Currently viewing the category: "Verksamhetsutveckling"

Emotionell Intelligens (EI) – Modeller

KommunikationEI kan definieras som vår medfödda förmåga att känna, kommunicera, rekognosera, komma ihåg, beskriva, identifiera, lära, hantera, förstå och förklara känslor. EI kan också definieras som förståelsen om vad som känns bra, dåligt och hur vi ska komma från dåligt till bra.

Det finns många olika modeller för att beskriva och definiera vad som är EI. Några huvudmodeller finns. Du kan testa din förmåga och dina särdrag och därmed mäta din EI.

  • SjälvmedvetenhetAtt känna och hantera dina inre tillstånd, preferenser, resurser och intuitioner. Detta handlar om emotionell medvetenhet. Att erkänna dina egna känslor och vad de står för. Att veta dina styrkor och svagheter, att ha ett självförtroende som handlar om självkänsla och kapacitet.
  • Självreglering – Hantera dina interna tillstånd, impulser och resurser. Det innebär att ha självkontroll, dvs hålla störande känslor och impulser i ett hårt grepp. Pålitlighet är viktigt för att upprätthålla normer avseende ärlighet och integritet. Samvetsgrannhet innebär att ta ansvar för din prestation. Anpassningsförmåga betyder flexibilitet i hanteringen av förändringar och umgänget med andra. Innovation betyder att vara bekväm med förändringar, nya idéer, metoder och information.
  • Motivation – Känslomässiga tendenser som guidar dig och underlättar mål. Det handlar om drivkraften. Att sträva efter att förbättra och uppnå högsta möjliga mål. Att skapa engagemang i grupp och organisation. Ta initiativ för att agera på bästa möjliga sätt genom ökad optimism och uthållighet att kunna fullfölja mål trots hinder och motgångar. Du måste förstå andra och uppleva andras känslor samt ha intresse av att förstå deras oro. Viktigt att kunna utveckla andra, att förutse, identifiera och bemöta andras behov.
  • Social kompetens – Anpassa handling och fastställa källan till önskvärda reaktioner hos andra. Här kommer inflytandet in. Utnyttja effektiv taktik för övertalning. Att kunna kommunicera öppet innebär att kunna förhandla, lösa tvister och andras problem. Ledarskap handlar om att inspirera och vägleda.

David Ingram , professor i filosofi, menar att emotionell intelligens är en viktig aspekt av socialt arbete och att den är lika central för relationen som samspelet mellan dig och dina kunder/klienter (oavsett om de är externa eller interna).

Mayer, Salovey och Caruso skapade en förmåga-baserad test (MSCEIT) som påvisar EI. Modellen kommer från Yale-universitetet.

MSCEIT-modellen

Det är viktigt att förstå att alla människor inte kan processa emotionell information och relatera till den.

MSCEIT-testet använder problemlösning.

Michael Petrides, som arbetar med neurologi, neurokirurgi och psykologi på Montreal Neurological Institut och sjukhus, undersöker funktionen hos de olika områdena i frontalkortex och deras interaktion med parietala och tidsmässiga områden i kognitiv aktivitet, särskilt planering och arbetsminne. Petrides studerar enskilda celler i denna region i hjärnan för att bestämma den specifika neurala aktiviteten som ligger till grund för arbetsminnesövervakning.

Daniel Goleman (författare och science-journalist som har skrivit böcker i ämnet) har skapat en tabell för kompetenser utifrån EI.

Självmedvetenhet Veta hur vi känner och använda detta för beslutsfattande, ha en realistisk förståelse för våra egna förmågor och en stark känsla av självförtroende.
·         Emotionell självmedvetenhet
·         Omedelbar självbedömning
·         Självförtroende
Hantering av oss själva Hantera våra egna känslor så att de inte blandas in felaktigt utan främjar oss, skapar möjligheter att uppnå mål, återhämtar sig från emotionell distraktion, översätter våra djupaste och sannaste preferenser till handling för att förbättra och skapa framgång.
·         Självkontroll
·         Pålitlighet
·         Samvetsgrannhet
·         Anpassningsförmåga
·         Prestationsorientering
·         Initiativ
Social omtanke Uppleva vad andra känner, ha förmåga att förstå situationer utifrån andras perspektiv, förbättra relationer med andra.
·         Empatisk förmåga
·         Organisationsförmåga
·         Serviceorientering
Sociala kompetenser Hantera känslor med respekt till andra relationer, uppfatta sociala interaktioner, förmåga att interagera socialt, motivera till influenser, övertygelse, förhandling och ledning.
·         Inflytande
·         Ledarskap
·         Utveckla andra
·         Kommunikation
·         Förändringskatalysator
·         Konflikthantering
·         Bygga relationer
·         Team- och samarbete

 

Vill du lära mer? Följ mina kommande blogginlägg i ämnet.

