Tips: Skriva dialog

Dialog

När du skapar en trovärdig karaktär, har du förmodligen gett hen ett namn. Du skriver i gestaltningen vad hen gör, tänker och lite kring personligheten.

Viktigt är också att skapa dialoger som för handlingen framåt. En välskriven dialog innehåller ofta även gestaltning. VAD säger din karaktär, VARFÖR, HUR och vilka drag framgår i samband med dialogen?

Använder din karaktär några uttryck som är unika för just henne eller honom? HUR talar din karaktär? VILKET röstläge använder hen? Vilka ordval, tonlägen och vilket språk använder hen?

När du skriver dialogen, använder du då citationstecken eller talstreck?

Detta kan se ut så här:

”Ska du fira midsommar i Dalarna i år”, frågar Kalle.

Eller så här:

― Ska du fira midsommar i Dalarna i år, frågar Kalle.

Ett talstreck är längre än ett vanligt bindestreck. Det har jag skrivit om i tidigare blogginlägg.

HUR låter dina karaktärer? Alla talar olika. En kille på tio år talar inte som en kvinna på sextio. Det finns ett ordspråk som säger:

”Tala med bönder på bönders vis …”

Precis så är det. Kungligheter talar inte alltid som bonden på åkern i en avlägsen del av Sverige, långt ute på landet. Men kanske ska du inte skriva dialektalt. Alla förstår inte vad du då skriver.

Ett annat ordspråk säger:

”Tala inte med en dåre om en sten, om du inte vill ha den i huvudet.”

Genom gestaltning kan du synliggöra vad personen som talar samtidigt gör. Exempelvis:

”Lyd nu!”, ryter Gunnar och stampar med foten.

Vi förstår att Gunnar är ilsken, eller hur?

― Kan du hålla din käft, viskar Gustav med sammanbitna läppar och svarta ögon, glödande av hat.

Även här förstår vi att Gustav är fruktansvärt arg eller rädd. Frågan är vilket. Kanske kan du förtydliga ytterligare för att få läsaren att inse om det är det ena eller det andra.

En dialog ska således föra handlingen framåt. Använd den inte för att ge läsaren information. Det är ofta fel sätt.

Varva dialog och övrig text. Annars kan det bli tråkigt.

Lycka till med dialogerna!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Tagged with →  
Share →
0 comments