Currently viewing the category: "Skrivartips"

Frågor om indrag och dialoger

Jag har fått en fråga gällande indrag och dialog i en av mina onlinekurser. Svarar på den här så du också får veta.

Det är två frågor.

  1. Om en person säger flera saker i dialogen, skrivs detta i ett stycke?
    Svar: JA (men om annat kommer in blir det uppdelat, ex vis om två pojkar diskuterar något och mamma skrattar mellan varven då blir det nya rader).
  2. Indrag ska enligt layout vara på alla stycken UTOM det första i ett kapitel eller scen. Därför måste du ha två olika formatmallar; en för brödtexten utan indrag och en för brödtexten med indrag. Indrag görs i formatmallen under Styckemenyn. Det kan ex vis se ut som på bilden.

Indrag

Här är ett exempel på både indrag och dialog ur inledningen till min roman ELVIRA som snart släpps.

***

Det knackade på dörren. Elvira, liten och nätt, res­te sig från köksstolen och trippade ut i den mörka långsmala hallen. Lillpojken Anders, fyra år, sprang runt fötterna på henne.

—  Flytta på dig så att jag kan öppna, sa Elvira och log mot pojken samtidigt som hon rufsade om i hans blonda lockar.

Elvira låste upp ytterdörren. Utanför stod svä­gers­­kan Lily med rynkade ögonbryn och mun­gipor­na nerdragna.

— Men Lily, vad har hänt, sa Elvira och iakttog Lilys ögon som flackade fram och tillbaka samt såg hur Lily svalde flera gånger innan hon svarade.

— Släng på dig kappan och följ med mig meddet­sam­­ma. Stig ligger på sjukhuset. Det är allvarligt. Skynda dig och klä på dig.

***

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Karaktärerna – veckans skrivartips

Det är inte helt enkelt att bygga upp karaktärer. Själv testar jag mina huvudkaraktärer med hjälp av 33 olika personlighetstester. Skriver jag spänningsroman, går jag ännu djupare och testar dem så att jag vet hur de agerar i samband med konflikter. Vi har nämligen alla olika konfliktmönster. Dessa är viktiga för trovärdigheten, vilket jag betonar i min onlinekurs ”Skriva spänning” som är på 35 veckor. Om du är sugen, boka dig direkt för till nyår lägger jag ner verksamheten.

Vill du lära dig testa dina karaktärer och även själv utvecklas, rekommenderar jag onlinekursen ”Utveckla dina karaktärer” som är på 12 veckor. Boka dig för den omgående om du är sugen.

Vilken huvudkaraktär har du i din story?

Det finns massor med olika karaktärer att välja. I mina första romaner har jag valt kvinnor. Kanske ska jag fokusera på en man, längre fram.

Hur bygger du upp din karaktär?

Vilka biroller finns med i din text?

Tänk bara så många olika roller du kan stöta på under en dag. För egen del, i samband med en av mina resor, stötte jag på följande roller:

  • Servitörer och bartenders på restaurangerna
  • Busschaufförer och taxichaufförer samt parkeringspersonalen
  • Hotellreceptionister
  • Alla som arbetar inom flyget
  • Guider och andra turister som slogs om utrymmet
  • Affärsidkare
  • Barn och andra vuxna
  • Olika djur (ja de är faktiskt också karaktärer), framför allt katter och hundar

Vilka karaktärer stöter du på under en enda dag? Har du funderat över det?

Personliga möten

Vilka gillar respektive ogillar du? Varför?

Du kan använda samma teknik som när du beskriver miljöer för att beskriva karaktärerna. Använd alla sinnen!

Vad där det första du tänker på när du träffar en ny person? Är det hur de står, går eller talar? Hur de klär sig, deras utbildning eller sociala klass? Talar de på ett mjukt eller hårt sätt? Är deras röst tyst, raspig eller högljudd? Vilka skor har de? Doftar de gott eller stinker de? Är deras andedräkt fräsch eller stinker de kaffe och/eller tobak? Hur känns de om du hälsar på dem? Är deras händer mjuka eller fasta eller kanske som en död sill? Vilka vibbar ger de dig? Lugna, nervösa, vänliga, obehagliga, sexiga, skojfriska, blyga? Hitta deras personlighet och presentera dem för dina läsare.

