Currently viewing the category: "Skrivartips"

Hisspitch för din roman

Att skriva en pitch för romanen är viktigt. Den kan du behöva när du ska annonsera och marknadsföra din roman.

HisspitchDin pitch ska innehålla din idé, din berättelsepremiss, destillerad så kortfattat du kan. Två meningar borde räcka, och om du kan hantera en är det ännu bättre. Ta all tid du behöver för att skapa din tills du är nöjd med den.

Den kallas för hisspitch eftersom du ska kunna säga den i en hiss när du möter okända människor.

De flesta skriver den alltför lång. Det går inte att skriva eller säga på mindre än 60 sekunder, vilket är måttet för längden.

Låt mig ta ett exempel. Jag har i 40 år arbetat med effektivitet. Att försöka förklara vad jag gör med hjälp av en pitch, är mycket framgångsrikt. Du har förmodligen inte lust att lyssna på vad jag egentligen gör men om jag – med hjälp av en pitch – säger följande kan det bli intressant, eller hur?

”Jag hjälper dig frigöra minst tre timmar i veckan”

DET är vad effektivitet handlar om!

Pitchen kan du sedan utveckla och göra till en baksidestext. Här kan du se min baksidestext för romanen PORTEN TILL FRIHETEN:

I väntan på svaret om hon hade överlevt natten eller redan var död passerade livet revy.
Dramatiken slog knockout, likt inflammationen i bukspottskörteln. Inom sig såg hon den undertryckta tonårsflickan Henrietta som var på väg till släktingen Volfgang. Skulle hon orka överleva det förnedrande övergreppet som upprepades varje lördag?

Varför är det ingen som ser, ingen som reagerar, ingen som hjälper henne? Hur ska hon bli så stark att hon orkar sätta stopp för hans tilltag? Vågar hon berätta för morföräldrarna? Samtidigt är hon rädd för att hennes alkoholiserade morfar ska konfrontera den elake och självupptagne gubben Volfgang.

En pitch för romanen är:

Kommer Henrietta att överleva natten? Barndom och dramatisk ungdom med förnedrande övergrepp, passerar revy.

När du är nöjd med pitchen, testa den på vänner och bekanta. Hör vad de tycker!

Vad tycker du om min pitch? Skulle du vara intresserad av att läsa min roman? Triggar den igång din nyfikenhet?

Ta dig tid för att skapa din pitch! Den är viktig.

Kom ihåg att förlag inte är intresserade av att läsa en massa kring ditt manus utan vill ha en intressant inledning, gärna baserad på 1-2 meningar. Tänk på att då omvandla din pitch till svaren och inte frågorna. Ovanstående skulle således då kunna bli:

Henrietta överlever natten men barndomen och den dramatiska ungdomen med förnedrande övergrepp, passerar revy.

Ser du skillnaden? Skapa din pitch tillräckligt intressant, ta dig tid! Och tänk på målgruppen för den.

Lycka till!

Monica

Scrivener-tips – byt projektutseende

När du ska gå igång med ditt Scrivener, finns det flera olika utseenden du kan välja mellan:

Scrivener-tips

Du har även interaktiv handledning och bruksanvisning samt video.

Sedan kan du välja mall för projektet. Väljer du en blank/tom mall, kan du alltid byta senare till någon annan genom att dra ditt projekt till ny mall.

Tyvärr är inte Mac- och PC-versionen lika – än. Det är betydligt enklare att ställa in vissa grundläggande instruktioner i Mac-versionen, tyvärr.

Men jag gillar den nya versionens möjligheter att få både handledning och videofilmer.

Och för dig som är lite sugen på att testa, ska du veta att du kan testa gratis i totalt 30 dagar. Och då är det inte kalenderdagar utan fysiska dagar. Så om du testar 1 dag per vecka, kan du testa i 30 veckor.

Lycka till!

Monica

 

Oförglömliga karaktärer

När karaktärer inte känns autentiska saknar de saker som riktiga människor har. Alla huvudpersoner kämpar fysiskt, men inre oro gör dem levande. Måla in dina karaktärer i ett hörn som verkar hopplöst att komma ur och fråga dig sedan: Hur skulle jag känna, vad skulle jag tänka, vad skulle jag säga, vad skulle jag göra?

Ge dem mänskliga egenskaper inklusive vekhet – även om de ska vara en modig hjälte. Deras inre ton, skapar dem oförglömliga i läsarens ögon.

