Currently viewing the category: "Websidor"

Fem (5) steg till en egen blogg

Här får du mina fem steg till en egen professionell blogg.

  1. DomännamnVälj domännamn

    Lämpligt är att – som författare – ha ditt eget namn som domän.
    Jämför med min bloggsida, dvs www.monicaiveskold.se
    Du kan ha flera sidor med samma namn. Låt bara ändelserna variera, typ *.se, *.com osv. Så här kan det se ut om du söker på ditt namn. Du ser direkt vilka siter som är upptagna och kan även få en prisindikering. Ett webhotell kan även hjälpa dig ansöka om domänen (se punkt 2 nedan). På bilden nedan ser du att min com-sajt är upptagen. För att testa, klicka på den här länken.

  2. Hyr in dig på ett webhotell

    Vill du ha tips på säkra hotell och kanske få lite rabatt, så hör av dig till mig.
    Det är viktigt att du kan lita på ditt webhotell. 2008 fick jag en kalldusch, en upplevelse som jag sent ska glömma. Det var ett webhotell som via kriminella kontakter gick bakvägen och spionerade på en av mina närmaste kollegor. Trots polisanmälan blev det aldrig någon utredning. Det visade sig att det är många liknande historier. Därför är jag extremt noga med vem jag väljer och hur de hanterar mina sidor. Min rekommendation är att du bör göra detsamma.

  3. Välj rätt plattform och tema

    Det är viktigt att den plattform du väljer fungerar på alla ställen och är lättarbetad. Om du har en websida ska den kunna läsas lika bra på en dator som på en iPad eller mobil. Jag har, på mina onlinekurser ”Skapa en professionell websida” gjort valet att utbilda deltagarna i två olika plattformar; WordPress och Wix. Många gånger är det temat som avgör om den går att läsa på olika bärare (dator / iPad / mobil). Välj därför ett responsivt tema.
    Det finns både betalda teman och fria. Initialt kan du testa ett fritt tema.

  4. Skriv dina sidor och de inlägg som du vill ha

    Sidorna är ofta statiska, dvs du ändrar dem inte dagligen. Däremot bör dina blogginlägg komma utifrån en schemalagd plan. Du väljer hur ofta du vill blogga. Viktigt är att du är konsekvent. Skapa en rutin för ditt bloggande. Jag rekommenderar dig också att skapa Nyhetsbrev och att fånga in dina läsare via websidan med hjälp av ett formulär. Läs mer om detta i kommande blogginlägg. Troligtvis behöver du även skapa en Sidobar i vilken du kan lägga länkar till sociala medier.Några viktiga sidor som du bör skapa:

    1. Startsida (här kan du även lägga din blogg)
    2. Om (där du skriver om dig själv)
    3. Böcker (där du beskriver dina böcker)
    4. Kontakt (där du skapar ett formulär så att andra kan nå dig och kopplar detta till din e-post)
    5. Evenemang (om du exempelvis föreläser)
    6. Referenser (om du vill lägga ut bokrecensioner etc)
  5. Anpassa din sida med plug-ins

    Du behöver ha plug-ins för säkerheten (så att du inte får in hackers på din sida), för backup, för schemaläggning, för sökmotorer (SEO), för att kunna lägga in videos, optin (dvs formulär för att prenumerera eller ansluta till ditt nyhetsbrev), Google Analytics (så att du kan analysera besökarna på din sida) osv.

Vill du skapa en professionell sida på fem veckor? Anmäl dig till min onlinekurs genom att klicka på länken här. Du har tillgång till kursen i 3 månader men får övningar under fem veckor.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Att skriva är att resa i sinnet

Gammal skrivmaskinJag har skrivit i hela mitt liv. Började som sjuåring med att skriva dikter. Sen blev det små sagor och berättelser. När jag var nio år fick jag min första skrivmaskin av morfar, en gammal Halda. Vid elva bytte han ut den mot en modern reseskrivmaskin och jag fick en självstudiekurs i maskinskrivning. Då började jag skriva egna små tidningar som jag kalkerade i flera exemplar och delade ut bland släkt och vänner.

Som anställd på Lexicon med två små barn, fick jag frågan om jag kunde tänka mig skriva böcker om framförallt IT och datakunskap. Det kunde jag absolut. Jag startade mitt eget företag och började skriva – på nätterna. Detta var på 80-talet. Lexicon skapade så småningom ett eget bokförlag och de gav ut alla mina böcker. Verksamheten blomstrade. Jag förstod det inte då men jag hade kunnat leva på mitt författarskap på den tiden.

