Currently viewing the category: "Skrivartips"

Veckans gestaltningsövning

Kommentera gärna!

Veckans gestaltningsövning är följande.

Film

Skapa med maximalt nio (9) ord gestaltningen av ordet film.

Du får INTE skriva ordet utan ska skapa en bild som gestaltar det.

Här är min bild:

Fåtölj-läge, hopsjunken, benen på puffen, tv-serierna fladdrar förbi. Kvällsaktivitet.

Vad får du för bild?

Lycka till!

Monica

Dags för Nanowrimo (november)

Bröllopsboken och fackbok

Nu har jag registrerat mina skrivprojekt i Nanowrimo! Det blir två fackböcker i år:

– Relations- och bröllopsboken

– Skriva fackböcker

Ja, jag hoppas det ska bli två spännande fackböcker. Relations- och bröllopsboken vänder sig till dig som har någon form av relation. Hur ska du förbättra kommunikationen? Kan ni göra gemensamma tester och se hur ni verkligen fungerar på djupet? Vilka personligheter är ni? En mycket önskad bok från mina deltagare.

Fackboken Skriva fackböcker är också en bok som jag utlovat. Eftersom dessa böcker blir mina 68e och 69e fackböcker, har jag ett bra koncept för dig som vill skriva fackböcker.

Ska du vara med i Nanowrimo?

Monica

Gestaltning – övning

För ett tag sedan fick jag följande övning – som jag nu ger till dig som skriver:

Skapa en mening med maximalt 11 (elva) ord i vilken du gestaltar ordet DOFT utan att använda detta.

Själv skrev jag följande:

”Saltstänkta vindar gav henne bilden av vajande palmer och soldränkta stränder.”

⛱🐚⛱🐚⛱

Eller varför inte den här meningen med elva ord:

”Värmeljusens arom kan vara välbefinnandets moder som tillåter dig slappna av.”

Doft

 

Dela gärna med dig i kommentaren av din gestaltning av ordet DOFT.

Lycka till!

Monica

Marknadsför din bok

Du måste arbeta med marknadsföringsplaner. Hur ska du annars kunna skapa ett varumärke och öka din bokförsäljning, att nå din målgrupp?

Det finns många sätt att marknadsföra på. Här kommer några användbara tips.

Identifiera din läsare

Vilken målgrupp har du för boken? Ta reda på var de befinner sig när de är online. De flesta av mina läsaren finns i sociala medier såsom Facebook och Instagram. Var är dina?

Är det en barnbok behöver du fundera över hur du ska nå föräldrar, mor-/farföräldrar, förskolor, skolor/lärare osv.

Skriver du för ungdomar, behöver du ta reda på var de befinner sig. Kanske finns du idag inte på Tiktok men ungdomarna är där.

Övning målgrupp

Ställ dig ständigt dessa frågor kring läsaren:

  • VEM kommer att läsa den?
  • VEM kan ha nytta av din bok?
  • VAR finns dina läsare?

Sätt SMARTa mål

Sätt SMARTa mål, dvs

  • Specifika
  • Mätbara
  • Acceptabla
  • Realistiska
  • Tidsatta

Låt det vara ett levande dokument som du hela tiden följer upp. Du behöver mål för att driva dig framåt. Är målet att sälja ett antal böcker eller nå ut till en viss tidpunkt, skriv det. Kanske behöver du komplettera med en handlingsplan. Det brukar jag göra.

Övning SMARTa mål

Skriv ner dina mål. Skapa handlingsplan med detaljer om hur du ska nå dit. Vet du inte, fråga någon som vet och kan. Kanske måste du lägga in tider för att nå ut i sociala meder, skriva nyhetsbrev, pressmeddelanden, skapa webbsida och eventuellt annonsera. Glöm inte skriva in VILKA sociala medier du tänker använda dig av osv.