Titta tillbaka på din lista och fundera över hur varje person fick dig att känna. Använd detta i din berättelse. Gräv djupt inom dig!

När du ful-skriver kan du uttrycka dig hur du vill. När du redigerar, kan du förfina texten och göra den tilltalande för läsaren.

Tricket är att få ner alla tankar och känslor kring de personer som du träffat. Du kan vid redigeringen besluta vilka känslor och tankar du vill inkludera.

Att skriva om andra människor ger läsaren en extra dimension i din berättelse. Det tillför lokala färger och upplevelser.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Tänk systematiskt!

Vet du att du kan lära dig tänka systematiskt genom att koppla dina tankar till en brödrost?

Rostat bröd

Ta ett tomt papper och rita på detta instruktionen för hur du rostar en brödskiva!

Det skulle kunna se ut så här:

Rostat bröd skiss

Givetvis kommer ditt flödesschema att utgå från var dina tankar startar. Kanske tänker du på brödskivan när du ritar, kanske tänker du på brödrosten. Ingenjörer brukar tänka mer på de tekniska prylarna. En kock tänker mer på själva brödet. Är du humanist, blir din teckning kanske med personerna som ska rosa brödet. Jobbar du i affär, utgår du kanske från själva inköpet av brödet eller rosten.

Rostat bröd 2

Men de flesta lägger in både bild och länkar. Länkarna representerar flödet mellan bilderna.

Det är kombinationen som skapar ett flödesdiagram.

Men flödet i sig representerar hur du tänker och var du befinner dig. Flertalet skapar kanske toast via en brödrost men det finns de som gör toast med hjälp av stekpanna eller ugn.

Det gäller att göra en tydlig bild, utan att den blir trivial eller komplex.

Flödesdiagram som synopsis

Ovanstående teknik kan du använda dig av när du ska skapa synopsis för ditt skrivande.

Om du utgår från lösa lappar med varje illustration, är det enklare att testa dig fram för att se hur de korrelerar med varandra i din story.

Kan det bli bättre?

Ja, faktiskt! Du kan ta hjälp av en grupp när du skapar ditt synopsis.

Vad händer då?

Du kommer att få en mycket mer logisk uppbyggnad, men enbart om du låter flera personer göra detta tillsammans UTAN att samtala. Samtal skadar nämligen processen.

Det är vetenskapligt bevisat att gruppmodeller är mycket bättre än individuella modeller – under förutsättning att det görs på ”rätt” sätt.

Låt oss anta att du vill skapa en synopsis för en novell baserad på HOPP.

Så här kanske du kan starta:

Synopsis med flödesdiagram

Tillåt dig att skapa visuella, möjliga, potentiella, värdefulla bilder. Utnyttja andra i ditt skapande så att du får hjälp. Det är både roligt och utvecklande.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Vill du börja skriva?

Börja skriv

Gör då så här:

Börja genom att skriva om precis vad som helst. Har du inte någon idé, får du följande av mig.

  1. Skriv det du har i tankarna
  2. Skriv om gårdagen, vad gjorde du, vem mötte du, vad såg du, vad hörde du, vad kände du? Åt du något? Hur smakade det?
  3. Skriv om din bästa semester. Vart gick den?

Sätt en klocka på 5 minuter.

Tillåt dig att ”fulskriva”, dvs bry dig inte om grammatik eller om att det ska bli bra. Bara skriv! Skriv fel! Det gör ingenting. Redigera inte under tiden!

När du flödesskriver, ska du inte redigera. Då drar du nämligen i gång andra hjärnhalvan, den logiska. Men nu ska du bara skriva och tillåta din kreativa hjärnhalva att få utlopp.

Men du har kanske redan skrivit något?