Handbok i lådanIdag har det blivit 61 böcker. Den sista ”Handbok för textproduktion” är en utveckling av en tidigare bok som låg till grund för en fyraveckors intensivutbildning i Layout för framförallt PR- och reklamfolk. Jag jobbade på dåvarande AmuGruppen och de hade ett förlag – AmuMedia – som gav ut den första boken i ämnet. För att studera, gick jag själv i lära hos tre gurus i Sverige. Stora utbildningar som jag aldrig glömmer. Jag läste i stort sett all litteratur som fanns att uppbringa kring layout. Det är inte mycket förändring avseende då och nu. Den digitala världen har tillkommit och finns givetvis med i den nya boken. Den tredje utgåvan av boken redigerades av redaktörer på Liber. Idag har jag utvecklat utbildningen i Layout till digitala onlinekurser. Bokens röda tråd följer dessa kurser som blivit mycket uppskattade och där deltagarna kan köpa till personlig coachning och få sina alster bedömda av mig. Det unika med kursen och materialet är att det även innehåller bildanalys. Själv har jag studerat bildanalys i tio år, framförallt för en fantastisk lärare på Östra Grevie Folkhögskola. Jag har målat och ställt ut mina bilder och även tryckt litografier. Redan på mitt första jobb 1970 på VIAK (en ingenjörsbyrå) fick jag lära mig tryckkonsten. På den tiden skrev vi på traditionella skrivmaskiner och den mest avancerade var en IBM-maskin med gummi framtill. Jag körde ut gummit, skrev en rad, beräknade omfånget (där varje bokstav hade olika bredd från 1 till 4 nerslag) och kompletterade med olika mellanslagsavstånd. Det tog månader att skapa en broschyr på den tiden.  Sedan klistrades bilderna in i de tomrum som lämnats öppna i spalterna. Jag fick följa manuset väg till tryckt broschyr genom att jag själv tog detta med mig på flyget till Stockholm och tryckeriet, där jag övervakade färdigställandet. Skillnaden idag är egentligen inte så stor, bortsett från datorerna och ordbehandlingen. Det är således 48 år sedan jag tillverkade min egen första broschyr. Oj vad tiden går.

I min bok finns lite kuriosa med, givetvis, som förhoppningsvis förklarar varför vissa regler är som de är. Vill du beställa handboken med rabatt, klicka på länken här.

FramgångsRIK o Lycklig2013 kom min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” som innehåller facit på hur du frigör tid för att kunna ägna dig åt det som skapar din lycka. Når du din lycka, blir du framgångsrik – oavsett vilken önskan du tillfredsställer.  Boken är lika aktuell idag som då. Du får lära dig fatta beslut för att uppnå din lycka, frigöra tiden genom att planera och strukturera digitalt. Vill du köpa boken till mitt inköpspris? Klicka på länken för framgång här.

Då, för fem år sedan, var min dröm att få skriva skönlitterärt. Idag har jag uppnått detta. Jag har skrivit råmanus till tre romaner och en fjärde är på gång. Första romanen slutredigeras.

Kvinnan och Eken2014 kom jag med i min första antologi ”Kvinnan och Eken” efter att ha deltagit i en novelltävling. Sedan dess har jag kommit med i många antologier, dvs samlingar av noveller med flera olika författare. Bara i år är jag med i fyra antologier och en diktsamling för barn.

Jag skriver varje dag. Det är lika viktigt för mig som att andas. Att skriva är som att resa i sinnet, ibland även i minnet. Kanske ger jag ut en egen antologi eftersom jag har erbjudit deltagarna i kursen ”Planera ditt skrivande och din marknadsföring” att skriva en egen novell. Det kan även bli en novellsamling för jag har massor med noveller liggande.

Varje dag skriver jag även om jag bara har några få minuter över. Min morgon börjar med skrivandet. Ibland blir det några stycken i en roman, ibland en novell och andra gånger blir det inlägg på bloggen eller i sociala medier.

ZebraJag bloggar tre gånger i veckan och skriver i stort sett varje dag i sociala medier. Ofta lägger jag in mina texter och bilder schemalagt. På så sätt sparar jag tid.

Ränderna går aldrig ur en effektivitetskonsult eller zebra.

Vill du lyssna på min föreläsning på Stilettlunchen i Staffanstorp den 5 september, klicka på länken och boka dig. Det kostar dig en lunch på gästis.