Skapa marknadsföringsbudget

Att marknadsföra är förenat med kostnader. Hur mycket pengar kan du avsätta? Tänk på att tiden också är en kostnad. Planera därför in i kalendern så att du inte låter det hela glida dig ur händerna. Hur mycket tid ska du lägga på marknadsföringen per vecka? Själv väljer jag att skriva blogginlägg och inlägg i sociala meder samt nyhetsbrev EN dag per vecka. Den tiden har jag planerat i kalendern. Vill du annonsera (kanske på FB eller Instagram), beräkna vilken kostnad detta får ha.

Domäner kostar pengar. Jag betalar ca 2.000 kronor för webbhotell och numera två domäner per år. Tidigare hade jag fyra.

Övning marknadsföringsbudget

Skriv ner kostnaden och tiden för de program och de tjänster som du måste skapa eller köpa för din marknadsföring.

Välj plattform för sociala medier

Välj den plattform där dina läsare befinner sig. Bygg upp sidor och grupper där. Behöver du göra någon form av research, kan du börja med att granska den här sidan:

Sociala medier | Svenskarna och internet

Marknadsför

Själv använder jag mig av bland annat följande plattformar:

Om du vill lära dig mer om detta, rekommenderar jag min kurs ”Nå ut i sociala medier”. Den är på fem veckor och just nu får du köpa den för endast 50 % av värdet. Jag lägger nämligen ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

Nå ut i sociala medier – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Du får den således NU för endast 750 kronor + moms.

OBS att den INTE innehåller Instagram – enbart övriga delar.

Tänk på att det tar tid att skapa följare i de olika sociala medierna.

Jag har många olika sidor på Facebook, två olika sidor på Instagram osv. Varje vecka skriver jag inlägg som jag schemalägger med hjälp av andra verktyg. Verktyg som du får lära dig i min onlinekurs.

Varje program har sina för- och nackdelar. FB exempelvis har stor tillgång till annonser. På instagram kan du lägga in bilder på dina böcker. I Pinterest kan du söka (de har en gigantisk sökmotor). På YouTube kan du lägga filmer.

Vill du nå ut med faktaböcker och vända dig till företag, är LinkedIn en bra plattform.

Sedan finns det ännu fler såsom:

  • Twitter
  • Snapchat
  • TikTok osv

Snapchat och TikTok används framför allt av ungdomar. På Twitter finns journalisterna.

Bygga en websida och blogg

Bygg en webbsida och blogga. Behöver du hjälp, kan du gå min onlinekurs ”Skapa en professionell websida”. Den är på fem veckor och även den får du just nu 50 % rabatt på, dvs du betalar inte mer än 750 kronor + moms.

På sidan kan du – som jag har gjort – lägga upp både böcker, bloggar, referenser och annat. Se mina bloggar/websidor:

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Du kan kika i menyerna för att få veta mer.

Det brukar vara rekommendation att ha en färdig websida ca 6 månader innan din bok kommer ut.

Skaffa helst ett domännamn som är ditt författarnamn (typ monicaiveskold). På så sätt hittar dina läsare dig.

Skicka nyhetsbrev

Börja bygga upp följare/läsare via en nyhetsbrevssida. Det finns många olika men MailChimp är gratis upp till 2000 mottagare. Jag rekommenderar verkligen det programmet.

Vill du lära dig mer om att skriva nyhetsbrev, rekommenderar jag också min onlinekurs ”Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg” som du givetvis också får köpa med 50 % rabatt just nu. Den kostar just nu endast 750 kronor + moms.

Här kan du läsa mer om den kursen:

Attraktiva nyhetsbrev, bloggar och inlägg – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Samla alla adresser till dina läsare/följare. Skicka sedan nyhetsbrev till dem och håll dem underrättade om vad som sker i ditt skrivar-liv. Var de kan köpa dina böcker, om du ska ha ett fysiskt eller digitalt release-party osv.

Jag skriver även fackböcker. Har skrivit 67 stycken fram tills nu. För mig är det viktigt att få in frågor från mina läsare så att jag kan besvara dessa i fackböckerna. Också ett tips till dig som skriver.