Vid pennan

Monica

 

Ny kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Blogga

Idag vill jag slå ett slag för vår nya kurs ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”.

Den 4 mars startar vår nya kurs.

Jag kommer att lära dig hur du bygger upp alla nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier för en lång tid, kanske rentav ett helt år. Du får massor med användbara verktyg av mig, verktyg som inte kostar dig något. Du får lära dig automatisera så arbetsinsatsen blir mindre än vad du hade tänkt.

Just nu har vi ett specialerbjudande. Du får kursen för endast 1.500 kronor inkl moms OCH dessutom ingår webinarier helt utan kostnad (normalt kostar webinar ytterligare 1.500 kronor). Ordinarie pris för en liknande kurs brukar ligga på ca 10.000 kronor.

Möjlighet att påverka kursen finns också. Häng med! Varmt välkommen!

Anmäl dig här:

Onlinekursen ”Skriv attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg i sociala medier”

Vilka förväntningar kan du då ställa? Jo att få tips om hur du ska strukturera upp dina inlägg och bloggar, skapa förutsättningar för att locka läsaren och schemalägga dina bloggar och inlägg i sociala medier.

Är du riktigt flitig kan du skapa inlägg för ett helt år framåt.

Du kommer att få lära dig exakt VAD det är som fångar en större publik. Några tips får du redan här:

  1. Attraktiva rubriker
  2. Spännande text
  3. Häftiga bilder

För att skriva bloggar, krävs att du vet vad du talar om. Att skriva text handlar om att nå ut i skrivprocessen. För att göra detta måste du ha:

  1. Mål för ditt skrivande och din målgrupp
  2. Skapa känsla baserat på upplevelser för läsaren
  3. Få läsaren att tänka vidare och därmed fatta beslut

Ovan gäller både för bloggar, inlägg och nyhetsbrev.

I onlinekursen kommer vi att diskutera:

  1. Hur du strukturerar och spånar
  2. Hur du planerar
  3. Textinnehåll och hur du kan jobba med detta

Det gäller att veta VAD du ska skriva VAR du ska skriva det och NÄR det ska lanseras. Med andra ord behöver du tänka ”projekt”. Som internationellt certifierad PMI-manager (Project Management Institute), kan jag ge dig de tipsen. (Det visste du kanske inte att jag var?)

Här ser du ett av mina gantscheman över blogginlägg i februari. Du får lära dig göra sådana scheman. Du kommer att få tips om var du kan hitta information för dina inlägg och hur du med hjälp av en metod som kallas ”Nockout” kan bygga upp dem.

Gantschema

Onlinekursen Skapa attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg

Du får lära dig skapa attraktiva nyhets­brev, bloggar och inlägg, via videofilmer och instruktioner. Du får grundläggande tips för att öka kommuni­ka­tionen så att du når ut med ditt budskap. Målet är att du ska ha skapat alla nyhetsbrev bloggar och inlägg för lång tid framåt – kanske ett helt år.

Du får lära dig att:

  • Skapa attraktiva nyhetsbrev med hjälp av ett program som är gratis upp till 2000 mottagare
  • Öka kommunikationen och nå ut med ditt budskap
  • Skapa blogginlägg som din målgrupp vill läsa
  • Skapa inlägg i sociala medier, med inriktning mot målgrupp
  • Skapa fyndiga rubriker – som slår
  • Hantera bilder i sociala medier mm

Förkunskaper 

  • Inga

Tidsåtgång

5 veckor är den digitala kursen och du har tillgång till plattformen och övningarna lite längre, så att du hinner repetera.

Genomförande

Utvecklingsprogrammet innebär att du arbetar utifrån övningar i form av filmer och instruktioner. Dessa finns på en plattform som du får inloggning till. Du ar­be­tar i ”skarpt läge. Utvecklingen sker direkt i din dator. Vi varvar teori och prak­tiska övningar för att få ett snabbt och bestående resultat.