 

Skrivarhälsningar
Monica

Marknadsföring och skrivande går hand i hand

I onlinekursen ”Planera ditt skrivande (och din marknadsföring)” betonar jag vikten av att starta marknadsföringen samtidigt med skrivandet. Det är viktigt. Att skriva är njutning, att sälja kan vara ångest. Och boken säljer sig inte självt. Alla har inte turen att ha ett kraftfullt förlag bakom ryggen. Det är krävande att vara författare.

SkrivandetJag skriver ofta mina romaners råmanus i en följd under en intensiv månad. Sedan får boken ligga till sig. Då blir den bäst. Det är som att tillaga en gryta. Den är oftast godare värmd, dagen efter.

Ibland ligger romanen ett år och väntar. Sedan tar jag itu med det digra redigeringsarbetet. Det kan ta flera år.

Och ändå kommer vi inte undan kritiken. Allt rosas inte! Om tio personer ger mig full pott, finns det alltid någon som vill såga. Det gäller att ha järnmage för att orka.

SågandetDärför kan det vara bra att från början marknadsföra boken samtidigt med skrivandet eller åtminstone redigerandet.

Alla gillar inte marknadsföring trots att den är viktig. En del känner sig obekväma med att ”sälja”. Men försäljning innebär att hjälpa andra. I detta fall ska du hjälpa andra få vetskap om din bok, så att de vet om den kan vara intressant för dem.

Börja således alltid i tid att berätta om din bok och det du skriver. Det kan du göra via din blogg eller i sociala medier. Har du ingen blogg, kan du gästblogga hos någon annan. Några av mina deltagare i kursen kommer att gästblogga här på min sida. Det är roligt att låta någon annan få uttrycka sig, att vara ett lag som hjälper varandra.

Skriv om hur arbetet fortskrider, dina tankar kring skrivandet, ge tips för andra i liknande situationer, och få följare som gillar det du gör.

Jag skriver på min blogg, på fem olika sidor i Facebook och i många olika grupper där, på LinkedIn, Instagram, Pinterest, Google+ och lägger ut filmer på YouTube. Vill du leta bokbloggare inför din kommande utgivning, sök på hashtaggar (#).

Själv är jag bokrecensent varje måndag. Då berättar jag om en bok som någon bett mig läsa eller en som jag själv valt. Genom att skriva om vad jag läser, ger jag andra lästips. Det brukar vara uppskattat.

Hitta likasinnade. Leta efter grupper där de som läser din typ av genre, finns. Delta i så många diskussioner du hinner. Du kan inte enbart lägga ut inlägg i sociala medier, du måste också gilla och kommentera andras. Lär dig synas!

Glöm inte vikten av att gå kurs. Du kan ständigt förkovra dig i ämnet, lära mer. Själv har jag gått kurser i skönlitterärt skrivande sedan 2015. Det har blivit många kurser, konstant inmatning som har lärt mig massor. Att skriva facklitterärt har jag gjort sedan 80-talet och jag kan det mesta om detta, vilket jag också delar med mig i mina fackböcker såsom böckerna ”FramgångsRIK & Lycklig” eller ”Handbok för textproduktion”.

Om du är sugen på någon av dem, finns länkarna för inköp här.

FramgångsRIK & Lycklig (specialerbjudande)

Handbok för textproduktion (med lite rabatt)

Lycka till med din marknadsföring och ditt skrivande
Monica

 

 

 

Bra programvara för att testa brutna länkar

Idag testade jag en länk som i sig testade min webbsida. Mycket bra!

Att hitta länkar och sidor som inte fungerar, är en lisa för själen. Jag som bloggare har massor med sidor och kan absolut inte testa dessa i tid och otid. Givetvis har jag små program som testar åt mig. Exempelvis kommer det då ett mail till mig att någon länk har slutat att fungera.

Men jag tänkte att den här länken kunde vara intressant att testa. Den kommer jag att använda mig av fler gånger, kanske halvårsvis.

Jag började med att fylla i adressen till min webbsida och sedan en säkerhetskod. Programmet gick igång och gav mig omgående ett resultat.

Fyll i din URL

Sedan fick jag upp svaret och kunde åtgärda. Så här såg det ut:

Broken links

Jag noterade att jag hade två länkar vilka inte längre funkade att klicka på. De gav då server-responsen 404 vilket betyder att sidan inte längre finns eller är aktuell.

Någonstans hade jag också missat en länk till min tidigare sida för Resultat Direkt. Den har vi plockat ner från servern och således borde den inte finnas med. Nu gav den signalen ”time out”. Men jag vet att sidan inte finns. Mitt tidigare webbhotell såldes och sidan hamnade på en okänd server i England. Den var programmerad med en programvara som var ganska knepig och tidskrävande.