 

Jag hoppas att du hittar något som är positivt för dig i samband med din marknadsföring. Stort lycka till!

Monica

Tips för att skapa trovärdiga karaktärer

Detta är ett ämne som jag redan skrivit massor om. Hur skapar du en levande, trovärdig karaktär? Här är några ytterligare tips.

En karaktär måste vara både god och mindre god. Ytterligheterna är det som skapar hågkomster. De måste utvecklas både i det yttre (baserat på handlingarna) och det inre. Tillåt dina karaktärer att beröra läsaren, att inspirera till läsande och kanske att både älska och tycka de är motbjudande.

PersonlighetsutvecklingSjälv skriver jag aldrig en roman utan att göra personlighetstester på mina karaktärer. Jag vill i detalj veta HUR de agerar i olika situationer. Min onlinekurs ”Utveckla dig själv och dina karaktärer” – som är på 12 veckor – innehåller 30 olika tester (52 lektioner). De flesta deltagare älskar dessa. Dels får de testa sig själva, dels sina karaktärer som då framstår i en helt ny dager.
Just nu kan du – som är intresserad av att utbilda dig – få köpa denna kurs med 50% rabatt eftersom jag lägger ner verksamheten till nyår. Missa inte chansen!

Alla testerna kan du sedan köra om och om igen – år ut och år in.

Vad kännetecknar din karaktär?

Vilka är hens egenskaper? Detaljer som ålder, längd, hårfärg och karaktärsdrag skapar en personlighet. Karaktärens intressen, ovanor och problem hjälper läsaren att få en uppfattning om karaktären och att identifiera sig med den.

Skapa en detaljerad profil. Du ska inte delge läsaren allt men du ska själv ha en mycket tydlig bild av din karaktär och hur hen agerar i situationerna.

Du kan leta efter foton i bilddatabaser som stämmer in på dina karaktärer (något som jag brukar tipsa om i mina skrivarkurser). Bilderna kan du använda för att presentera karaktärerna i sociala medier.

Vilken bakgrund har din karaktär och vad bär hen på?

  • Ursprung, allmänbildning, upplevelser sätter spår hos oss alla. Var kommer din karaktär ifrån? I min roman ”Porten till friheten” kommer Henrietta från Malmö.
  • Vad har karaktären upplevt? I min roman har Henrietta haft en fruktansvärd barndom och ungdom. Det har präglat henne.
  • Vilket förhållande har karaktären till föräldrar och syskon?
  • Vad gillade karaktären som barn?
  • Vilken utbildning och vilka jobb har karaktären?

Skriv en biografi eller använd dina egna upplevelser genom livet i din text.

Vilken värdering har din karaktär och hur konfliktar hen?

  • Värderingen är avgörande för din karaktärs motivation och utvecklingsmöjligheter.
  • Vilket konfliktbeteende har hen? Detta går att testa, något som mina deltagare får fördjupa sig i framför allt i onlinekursen ”Skriva spänning” där de måste analysera antagonistens och protagonistens beteenden i konflikterna. Vi har alla tre olika beteenden i samband med konflikter och du kan lära dig dessa genom att mäta.
  • Är din karaktär en optimist eller pessimist? Detta går att mäta.
  • Är karaktären introvert eller extrovert?
  • Vilket beteende har din karaktär vid köp, exempelvis? Låt oss anta att hen ska köpa bil. En del köper bil baserat på mjukheten i sätena och färgen på chassit medan andra tar reda på bränsleförbrukning och körhastighet.

Skapa en lista för din karaktärs attityder och beteenden.

Hur samarbetar din karaktär med andra?

Detta är beroende av personligheten, vilken således går att mäta fram. Personligheten ligger också till grund för lämpligheten för olika yrkesroller, intressen och beteenden. Du måste veta hur din karaktär beter sig, vilket kroppsspråk hen har osv.