Via webinar stämmer vi av – varje vecka – och ger varandra inspiration.

Hur?

Du loggar in i studieplattformen där det finns ett nytt avsnitt med övningar varje vecka. Varje modul innehåller video­filmer, pre­sentationer, filmade instruktioner, övningar mm. Du får även mallar som underlättar och tips om gratisprogram för att kunna automatisera. Du studerar i din egen takt under 5 veckor. Du får lära dig automatisera och schemalägga dina inlägg så att du slipper tänka på hur du ska få ut dem. På så sätt kan du begränsa din tid i sociala medier. Du kommer att njuta av ditt resultat.

 

Du kommer exempelvis att få jobba med:

  • att skapa en individuell mindmap – utifrån direktiven – för dina blogginlägg, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa en aktivitetsplan som synliggör lansering och schemaläggning av bloggar, nyhetsbrev och inlägg i sociala medier
  • att skapa dispositioner som gör det enkelt att bygga upp och länka via hyperlänkar till andra program för redigering
  • att skapa inläggen utifrån övningarna samt lära dig lägga upp sändlistor och mallar i MailChimp för nyhetsbrev
  • att skapa blogginlägg och inlägg i sociala medier i form av serier och knyta ihop dessa
  • att automatisera med hjälp av gratisprogram och systematiskt arbete för korsbefruktning mellan de sociala medierna

 

Sugen? Det hoppas jag. I så fall ses vi på kursen den 4 mars. Välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Säkerhetskopiera din dator

Idag den 8 december tänker jag tipsa om en superviktig arbetsuppgift – att säkerhetskopiera. Det är en av alla de uppgifter som du borde ha planerat in i din kalender och därmed får påminnelse om vid varje tillfälle. Du vet väl att du kan spara massor med tid om du arbetar effektivt. Vill du kanske lära dig jobba smart? Jag erbjuder dig en kurs där du får ETT tips per dag i 88 dagar. Samtliga övningar är i form av 5-minuters-filmer. Kanske något att investera i och ge dig själv i julklapp. Onlinekursen heter Livet på en pinne – en om dan. Just nu får du ca 25% rabatt i julklapp av mig om du bokar den i december.

Läs mer här och boka den digitala kursen: Livet på en pinne – en om dan.
Ordinarie pris: 1.995 SEK. Ditt pris just nu: 1.500 SEK.

 

Design space on computer laptop screen

Skillnaden mellan att kopiera och säkerhetskopiera är att säkerhetskopian är ”för säkerhets skull”. Din säkerhetskopia är inget arkiv. Den ska finnas OM du skulle behöva återställa dokument och programvaror.

Placera aldrig dina säkerhetsfiler på samma hårddisk. Du måste ha en egen expansionsdisk eller så kan du kopiera till Molnet (typ Google+ och Dropbox).

Om du använder molnet kan du vara sårbar. Det finns möjlighet för hackers att ta sig in och knycka dina filer. Detta behöver du inte råka ut för om du kopierar till en egen separat disk.

Separat hårddiskDu kan antingen planera för din säkerhetskopiering manuellt eller genom att lägga in detta automatiskt.

Det kan vara så att du behöver hämta tillbaka en kopia av en fil som har skadats, eller kanske vill du hämta hem hela din hårddisk i det skick den befinner sig i just nu. Bra att veta att möjligheten finns vid en krasch. Det finns inget värre än om datorn kraschar och du inte har någon kopia. Eller om du av misstag raderar en fil. Det har jag lyckats med – flera gånger till och med. Sist jag lyckades med detta var för någon månad sen, då jag av misstag råkade spara ner en annan fil som den viktiga jag arbetade med. Som tur är hade jag en säkerhetskopia på min separata hårddisk. Den här använder jag på kontoret. Sedan har jag små bärbara som jag tar med mig på mina resor.

Metod 1 – Manuell kopiering

Så här backar du upp manuellt:

  1. Klicka på StartStart-knappen , sedan på Dator och dubbelklicka därefter på den enhet där du har installerat Windows.
  2. Öppna mappen Användare och därefter den mapp som innehåller de filer som du vill säkerhetskopiera.
  3. Kopiera de aktuella mapparna från användarmappen till en nätverksplats eller ett flyttbar, separat hårddisk.