Genom att klicka på koden ”src” fick jag upp sidan i vilken länken var kodad. HTML-koden såg ut så här för en av länkarna:

Scr

Det innebar att jag med en enkel sökning, lätt kunde hitta sidan och därmed gå in i administratörsdelen och radera länken. Superbra!

Programmet (länken) analyserar obegränsat med sidor på din webb. Det är mycket användbart för SEO-optimering. Jag rekommenderar dig att testa. Här är länken till länken.

Optimerade hälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Så här hanterar jag GDPR – General Data Protection Regulation

Den här informationen har även gått ut via nyhetsbrev till samtliga mina läsare för information om hur jag hanterar personuppgifterna.

SäkerhetGPDR

GPDR ersätter PUL (Personuppgiftslagen) och träder i kraft den 25 maj 2018. Många undrar vad det innebär.

Först och främst är den till för att stärka skyddet vid behandling av personuppgifter.

Instruktion för tillämpning

Du måste börja med alla de personregister du har, gå igenom dem bit för bit. Här är några tips som jag samlat ihop åt dig. Har du några externa samarbetspartners som har tillgång till dina register måste du även komplettera med register för dessa. Alla inom verksamheten som har tillgång till registren, måste finnas i ett separat register. Om någon begär utdrag ur registret måste du tillgodose detta och noga dokumentera det. Får du inbrott eller din dator blir stulen, måste du anmäla detta till Datainspektionen.

Här är en lista från Datainspektionen över de frågor du måste ta ställning till:

  1. Är din organisation medveten om EU:s nya dataskyddsförordning?
  2. Vilka personuppgifter hanterar du/ni?
  3. Använder du/ni missbruksregeln idag?
  4. Vilken information lämnar du/ni?
  5. Hur ska du/ni tillmötesgå de registrerades rättigheter?
  6. Med vilket rättsligt stöd behandlar du/ni personuppgifter?
  7. Hur inhämtar du/ni samtycke?
  8. Behandlar du/ni personuppgifter om barn?
  9. Vad ska du/ni göra vid personuppgiftsincidenter?
  10. Vilka särskilda integritetsrisker finns med din/er behandling?
  11. Har du/ni byggt in skydd för personuppgifter i dina/era IT-system?
  12. Vem ansvarar för dataskyddsfrågor i din/er organisation?
  13. Har du/ni verksamhet i flera länder?

Du måste således ha ett register som berättar om var alla personuppgiftsregister finns och ett annat över vilka som har tillgång till registret. En förteckning som beskriver hur ditt företag hanterar personluppgifterna bör finnas. I mitt fall är det enkelt, dels för att jag arbetar med struktur och har hundraprocentig koll på var saker och ting finns, dels eftersom jag endast har TVÅ register; ett till mina kursdeltagare och ett till de som får mitt nyhetsbrev. Och det är endast jag och plattformsleverantören som har tillgång. Det behövs även ett utomstående register, ifall andra (konsulter etc) har tillgång. I mitt fall, behövs det inte.

Ett register måste finnas ifall personer begär utdrag. Själv har jag register över mina deltagare så att jag kan kommunicera med dem via e-post och studieplattform och alla kan själva avregistrera sig från nyhetsbrevet eller onlinekurserna. Det är således automatiserat.
Jag använder även SimpleSignup för bokningar.

Sedan behövs ett incidentregister ifall något blir stulet.

Vill du läsa mer om GDPR, kan du följa denna länk till Datainspektionen

Här har du en direktlänk till GDPR-guiden.

Jag vill göra dig uppmärksam på hur vi hanterar personuppgifterna

Dina uppgifter är alltid skyddade hos oss. Vi delar dem aldrig vidare till någon annan. När du anmäler dig för en onlinekurs, registrerar jag dig i det befintliga registret som finns hos Kajabi (ett register som är helt skyddat från insyn). Om du skickar information till mig via e-post, sparas ditt mejl i en för kursen avsedd mapp. Den finns på min dator under innevarande år då kursen pågår. Därefter arkiveras mappen på ett större lagringsmedia under respektive årtal.
Har du bokat dig för något webinar eller kurs, har detta kanske skett via SimpleSignup och hanteras i deras slutna databas.

Antingen kan jag (direkt via programmet) eller du själv anmäla dig till MailChimp (mitt nyhetsbrevsprogram) från ett formulär här på min webbsida eller från mina länkar i sociala medier. Varje nyhetsbrev har längst ner en ruta i vilken du direkt kan avregistrera dig ifall du inte längre önskar ta del av våra gratis tips som skickas ut ca 1 gång per månad.