Genom att gestalta ansiktsuttryck och kroppsspråk, skapar du trovärdighet. Är din karaktär blyg eller pratsam? Gillar hen stora folksamlingar eller att sitta på kammaren? Dessa sistnämnda är ofta knutna till om personen är introvert eller extrovert, dvs hur hen får energi.

Tänk film när du gestaltar dina karaktärer.

Vad behöver din karaktär utveckla för att växa?

En roman som inte har en karaktär som utvecklas både fysiskt och mentalt, är helt ointressant. Vad ska din karaktär lära sig under resan? Vilka erfarenheter ska hen få och hur påverkar dessa hens personliga utveckling? Kom ihåg att personligheten INTE ändras, men beteendet. Hur påverkar detta karaktärens handlingar? Skapa autentiska personligheter så att läsaren stimuleras och kan identifiera sig med dina karaktärer.

Skapa en skiss av karaktärens utveckling. Du kan göra den med mindmap-program, i Excel eller genom att rita. Häng gärna upp detta framför dig när du skriver. Gör du det som en tidslinje, kan du även använda dig av färdiga mallar i PowerPoint.

Lycka till!

Monica

Sju skrivtips för att skriva en kärleksroman

Kärleksroman

1 Storyn

Du måste ha en gripande berättelse i botten. Något som fångar läsaren. Vad ska din story handla om? I vilken miljö ska den utspelas? Och under vilken tid? Tidsepoken kan vara både historisk, nutid och framtid. Men du behöver göra noggrann research – oavsett.

2 Till vilken målgrupp riktar du dig?

Vilken målgrupp vill du nå? Tänk på att anpassa ditt skrivande till den målgrupp som du har valt. Tillåt läsaren att få befinna sig i din roman. Vilken språkstil ska du använda? Vilken ålder riktar du dig till? Du måste fånga och övertyga dina läsare. De behöver få igenkänning i det som du skriver.

3 Vilken handling (plot) har din berättelse?

”Plot” är själva handlingen. Det ska finnas konflikter i varje scen. Tänk på att du behöver ha vändpunkter och en dramaturgisk kurva.

Du väljer hur detaljerat du vill skriva, men tänk på att hela tiden fånga läsaren. På vilken plats ska din berättelse utspelas? Finns det romantiska och andra hinder som din huvudkaraktär behöver övervinna?

Skriver du Romance, måste du ha ett lyckligt slut på din story.

4 Miljön

Gör noggrann research för miljön. Se till att du varit där eller åtminstone rest via internet så att du kan beskriva miljön på ett fångande sätt. Men överdriv inte.

5 Karaktärerna

Även här behöver du förbereda dig noga. Gör personlighetstester på dina huvudkaraktärer så att du vet hur de agerar i olika situationer. Det krävs mer än namn för att fånga läsaren. Och du måste vara trovärdig. Subtiliteterna ger liv åt dina karaktärer och väcker känslor hos läsarna. Skapa personliga egenskaper för var och en av dina karaktärer. Ju mer autentiska de är, desto mer sympatiserar läsaren med dem.

6 Fånga läsaren

Fånga läsaren genom att tala till deras sinnen känslor. Använd adjektiv och öka ditt ordförråd med synonymer för att öka läsbarheten. Skapa en ordlista med förslag på gestaltning. Då blir det enklare att skriva. Att skriva att någon är arg, är inte gestaltande och fångar inga läsare. Men om du skriver hur den arga personen beter sig, har du nått ett större mått på gestaltningen.

7 Skapa vackert omslag som lockar till läsning

Tänk på att fånga bokens utformning och utseende utifrån själva storyn. Det finns många duktiga illustratörer som kan hjälpa dig med omslaget.

Du behöver kanske även ta hjälp av proffsen för själva sättningen av inlagan. Välj noggrant ett passande teckensnitt.

Läsaren vill uppleva glädje, hoppfullhet och få drömma sig bort en stund.

Lycka till!

Monica

Sju tips för att skriva Romance – en kärleksroman

Romance

Romance är en stor genre som miljoner läsare älskar. Ofta kopplar vi ihop romantik med kärlek men den litteraturhistoriska romantiken kan fokusera på andra känslor inte bara kärlek.