Läsaren behöver kunna identifiera sig med karaktären.

Tänk på vilken film som triggar igång dig – någon film som du aldrig glömmer.

I veckan såg jag A STAR IS BORN. Den tuffe sångaren i huvudrollen (spelad av Bradley Cooper som även regisserat filmen), hade många inre demoner. Lady Gaga och hennes fantastiska röst var den andra huvudrollsinnehavaren. Jag aldrig kommer aldrig att glömma filmen – framför allt beroende på karaktärernas inre tankar och känslor. Mycket gripande. Samma sak gäller för en bok.

A star is bornHär kan du kika lite på filmen:

https://www.bing.com/th?id=OIP._2eN5YrVKJ3koAQt1iyCGQHgFo&w=371&h=208&c=7&rs=1&o=6&dpr=1.5&pid=SANGAM

Lycka till!

Monica

 

Klassisk roman-struktur

På måndagar brukar jag ha bokrecensioner men eftersom Nanowrimo börjar i morgon, har jag valt att tipsa dig om hur du kan bygga din struktur. Du ska kanske – precis som jag – delta i utmaningen?

Valen

De flesta strukturer bygger på strategin som påminner om en val. Det har du säkert sett och hört.

Valen

Skelettet

Här kan du se en annan typ av struktur, kallad Plott-skelettet av Angela E Hunt.

Skelettet

Som du märker är både valen och skelettet godtagbara modeller. Det är precis som när en arkitekt ska rita hus. Ingen ritar samma hus. Ändå bör de fungera.

Många berättarmodeller visar lite olika sätt att föreställa sig en roman. Tyvärr finns det sällan EN enda struktur som fungerar för alla. Dock vill jag betona att i min onlinekurs ”SKRIVA SPÄNNING” har jag byggt en struktur som funkar för en pusseldeckare och även för spänningsromaner. Den är helt unik. Men det är inte den jag ska berätta om idag.

Dean Koontz-struktur

Idag tipsar jag om Dean Koontz Classic Story Structure. Den finns med i hans bok “Writing Best Selling Story”.

Här får du hans fyra tips. Det kan knappast bli enklare, eller hur?

  1. Låt din karaktär drabbas av fruktansvärda problem så snart som möjligt.
  2. Allt din karaktär gör för att komma ur det fruktansvärda problemet ska gradvis göra det värre.
  3. Ända tills situationen verkar totalt hopplös.
  4. I slutändan blir hen heroisk av alla motgångarna. Då vinner hen.

Och vet du, jag använder dessa punkter i varje scen (om möjligt).

Om du gör detta, kommer dina läsare att fångas. Det funkar även för komedier.

Låt mig ta ett exempel:

  • En kvinna kommer körandes på en vinglig väg uppe i Alperna. Föreställ dig att hon krockar och att du ser bilden av en hoptryckt grill, fastklistrad i ett av bergen.
    Dramatiskt eller hur?
  • Om du trots dramatiken ovan, lägger till än mer, kan du få läsarna till att dra djupare andetag. Föreställ dig att kvinnan har med sig ett litet barn i bilen, en liten flicka som ska fylla ett år i morgon. Blir det än mer dramatiskt då?
    Döden är alltid gripande – men kanske klarar de sig. Om du lägger till ett barn, blir det än mer tragiskt. Dina läsare kommer att ha svårt att släppa boken.
  • Du kan krydda med att initialt låta läsaren få uppleva stormen som ryter utanför fönstret, när kvinnan sätter sig i bilen i garaget.
  • Kanske hade hon grälat med maken vid frukosten. Nu är hon rädd att han ska glömma bort barnets födelsedag.
  • Och som krydda på kryddan, barnet är nummer två i familjen. Den första babyn dog vid födseln.

Det är ovan dramatik som skiljer duktiga författare från amatörer.

Dagens övning

Berätta om de fruktansvärda problem du kan låta din huvudperson fastna i. Med insatser tillräckligt höga för att bära din roman.

I min roman PORTEN TILL FRIHETEN är Henrietta som barn och ungdom nedtryckt av en psykopat och i nutid har hon hamnat på sjukhus där läkarna inte vet om hon kan överleva.

I min andra roman ELVIRA (som jag redigerar och skriver om just nu) blir Elvira änka med tre små pojkar vid 34 års ålder, utan vare sig pengar eller jobb.

