den inte ger mig tillräckligt med intäkter. Den leder endast till en massa utgifter.

Vad kan du förändra i ditt liv, just nu?

 

Lev och njut av din tillvaro!

Livsnjutarhälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Vill du ha tips för hur du skapar en struktur för 2017 eller kommer igång med facklitterärt skrivande?

Som du kanske vet, ligger den här sidan egentligen vilande. Dock gör vi nu ett nytt försök för att få igång den.

Vi bjuder dig på gratis tips – om du prenumererar på vårt nyhetsbrev NU.
Då får du dels tips för att komma igång med att skriva facklitteratur, och dels får du tips på hur du skapar din struktur för 2017.

vilken-vagInledande tips för dig som skriver

Vi lanserar en ny digital kurs nu i vår, om du kanske redan läst om, nämligen kursen ”Skriva facklitteratur”.

Om du tillhör dem som skriver i jobbet eller privat, kanske du vill ha de kraftfulla inledande tipsen som hjälper dig i ditt skrivande? För att få dem, anmäl dig till mitt nyhetsbrev. De kommer i slutet av veckan att skickas ut i brevet. Fyll i rutan här vid sidan om, så får du gratis tips för hur du kommer igång med ditt skrivande.

Är du sugen på att få veta mer om kursen?

Den kommer att köras både som digital, dvs du kör den från din egen dator, och fysisk med föreläsningar på förmiddagarna i Spanien.

Anmäl dig här via länken (helt förutsättningslöst), så får du mer information om kursen. Du kanske rentav vill vara med och påverka upplägget?
Länk till intresseanmälan för kursen

Vad skriver du? Hur skriver du? När skriver du? Varför skriver du? För vem skriver du?

Frågorna är många och svaren förmodligen ännu fler. Det finns mängder med effektivitetstips för dig som skriver, tips för hur du kan samla information, hur du bygger upp mallar, hur du formaterar eller disponerar din text osv. Kan du de grundläggande reglerna kring layout? Du vet väl att vi har en fantastisk bok i Layout / Design / Formgivningen (3e utgåvan). Den kan du beställa separat här.

Vi har också kurser i Layout såväl som i skapande av websidor eller hur du ska göra för att höras och synas i sociala medier mm. Hör av dig om du är intresserad så får du mer information. Vill du se hela vårt utbud (utom kursen i Facklitteratur och vår senaste digitala Målarkurs), kan du titta här i vår shop. OBS här står standardpriserna. Kontakta mig för att få veta vilka vi har specialerbjudande på – just nu.

De kurser som är uppe för start i januari är nedanstående och du kan boka dig genom att klicka på respektive kurs:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att fylla i rutan här vid sidan om, så får du gratis tipsen för hur du ska starta ditt facklitterära skrivande.

Välkommen!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

 

Arbeta smartare – inte hårdare – del 1

Kaizen

KaizenKaizen är en japansk strategi som ingår i Lean och som betyder ”kontinuerlig, långsam förbättring.”

I företagsvärlden används metoden framförallt för att öka effektiviteten och minska kvalitetsbrister.


Kaizen innebär välbefinnande för den anställde, att arbeta smartare, inte hårdare. Genom att använda dig av denna metod utvecklar du ”bäst praxis” och minimerar tänkandet som skapar stress. Kaizen en idealisk metod för att förbättra det personliga arbetsflödet.

Jag har utbildat företag och anställda i effektivitet i 30 år. Sedan 2013 har jag utbildat via 22 digitala utbildningar.
Just nu erbjuder jag flera olika utbildningar för effektivitet. Du kan enkelt lära dig arbeta smartare, mindre och med ökat resultat. Du kan frigöra tid.

En av utbildningarna är på 20 veckor och du kan beställa personlig coachning eller – om du bor i närheten av mig – få uppföljning på plats på ditt kontor. ”Hands on”, således, där du direkt kan skapa resultat.
Du får stöd och tips på hur just DU kan förbättra och förändra så att du mår bra.

En annan utbildning – Livet på en pinne –  innebär att du får en 5-minutersfilm per dag i 88 dagar. På så sätt, förändrar du din struktur, din planering och din arbetsprocess till det bättre. Du frigör tid och minskar läckaget.

I båda kurser delar jag frikostigt ut massor med tips som få känner till. Du får exempelvis lära dig hur du smidigare kan hantera ditt e-postprogram, Word, Excel och PowerPoint.

Vill du endast lära dig något av dessa Office-program, finns det kurser för vart och ett av programmen.

Under 30 år har jag certifierat anställda i kvalitet och för Datakörkortet.

Sedan 2007 har jag jobbat som verksamhetsanalytiker och effektiviserat arbetsprocesser med hjälp av BPM – Business Process Management – som innebär att jag lär ut hur du på 3 dagar skapar egna webbaserade IT-stöd. Dessa stöd är direkt körbara under dagarna.

Ovanstående metoder fungerar väl tillsammans med Kaizen som blir den övergripande strategin och vår enkla metod Navigera Direkt blir taktik för processförbättring.

