Nu blir det ”dödsstädning” …

Inte veckostädning

Jo du läste rätt! Jag ska städa ur huset. Efter 40 år i samma villa har vi sparat på oss en massa skräp.

Det är en tung uppgift att ta itu med men jag har under många år varit ute på företag och hjälpt dem med ”flytt-städningar” så jag vet hur man gör. Frågan är om jag också lyckas …?

De största områdena är vinden, källaren och garaget. Min ena dotter och svärson har redan hjälpt mig med halva garaget. Det blev många fullastade släp till tippen, ett stort antal flyttkartonger till Loppis och några saker kvar som jag ska sälja och annat som jag ska spara/ge bort.

Just nu håller jag på att rensa i själva bostadsområdet. Hallarna är klara, linneförrådet och sovrummet är klart. Jag håller på med vardagsrummet som till största delen består av bokhyllor. Helt klart är att jag måste skänka bort alla mina fina böcker. De kan jag inte ta med mig när jag nästa sommar ska flytta till en lägenhet på halva ytan av idag.

Sedan återstår kök och kontor; två tunga ytor som kräver mycket av mig.

Men som sagt, värst är det med vinden. Dit upp kommer jag inte ens. Jag behöver hjälp med att ta ner vad som finns där. Men å andra sidan, det mesta ska väck. Har jag inte använt det på 40 år behöver jag inte ha det kvar. Möjligen någon liten nostalgisk sak.

Samma sak gäller källaren med allt jag sparat där.

För att göra utrensningen effektiv följer jag detta råd. Dela upp allt i fyra högar, dvs

  1. Spara
  2. Kasta på tippen (skräp)
  3. Ge bort / till Loppis (skänka)
  4. Sälj

De fyra (4) S:en! Normalt inom effektivitet brukar vi tala om de fem (5) S:en.

De fem S:en

Detta är en japansk metod för att minska de sju sätten att slösa på en arbetsplats. Genom att följa instruktionen, skapas ordning och reda, något som jag arbetat med i närmare fyrtio år. De fem S:en är en viktig del inom Lean, något som jag också arbetat med.

  • Sortera(seiri 整理) verktyg och material som används på arbetsplatsen. Skilj det som är nödvändigt, från det som inte är det.
  • Systematisera(seiton 整頓) det som är nödvändigt så att det är lättillgängligt. Ge det en given lämplig plats och tag bort annat.
  • Städa (seiso 清掃) regelbundet. Liten städning varje dag. Större rengöring varje vecka.
  • Standardisera(seiketsu 清潔) de dagliga rutinerna. Använd att-göra-listor för daglig vård av maskiner och lokaler.
  • Se till alternativt sköt om(shitsuke 躾) att ordningen hålls. Förbättra att-göra-listorna steg för steg.

Den svenska översättningen på ovanstående är:

  • Inventering– En aktivitet där all personal som arbetar på arbetsplatsen gemensamt markerar åtgärder i anläggningen. Här brukar man gå längre än att bara sortera ut ej nödvändigt material och också markera annan typ av slöseri på arbetsplatsen.
  • Placering– Alla verktyg och hjälpmedel placeras på lämplig plats och märkes upp.
  • Initialrengöring– Anläggningen rengörs grundligt. Arbetet dokumenteras för att skapa rutiner. Fotografier definierar den nya nivån.
  • Rutiner– Etableras med system för uppföljning så att den nya nivån upprätthålls.
  • Disciplin– Revisioner genomförs med en engagerad ledningsorganisation.

Med förnyade krafter

Monica Ivesköld

Tagged with →  
Share →