Romantiken innehåller mycket känslor och ett poetiskt språk. Fiktion har en viktig plats i de flesta människors liv – både när det gäller böcker och film – och är därför högst relevant även idag. Förbjuden kärlek, längtan, hinder och komplikationer, hjärtesorg, erotik är viktiga delar i en Romance. Ofta handlar Romance-romaner om specifika karaktärer, olika öden och många kärleksäventyr. Läsaren flyr vardagen om du lyckas fånga hen.

Viktigt är att din Romance måste ha en kärlekshistoria och ett lyckligt slut.

Det finns många kärleksromaner som påminner om varandra vilket du märker när du läst några stycken. Därför är det extra viktigt att du utvecklar dina karaktärer till unika personligheter som fångar läsaren.

Själv skriver jag inte bara Romance. Jag har valt att skriva en blandning av relations-, feelbad och feelgood-romaner. Men det finns alltid med ett Romance-kapitel eller flera i mina romaner.

Vill du ha fler tips kring att skriva kärleksromaner, följ mina blogginlägg. Det kommer snart mera …

Lycka till!

Monica

 

Hur kan du skriva fantasy?

FantasyFantasy är en genre för både vuxna, barn och ungdomar.

Själv är jag egentligen ingen älskare av fantasy även om jag skrivit några noveller i genren de senaste åren.

Men den 22 augusti recenserade jag en fantasy-roman som tog andan ur mig. Missa inte min recension och framför allt, missa inte att läsa boken. Här kan du hitta länken till recensionen:
Alendor – den förintade släkten – av Katrin C Felicitas – recension – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)
Den bygger på en egen värld som gränsar till vår, och trimmar min fantasi ungefär som när jag läser eller ser böckerna/filmerna om Outlanders. Med andra ord, väl värd att läsas.

Jag har visserligen sett en del fantasy-filmer, baserade på kända böcker, på tv. Men, som sagt, det är inte riktigt min grej. Jag föredrar humor, kärlek och spänning, gärna thrillers.

 

Berättelser om goda och onda makter eller krafter som möter och strider mot varandra har följt oss i alla tider. Det är kampen mellan dessa två motpoler som är drivkraften hos fantasy-genren.
Fantasy är den moderna versionen av gamla myter och sagor med trollkarlar, dvärgar, häxor, talande djur och älvor. Huvudkaraktären har ett uppdrag att utföra. Handlingen i berättelsen fokuserar på hur hjälten når slutmålet och om motgångarna som hen konfronteras med.

Om du funderar på att skriva fantasy men har svårt att komma igång så får du här några tips.

Skapa din story

Börja med att läsa andra fantasy-böcker, läs om myter, fabler och folksagor.

Ta en promenad i skogen eller på någon osannolik plats och föreställ dig olika sagoväsen etc. Eller låt dig lockas av musik för att få igång kreativiteten. Du kan även lägga ner appar med olika monster-ljud för att komma igång.

Skapa dialoger. Låtsas att du talar med de olika varelserna.

Idéerna, research mm

Skriv ner alla idéer du kommer på. Själv använder jag mig av OneNote i samband med research, när jag skriver.

Så här kan det se ut:

OneNote research

Ställ dig gärna frågorna:

  1. Varför?
  2. När?
  3. Hur?

Om jag är ute i skog och mark och kommer på något, använder jag mobilen för att skicka en intalad text till mig själv. Då glömmer jag inte bort den.

Disposition

Fundera över vad som hör ihop. Vilka kapitel vill du ha? Använder du Word eller Scrivener, kan du skriva en disposition med rubriknivåer. På så sätt blir det enkelt att sedan dra kapitlen i rätt ordning för att flytta runt på dem.

Var ska historien börja? Tänk på att starta den när något exceptionellt spännande händer. Du kan alltid sedan gå bakåt i tid. Men spänningen i första kapitlet, gör att du krokar fast läsaren.