Ja du kan själv föreställa dig … Det blir inte lätt att ta sig ur de problemen.

Lycka till med din grundstruktur!

Monica

 

 

Hitta din författarröst

Hur vet du att du har hittat din författarröst?

Det finns mer i din författarröst än att skriva på det sätt som just du gör. Du talar olika i olika situationer, eller hur? Din röst är en reflektion av din personlighet, inklusive ditt språkmönster.

Författarröst

Vad är en författarröst?

Om du läser Mark Twain, John Grissham eller Stephen King, märker du att de har unika röster. En av mina favoritförfattare är Jojo Moyes. Mina svenska författar-favoriter är Andreas Ek, Fredrik Backman och Birgitta Bergin.

Den har således inget att göra med genren utan är knuten till attityden, tonen och den personliga stilen. Tonen är inte vad du säger utan HUR du säger det.

Olika karaktärer har olika röster.

En författarröst är inlärd (mer än den är upptäckt). Precis som du kan lära dig ett nytt språk, kan du skapa en speciellt författarröst.

Hitta din röst

Följ dessa tre steg så hittar du kanske din röst:

  1. VAD är det häftigaste du någonsin har upplevt?
    Var det när du blev förälskad, fick barn, överlevde en olyckshändelse eller sjukdom?
  2. Kontakta den viktigaste personen i ditt liv; den som du berättade ovanstående för
  3. Hur lät du, när du berättade om detta?
    Hur upphetsad var du? Hur passionerad?

DET är din röst!

Så ska du låta när du skriver – 100% engagerad!

Lycka till!

Monica

 

Fokusera på ditt projekt/ditt skrivande

Det finns massor med distraktion. Bloggar, poddar, sociala medier, e-post osv. Listan kan bli hur lång som helst. Och tiden försvinner i ett nafs.

Själv lägger jag ca en timme varje morgon på e-post och sociala medier. Men det gör jag medvetet och enligt planering.

Här är några tips för att du ska kunna hålla dig mer fokuserad när du arbetar/skriver.

Fokusera

  1. Bli en planerare
    Ange tidsblock för olika uppgifter och håll dem åtskilda. Själv använder jag olika färger beroende på fokuseringsgrad. Här kan du se min kalender för veckan:
    Kalender

Om du exempelvis skriver mellan klockan 8 och 10 varje morgon och sedan behöver en timme för att förbereda ett möte, schemalägg förberedelsetiden.

Framför allt: Tulla inte på skrivtiden! Den är synnerligen viktig.

  1. Stäng ner sociala medier och telefonen
    Stäng av telefonen under ditt skrivande. Ta bort alla störande pling för e-post etc. Då riskerar du inte att tappa bort dig. Du ska veta att ställtiderna för att gå från ett arbetsmoment till ett annat är mycket höga.

 

  1. Konsultera din kalender
    Och glöm inte säga NEJ. Att säga JA innebär alltid att du säger NEJ till något annat.
    Om du är noga med att skriva in ALLT i kalendern, kan du se vad du måste säga NEJ till när du säger JA till något annat.

 

  1. Bilda en ansvarsgrupp
    Tillåt dig ha en grupp omkring dig som dels kan vara ärliga mot dig, dels stötta dig när du behöver detta. Det behöver nödvändigtvis inte vara familjemedlemmar eller goda vänner. Du kan kanske etablera en grupp med andra författare.

    Berätta för dem om dina deadlines. Dela varandras kalendrar och sporra varandra i projekten och skrivandet. Välj människor som bryr sig tillräckligt för att berätta sanningen för dig.

 

  1. Vakta din skrivtid!
    Du har planerat ditt skrivar-schema; skydda detta.

Lycka till!

Monica Ivesköld

 

Omfamna dina rädslor

Alla kan uppleva rädslor i tid och otid. Kanske är du en av dem.

Du som skriver kan ofta uppleva rädslor. Detta är inget ovanligt. Rädslorna kryddar tillvaron, så är det bara. Frågan är bara vad du är rädd för?

Kanske är det att du tror du ska misslyckas eller missa en deadline. Eller att ingen vill ge ut din roman, eller …? Ja, alla dessa rädslor brottas med oss – ofta och ständigt.

När vi kommer in i redigeringsfasen tycker vi oftast att det som vi skrivit inte är tillräckligt bra. Det hör till den kreativa processen, ska du veta.