Jag använder rekommenderade virusprogram som säkerställer att dina personuppgifter är säkra hos mig, i min dator. Självfallet säkerhetskopierar jag ca en gång per vecka.

Dina uppgifter är i säkerhet. Jag skickar dem aldrig vidare.

Säkerhetshälsningar
Monica Ivesköld
Milord Inspiration som ingår i Resultat Direkt

 

Gott Nytt År börjas med kraftfull backup

Gott Nytt År

Jag vill önska dig ett GOTT NYTT ÅR och samtidigt passa på att påminna om vikten av att backa upp både dator och websidor.

Du vet väl att du har en fin manuell exportmöjlighet i WordPress för att backa upp allt eller delar av din websida?

Säkerställ att det nya året börjar bra, med planering, backspeglar, backup-filer, mål och tänkta resultat.

Starta nyåret med att skapa nya mappar för 2018 i datorn, i e-posten, och fysiskt. Gör klart strukturen så att du verkligen kan sätta igång och arbeta direkt. Därmed säkerställer du att du hittar dina dokument och filer snabbt, slipper ödsla tid på letande. Denna frigjorda tid kan du i stället lägga på sådant som roar dig.

FramgångsRIK o LyckligVill du veta exakt HUR du ska göra?
Du får köpa min bok ”FramgångsRIK & Lycklig” för Nyårspris här. Där står tydligt, steg-för-steg, hur du gör för att skapa en hållbar struktur som fungerar livet ut.

Nyårshälsningar

Monica Ivesköld

Glöm inte fotot på dig i sociala medier

Föreläsning Framgångsrik o lyckligSer att det finns många profiler på LinkedIn och även Facebook, som saknar foto. Om du inte har ett foto inlagt, blir du mindre trovärdig. Fotot är viktigt. Betydligt viktigare än vad du kanske tror. Att sätta ett foto på sin katt eller sitt barn, skapar inte den seriositet som är grunden för kommunicerande i sociala medier. Jag kan förstå om en person blivit utsatt för olika påtryckningar eller hot, att denne då väljer bort sitt foto, men för oss övriga är således fotot det ”fingeravtryck” som behövs för att skapa trovärdigheten.

Det finns, som sagt, en del som lagt upp andra foton än porträttfoto i sin profil. Samma sak gäller här. Vill du bli trovärdig, sätt in ett aktuellt, bra foto. Det ska inte vara liggande, snett, utan ett tydligt foto. Kom ihåg att fotot och texten i dina profiler är ditt viktigaste varumärke. Det spelar ingen roll om du arbetar eller är pensionär. Ditt varumärke är lika viktigt, oavsett.

Ett annat viktigt tips är att du bör lägga upp en profil på dig själv i ditt mailsystem med ett representativt foto, även där. Den profilen kan du sedan skicka till dina kontakter. När de då får mail av dig, ser de direkt en bild på dig.

Jag brukar be alla mina deltagare skicka foton på sig själva. På så sätt blir det mer personligt när vi kommunicerar med varandra.

Vill du lära dig mer om hur du når ut i Sociala medier? Då rekommenderar vi kursen med samma namn. Här kan du läsa mer om den och våra övriga digitala utbildningar i konceptet ”Nycklar i vardagen”. Rulla ner på sidan och läs om ”Nå ut i sociala medier – utan att lägga tiden där”.

Glöm nu inte fotot – Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Blogg eller webbsida eller både ock? – 10 tips på hur du bygger en webbsida

BloggaEn blogg och en webbsida är två olika saker men kan mycket väl finnas på en och samma URL (dvs länk).

Som du märker när du kommer hit, till min sida, nås du först av en blogg. Det beror på att jag tror att du är intresserad av att få något. Stämmer det? Det är nämligen jag, när jag kommer in på andra sidor. Då vill jag ha något. Det kan vara utvecklingstips eller liknande. Därför bjuder jag dig alltid på något på mina blogginlägg.

Varje måndag bloggar jag om böcker. Då får du tips via en bokrecension som jag har gjort. Det kan vara en skönlitterär roman eller en fackbok. Just nu läser jag mängder av böcker för att utveckla mitt skrivande, så är du intresserad av att skriva, håll koll på bloggen om måndagarna.

Varje onsdag och fredag bloggar jag om något effektivitetstips som skapar fri tid för dig, eller något som utvecklar dig.

