Currently viewing the category: "Inspiration"

Använd bloggen resultat-direkt.se i stället

Jag lägger nu ner mitt företag Milord Inspiration (som ingår i paraplyet Resultat Direkt). Därför kommer jag på sikt att lägga ner den här bloggen och webbsidan.

Från och med i morgon kommer jag att blogga på följande sida i stället, dvs

www.resultat-direkt.se

resultat-direkt

Om du vill följa mig och mitt bloggande, få alla mina effektivitets, må-bra- och skrivartips, rekommenderar jag dig att gå till resultat-direkt-bloggen och följa mig där.

Jag kommer att fortsätta skriva och ge ut både fackböcker, romaner, antologier och kanske även ytterligare en barnbok.

Varmt välkommen till sidan www.resultat-direkt.se där jag fortsätter dela med mig av min kunskap och mina tips!

Monica

 

 

Dalai Lama – Oh vilka ord

Jag har citerat dem tidigare men upprepar gärna dessa – om och om igen.

Dalai Lama

Det är verkligen sant. Om det finns en lösning behöver jag inte oroa mig och om det inte finns någon lösning är det meningslöst att jag oroar mig.

Dessa ord tänker jag allt som oftast på. Speciellt nu när jag vårt SPA har pajat. Vi har haft tekniker på plats. Reparationer för 10.000-tals kronor och ändå fungerar det inte. Det måste funka. Oron har slagit klorna i mig. Sen kom jag att tänka på detta värdefulla tankesätt.

Vi har sålt vårt hus inkl SPA:et. Det är därför som min oro gör mig sömnlös om nätterna. Men nu intalar jag mig hela tiden dessa välformulerade ord.

Tack Dalai Lama för dem!

Monica

Oförglömliga karaktärer

När karaktärer inte känns autentiska saknar de saker som riktiga människor har. Alla huvudpersoner kämpar fysiskt, men inre oro gör dem levande. Måla in dina karaktärer i ett hörn som verkar hopplöst att komma ur och fråga dig sedan: Hur skulle jag känna, vad skulle jag tänka, vad skulle jag säga, vad skulle jag göra?

Ge dem mänskliga egenskaper inklusive vekhet – även om de ska vara en modig hjälte. Deras inre ton, skapar dem oförglömliga i läsarens ögon.

Läsaren behöver kunna identifiera sig med karaktären.

Tänk på vilken film som triggar igång dig – någon film som du aldrig glömmer.

I veckan såg jag A STAR IS BORN. Den tuffe sångaren i huvudrollen (spelad av Bradley Cooper som även regisserat filmen), hade många inre demoner. Lady Gaga och hennes fantastiska röst var den andra huvudrollsinnehavaren. Jag aldrig kommer aldrig att glömma filmen – framför allt beroende på karaktärernas inre tankar och känslor. Mycket gripande. Samma sak gäller för en bok.

A star is bornHär kan du kika lite på filmen:

https://www.bing.com/th?id=OIP._2eN5YrVKJ3koAQt1iyCGQHgFo&w=371&h=208&c=7&rs=1&o=6&dpr=1.5&pid=SANGAM

Lycka till!

Monica

 

Hitta din författarröst

Hur vet du att du har hittat din författarröst?

Det finns mer i din författarröst än att skriva på det sätt som just du gör. Du talar olika i olika situationer, eller hur? Din röst är en reflektion av din personlighet, inklusive ditt språkmönster.

Författarröst

Vad är en författarröst?

Om du läser Mark Twain, John Grissham eller Stephen King, märker du att de har unika röster. En av mina favoritförfattare är Jojo Moyes. Mina svenska författar-favoriter är Andreas Ek, Fredrik Backman och Birgitta Bergin.

Den har således inget att göra med genren utan är knuten till attityden, tonen och den personliga stilen. Tonen är inte vad du säger utan HUR du säger det.

Olika karaktärer har olika röster.

En författarröst är inlärd (mer än den är upptäckt). Precis som du kan lära dig ett nytt språk, kan du skapa en speciellt författarröst.

Hitta din röst

Följ dessa tre steg så hittar du kanske din röst:

  1. VAD är det häftigaste du någonsin har upplevt?
    Var det när du blev förälskad, fick barn, överlevde en olyckshändelse eller sjukdom?
  2. Kontakta den viktigaste personen i ditt liv; den som du berättade ovanstående för
  3. Hur lät du, när du berättade om detta?
    Hur upphetsad var du? Hur passionerad?

DET är din röst!

