Mät inlägg på blogg med Google Analytics

Lär dig grunderna i Google Analytics och ta reda på var din trafik – och dina kunder – kommer ifrån.  Vet du inte hur du ska starta?

Börja med att ta reda på vem som är din målgrupp?

Hur har de hittat dig? Vad tycker de är intressant?

Google Analytics har nytt användargränssnitt på väg ut.

Vad är Google Analytics?

GA

Det är ett gratisverktyg som analyserar din webbsajt. MEN det är inte gratis att analysera och följa upp. Det tar både kraft, tid och kan kosta pengar.

Varför är det viktigt för dig att använda detta i din marknadsföring och kommunikation?

Du får insikter när du ser vad som händer. Det är viktigt att du vet att det som du kommunicerar ut, är populärt. All statistik ligger till grund för hur du kan förbättra eller förfina.

De flesta jobbar utifrån målet att få konverteringsgraden att stiga. Med det innebär det att om du har något till försäljning (oavsett om det är produkter eller tjänster), så vill du gärna att någon vill köpa av dig. När du får en läsare att göra så, får du läsaren att konvertera till ett köp. För att få detta att fungera måste du:

  1. Skriva inlägg
  2. Testa att det är populärt
  3. Analysera svaren och förbättra

Viktiga frågor

Ta reda på vem som är dina besökare. Hur hittar de dig? Exakt VAD gör de på din webbsajt?

Är din marknadsföring effektiv och lönsam? Eller är det så att du har ett annat mål med ditt bloggande? För så kan det också vara.

Du kan få veta var i landet, dina besökare befinner sig. Både geografiskt och åldersmässigt. Du får information om kön och intressen hos dina läsare.

Vilka sökord använder dina läsare? Får besökarna de svar som de och du vill – på din webbplats?

Vad ska du mäta?

Vi talar – på fackspråk – om KPI:er, dvs Key Performance Indicators (KPI) som är ett mätvärde som under en avgränsad tidsperiod visar hur effektivt ett företag är på att nå prioriterade mål. Genom att implementera och följa upp “rätt” KPI:er är det enklare att se om verksamhetens utveckling styrs i önskad riktning.

Därför behöver du veta (som jag redan nämnt) konverteringsgraden (hur många köper utifrån din sida), hur bra innehållet på din sida är mm.

Om du har 1.000 besökare på sidan och 10 köper din bok, exempelvis, har du 1% konverteringsgrad.

Hur länge stannar din besökare på sidan? Detta kallas för ’bounce rate’ och innebär att besökaren kanske läser på en enda sida och sedan försvinner igen. Vilken typ av besökare gör det som du vill att de ska göra?

Sätta upp ett Google-konto

Du behöver skap ett konto till din vanliga mailadress eller skapa ett gmail-konto. Därunder kopplar du ett eller flera Analytics-konton.  Koden för detta hittar du på Google Analytics-sida. Sedan klistrar du in den koden på alla webbplatser där du vill mäta trafiken.

Så här gör du:

  1. I Administratör (på Google-kontot), i kolumnen Konto, klickar du på Skapa konto.
  2. Ange ett kontonamn.
  3. Ange inställningarna för datadelning för att styra vilken data du delar med Google.
  4. Klicka på Nästa för att lägga till den första egendomen i kontot.

Klickar du på den här länken får du en tydlig instruktion som du kan följa: Installera Google Analytics

När du fått upp koden, klistrar du således in den på ALLA de sidor som du vill mäta.

Har du en webbsajt kan du lägga in plugins

För WordPress kan du använda plugins.

Yoast rekommenderas för SEO (sökmotoroptimering).

Yoast

Genom att analysera får du således fram viktig information.

Exempelvis kan det se ut så vid en hastig analys:

Analytic

Vid en så här enkel analys, kan vi konstatera att den här sidan har haft 2.088 besökare under de senaste 30 dagarna. Då blir ovanstående frågor intressanta.

Här kan jag se varifrån besökarna kommit på denna sida:

SEO senaste 20 dgr

Med hjälp av Google Analytics får du upp så mycket mer information.

Lycka till med installationen och analyserna!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments