Omprogrammera dina känslor och tankar

Vet du att du faktiskt kan avprogrammera obehagliga känslor och tankar?

Detta är något som jag jobbar mycket med i min onlinekurs Nålsögat. En kurs där du lär dig stänga tankarna och byta ut dem mot kroppsmotoriken. Vill du veta mer om den onlinekursen, klicka här:

Nålsögat – lär dig stänga tankarna som skapar stress – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Eliminera otäcka känslor/tankar

Många otäcka känslor/tankar är inte din framtid. Ta bort dem! Det kan vara rädsla, ovärdighet, osäkerhet, ilska, fördömande, självömkande, skuld, skam, förvirring, aggression, frustration osv. De hänger ihop. När jag blir rädd, blir jag ofta arg – ilsken som ett bi.

Förvirring

Varför lägga tid och ork på sådant som drar ner din energi? Allt handlar om tillstånd. Livet är för kort för att tillåta att du går runt och mår dåligt.

Välj ETT tillstånd! Om du minskar din rädsla, minskar du din argsinthet osv.

De flesta känslor är överlevnadskänslor.

Börja med att skriva ner EN KÄNSLA.

―- Jag väljer RÄDSLA – ―

Fysiska känslor är en grupp av förnimmelser. I det ögonblicket då du namnger förnimmelserna, blir de psykologiska känslor. Men egentligen är DE en kombination av olika fysiska känslor. Varje enskild förnimmelse i din kropp reducerar en fysiologisk förnimmelse. Den psykologiska känslan är en summering av fysiska känslor.

Hur tänker du när du känner så?

Om du lever av en känsla accepterar du tankarna som är lika med känslan.

Om du känner rädsla kommer du att acceptera, tro och överlämna dig till dessa tankar utan att analysera ifall de är sanna eftersom tankarna drivs av känslan. Känslan kommer att förstärka tanken och det automatiska förslaget kommer att slinka förbi ditt medvetna sinne och plantera sig i det autonoma nervsystemet.

Om du ändrar ditt tillstånd skulle du automatiskt föreslå, tro och acceptera dessa tankar som är lika med hur du känner, exempelvis inspirerad och tacksam.

Skriv ner VILKA tankar du har när du känner ex vis RÄDSLA!

― Jag tänker (när jag känner rädsla) på vad som kan hända.
Exempelvis att bilen går sönder. Att någon ska bli sjuk.
Jag tänker att något hemskt händer, något som jag inte kan hantera. ―

VILKA tankar har du?

Du MÅSTE bli medveten om dina omedvetna tankar. Skriv ner 2-3 tankar.

HUR agerar eller beter du dig när du känner så? Vad säger du till dig själv?

När du lever ut en känsla accepterar du bara tankar som matchar just den känslan. Du analyserar dem som om de vore sanna eftersom känslan styr och förstärker dina tankar. De har blivit ett undermedvetet, automatiskt program.

Men vad händer om du börjar observera detta?

Skriv ner hur du beter dig när du känner den känsla som du beskrev ovan. Skriv ner 2-3 beteenden som hänger samman med känslan.

VAD gör du?

― Jag får ont i gallan, mår dåligt och sover oroligt. ―

VAD säger du när du känner så?

Hur talar du till dig själv, när detta händer?

― Jag orkar inte! Jag klarar inte av det! Jag vill inte! Mitt liv är värt mer! ―

Bli medveten om ditt omedvetna jag.

Vad gör du när du mår dåligt? Klagar du? Skyller du på någon annan? Flyr du? Vad gör du och vad säger du?

Skriv ner minst två känslor till som har sitt ursprung i den första känslan

Skriv minst två andra känslor som kommer ur den känslan.

― Rädslan kommer från oro och ilska, frustration och aggression. ―

Nu vänder du på känslan/tanken

Vilka tankar/känslor VILL du ha?

Skriv ner 2-3 tankar som du vill uppmärksamma i framtiden.

VEM vill du vara? En gnällspik med offerkappa eller en kavat person?

Jag vill ha roligt varje dag i mitt liv och har letat med ljus och lykta efter ett sätt att skapa DEN känslan. Med denna övning har jag lyckats.

Så här väljer jag därför att tänka när rädslan slår till i mitt liv.

― Problem är till för att lösas. Jag kan fixa allt – oavsett vad som händer. Jag är stark, modig och framgångsrik. Jag är lugn och metodisk. ―

VAD väljer du att tänka?

Repetition är kunskapens moder

Nyfikenheten dess fader.

Kan du lära din kropp emotionellt att vända på den sanning som inte längre är din sanning?

Träna på detta VARJE dag och du ska se att du får mer positiva känslor och tankar i framtiden.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Share →