Så ska du låta när du skriver – 100% engagerad!

Lycka till!

Monica

 

Marknadsför din bok

Du måste arbeta med marknadsföringsplaner. Hur ska du annars kunna skapa ett varumärke och öka din bokförsäljning, att nå din målgrupp?

Det finns många sätt att marknadsföra på. Här kommer några användbara tips.

Identifiera din läsare

Vilken målgrupp har du för boken? Ta reda på var de befinner sig när de är online. De flesta av mina läsaren finns i sociala medier såsom Facebook och Instagram. Var är dina?

Är det en barnbok behöver du fundera över hur du ska nå föräldrar, mor-/farföräldrar, förskolor, skolor/lärare osv.

Skriver du för ungdomar, behöver du ta reda på var de befinner sig. Kanske finns du idag inte på Tiktok men ungdomarna är där.

Övning målgrupp

Ställ dig ständigt dessa frågor kring läsaren:

  • VEM kommer att läsa den?
  • VEM kan ha nytta av din bok?
  • VAR finns dina läsare?

Sätt SMARTa mål

Sätt SMARTa mål, dvs

  • Specifika
  • Mätbara
  • Acceptabla
  • Realistiska
  • Tidsatta

Låt det vara ett levande dokument som du hela tiden följer upp. Du behöver mål för att driva dig framåt. Är målet att sälja ett antal böcker eller nå ut till en viss tidpunkt, skriv det. Kanske behöver du komplettera med en handlingsplan. Det brukar jag göra.

Övning SMARTa mål

Skriv ner dina mål. Skapa handlingsplan med detaljer om hur du ska nå dit. Vet du inte, fråga någon som vet och kan. Kanske måste du lägga in tider för att nå ut i sociala meder, skriva nyhetsbrev, pressmeddelanden, skapa webbsida och eventuellt annonsera. Glöm inte skriva in VILKA sociala medier du tänker använda dig av osv.

Skapa marknadsföringsbudget

Att marknadsföra är förenat med kostnader. Hur mycket pengar kan du avsätta? Tänk på att tiden också är en kostnad. Planera därför in i kalendern så att du inte låter det hela glida dig ur händerna. Hur mycket tid ska du lägga på marknadsföringen per vecka? Själv väljer jag att skriva blogginlägg och inlägg i sociala meder samt nyhetsbrev EN dag per vecka. Den tiden har jag planerat i kalendern. Vill du annonsera (kanske på FB eller Instagram), beräkna vilken kostnad detta får ha.

Domäner kostar pengar. Jag betalar ca 2.000 kronor för webbhotell och numera två domäner per år. Tidigare hade jag fyra.

Övning marknadsföringsbudget

Skriv ner kostnaden och tiden för de program och de tjänster som du måste skapa eller köpa för din marknadsföring.

Välj plattform för sociala medier

Välj den plattform där dina läsare befinner sig. Bygg upp sidor och grupper där. Behöver du göra någon form av research, kan du börja med att granska den här sidan:

Sociala medier | Svenskarna och internet

Marknadsför

Själv använder jag mig av bland annat följande plattformar:

Om du vill lära dig mer om detta, rekommenderar jag min kurs ”Nå ut i sociala medier”. Den är på fem veckor och just nu får du köpa den för endast 50 % av värdet. Jag lägger nämligen ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

Nå ut i sociala medier – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Du får den således NU för endast 750 kronor + moms.

OBS att den INTE innehåller Instagram – enbart övriga delar.

Tänk på att det tar tid att skapa följare i de olika sociala medierna.

Jag har många olika sidor på Facebook, två olika sidor på Instagram osv. Varje vecka skriver jag inlägg som jag schemalägger med hjälp av andra verktyg. Verktyg som du får lära dig i min onlinekurs.

Varje program har sina för- och nackdelar. FB exempelvis har stor tillgång till annonser. På instagram kan du lägga in bilder på dina böcker. I Pinterest kan du söka (de har en gigantisk sökmotor). På YouTube kan du lägga filmer.

Vill du nå ut med faktaböcker och vända dig till företag, är LinkedIn en bra plattform.

Sedan finns det ännu fler såsom:

  • Twitter
  • Snapchat
  • TikTok osv

Snapchat och TikTok används framför allt av ungdomar. På Twitter finns journalisterna.

Bygga en websida och blogg

Bygg en webbsida och blogga. Behöver du hjälp, kan du gå min onlinekurs ”Skapa en professionell websida”. Den är på fem veckor och även den får du just nu 50 % rabatt på, dvs du betalar inte mer än 750 kronor + moms.

På sidan kan du – som jag har gjort – lägga upp både böcker, bloggar, referenser och annat. Se mina bloggar/websidor:

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Du kan kika i menyerna för att få veta mer.

Det brukar vara rekommendation att ha en färdig websida ca 6 månader innan din bok kommer ut.

Skaffa helst ett domännamn som är ditt författarnamn (typ monicaiveskold). På så sätt hittar dina läsare dig.

Skicka nyhetsbrev

Börja bygga upp följare/läsare via en nyhetsbrevssida. Det finns många olika men MailChimp är gratis upp till 2000 mottagare. Jag rekommenderar verkligen det programmet.

Vill du lära dig mer om att skriva nyhetsbrev, rekommenderar jag också min onlinekurs ”Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg” som du givetvis också får köpa med 50 % rabatt just nu. Den kostar just nu endast 750 kronor + moms.

Här kan du läsa mer om den kursen:

Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Samla alla adresser till dina läsare/följare. Skicka sedan nyhetsbrev till dem och håll dem underrättade om vad som sker i ditt skrivar-liv. Var de kan köpa dina böcker, om du ska ha ett fysiskt eller digitalt release-party osv.

Jag skriver även fackböcker. Har skrivit 67 stycken fram tills nu. För mig är det viktigt att få in frågor från mina läsare så att jag kan besvara dessa i fackböckerna. Också ett tips till dig som skriver.

 

Jag hoppas att du hittar något som är positivt för dig i samband med din marknadsföring. Stort lycka till!

Monica

Fantastisk Roy Orbinson-show i Malmö

Idag skriver jag om den fantastiska showen som handlade om Roy Orbinsons liv. Det blir således ingen bokrecension.

Jag var på Nöjesteatern igår och såg showen.

Vilka sångare och musiker! Helt fantastiskt. Hela salongen gungade. Jag hade faktiskt träningsvärk i kroppen i morse, så mycket applåderade och rörde jag mig i stolen – och även stående.

De poängterade när vi kom att det inte var tillåtet att banda/filma eller fotografera. Men eftersom det var sista showen i Sverige, tillät Barry Steele (som är den som sjunger exakt som Roy) att vi fick. Så den här videon tog jag i slutet.

Barry Steele

Dessutom kan du gå in på den här sidan och titta på många härliga inspelningar med Barry Steele.

Jag säger bara WOW!

https://www.bing.com/videos/search?q=barry+steele&qpvt=barry+steele&FORM=VDRE

Trevlig vecka!

Monica

Publicering – det sista steget i att skapa en bok

Det sista steget i processen för att skapa en bok, är själva publiceringen. Frågan är hur du har tänkt dig att denna ska gå till.

Själv har jag under åren valt både traditionella förlag, hybridförlag, egenutgivning och print-on-demand.

Du kan läsa mer om detta i något av mina tidigare inlägg på mina bloggar, dvs

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Har du gjort en publicerings-plan? Om inte kanske det är just den du ska börja med. I min onlinekurs ”Planera ditt skrivande” ingår detta. Nu kan du få kursen till halva priset eftersom jag lägger ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

https://www.monicaiveskold.se/planera-ditt-skrivande-och-din-marknadsforing/

På sidan kan du även lyssna på ett gratis webinar som jag hade kring den här problemställningen.

Och du, det räcker inte att publicera boken – du måste även marknadsföra den!

Vet du hur?

HP

Det är lönsamt att gå en kurs. Välkommen med frågor till mig.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Sätt ord på idén, var modig och våga ändra under resans gång

changeNär du skriver och har identifierat vad du ska skriva om, startar själva skriv-fasen.

Som du vet, bloggar jag fem dagar i veckan och har inlägg i sociala medier sju dagar i veckan. Det gör att jag tränar mig minst en gång per vecka kring detta.

Skriver du noveller eller romaner eller kanske fackböcker, kan du skapa liv i berättelsen. Kanske har du tänkt dig vissa intriger men när du sedan börjar skriva inser du att de inte är tillräckligt kraftfulla. I en av mina romaner var jag exempelvis tvungen att ändra slutet och ta död på en person för att romanen skulle bli tillräckligt skarp.

Även när du skriver fackböcker behövs ibland justering. Just nu skriver jag två nya fackböcker och jag inser hela tiden hur jag måste ta bort och lägga till.

Våga vara modig och ändra utifrån magkänslan.