All effektivitet innebär att du antingen behöver jobba mindre eller göra en mindre insats, nämligen. Själv har jag numera effektiviserat bort stora delar av mitt jobb som utbildare. Det innebär INTE att jag ger mina deltagare mindre stöd, utan att jag i stället har byggt in alla frågor och stöd i mina digitala kurser. Sedan kan de alltid kommunicera med mig via e-post. Svar får du, som deltagare, antingen direkt (genom att skriva ordet ”Fråga” i ämnesraden i e-posten), eller en gång per vecka, då jag kopplar ihop alla mail och svar samt coachar de som beställt detta.

Utvecklingstipsen kan vara allt möjligt som jag stöter på i min verksamhet, men givetvis kan de även vara en personlig berättelse om något som jag gjort och som jag tror att du kanske också skulle vilja prova på eller få vetskap om.

Alla företagare behöver ha en egen domän (URL), en webbsida som beskriver vad de gör, produkter etc, samt lämpligen en blogg där de berättar om verksamheten eller inspirerar sina kunder.

I mitt fall, anser jag således att de tips jag kan ge dig är så viktiga att det är bloggen som syns först.

Men överst har du ett antal menyer.

Meny webbsida

Medlemssidor på bloggenHär kan du läsa lite mer om mina utbildningar, föreläsningar, böcker, kundernas uttalanden, du ser hur du kan kontakta mig och för mina deltagare finns även en Medlemssida med hypnoser och avslappningsövningar exempelvis.

En webbsida är ett slags nav i din verksamhet. Det är din digitala annonspelare. Helst ska den också peka till samtliga dina sidor i sociala Formulärmedier. Dela gärna dina inlägg på sociala medier. Det skapar framgång. Men var medveten om att det tar tid.

På en webbsida ska också finnas möjlighet för dina besökare att skriva upp sig och därmed få ditt nyhetsbrev varje månad. Det är ännu en viktig marknadsföringskanal, nämligen.

Så här bygger du en webbsida/blogg

  1. Välj ett webbhotell
    Det finns många att välja på. Några av de största är iPeer, Binero eller Loopia.
  2. Köp ett domännamn
    Priset varierar beroende på vilket namn du köper och var du köper det. Exempelvis har jag köpt in följande domäner: monicaiveskold.se, monicaiveskold.com, resultat-direkt.se och resultat-direkt.com. De två sistnämnda är vid skrivande datum, inte knutna till någon webbsida.
  3. Installera WordPress
    Be ditt webbhotell installera WordPress, som är att rekommendera före exempelvis Joomla. Alternativt kan du installera det själv.
  4. Välj ett responsivt tema (mall)
    Det innebär att den mall du väljer kan visas på både datorer och i padda såväl som telefon. Det är viktigt att dina läsare kan tyda vad du skriver, oavsett vilket verktyg de väljer att läsa från.
  5. Lägg in din logotype
    Du måste kanske be en grafiker skapa en färdig logotype, eller så kan du (om du går vår utbildning i ämnet), lära dig skapa en egen. Logotypen behöver ha både en tänkvärd bild som synliggör ditt budskap och kanske även ditt företagsnamn. Tänk på – om du inte redan har detta klart – att din profil ska stämma färgmässigt och att helst använda dig av gemena bokstäver i ditt företagsnamn eftersom de, till skillnad från versaler, ökar läsbarheten.
  6. Skapa en meny
    Skapa en meny som berättar om dina produkter och dina tjänster.
  7. Skriv alla sidor
    Lägg sedan in sidor under respektive meny.
  8. Lägg in bilder
    På varje sida, oavsett om det är en blogg eller en produktsida, ska du lägga in bilder. Du kanske behöver köpa in bilder. Var noga med att välja bilder som du får använda, annars kan det kosta dig en rejäl slant.
  9. Lägg in appar till sociala medier
    Glöm inte lägga in appar som länkar till dina sociala medier
    Appar för sociala medier
  10. Skapa formulär
    Skapa formulär som du knyter till ditt nyhetsbrevsprogram. Ett formulär där dina läsare kan boka upp sig för nyhetsbrev i vilka du ger dem än fler gratistips.

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Social selling och Storytelling = Storyselling?

Social sellingSocial selling innebär att du säljer via sociala medier. Om du är osäker på hur du ska göra detta, rekommenderar jag vår digitala kurs ”Nå ut i sociala medier”. Du lär dig inte bara hantera sociala medier, utan får massor med effektivitetstips hur du gör korsbefruktningar mellan dina sociala medier för att verkligen nå ut, för att sätta ditt varumärke på kartan, för att utöka ditt kontaktnät mm.

