Nya författarskolan av Göran Hägg – recension

Nya författarskolanFormat: E-bok

Utgivningsdatum: 2012-09-12

Förlag: Wahlström & Widstrand

ISBN: 9789146222378

Recensionsex: Nej. Lånad på biblioteket.

 

Typ av bok: Fackbok kring skrivandets konst

Jag är alltid intresserad av fackböcker kring skrivandet. Denna hade jag inte läst tidigare. När jag nu reste till Spanien la jag ner den som e-bok.

 

Hur fångade inledningen mig: Den inleddes med ett långt förord som tyvärr inte fick i gång mig. Men längre fram hade jag några skratt vid texter som var alltför träffande för dagens författare och förlag.

Innehåll: Boken har många intressanta kapitel, allt från talang och skrivande till detaljer att ta fasta på för den som vill testa författarskapet. Här finns både perspektiv och uppbyggnad med, tankar om research och arbetsrutiner såväl som verktyg.

 

Baksidestexten – tagen från nätet

”Kan man lära sig att bli en bra författare? Hur vet man att man har talang? Är det viktigt att vara originell? Vilka berättartekniska knep och fallgropar finns det? Hur får man en bok utgiven? Kan man leva på sitt skrivande?
I Nya författarskolan belyser Göran Hägg, författare och docent i litteraturvetenskap, författarens verksamhet på en mängd olika sätt. Det är en tankeväckande och omåttligt underhållande bok, utmärkt som diskussionsunderlag vid skrivarkurser, men också spännande läsning för den vanliga bokläsaren med intresse för berättarteknik.

Mest positivt

Att vissa kapitel är skrivna på ett lättsamt och ärligt sätt som gav mig några skratt på vägen.

 

Några valda texter ur boken

Som jag brukar, för att du ska få en uppfattning om författarrösten, delar jag några utvalda texter utan att avslöja något viktigt.

Sidan 98

”Tvärtemot vad man tror är amatörskribenten vanligen mer tuktad och konventionell än den professionelle. Dåliga debutantmanus utmärks av sin överdrivna försikthet. Språket är nästan alltid ’vackert’, liknelserna ’fyndiga’ och naturbilderna ’finstämda’ Känslorna är ädla – eller omoraliska å det för ögonblicket mest godkända sättet. Och alltihop är stendött.
Varför? Antagligen just för att det är så lagom.
Låt oss se på följande historia: Två ungdomar vars familjer hatar varande blir förälskade. Familjerna lyckas till sist förstöra alltihop. Eller kanske lyckas de unga älskande rymma. Historien är inte rimlig här och nu i vårt land, men i de flesta andra tider och på de flesta andra platser. Ändå saknar den varje chans att fungera – annat än som komedi med en massa upprepningar och slapstick.
Men låt hatet bli till vansinne, kärleken gå till överdrift. Låt de unga älskande genom en serie vansinniga missförstånd drivas till självmord!
Plötsligt har vi (i bästa fall) Romeo och Julia.”

Sidan 123 om Arbetsrutiner

”Eftersom det är ett ’fritt’ yrke kan författande givetvis utföras på mer varierande sätt än snabbköpskassörens eller busschaufförens. Detta gäller även i de fall där skrivandet är en bisyssla vid sidan om ett mer borgerligt yrke.
Det finns morgonskrivare likaväl som nattskrivare.
Morgonskrivarna har ofta grundlagt vanan med de ännu hade ett annat yrke och således klev upp i svinottan innan det blev dags att gå till jobbet. Nattmänniskorna har istället utnyttjat de tysta timmarna då familj och sambor gått till vila och telefonen tystnat.”

Summering

3 pennorEn intressant handbok som innehåller en del viktig information för en blivande författare samt många raljeringar och skratt för den mer erfarne skribenten. Jag ger den 3 av 5 möjliga pennor. Språket är väldigt bra, vilket jag uppskattar.

Vid pennan

Monica

 

Tagged with →  
Share →