Metod 2 – Använd Säkerhetskopiering och återställningscenter

Det finns även möjlighet att göra detta automatiserat. Och som du kanske vet, är jag effektivitetskonsult och rekommenderar allt som sker med automatik för att spara tid.

Använd Säkerhetskopierings- och återställningscenter i Windows, så här:

  1. Klicka på Start, välj Kontrollpanelen
    Säkerhetscenter
  2. Välj System och säkerhet
    System och säkerhet
  3. Sedan klickar du på Säkerhetskopiering och återställning
  4. Du väljer Konfigurera säkerhetskopiering och ställer in önskad kopiering, dvs var du vill ha kopian. Så här ser det exempelvis ut:
    Säkerhetskopia var
  5. OBS! Om du ombeds att stänga program, se till att spara eventuella öppna dokument och stäng därefter programmen. Eller klicka på Stäng program.
  6. OBS också! Tänk på att spara dina säkerhetskopior på flyttbara media eller på en plats i nätverket.
  7. Säkerhetskopian sparas på den plats du valde.

Lycka till med din säkerhetskopiering!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gör din marknadsföring kontextbaserad

Marknadsföring

Enligt en stor undersökning som Adobe har gjort, framkommer följande.

”Marknadsföring i realtid är kampanjernas framtid. Men för att kunna skapa relevant och aktuellt innehåll behöver du stor kunskap om dina kunder.”

Detta är vad du behöver göra:

  • Förstå hur kunderna interagerar med ditt varumärke
  • Översätta data till en tydlig kundbild
  • Övergå från kampanjbaserad marknadsföring till kontextbaserad marknadsföring

Ta reda på följande om dina kunder:

  1. Hur ser dina kunder/följare ut?
  2. Vad vill de?
  3. Var är de (i sociala medier)?

Ett verktyg är CRM – Customer Relationship Management. Om du har ett dito, kan du göra mätningarna direkt i verktyget. Det spar mycket tid och pengar. Dessutom kan du förbereda dig för varje liten del av kundernas behov.

Succé består inte enbart av att skapa smart innehåll på din blogg eller i sociala medier. Det handlar om att tänka om för att få den fulländade marknadsföringen. Planera din marknadsföring och ta med eventuella förändringar i form av olika scenarier.

Skapa dina inlägg för en längre tid och tänk till ordentligt så att dina följare/läsare får upplevelsen av att de tar del av viktig information.

Mitt tips:

  • Mitt mest relevanta tips till dig är att skapa en Aktivitetsplan för sociala medier, bloggar och nyhetsbrev
  • Jämför med min bild nedan
  • Ta dig tid att planera in
  • Tänk igenom VAD du vill säga, VARFÖR och HUR
  • Vilka dagar ska du göra inlägg?
    • Jag har valt att göra ett inlägg VARJE dag i Facebook och på LinkedIn. Sedan gör jag inlägg i omgångar (serier) på samtliga mina FB-sidor och i de grupper som jag administrerar där. Jag lägger ut alla blogginlägg på Pinterest och Google+. En gång i kvartalet gör jag filmer som jag lägger ut på YouTube och som jag sedan länkar till övriga sociala medier eller till bloggen. Ett par gånger per vecka gör jag inlägg på Instagram. Dessa inlägg kopieras sedan med automatik till FB.
  • När ska du blogga?
    • Det är viktigt att veta. Själv har jag tre bloggar per vecka (måndag-onsdag-fredag). Varje måndag har jag en bokrecension eller ett lästips. Onsdagar och fredagar bjuder jag på något speciellt. Det kan vara allt från ett häftigt matrecept till effektivitets- eller skrivtips (som det här).
    • Jag bjuder också in gästbloggare med jämna mellanrum. Det höjer värdet för mina följare – att få läsa om andra, kanske likasinnade.
  • När ska du skriva nyhetsbrev?
    • Jag har valt att skriva ett nyhetsbrev per månad. Varje brev bör innehålla något attraktivt för mina kunder och de bör också få information om kommande kurser och böcker från mig.

Aktivitetsplan för bloggar och inlägg

Hur gör du och vad skriver du om?

Lycka till med din kontextbaserade marknadsföring
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Boken ”Mer än bara ord: På tal om framgångsrik kommunikation”

Mer än bara ordNyligen släpptes antologin om kommunikation. Jag är en av författarna i boken. Totalt är vi 28 kvinnor som skriver om våra värdefulla tips för ökad kommunikation i olika sammanhang.