BloggaStorytellning innebär att du skriver bloggar och berättar om din kunskap. Storytelling handlar om att berätta en historia. Idag är ut detta även i samband med konflikthantering och i ledarskapsutbildningarna. Storytelling är en viktig del – inte bara för dina kunder – utan även för dig själv. Det är när du realiserar din story genom att berätta om den som du får ”fast mark under fötterna” och verkligen ökar din självkänsla, din självmedvetenhet och din självinsikt. Detta i sin tur gör att det blir enklare att sälja eftersom du då inser att sälja är att hjälpa.

Slår du ihop social selling och storytelling får du storyselling, dvs en långsam, lönsam process som handlar om att skapa personlig kontakt via nätet. Här gäller det att synas ofta och mycket. Att verkligen gå in för att utöka ditt kontaktnät är ett enormt arbete. Börja med att fundera över hur många kontakter du har i resp sociala media. Sedan måste du aktivt börja synas. Det gör du genom att gilla och dela andras inlägg, varje dag, gärna flera gånger om dagen. Du måste vara rejält generös och ge bort massor – attraktiva saker som dina kontakter gillar.

Använd sociala medierNär du har närmare 3000 kontakter i LinkedIn, 2000 i Facebook osv, har du breddat ditt kontaktnät. Nu gäller det att verkligen få med dig så många som möjligt av dessa i dina inlägg. Ett inlägg per arbetsdag i respektive media rekommenderas, lite mer sällan i Google+, Pinterest och på YouTube. Det ska vara relevanta inlägg. Du kan inte skriva på samma sätt i alla medierna eftersom de har olika inriktning.

Börja med att designa din websida, gör den lättläst. Vet du inte hur, rekommenderar vi vår digitala kurs ”Skapa din websida på 2 timmar”. Skapa strukturerade blogginlägg som återkommer med exakt lika frekvens. Själv bloggar jag exempelvis 3 gånger per vecka. Varje måndag har jag en bokrecension, onsdagar och fredagar har jag antingen tips som gynnar mina kunder, deltagare och kontakter, eller så har jag spännande inlägg som motiverar och inspirerar.

Analysera noga dina sociala medier och din websida. Själv har jag exempelvis minst 100 personer som ser mina inlägg på LI varje dag, enligt mätning under de senaste 3 veckorna. När du vet hur många, kan du tänja dina mål. Att mäta är således viktigt.

Var hjälpsam, engagera dig i andra och framförallt GE bort attraktiva saker. Jag har under de senaste åren gett bort allt från gratis digitala kurser till böcker och dokument/mallar som underlättar och tipsar.

Registrerat varumärkeStorytelling möjliggör för dig och ditt eventuella företag att skapa en helhetsbild av ditt koncept, gestalta ditt varumärke och skapa en upplevelse för dina kunder/följare. Med hjälp av storytelling skapar du således ditt varumärke. Du överför kunskap. Berättelser har kraft och skapar broar mellan människor.

Det är mycket viktigt att du väver in en berättelse i vad du gör. Förklara, förtydliga, informera, stimulera, motivera, engagera, och du får fler kontakter. Du blir en viktig person att lyssna till, någon att kontakta vid behov.

När du berättar om dig själv, kostar det inget mer än den tid du lägger på att skriva. Det är din grundläggande marknadsföring, för att dina kontakter ska förstå vad du egentligen kan hjälpa dem med.

Tänk på att vara personlig i dina inlägg men aldrig privat.

Social Selling och Storytellling är således Storyselling!

Lycka till!
Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Målar- och revideringsdag samt kundreferenser

Musik lovers

Målardag

Idag var det målardax igen.
Jag gjorde klar akrylen till gästrummet.
Så här blev den.
Passar bra eftersom färgsättningen i rummet går i orange och mossgrönt.

Tulpan rev 2

Sen satte jag upp nästa akryl. Det blev en tulpan, som jag länge tänkt måla. Jag har tidigare en gång, för många år sedan, målat en tulpan. Den målades på 2 st sexkantiga tavlor som hänges upp med ca 5 cm mellanrum. Riktigt häftigt. Den här gången ville jag göra en långsmal tavla. Jag kommer att måla 3 st olika tulpaner i en serie, har jag bestämt.

Nylansering av 2 kurser

Utifrån önskemål från er kunder, lanserar vi nu 2 nya utbildningar. Det blir dels en kurs för er som vill lindra migrän/huvudvärk. Kursen bygger på rörelser i Chi Neng Qigong, andningsövningar från Feldenkrais, meditation, mindfulness och hypnos mm.