Tänk igenom vilka höjdpunkter du ska ha med.

Hur ska din berättelse sluta?

Baserat på början-mitten-slutet, kan du skapa en enkel synopsis på tre rader.

Karaktärerna

Vem ska finnas med i din berättelse?

Skriv en lista på huvudkaraktärerna och deras bakgrund. Hur ser de ut? Vad är de rädda för? Vilka egenskaper har de? Vad är de rädda för? Hur klär de sig?

Vilket uppdrag har din huvudkaraktär? Varför vill hen göra detta?

Miljöerna

Skapa nu miljöerna i din berättelse. Om du skriver i fantasy-genren, måste du bygga upp en fantasi-värld som är så verklig att din läsare kan fångas i den.

När utspelar sig historien?

Finns det speciella regler i din fantasy-värld?

Var bor och lever dina varelser?

Kanske vill du ha en bild som illustrerar det som du berättar eller själva miljön? Vem ska rita den? Du kan köpa bilder eller låta en illustratör rita omslaget.

Perspektiv

Ur vems perspektiv ska du skriva? Första (jag) eller tredje (hon/han)? Eller kanske allvetande? Tänk på att INTE blanda perspektiv i samma kapitel/scen.

Cliffhangers

Avsluta varje kapitel med en cliffhanger, dvs en spännande sak som läsaren inte får veta förrän längre fram i boken.

Testläsare

Skaffa testläsare som kan berätta för dig om de förstår vad de läser.

 

Behöver du mer stöd?

Kanske vill du gå en kurs? Mina onlinekurser kan du köpa med stor rabatt fram till hösten. Jag lägger ner verksamheten med mina 30 onlinekurser till nyår. Hör av dig om du är nyfiken på att veta mer.

 

Lycka till med ditt skrivande!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Publicering – det sista steget i att skapa en bok

Det sista steget i processen för att skapa en bok, är själva publiceringen. Frågan är hur du har tänkt dig att denna ska gå till.

Själv har jag under åren valt både traditionella förlag, hybridförlag, egenutgivning och print-on-demand.

Du kan läsa mer om detta i något av mina tidigare inlägg på mina bloggar, dvs

www.monicaiveskold.se

www.resultat-direkt.se

Har du gjort en publicerings-plan? Om inte kanske det är just den du ska börja med. I min onlinekurs ”Planera ditt skrivande” ingår detta. Nu kan du få kursen till halva priset eftersom jag lägger ner min verksamhet till nyår.

Här kan du läsa mer om kursen:

https://www.monicaiveskold.se/planera-ditt-skrivande-och-din-marknadsforing/

På sidan kan du även lyssna på ett gratis webinar som jag hade kring den här problemställningen.

Och du, det räcker inte att publicera boken – du måste även marknadsföra den!

Vet du hur?

HP

Det är lönsamt att gå en kurs. Välkommen med frågor till mig.

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Design av inlaga i din roman

För dig som väljer print-on-demand, behövs ingen avancerad programvara för att sätt inlagan. Du kan faktiskt skapa den i Word.

Adobe PhotoshopMen du behöver programvaror för att skapa omslag. De kan inte göras i Word utan kräver ett grafiskt program. Själv har jag valt Adobes Photoshop Elements som är en enklare variant än det stora programmet.

Sedan kan du – om du exempelvis väljer Books-on-Demand, välja deras mallar för omslag.

Handbok för textproduktionNär du skapar design av inlagan, krävs att du har kunskap om layout. Vill du lära dig mer om formgivning, kan du köpa min bok – Handbok i textproduktion – till en rabatterad kostnad. Kontakta mig för att få veta mer om detta. Du kan även beställa den direkt på BoD:s hemsida. Här är länken till den (ifall du vill läsa mer om den): https://www.bod.se/bokshop/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892

Jag har även onlinekurser i Layout, design och formgivning.

Det är viktigt att förstå VAD som ska göras och ibland även HUR detta görs.

Lycka till med designen av inlagan!

Monica