Boken tar upp saker som att snacka snällt med sig själv, Nonviolent Communication, Extended DISC, sociolingvistik, kroppsspråk, i huvudet på en headhunter, att vara ny på jobbet, hur en flygledare tänker, att kommunicera i skrift, att kommunicera med tonårspojkar samt vad vi kan lära oss av naturen om kravlös kommunikation. I mitt avsnitt har jag skrivit om hur lätt det är att missförstå varandra, att kommunikationen inom ett äktenskap kan bli trettioåriga kriget.

Jag berättar lite om hur hjärnan tolkar information och ger min egen ”kommunikationshand” som ett stöd på vägen. Hur stor bör en grupp bör vara för att vara effektiv, tror du? Vad spelar roll i kommunikationen med andra? Jag tar även upp de olika typerna av kommunikation: verbal och skriftlig samt hur de skiljer sig, samt att e-post och sociala medier ofta blir envägskommunikation. Du får en hel del tips av både mig och övriga författare. Bland annat ger jag dig tips på hur NLPs (NeuroLingvistisk Programmering) logiska nivåer kan användas för att förbättra kommunikationen.

Något som jag tycker är extra viktigt är hur vi tar emot och ger feedback. Det tar jag också upp i mitt avsnitt. Dessutom tar jag upp hur personligheten påverkar oss när vi talar med varandra. Våra olikheter kan sätta många käppar i hjulet för framgångsrik kommunikation.

Konflikter baseras ibland på uteblivna förväntningar och ibland på försvarsmekanismer såväl som rädslor.

Missa inte att ta del av denna häftiga bok.

Under början av november kan du köpa boken från mig (begränsat antal) till rabatterat pris. Den kostar 229 kronor + frakt på vissa nätbokhandlare. Du får den för 180 kronor + frakt.

Anmäl ditt intresse för boken här (klicka på länken), så skickas den till dig omkring den 12 november.

Jag har även en onlinekurs som handlar om kommunikation. Den heter ”Bli en bättre kommunikatör – verbal övertygelse”. Vill du veta mer om kursen eller boka den, klicka här.

Välkommen!
Monica

 

Hur du kan skapa webinar och video-kampanjer

Webinar och video

Idag tänkte jag berätta lite om webinar. Under åren har jag hållit mängder med webinar. Det började faktiskt redan på 80-talet då jag tillsammans med Nordiska Ministerrådet skapade videos för tvåhundra personer ute i Stockholms skärgård. De skulle läras sig arbeta med datorer utan att ha någon handledare närvarande. På den tiden fanns inte internet. Och ändå fick vi igång dem. Varenda en lärde sig. Utmaningarna var således ännu större än om jag hade haft tillgång till internet där jag direkt, numera, kan visa hur du ska göra i ett program.

First Class-prgNej, då fick jag tänka ut finurliga saker. Hur lär man en person hantera en datormus? De hade aldrig sett varken datorer eller styrdon. Taxibåtar körde ut med datorerna och tillbehören till dem. Genom skriftliga instruktioner och ritade bilder (typ IKEA-instruktioner) satte de ihop datorerna. Sedan fick de stoppa in en liten diskett i stationen och den fick vi programmera så att den startade sig själv. På den berättade jag om hur de skulle hantera datormusen. Vi hade filmat detta och ritat med hjälp av multimediaprogram. När de väl var igång, fick de inlärningarna inspelade som videos på disketter. Sedan hade de tillgång till konferenssystem via First Class-programmet som även fungerade som ett slags mailprogram. Det används fortfarande på diverse universitet och skolor i Sverige.

Med hjälp av uppringd förbindelse kunde jag kolla trafiken på nätet. Den var ibland hög på nätterna, visade det sig.

Efter att internet hade gjort sitt intåg på marknaden, fick vi så småningom program för webinar och även egna små studioprogram för att kunna redigera filmer. Idag är dessa utvecklade och mycket mer användarvänliga. Själv har jag många olika program som jag använder när jag tillverkar videos. Och jag erbjuder totalt 27 olika onlinekurser idag med hjälp av denna teknik.

Inledande frågor

Om du vill köra webinar eller skapa videos behöver du ställa dig några viktiga inledande frågor:

  1. Ger det värde för dina tittare? Ger du dem kunskap?
  2. Kan du uppmärksamma dem på ett gemensamt problem som du kan lösa åt dem (med hjälp av produkter eller tjänster)?
  3. Vill de titta på dina program eller delta i ditt webinar? Har det någon unik vinkel? Är det engagerande och underhållande? Triggar du deras nyfikenhet och fantasi så att de vill fortsätta?
  4. Är du bekväm och professionell när du spelar in, dvs har du skapat proffsiga PowerPoint-presentationer, gjort tydliga inspelningar, är avslappnad och tillitsfull framför kameran?

Skapa ditt projektmål

Vilket är ditt mål med webinariet eller video-inspelningen? Är det att öka trafiken till din webbsida, att öka din försäljning eller kännedom om ditt varumärke? Du måste vara tydlig med vad du vill. Det är viktigt.

Identifiera din målgrupp – din publik

Är de som deltar i webinariet redan familjära med dina produkter? Har de självmant valt att titta på din video? Du kanske behöver presentera dig själv och ditt företag. Glöm inte att det du gör ska vara underhållande och utbildande.

Att skapa videokurser – onlinekurser

Detta kräver professionalitet. Hur lång ska varje video vara? Hur många ska du ha i en serie? Har du delat upp varje del i teman? Hur ofta ska ett avsnitt släppas? Har du valt plattform om du har tänkt dig en kurs?

Skriva manus

skriva-målaOm du är van att skriva för ögat men inte för örat, behöver du träna på detta. Börja alltid med ett manus.

Nyckeln till framgångsrik onlinekurs, videos eller webinar, är att börja med grunden.

Ställ dig frågorna:

  • Vad är syftet med videon/webinariet?
  • Kommer jag att ge mina lyssnare något gratis som de kan använda sig av?

Träna dig själv framför spegeln eller gå en kurs i framställning eller scenvana. Läs ditt manus högt framför spegeln så ser och hör du. Du blir bekant med ditt sätt att uttrycka dig. Undvik upprepningar och vad vi kallar ”ödemarker” (det är när du säger ”öööööhhh”). Dessa måste klippas bort vid inspelningar.

Gör klart ditt manus i en PowerPoint-presentation med tydlig uppställning, logotype osv. Vet du inte hur du ska ställa upp en presentation, rekommenderar jag min bok ”Handbok för textproduktion” som innehåller tydliga förklaringar för detta.

Använd tidsinspelningen i PowerPoint och testkör. Då ser du längden på ditt föredrag.

Filma/spela in eller köra webinar

Mobilen är en kameraDu kan enkelt själv spela in dina videos. Detta är vad du behöver:

  • En mobiltelefon eller iPad
  • Ett program som spelar in i datorn om du ska visa hur saker fungerar där
  • Ett program för att klippa dina filmer (gratisprogram som iMovie finns)

 

Lycka till!
Monica

 

 

Öka din försäljning – 3 världsledande tips

Jag vet att många tycker att försäljning är både jobbigt och obehagligt. Och givetvis kan jag till viss del hålla med. MEN det beror på hur du ser på yrket försäljning. Många tror och inbillar sig att det är ett yrke tilldelat en viss person, men faktum är att DU och alla andra – oavsett yrke – faktiskt är försäljare. Du säljer in dina idéer till kollegor och kunder, i alla sammanhang. Och gör du inte det, då har du dålig kundservice, vill jag påstå, och är mindre kollegial.

Du säljer också in idéer till din familj, varje dag, år ut och år in. Att säga till ett barn att de inte får slänga skolväskan och kasta skorna huller-om-buller innanför dörren, gör sällan nytta. Hoppas du håller med mig. Redan här måste du sälja in idén att de ska placera sina saker på rätt ställe. Du måste sälja in idén att borsta tänderna till ett litet barn redan från början. Funder över hur du gör det!

Ja det mesta handlar om försäljning. Många gånger tänker vi negativa tankar eftersom vi alla någon gång råkat ut för en enveten försäljare som kränger sina prylar på oss – oavsett om vi behöver dem eller ej. De är en skam för oss alla, men de finns.

Vilka är då tipsen till en lyckad införsäljning? Oavsett om du ska sälja in en idé till ditt barn, din kollega eller en kund. Det handlar om omtanke. Från början till slut.