Med hjälp av Kaizen kan du ständigt och smärtfritt förbättra din arbetsprocess. Du behöver inte anstränga dig för att frigöra tid, det kommer av sig självt. Kaizen kräver inte mängder med disciplin, men du måste hålla fast vid dina vinster. Detta är lätt när du ser vinsten, eftersom varje steg, varje övning i sig innebär en förbättring.

För att starta din egen personliga Kaizen, börja med att göra en lista över de områden och arbetsprocesser som du vill förbättra.
Om du är osäker på vad som kan göra din dag mer effektivt, klocka dina aktiviteter under en representativ vecka.

Mallar tidMallar och instruktion för din tid

Vill du ha hjälp att klocka dagen, kan du köpa ett fantastiskt underlag – några mallar – av mig, som direkt påvisar vad du kan förändra. Du kommer att bli förvånad över resultatet när du inser hur du slösas bort tid på oväsentligheter. Mallarna kan du köpa här (genom att klicka på denna länk)!

Antaganden

Låt oss anta att du finner tre områden som du kan effektivisera, exempelvis:
  1. Du tillbringar mycket tid med e-posten,
  2. Du har många telefonsamtal som avbryter dig under dagen, och
  3. Du lägger onödig tid på att skriva rapporter.

 

E-post-förbättring

Frukt - lågt hängandeLåt oss anta att din e-post är ditt största läckage. Här förlorar du mycket tid. Om du har många mail, glömmer du kanske att svara på några av dem. Varje gång du läser ett eller svarar på ett mail, behöver du flera minuter för att gå tillbaka och fokusera på det du gjorde tidigare. Detta är onödig ställtid som du kan spara mycket på att eliminera. Alltså bör du ta itu med e-problemet först. Detta är – å andra sidan – ganska lätt att ta itu med.
I
dén med Kaizen är att ta tag i ”lågt hängande frukt” först. Detta engagerar dig och entusiasmerar dig så att du kan ta itu med svårare problem senare.

Du behöver kanske strukturera upp ditt e-postflöde genom att skapa regelverk.
Hur ska du hantera alla brådskande mail som kommer?
Låt oss anta att du maximalt två gånger om dagen (förutom morgonen) rensar i din inkorg. Du behöver besluta dig för hur du hanterar e-posten när du vittjar din inkorg.
Vad ska du göra med den och hur?
Processen blir l
ätt och enkel, med processförbättringar och inbyggt tänkande.

I nästa blogginlägg berättar jag mer om Kaizen och dina möjligheter till förbättring.

Kaizen-hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Affärsplaner – är de nödvändiga?

AffärsplanAlla framgångsrika verksamheter MÅSTE ha en affärsplan. Affärsplanen ska beskriva din affärsidé, hur verksamheten ska fungera, vilka mål samt hur dessa ska uppnås. Den ska ge alla anställda både milstolpar och mätverktyg. Affärsplanen är grunden för styrelse, ledning och personal samt även kunder och leverantörer. Planen bör vara på ca 25 sidor inkl alla bilagor i form av detaljerade handlings-, aktivitets- och tidplaner.

I affärsplanen behöver du inte förtydliga produkter och tjänster. Det gör du i Marknadsplanen.

Både Affärs- och Marknadsplan är dynamiska dokument. Det innebär att de kontinuerligt ska uppdateras. Dessa dokument lever!

Har du tänkt på att de flesta verksamheter skriver affärsplanen i Microsoft Word? Hur gör du/ni?
När de sedan bryter ner sina strategier e-postar de ut affärsplanen till 10, 100, ja ibland 1 000 enheter och ber dem fylla i relevant information.

LapptäckeHur tror du att dessa dokument ser ut när de kommer tillbaka?
Hur följer dessa verksamheter upp affärsplanen under året? Via Word, Excel eller Power Point? Katastrof, ineffektivitet – verksamheten har förvandlats till ett lapptäcke!

BPM – Business Process Management

Om du vill vara effektiv och verkligen utnyttja Affärs- och Marknadsplanen som det strategiska instrument det är tänkt att vara, rekommenderar vi att du arbetar med BPM – Business Process Management. Då kan affärs- och marknadsplanen byggas in i ett dynamiskt webbaserat IT-stöd, och därmed ligga till grund för verksamhetens uppföljning och mätning. På så sätt kan ledningen stötta sin personal. Alla får automatiskt trendinformation och kan se vad som händer, långt innan så sker. Ledningsgruppen får ut mätetal i form av KPI och liknande, helt automatiskt.
Att lära dig skapa ett sådant stöd tar endast 3 arbetsdagar.
Sedan är ni uppe och kör. Det kräver att ni utser en ansvarig person för övervakningen. Otroligt effektivt och framgångsrikt!

Vill du veta mer?
Fyll i ditt namn, så får du ett spännande Nyhetsbrev där jag berättar mer. Jag har många tips åt dig eftersom jag arbetat med detta sedan jag 2007 blev certifierad verksamhetsanalytiker och dessförinnan arbetat som Effektivitetskonsult i närmare 30 år. Du får även tillgång till en välrenommerad mall för Affärsplanen. Välkommen!