Och som jag skrev om i förrgår, det krävs träning för att lära dig förändra. Annars lever du din framtid i gårdagen.

Lycka till!

Monica

 

 

Förändring är svårt

Att förändra våra dagliga rutiner är mycket svårt. Allra värst är det om de gäller religion eller mat – tro det eller ej …

Forandring

Varför undrar du kanske?

Jo, du måste nämligen kliva in i det okända.

Om du lever av stresshormoner, är det extra tufft. Men om du övervinner rädslan, kommer det okända att bli ett äventyr. Du kommer att längta efter det. Åtminstone om du har hög flexibilitet – och DET, kära du, är något som går att mäta. Så med hög flexibilitet inför det okända, blir du mer levande och medveten eftersom din kropp inte klamrar sig fast vid det förflutna.

Om du kombinerar en klar intention med en förhöjd känsla kommer du att påverka din materia. Dina tankar är den elektriska laddningen i kvantfältet. Hur du tänker och hur du känner, skickar ut en elektromagnetisk signatur som påverkar varje atom i din värld. Visste du det?

Vakna till en NY dag varje morgon

Då går det inte att utföra dina traditionella vanor varje morgon. Nej, när du vaknar, måste du bryta invant mönster.

Som du förstår, är det inte helt lätt.

OM du gör exakt som du brukar, från det att du stiger upp ur sängen (duschar, äter samma frukost, åker till jobb på samma sätt, gör ditt jobb, åker hem, tittar på tv osv) är det en vana. Detta är återkommande automatiska tankar, beteenden och känslor som förvärvas genom frekvent upprepning.

När du gjort så minst 8 månader går din kropp på autopilot.

Du kan tro jag har jobbat mycket med detta under mina 40 yrkesverksamma år. Att få andra människor att förändra sig – det kostar givetvis på HOS DEM.

Din framtid baserar sig på ditt förflutna

Om du följer dina vanor, är det tryggt, givetvis. Men då ska du veta att din framtid hela tiden baserar sig på ditt förflutna. Du upprepar ditt mönster och det finns inte plats till förändring.

Det spelar ingen roll vad du vill förändra, fortsätter du i samma spår, blir det samma resultat.

Jag vill verkligen förändra delar av min framtid. Så är det! Jo jag vill slippa känna stress, oro och annat som plågar mig dagligen. Då MÅSTE jag därmed också bryta mina mönster.

Det är inte lönt att du frågar dig:

― Varför händer detta mig?

Svaret är:

― Du upprepar dina mönster.

Du producerar samma verklighet, om och om igen.

Kan du bryta mönstret?

Klart du kan. Du måste starta dagen med att meditera och besluta dig för hur annorlunda den ska bli. Att meditera är inte svårt men du måste ta till din fantasi för att gå igång.

När du mediterar kan du inte tänka på frukosten, eller hur du ska hantera en besvärlig kollega/chef, vad du ska laga till middag eller handla hem, vad du ska göra när du kommer hem osv.

Du får inte vara i framtiden utan i NUET! Om du lägger uppmärksamheten på det kända, skapar du mer av samma sort.

Så tänker du på elände, får du mer av detta.

Men självfallet är det här inte helt enkelt. Jag har tränat och tränat nu i ca fyra år och börjar så smått kunna detta. Och det är jag innerligt glad och tacksam för.

Lycka till!

Monica

Årlig planering

Kalender

Många människor ägnar tid åt onödigheter. De tänker på vad som behöver göras under året i stället för att planera varje timme under dagen.

Tänk om du kunde planera VARJE dag för ditt skrivande eller dina projekt. Så att du verkligen vet vad som ska göra?

Själv planerar jag varje manus, varje blogginlägg, varje detalj – ja allt (även privata saker). Minsta telefonsamtal finns i min kalender. Det som inte finns där, det kommer inte att bli gjort.

Genom att ha en komplett elektronisk kalender, behöver jag inte ägna tid åt att fundera över vad som ska göras.

Om du håller dig till din planering, kommer du att få så många fler projekt avslutade. Allt handlar om träning – att träna upp dig så att du verkligen får ”tummarna loss” och åstadkommer saker som du vill göra.

Genom att planera spenderar jag inte tid på onödigheter utan fokuserar på det som ska bli gjort. Jag är även noga med att tydliggöra vad jag har gjort, när dagen är slut. På så sätt kan jag gå tillbaka till kalendern och se hur lång tid ett visst redigeringsarbete exempelvis, tog.

Lycka till med planeringen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)