I så fall vill du kanske lära dig hur du smartast redigerar?

Kanske vill du hänga med på min sista Inspirationskurs med temat Redigering?

Vi startar via två timmars webinar den 24 april kl 15-17 (spelas även in). Sedan får du tillgång till en sluten grupp på Facebook i vilken mina övningar rullas ut. Du kan dela och få respons på vissa saker av både mig och övriga deltagare.

Investeringskostnaden för hela denna gigantiska kurs är endast 300 kr inkl moms.

Ja tack jag vill gärna delta i kursen! Klicka på länken så kan du boka dig.

Om du vill hänga med, boka snabbt!

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Checka din outline/disposition

Förra veckan berättade jag om vikten av disposition. Idag vill jag ge dig några fler tips kring denna. Jag hoppas innerligt att du har testat dispositionen nu.

När du hittar delar i din outline/disposition som inte uppfyller kraven, gå tillbaka och fixa det. Nedan redigeringscykel fungerar för alla faser av skrivandet, inklusive utvecklingen av din disposition.

Redigeringsprocessen

Vad händer sen?

Efter att du utvecklat en disposition som är vattentät, kan du öka antalet evenemang och antalet kapitel. På så sätt kan din disposition bli en levande process som andas struktur och som fångar din berättelse när du skriver framåt.

Kanske vill du hänga med på min sista Inspirationskurs med temat Redigering?

Vi startar via två timmars webinar den 24 april kl 15-17 (spelas även in). Sedan får du tillgång till en sluten grupp på Facebook i vilken mina övningar rullas ut. Du kan dela och få respons på vissa saker av både mig och övriga deltagare.

Investeringskostnaden för hela denna gigantiska kurs är endast 300 kr inkl moms.

Ja tack jag vill gärna delta i kursen! Klicka på länken så kan du boka dig.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

 

Litteraturrundan 8 maj 2022 kl 11-16 i Klingavälsgård i Karups Nygård

Välkomna till Litteraturrundan!

Välkommen till vackra Klingavälsgård och årets kavalkad av intressanta författare som skriver för både unga och gamla läsare. Jag deltar hela dagen tillsammans med andra författare och estradörer. Se programmet nedan. Du missar väl inte denna härliga tillställning?

Programmet

Klockan Program
11.00 Barbara Fellgiebel & Mayvor Johnsson
hälsar välkommen och berättar om Litteraturrundan
11.15 Bengt Eriksson
spelar ”the litteraturrundanboogie”
11.30 Birk Andersson
läser superroliga ”haikudikter” ur senaste boken; Haiku åt folket.
12.00 Andrea Kontros
berättar om känslor, högkänslighet samt om intuition och läser ur sin spänningsroman, med titeln Den förra sommaren.
12.20 Sapfo, Anne Carson och jag.
Bengt Eriksson
läser fragment och dikter av urkärlekspoeten Sapfo, filologen Anne Cason och sig själv.  
12.40 Snezana Lindskog
presenterar novellen Bortom grinden finns sommaren – en dröm om frihet.
13.00 Per Andie Lindskog
skriver om kaldinierfolket, magikerkvinnor, trollkarlar och även vanligt folk som alla lever och verkar i den ganska okända världsdelen Thiramaar.
Karups Nygårds föreningsordförande Mayvor Johnsson har en underbar vacker röst och sjunger varierande härliga sånger mellan de olika framträdanden – så att de av ord igenklibbade hjärntrådarna kan bli rensade mellan varven.
13.30 Carin Hammarberg
läser ur sin debutroman I min systers skugga. Berättelsen om den lilla grevinnan Ulla utspelar sig i 1700-talets mitt på Christinehof. Romanen är skriven för barn och ungdomar.
14.00 I novellen Perfekt undersöker
Eva Grip
vad som krävs för att skapa det perfekt tillfredsställande konstverket och i Elitgymnasten hur man själv blir tillräckligt bra.
14.20 Sabine Schulz-SvenssonSkärgårdsdrömmar och familjehemligheter tar sin början på en ö i Blekinge skärgård. En feelgood med mycket värme och omtanke. Boken bygger på verkliga händelser.
14.40 Monica Ivesköld
berättar om sina skrivarkurser samt tipsar om skrivarkonsten efter att ha gett ut 67 fackböcker, antologier, 2 barnböcker och 1 roman. Flera romaner är på väg.
15.00 Barbara Fellgiebel
läser egna texter
15.30 ”Flyger min fågel med min längtan, då kommer den inte igen”
Bert Westerström
läser dikter ur sin nyutkomna bok Mellan oss av ljus en strimma. Det handlar om kärlek, sorg och saknad. 