Marknadseffektiva hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

5 tips på hur du ökar din kundservice

Dålig serviceIdag råkade jag ut för en leverantör med mycket dålig kundservice.
Hur då, undrar du kanske?
Vi skulle komplettera inköp av kemikalier till vårt SPA. Dessutom har vi haft service och lagning men ännu inte fått någon faktura. Vi ville vara vänliga och informera leverantören om detta.

Väl på plats, sökte vi den ansvarige som vi har haft kontakt med under hela processen. Då kom det fram en ”näbbgädda” och berättade att ”han nu hade andra arbetsuppgifter och dessutom, när han väl var tillbaka, skulle sitta i ett annat möte”. Personen ifråga, sa inte detta vänligt, utan så där lite smått hånfullt.

Jag har jobbat med ledarskap i många år. Därför tror jag det var ett uttryck för makt. Det är inte ovanligt att ett maktutövande påverkar kundservicegraden, nämligen.

Irritationen växte och jag bestämde mig för att skriva några värdefulla tips om kundservice. Hoppas du kan förbättra din service baserat på nedan.

———————————-

KundserviceMånga av de kunder som jag utbildat i kundservice, har ibland tyckt att kunden är besvärlig.
Har du tänkt tanken någon gång?

För det är nämligen precis vad det är – en tanke!
Visst kan människor upplevas besvärliga. Det beror oftast på att vi kommunicerar förbi varandra. Så sker även hemma, som du säkert vet.

Så hur ökar du din kundservice?

Här är mina 5 viktigaste tips till dig:

  1. Ta noga reda på värdet för kunden, dvs
    vad vill kunden med din produkt eller tjänst?
    Genom att veta detta, kan du öka servicegraden åt din kund.
    Exempelvis lär jag mina kunder hantera inlägg i sociala medier. Min produkt/kurs heter ”Nå ut i sociala medier”. Vikten är inte att nå ut. Det är att nå ut, utan att lägga tid på detta.
    Det vet jag att mina kunder önskar. Därför har jag en hög servicegrad till mina kunder i denna utbildning.
    De får lära sig en strategi, gratis program som underlättar, sätt att automatisera osv.
    På så sätt kan de – precis som jag – skapa massor med inlägg, utan att lägga mer än kanske 2 timmar per vecka på detta.
  2. Lär dig ta emot och ge feedback, dvs
    en kund som känner sig sedd, kommer tillbaka.
    Hur kan du ge feedback som gör att din kund växer?
    Hur kan du ta emot feedback så att du själv växer och därmed din produkt/tjänst?
    Tackar du ödmjukt för feedback från kunden?
    Även ilskna kunder (som jag vet några av mina deltagare har berättat om), har något viktigt att förmedla. Det är saker som vi kan lära oss av. Saker som gör att vi kan förbättra våra produkter/tjänster.
    Uppmuntrar du dina kunder till feedback?
    Exempelvis lägger jag alltid in nya moduler i mina digitala kurser ifall någon frågar efter något som borde ingå men inte finns. Därför kan jag utveckla mina kurser kontinuerligt och ständigt leva upp till kundens förväntningar.
  3. Lyssna fokuserat på kunden, dvs
    ha endast ögon och öron för kunden.
    Var totalt hängiven ögonblicket.
    Det spelar ingen roll om kunden kommunicerar med dig via telefon, e-post eller fysiskt. Du är till för kunden. Utan kunder – inga affärer, inga intäkter, ingen verksamhet.
    Under mina 30 år som utbildare, har jag ibland stött på verksamheter som tror att kunden är till för dem. Det är precis tvärtom! Du är till för kunden. Alltså måste du leverera det som gör kunden glad och lycklig, på ett sätt som gör kunden nöjd, tids- och kostnadseffektivt för kunden och med den servicegrad som kunden förväntar sig.
    Så vad förväntar sig din kund?
    Har du tagit reda på det?
  4. Vill kunden ha en ”rosa elefant”, ge honom/henne den, dvs
    den enda fråga som betyder något är:
    Hur betalar en nöjd kund – med faktura eller kreditkort?
    Allt har ett pris. Kunden är säkert beredd att betala – om de får vad de vill ha!
  5. Skapa vinna-vinna-förutsättningar och var proaktiv, dvs
    om kunderna är nöjda, kommer de tillbaka. Det tjänar ni båda på.
    Var proaktiv!
    Om jag exempelvis ska beställa kontorsmaterial, handlar jag givetvis av den som ringer upp mig, just då. Även om det kanske är lite billigare hos en annan leverantör. Jag tjänar tid på att min leverantör är proaktiv och hör av sig till mig via telefon eller e-post. Alltså handlar jag hos den som bryr sig om mig.

Kundservice 2Tipsen ökar din kundservice!

Vill du gratis ha en infografisk bild som påminner dig om hur du kan öka din kundservice?
Anmäl dig till mitt nyhetsbrev (genom att skriva in i ditt namn i rutan ovan), så skickar jag dig en PDF som du kan skriva ut. I den har du en tydlig bild över hur du skapar din kundservice. Denna grafisk bild ligger till grund för min metodik ”Kundservice Hurra!”, som jag arbetat med i många år.

 

Kundvänliga hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed