Marknadsför din bok
Du måste arbeta med marknadsföringsplaner. Hur ska du annars kunna skapa ett varumärke och öka din bokförsäljning, att nå din målgrupp?
Det finns många sätt att marknadsföra på. Här kommer några användbara tips.
Identifiera din läsare
Vilken målgrupp har du för boken? Ta reda på var de befinner sig när de är online. De flesta av mina läsaren finns i sociala medier såsom Facebook och Instagram. Var är dina?
Är det en barnbok behöver du fundera över hur du ska nå föräldrar, mor-/farföräldrar, förskolor, skolor/lärare osv.
Skriver du för ungdomar, behöver du ta reda på var de befinner sig. Kanske finns du idag inte på Tiktok men ungdomarna är där.
Övning målgrupp
Ställ dig ständigt dessa frågor kring läsaren:
- VEM kommer att läsa den?
- VEM kan ha nytta av din bok?
- VAR finns dina läsare?
Sätt SMARTa mål
Sätt SMARTa mål, dvs
- Specifika
- Mätbara
- Acceptabla
- Realistiska
- Tidsatta
Låt det vara ett levande dokument som du hela tiden följer upp. Du behöver mål för att driva dig framåt. Är målet att sälja ett antal böcker eller nå ut till en viss tidpunkt, skriv det. Kanske behöver du komplettera med en handlingsplan. Det brukar jag göra.
Övning SMARTa mål
Skriv ner dina mål. Skapa handlingsplan med detaljer om hur du ska nå dit. Vet du inte, fråga någon som vet och kan. Kanske måste du lägga in tider för att nå ut i sociala meder, skriva nyhetsbrev, pressmeddelanden, skapa webbsida och eventuellt annonsera. Glöm inte skriva in VILKA sociala medier du tänker använda dig av osv.
Skapa marknadsföringsbudget
Att marknadsföra är förenat med kostnader. Hur mycket pengar kan du avsätta? Tänk på att tiden också är en kostnad. Planera därför in i kalendern så att du inte låter det hela glida dig ur händerna. Hur mycket tid ska du lägga på marknadsföringen per vecka? Själv väljer jag att skriva blogginlägg och inlägg i sociala meder samt nyhetsbrev EN dag per vecka. Den tiden har jag planerat i kalendern. Vill du annonsera (kanske på FB eller Instagram), beräkna vilken kostnad detta får ha.
Domäner kostar pengar. Jag betalar ca 2.000 kronor för webbhotell och numera två domäner per år. Tidigare hade jag fyra.
Övning marknadsföringsbudget
Skriv ner kostnaden och tiden för de program och de tjänster som du måste skapa eller köpa för din marknadsföring.
Välj plattform för sociala medier
Välj den plattform där dina läsare befinner sig. Bygg upp sidor och grupper där. Behöver du göra någon form av research, kan du börja med att granska den här sidan:
Sociala medier | Svenskarna och internet
Själv använder jag mig av bland annat följande plattformar:
- Facebook
https://www.facebook.com/monica.iveskold/
https://www.facebook.com/MilordInspiration - Instagram
https://www.instagram.com/monicaiveskold/
https://www.instagram.com/milordmonica/ - LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/monicaiveskold/ - Pinterest
https://se.pinterest.com/monicaiveskold/ - Google+
- YouTube m fl
https://www.youtube.com/channel/UCemn9EdhCtXONf3htNGSEmw/videos?shelf_id=0&sort=dd&view=0
Om du vill lära dig mer om detta, rekommenderar jag min kurs ”Nå ut i sociala medier”. Den är på fem veckor och just nu får du köpa den för endast 50 % av värdet. Jag lägger nämligen ner min verksamhet till nyår.
Här kan du läsa mer om kursen:
Nå ut i sociala medier – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)
Du får den således NU för endast 750 kronor + moms.
OBS att den INTE innehåller Instagram – enbart övriga delar.
Tänk på att det tar tid att skapa följare i de olika sociala medierna.
Jag har många olika sidor på Facebook, två olika sidor på Instagram osv. Varje vecka skriver jag inlägg som jag schemalägger med hjälp av andra verktyg. Verktyg som du får lära dig i min onlinekurs.
Varje program har sina för- och nackdelar. FB exempelvis har stor tillgång till annonser. På instagram kan du lägga in bilder på dina böcker. I Pinterest kan du söka (de har en gigantisk sökmotor). På YouTube kan du lägga filmer.
Vill du nå ut med faktaböcker och vända dig till företag, är LinkedIn en bra plattform.
Sedan finns det ännu fler såsom:
- Snapchat
- TikTok osv
Snapchat och TikTok används framför allt av ungdomar. På Twitter finns journalisterna.
Bygga en websida och blogg
Bygg en webbsida och blogga. Behöver du hjälp, kan du gå min onlinekurs ”Skapa en professionell websida”. Den är på fem veckor och även den får du just nu 50 % rabatt på, dvs du betalar inte mer än 750 kronor + moms.
På sidan kan du – som jag har gjort – lägga upp både böcker, bloggar, referenser och annat. Se mina bloggar/websidor:
www.monicaiveskold.se
Du kan kika i menyerna för att få veta mer.
Det brukar vara rekommendation att ha en färdig websida ca 6 månader innan din bok kommer ut.
Skaffa helst ett domännamn som är ditt författarnamn (typ monicaiveskold). På så sätt hittar dina läsare dig.
Skicka nyhetsbrev
Börja bygga upp följare/läsare via en nyhetsbrevssida. Det finns många olika men MailChimp är gratis upp till 2000 mottagare. Jag rekommenderar verkligen det programmet.
Vill du lära dig mer om att skriva nyhetsbrev, rekommenderar jag också min onlinekurs ”Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg” som du givetvis också får köpa med 50 % rabatt just nu. Den kostar just nu endast 750 kronor + moms.
Här kan du läsa mer om den kursen:
Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)
Samla alla adresser till dina läsare/följare. Skicka sedan nyhetsbrev till dem och håll dem underrättade om vad som sker i ditt skrivar-liv. Var de kan köpa dina böcker, om du ska ha ett fysiskt eller digitalt release-party osv.
Jag skriver även fackböcker. Har skrivit 67 stycken fram tills nu. För mig är det viktigt att få in frågor från mina läsare så att jag kan besvara dessa i fackböckerna. Också ett tips till dig som skriver.
Jag hoppas att du hittar något som är positivt för dig i samband med din marknadsföring. Stort lycka till!
Monica