Det här vill du inte missa!

Boka in i kalendern, redan nu!

Välkommen!

Monica

 

Vad är en disposition?

Idag får du veckans skrivartips av mig. Det handlar om disposition. Vad är en disposition?

En disposition är en:

  • Kontur
    Kort, flexibel översikt över din scener i romanen
  • Tidslinje
    Linje som fångar läsaren med hjälp av kronologi
  • Kombination
    En kombination av intriger och plott
  • Hållare för redigering
    Med hjälp av dispositionen kan du fånga hela din berättelse och därmed enklare göra ändringar, flytta runt scener och kapitel, samt redigera
  • Motor
    Det blir en sammanställning över orsak och verkan. Som en illustration där du kan se hela drivet av din roman

Hur funkar en disposition?

Disposition ElviraEn disposition är extremt viktig. Den låter dig se helheten! Du kan enklare se hela perspektivet av din story. Den tvingar dig fokusera på det viktiga.

Här kan du exempelvis se början på min disposition av romanen ELVIRA som jag nu i helgen skickade till förlaget.

Genom att använda dispositionen får jag en tydlig dramaturgisk båge över hela romanen. Genom att se helheten kan du följa dramaturgin. Du kan verifiera att varje kapitel har en intrig och att din karaktär utvecklas. Ställ frågor för varje kapitel/scen:

  • Vad händer i den här scenen eller kapitlet?
  • Vad tillför det till berättelsen?
  • Varför måste detta ske?
  • Vad innebär scenen/kapitlet för huvudpersonen?
  • Och hur gör karaktären för att driva storyn vidare?

Dispositionen mäter din narrativa förmåga. Den visar hur en scen/ett kapitel leder till nästa. Du kan genom den, täppa till misstag och hål i flödet. Dessutom ökar den din innovativa förmåga.

Du kan enkelt dra ett kapitel till en annan plats i flödet.

Flödet i sig visar hur du tänker. Den ger dig en kraftfull överblick. Dispositionen blir ett slags sammanfattning som du kan jämföra med din synopsis.

Du ser förloppet tydligt med hjälp av dispositionen. På samma sätt som om du ritar upp en tidslinje där du kan se början och slutet samt all den utveckling din karaktär upplever och når. Jämför med nedanstående bild.

Dramatiska kurvan

Varje scen skapar förutsättning för nästa scen. Tänk ”på grund av detta händer det här”.

Kanske vill du hänga med på min sista Inspirationskurs med temat Redigering?

Vi startar via två timmars webinar den 24 april kl 15-17 (spelas även in). Sedan får du tillgång till en sluten grupp på Facebook i vilken mina övningar rullas ut. Du kan dela och få respons på vissa saker av både mig och övriga deltagare.

Investeringskostnaden för hela denna gigantiska kurs är endast 300 kr inkl moms.

Ja tack jag vill gärna delta i kursen! Klicka på länken så kan du boka dig.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gestaltning är att delge läsaren känslor

Det är inte helt lätt att beskriva känslor. Men när du lyckas, har du fångat läsaren. Vilka bilder dyker upp i ditt huvud och vilka tror du att läsaren får?