Omfamna rädslan

Omfamna rädslanJa precis! Du läste rätt. Omfamna den!

Hur kan du göra detta? Hur kan du få rädslan till att omvandlas till en motivator för ditt skrivande, i stället för att trycka ner dig?

Rädslan för att misslyckande

Ingen vill misslyckas. Om detta orsakar att du stoppar ditt skrivande. VET du, då har du faktiskt misslyckats. Du kommer inte att få chansen att bli publicerad. Författare slutar INTE skriva!

Eliminera ordet RÄDSLA från din vokabulär!

Allt du gör i livet, skapar risker. Om saker var enkla, skulle du snart tröttna på dem.

Rädslan för att lyckas och skapa succé

Det finns inget att vara rädd för!

Visst det kan finnas succéer som välter din vardag. Men hur svårt kan det vara?

Rädslan för att det ska bli för svårt och tufft

Det är mycket arbete att skriva en roman, men om du verkligen vill, kommer du att nå resultat. Om du är rädd för arbete, kommer det att bli övermäktigt. Men om du jobbar med delmål, kan du uppnå massor.

Rädslan för konkurrens

Alla författare har varit där du är nu. Alla kända, stora författare har börjat precis som du. Stephen King var en fattig lärare. Idag är han värd 400 miljoner dollars. Du kommer kanske inte att bli miljonär på ditt skrivande, men skippa rädslan för konkurrens.

Rädslan för att ingen vill läsa

Det är klart att det finns någon som vill läsa din text. Även om alla kanske inte kommer att vilja läsa just den genre som du skriver i. Låt ingen trycka ner dig. Få ur dig texten och släpp romanen på marknaden.

Lycka till!

Monica

Hitta ditt VARFÖR

Detta gäller för alla men inlägget riktar sig till dig som vill starta ditt skrivande.
Många startar att skriva men avslutar inte …

Det är viktigt att du hittar ditt VARFÖR.

När det tar emot att skriva, behöver du tänka tillbaka på ditt VARFÖR.

Om ditt VARFÖR baserar sig på att bli känd eller tjäna pengar, är risken stor att du misslyckas.

Här är tre frågor för att du ska hitta ditt VARFÖR:

  1. VILKEN är din mission i livet?
    VARFÖR gör du det som du gör?
    VAD är det som du innerligt bryr dig om?
    VAD kan förändra ditt liv genom att du skriver?
  2. VAD är ditt mål i livet?
    VARFÖR ska du sitta framför datorn dag efter dag?
  3. VILKA är dina prioriteringar?

Skala nu ner dina svar till EN enda mening!

Lycka till!

Monica

Din skrivar-idé-övning

Snart närmar vi oss Nanowrimo, dvs National Novel Writing Month (november). Kanske ska du, liksom jag, delta i den. Då kan detta vara bra att läsa för att få fler idéer.

Normalt brukar jag ha en bokrecension varje måndag, men idag väljer jag således att ge dig en oerhört bra övning som jag själv lärt mig på en kurs.

Idag får du ett tips för att få igång idéer för ditt skrivande. Skriv ner alla dina idéer som nu kommer upp. Denna fantastiska övning fick jag lära mig på en av alla de otaliga kurser som jag gått i skrivandets konsthantverk.

Låt oss leka en stund tillsammans.

  1. Föreställ dig att du har klättrat högt upp i ett träd eller sitter på ett moln och tittar ner på en plats någonstans. Kan du se miljön framför dig?
  2. Vilken årstid är det?
    Hur grönt är det eller är det brunt och dags för skörd eller vitt – fullt med snö?

Det du kan föreställa dig, skapar grunden för ditt skrivande. Det är DET som gör dig till författare.

  1. Föreställ dig nu att något rör sig i din inre bild. Något som kommer långt bortifrån vägen. Om du har milt väder som din årstid, drar kanske det som kommer upp ett stort damm-moln. Om det är vinter, kanske du ser hur snön dammar.
    När det närmar sig, kan du se att det är en BUSS.
    Den stannar och du hör ljudet av dörren som öppnas.Buss
  2. En person stiger ur bussen.
    Kanske är det huvudkaraktären i din berättelse.

Lägg inga krav på dig själv! Skulle du vilja ändra dina inre bilder – gör det! Ingen kommer att stoppa dig.