Tänk på hur ett barn säljer in sina idéer till dig. De idéer som du faktiskt köper. Låt oss ta ett exempel. Du är ute och åker bil. Det är varmt. Barnet där bak säger:

– Jag vill ha glass!

Sedan händer det saker. Antingen blir det ett nej från din sida eller så lyckas barnet få dig att förstå vikten av glass. Kanske får du en hel berättelse om hur viktigt det är att äta glass eftersom det är så varmt i bilen. Eller får du veta att eftersom du är världens bästa mamma/pappa så vet barnet att det får glass för det har varit så tålmodigt hela resan. Eller så kanske det använder någon av dina egna argument och då kan det låta så här:

– Jag vet att det kan vara svårt att stanna här, men om du behöver sträcka på benen eller tanka bilen, så skulle jag uppskatta att få en glass att njuta av för det är både tråkigt och enformigt och dessutom väldigt varmt att åka bil. Tror du att det finns en möjlighet att vi kan stanna till lite längre fram?

Ja, kanske använder inte barnet exakt de orden men innebörden finns där. Och i så fall har de lärt sig av dig. Hur du säljer in dina idéer till barnet.

Summa summarum handlar det om:

  1. Omtanke
  2. Respekt
  3. Hjälpsamhet

FörsäljningDet är de tre viktigaste punkterna i all försäljning. Så om du, precis som jag, kanske är författare och vill sälja en bok till någon, då måste det vara med omtanke, respekt och hjälpsamhet. Inte en egoistisk handling att tjäna pengar.

Och precis så är det i alla sammanhang. Hjälp varandra hjälpa. DET är det som är äkta försäljning, enligt mig.

Leende hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Skapa mall i Excel för att ha total överblick

Jag har sedan början av 2000-talet som certifierad verksamhetskonsult hjälpt många verksamheter automatisera och förbättra sina processer. En del mindre företag har inte råd och ork att skaffa BPMS (business process management systems) vilket annars innebär att alla aktiviteter som anställda gör, blir transparenta och syns i flödet. En del väljer att skapa enklare Excel-mallar för att snabbt skapa exempelvis en offert eller räkna på ett uppdrag, följa upp sina uppdrag/tjänster osv.

I förra veckan var jag ute hos en av mina kunder och skapade en sådan Excel-mall. Det är alltid roligt att sätta sig in i själva arbetsprocessen, deras mål och arbetsflöden. En stor utmaning att lösa och förbättra såväl som effektivisera med hjälp av en mall. Den sparar tid och kraft åt de som använder den.

Genvägar till mallar i ExcelSjälv har jag alltid några användbara mallar som jag ständigt följer upp. De ligger som genvägar på mitt datorskrivbord och jag kan lätt analysera värdena genom snabb tillgång till dessa mallar.

Här finns en mall för alla mina blogginlägg och inlägg i sociala medier. Den underlättar för mig när jag ska skriva blogginlägg eftersom jag redan förberett för alla de rubriker som kan vara intressanta under året.

Statistik i ExcelJag har självfallet en statistikmall i vilken jag följer upp all försäljning, både uppdrag och onlinekurser. Med denna mall ser jag på någon sekund hur mycket som återstår i försäljning under året, för att jag ska nå mitt säljmål. Jag ser hur många offerter jag får in i både pengar och procent.

Det triggar onekligen igång mig när jag ser att mina kunder köper och jag får ägna mig åt min största mission – att få andra att växa.

Min mall för böcker håller reda på varje bok och hur mycket respektive bok genererar i vinst eller – om jag investerat hela beloppet själv – hur mycket jag behöver sälja för att nå ”break even”. Jag ser snittpriset på intäkt per bok.

ProjektmallI Projektmallen som är en sammanställning över samtliga mina böcker och onlinekurser framgår tydligt vilka projekt som är igång, se bild.

Detta gäller både onlinekurser och böcker.

Här ser jag med grönt alla projekt som är klara och med gult de som pågår. Självfallet länkar jag sedan in planerna för respektive projekt i denna sammanställning vilket innebär att jag med ett klick får upp projektplanen för respektive projekt.

Jag rekommenderar dig verkligen att skapa Excel-mallar och lägga genvägarna på skrivbordet. På så sätt tar det dig endast några sekunder om dagen att hålla dig uppdaterad.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Så här hanterar jag GDPR – General Data Protection Regulation

Den här informationen har även gått ut via nyhetsbrev till samtliga mina läsare för information om hur jag hanterar personuppgifterna.