Just nu tittar jag på en underbar men ganska våldsam TV-serie. Blacklist heter den och jag bara älskar en av huvudkaraktärerna – Reddington. Trots att han gör makabra våldshandlingar, kan jag inte annat än beundra karaktären. Snacka om udda känslor! Manusförfattaren har verkligen satt dit mig. Jag skrattar gott åt Reddingtons gester och manér, trots att han är en ondskefull ål.

Blacklist

James Spader som spelar ”Red” (Reddington) är helt fantastisk.

Reddington, som är en av FBI:s mest efterlysta rymlingar, överlämnar sig själv till ambassaden i Washington. Han hävdar att FBI och han har ett gemensamt intresse av att bli av med farliga brottslingar och terrorister och att han har ovärderlig information. Kravet är att han enbart vill tala och samarbeta med Elizabeth Keen (spelas av Megan Boone), en oerfaren FBI-profilerare.

Efter att FBI har använt Reddingtons information för att hitta en terrorist avslöjar Reddington att denna terrorist bara är den första av många brottslingar som han kommer att hjälpa till med att neutralisera i utbyte mot åtalsimmunitet åt sig själv.

Under sin egen kriminella karriär har han upprättat en lista över globala brottslingar som han tror utgör det största hotet mot samhället och de flesta på listan är okända för FBI. Reddington kallar listan ”The Blacklist”.

Titta på filmer och se hur du kan skriva gestaltning baserad på vad och hur de gör

Ett stort tips till mina deltagare i alla skrivarkurserna är att låta dem titta på filmserier. Genom att iaktta hur detta sker i tv-rutan, kan du välja att skriva liknande.

Att skriva att någon blir ARG är inte att gestalta. Beskriv illustrativt utifrån den bild du får i huvudet. Kanske är det en person som kastar saker omkring sig eller – om det är en liten person – slänger sig på golvet, kanske någon stampar med foten eller skriker ut sin vanmakt.

Poängen är att konstruera en bild i huvudet och sedan få ner den på papperet. Tänk utifrån alla sinnen!

Lycka till med gestaltningen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Fyra steg som förbättrar ditt skrivande

Allt handlar om träning …

Träning långt förbi komfortzonen.

Se till att få feedback och respons på allt du gör.

Leta upp dina favoritförfattare/-skribenter och undersök HUR de gör.

Gör som Hemingway som dagligen (under redigeringsstunden) stramade upp skrivandet genom att rensa, förkorta och skriva mer välvalda ord. Varje eftermiddag fick han feedback av sina vänner i Latinkvarteren under de sju åren i Paris.

  1. Pressa dig själv att utvecklas. Tillåt det att göra ont.
  2. Skapa skrivmål!
  3. Be om daglig kraftfull respons. Eliminera ditt ego. Granska och bli konstant bättre.
  4. Leta efter någon favoritförfattare/-skribent som du kan studera djupare. VAD och HUR gör de?

4 steg som förbättrar skrivandet

Själv läser jag en roman i veckan i snitt. Varje måndag bloggar jag om senast lästa bok och funderar över hur just den författaren hade kunnat förbättras. Jag skriver in ’det mest positiva’ och ’det minst positiva’ vilket innebär att jag själv noterar och kan jämföra med mitt eget skrivande.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Hur skapar du synopsis?

Alla mina romaner bygger på synopsis.

Jag börjar med ett enkelt synopsis (eller synops som det också kallas). Det kan vara i form av en mycket enkel Excel-tabell med början, mitten och slutet. Eller så kan det vara en mindmap, så här:

Synopsis

Ovan ser du min mindmap för min senaste Science fiction-novell.

Ibland gör jag små dummies (typ frimärksbilder) och skissar upp som synops. På så sätt får jag en bild över hur min story kommer att framskrida.

Oavsett vilket uttryck jag använder, är det viktigt att se den grundläggande helheten.

När jag sedan börjar skriva, struntar mina karaktärer i vad jag har bestämt och då måste jag ändra synopsis. Det är därför som en synopsis är ett LEVANDE DOKUMENT!

Glöm aldrig det!

Lycka till med din synopsis!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)