Visserligen tipsade jag om bussen, men resten är din story.

  1. VEM steg av bussen?
    Var det en man eller kvinna? Hur gammal var personen? Hur ser personen ut? Hur är hen klädd? Är personen klädd rätt knutet till årstiden?
  2. Hur beskriver du personens ansiktsuttryck?
    Rädd? Stressad? På väg till något …? Optimistisk? Glad?
  3. Har personen med sig något bagage?
    En liten väska eller flera, eller en resväska?
  4. Varifrån kommer personen?
    Är hen på rymmen FRÅN någon/något eller TILL någon/något?
    Ser personen besviken ut, ledsen, skrämd?
  5. Kan du se vilket yrke personen har baserat på klädsel och stil?
    Militär, advokat, sekreterare, konstnär?
  6. Stannar hen för att invänta någon och i så fall VEM?
    En käresta, någon de förväntar sig, någon de är rädd för?
    Eller börjar personen gå vägen fram?
  7. VART är personen på väg?
    Hem? Till någon familjemedlem, en vän, en främling?
    Förväntar hen sig ett välkommen eller är det en överraskning?
  8. VEM är den mest betydelsefulla personen i karaktärens liv?
    Varför är den personen inte med hen?
  9. VAD behöver eller önskar sig personen?
    Något som har gjort att hen befinner sig just här och nu.

Din karaktär vill introducera sig själv till dig. Ge hen tid! Du behöver kanske göra övningen flera gånger för att utkristallisera din karaktär.

Skulle du – mot förmodan – tycka att personen är tråkig och ointressant, sätt tillbaka hen på bussen och låt personen åka vidare.

Välj en ny karaktär som går av vid nästa busshållplats.

Kanske har du redan nu så många idéer att en story börjar ta form i huvudet.

  1. Är det en känd person för dig?
    Någon du redan är bekant med? Någon som du saknar? Någon som du hoppas ska komma och besöka dig?

Låt din story rulla på!

De flesta författare vet att karaktärerna brukar presentera sig för dem. Det är sällan de skapar dem. Och när du har riktigt flow, kommer de att göra saker som du kanske inte är beredd på.

Kom ihåg att du alltid ska skriva ner mer om din karaktär än vad du berättar i din roman. Du behöver veta hur de talar, hur de ser ut i håret, hur de klär sig, deras bakgrundshistoria, allt! Och när du skissar på den här karaktären, föreställ dig vad det värsta skulle kunna vara att låta hen få uppleva och gå igenom. Låt utmaningarna vara så högt ställda som du bara kan åstadkomma.

Tänk på att om hen inte klarar utmaningen, går livet vidare som normalt. Men det blir kanske ingen bra roman.

Lycka till!

Monica

Fem viktiga tips för dig som vill börja skriva

5 skrivartips

 

Här får du fem viktiga tips av mig:

  1. Var inte för hård mot dig själv. Tillåt dig att ”ful-skriva”. Kom ihåg att första råmanuset får vara fult. Det är när du skrivit klart det som själva arbetet börjar.
  2. Allt skrivande handlar om redigering!
    Det är hårt arbete att skriva en roman/bok. Många redigeringsrundor krävs. Var beredd på det!
  3. Skriv men redigera INTE i första omgången. Det är normalt att vi vill gå tillbaka och ändra. Men förhindra detta! Din hjärna arbetar på olika sätt när du skriver (kreativ) och redigerar (logisk). Börjar du redigera, kan det hända att du misstror dig själv. Så skriv, bara skriv!
    Genom att hålla dessa åtskilda, ökar du din effektivitet och bibehåller din tro på dig själv.
    Håll dessa discipliner åtskilda!
  4. Skapa produktiva skrivar-vanor!
    Vilken tid på dagen ska du skriva? Kan du göra detta kontinuerligt?
    De första tre dagarna i ditt skrivande är extremt viktiga. Du ska då etablera en ny rutin för detta.
  5. Ha gärna en skrivar-kollega som du kan diskutera med. Eller gå med i en skrivargrupp på Facebook. Jag har exempelvis gruppen Skrivar-sporren. Där kan du ställa frågor och få inspiration. Här är länken till gruppen: https://www.facebook.com/groups/skrivarsporren
    Klicka på länken och ansök om medlemskap. Idag är det 640 medlemmar i gruppen.

 

Lycka till med ditt skrivande!

Monica Ivesköld