Klassisk roman-struktur

På måndagar brukar jag ha bokrecensioner men eftersom Nanowrimo börjar i morgon, har jag valt att tipsa dig om hur du kan bygga din struktur. Du ska kanske – precis som jag – delta i utmaningen?

Valen

De flesta strukturer bygger på strategin som påminner om en val. Det har du säkert sett och hört.

Valen

Skelettet

Här kan du se en annan typ av struktur, kallad Plott-skelettet av Angela E Hunt.

Skelettet

Som du märker är både valen och skelettet godtagbara modeller. Det är precis som när en arkitekt ska rita hus. Ingen ritar samma hus. Ändå bör de fungera.

Många berättarmodeller visar lite olika sätt att föreställa sig en roman. Tyvärr finns det sällan EN enda struktur som fungerar för alla. Dock vill jag betona att i min onlinekurs ”SKRIVA SPÄNNING” har jag byggt en struktur som funkar för en pusseldeckare och även för spänningsromaner. Den är helt unik. Men det är inte den jag ska berätta om idag.

Dean Koontz-struktur

Idag tipsar jag om Dean Koontz Classic Story Structure. Den finns med i hans bok “Writing Best Selling Story”.

Här får du hans fyra tips. Det kan knappast bli enklare, eller hur?

  1. Låt din karaktär drabbas av fruktansvärda problem så snart som möjligt.
  2. Allt din karaktär gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska gradvis göra det värre.
  3. Ända tills situationen verkar totalt hopplös.
  4. I slutändan blir hen heroisk av alla motgångarna. Då vinner hen.

Och vet du, jag använder dessa punkter i varje scen (om möjligt).

Om du gör detta, kommer dina läsare att fångas. Det funkar även för komedier.

Låt mig ta ett exempel:

  • En kvinna kommer körandes på en vinglig väg uppe i Alperna. Föreställ dig att hon krockar och att du ser bilden av en hoptryckt grill, fastklistrad i ett av bergen.
    Dramatiskt eller hur?
  • Om du trots dramatiken ovan, lägger till än mer, kan du få läsarna till att dra djupare andetag. Föreställ dig att kvinnan har med sig ett litet barn i bilen, en liten flicka som ska fylla ett år i morgon. Blir det än mer dramatiskt då?
    Döden är alltid gripande – men kanske klarar de sig. Om du lägger till ett barn, blir det än mer tragiskt. Dina läsare kommer att ha svårt att släppa boken.
  • Du kan krydda med att initialt låta läsaren få uppleva stormen som ryter utanför fönstret, när kvinnan sätter sig i bilen i garaget.
  • Kanske hade hon grälat med maken vid frukosten. Nu är hon rädd att han ska glömma bort barnets födelsedag.
  • Och som krydda på kryddan, barnet är nummer två i familjen. Den första babyn dog vid födseln.

Det är ovan dramatik som skiljer duktiga författare från amatörer.

Dagens övning

Berätta om de fruktansvärda problem du kan låta din huvudperson fastna i. Med insatser tillräckligt höga för att bära din roman.

I min roman PORTEN TILL FRIHETEN är Henrietta som barn och ungdom nedtryckt av en psykopat och i nutid har hon hamnat på sjukhus där läkarna inte vet om hon kan överleva.

I min andra roman ELVIRA (som jag redigerar och skriver om just nu) blir Elvira änka med tre små pojkar vid 34 års ålder, utan vare sig pengar eller jobb.

Ja du kan själv föreställa dig … Det blir inte lätt att ta sig ur de problemen.

Lycka till med din grundstruktur!

Monica

 

 

Tagged with →  
Share →