Dels blir det en digital kurs (som också körs fysiskt i Spanien) i måleri. Jag kommer att lära ut tips och vi kommer gemensamt att diskutera våra bilder digitalt.

Du får gärna delta i ett gratis webinar för respektive kurs.

Migränkursen kan du läsa om här. Klickar du på bilden, kan du boka dig på ett gratis webinar den 23 mars kl 17.30.

Lindra din migrän Anmäl dig genom att klicka på bilden!

Den digitala kursen i måleri, kan du läsa om här. Klickar du på bilden, kan du boka dig på ett gratis webinar den 23 mars kl 18.45.

Måleri-kurs  Anmäl dig här genom att klicka på bilden!

Revidering av e-boken ”Tipsen som ger dig ett rikare liv”

e-bok Tipsen som ger dig ett rikare livResten av dagen ägnades åt första revideringen av den nya facklitterära e-boken. Med första revidering menas att jag tittar igenom boken utifrån outline/dispositionsläge och ser till att flödet är så som jag tänkt mig. Sedan går jag igenom alla sidor, tar bort och lägger till text samt gör avstavningarna. Därefter har jag ytterligare 6 olika revideringar av samma bok.

Så snart e-boken är klar, kommer samtliga kunder som, under februari-mars månad, gett mig referenser att få erhålla ett exemplar, som tack för de fina vitsorden. Jag är djupt rörd över alla fina rekommendationer som jag fått. Stort tack till er alla!

 

Kundreferenser

Utöver detta har jag även gjort klart ett referensdokument för alla de fantastiska referenser som jag fått av mina kunder. Flertalet har även gett tillstånd att lägga ut texten på min websida. Den kommer så småningom. Idag får du några smakprov här på vad kunderna säger.

”Monica har tagit E-Learning från år 2000 till en helt annan nivå. Oavsett vilken av hennes utbildningar ni väljer, har hon alltid en bra pedagogik och ett bra innehåll av ämnet. Detta tillsammans med en bra digital plattform gör att det bara är att välja efter eget behov och avsätta tid för att spara tid och öka er effektivitet.
Underbart att själv kunna planera sin nya kompetens. Jag rekommenderar hennes kurser varmt. Tänk bara på att man alltid måste ”göra jobbet” först, innan man får glädje av den nya kunskapen. (smile)
Ingvar Ryggesjö, Travelshop”

”Jag har köpt en webkurs inkl webinar av Monica Ivesköld och tycker att hon är väldigt lyhörd för kursdeltagarnas önskemål och försöker hjälpa alla framåt från vars och ens kunskapsnivå.”
Gaby Gummesson
Utbildare

”Livet på en pinne – En väldigt praktisk kurs där du är igång direkt. Många bra och konkreta tips som sparar tid och framförallt stress. Jag är inte klar med kursen ännu men har redan börjat se resultat av det jag gjort hittills.
Mentala vitaminkickar – Ett bra komplement till alla högaktiva aktiviteter i vardagen. Denna kurs hjälpte mig att hitta mina återhämtningsfavoriter. Qigong är ett härligt sätt att koppla av mentalt i vardagen.”
Med vänlig hälsning
Emma Franzén

”Monica I ledde den digitala kurs i Qigong som jag deltog i förra året. Kursupplägg såväl som kursinnehåll var mycket professionellt. All teknik funkade perfekt och det var lätt och mycket givande för mig att följa kursen. Jag har stor behållning av den.
Monica är en drivande, energisk och ansvarsfull person och kursledare.”
/Agneta  Nordenskjöld

”Monica har i sin hemsideskurs, gett mig konkreta och användbara tips på vad som är viktigt att tänka på, när man ska göra en hemsida. Det har sparat mycket tid och gett mig ökad kunskap som i längden kommer att göra att jag sparar pengar då jag inte behöver köpa alla tjänster.”
Johanna Nilsson

Hjärta - mina deltagareEtt stort tack till alla er som gett mig så fina referenser

Mitt hjärta sväller av alla varma, omtänksamma ord, som jag fått från er alla. Ni är så underbara. Det är definitivt min mission i livet att få er att växa. Nu har du även fått mig att växa. Jag gör mitt bästa för att lyfta dig och din kompetens. Du har gett mig oerhört mycket tillbaka. Tack än en gång! E-boken kommer till dig, så snart den är färdigredigerad.

Hjärtliga hälsningar

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

 

 

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeVisit Us On PinterestVisit Us On Google PlusCheck Our Feed