SäkerhetGPDR

GPDR ersätter PUL (Personuppgiftslagen) och träder i kraft den 25 maj 2018. Många undrar vad det innebär.

Först och främst är den till för att stärka skyddet vid behandling av personuppgifter.

Instruktion för tillämpning

Du måste börja med alla de personregister du har, gå igenom dem bit för bit. Här är några tips som jag samlat ihop åt dig. Har du några externa samarbetspartners som har tillgång till dina register måste du även komplettera med register för dessa. Alla inom verksamheten som har tillgång till registren, måste finnas i ett separat register. Om någon begär utdrag ur registret måste du tillgodose detta och noga dokumentera det. Får du inbrott eller din dator blir stulen, måste du anmäla detta till Datainspektionen.

Här är en lista från Datainspektionen över de frågor du måste ta ställning till:

  1. Är din organisation medveten om EU:s nya dataskyddsförordning?
  2. Vilka personuppgifter hanterar du/ni?
  3. Använder du/ni missbruksregeln idag?
  4. Vilken information lämnar du/ni?
  5. Hur ska du/ni tillmötesgå de registrerades rättigheter?
  6. Med vilket rättsligt stöd behandlar du/ni personuppgifter?
  7. Hur inhämtar du/ni samtycke?
  8. Behandlar du/ni personuppgifter om barn?
  9. Vad ska du/ni göra vid personuppgiftsincidenter?
  10. Vilka särskilda integritetsrisker finns med din/er behandling?
  11. Har du/ni byggt in skydd för personuppgifter i dina/era IT-system?
  12. Vem ansvarar för dataskyddsfrågor i din/er organisation?
  13. Har du/ni verksamhet i flera länder?

Du måste således ha ett register som berättar om var alla personuppgiftsregister finns och ett annat över vilka som har tillgång till registret. En förteckning som beskriver hur ditt företag hanterar personluppgifterna bör finnas. I mitt fall är det enkelt, dels för att jag arbetar med struktur och har hundraprocentig koll på var saker och ting finns, dels eftersom jag endast har TVÅ register; ett till mina kursdeltagare och ett till de som får mitt nyhetsbrev. Och det är endast jag och plattformsleverantören som har tillgång. Det behövs även ett utomstående register, ifall andra (konsulter etc) har tillgång. I mitt fall, behövs det inte.

Ett register måste finnas ifall personer begär utdrag. Själv har jag register över mina deltagare så att jag kan kommunicera med dem via e-post och studieplattform och alla kan själva avregistrera sig från nyhetsbrevet eller onlinekurserna. Det är således automatiserat.
Jag använder även SimpleSignup för bokningar.

Sedan behövs ett incidentregister ifall något blir stulet.

Vill du läsa mer om GDPR, kan du följa denna länk till Datainspektionen

Här har du en direktlänk till GDPR-guiden.

Jag vill göra dig uppmärksam på hur vi hanterar personuppgifterna

Dina uppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi delar dem aldrig vidare till någon annan. När du anmäler dig för en onlinekurs, registrerar jag dig i det befintliga registret som finns hos Kajabi (ett register som är helt skyddat från insyn). Om du skickar information till mig via e-post, sparas ditt mejl i en för kursen avsedd mapp. Den finns på min dator under innevarande år då kursen pågår. Därefter arkiveras mappen på ett större lagringsmedia under respektive årtal.
Har du bokat dig för något webinar eller kurs, har detta kanske skett via SimpleSignup och hanteras i deras slutna databas.

Antingen kan jag (direkt via programmet) eller du själv anmäla dig till MailChimp (mitt nyhetsbrevsprogram) från ett formulär här på min webbsida eller från mina länkar i sociala medier. Varje nyhetsbrev har längst ner en ruta i vilken du direkt kan avregistrera dig ifall du inte längre önskar ta del av våra gratis tips som skickas ut ca 1 gång per månad.

Jag använder rekommenderade virusprogram som säkerställer att dina personuppgifter är säkra hos mig, i min dator. Självfallet säkerhetskopierar jag ca en gång per vecka.

Dina uppgifter är i säkerhet. Jag skickar dem aldrig vidare.

Säkerhetshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration som ingår i Resultat Direkt

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed