Currently viewing the category: "Utbildning"

Gott Nytt År 2022

Gott nytt år

Idag vill jag önska dig ett gott slut och ett riktigt GOTT NYTT 2022.

För min del har det varit ett dyrt år. Många obehagliga överraskningar har skapat ett stort hål i plånbok och på konto. Jag önskar innerligt att det nu är slut på eländet och att 2022 blir ett riktigt fruktbart år.

Själv kommer jag att fortsätta köra utbildningar för högskolorna enligt den plan som vi skapat. Några nya uppdrag tar jag inte eftersom jag verkligen fokuserar på att dra ner verksamheten inför pensionen.

Jag kommer också att köra alla mina 30 onlinekurser som min fina återförsäljare säljer. Vill du se vilka dessa är, kan du klicka på menyn Utbildningar, här ovan.

Slutligen – alla goda ting är ju tre 😉 – kommer jag att fortsätta med mina inspirationskurser för dig som skriver, varje månad med ett nytt tema, till och med april. Sen får vi se.

Gott slut och ett riktigt GOTT NYTT 2022

Monica

Arbeta säkert i sociala medier

Arbeta säkert i sociala medierSom författare och utbildare (som jag är) måste jag synas dagligen i sociala medier. Du vet kanske redan att jag bloggar fem dagar i veckan och arbetar sju dagar i veckan i sociala medier.

Kanske skulle du också vilja göra detta men är rädd att det inte är säkert där ute i media.

Här är fem saker som höjer säkerheten för dig i den uppsjö av sociala medier som finns:

  1. Lösenord
  2. Försiktighet när du blir vän med någon
  3. Öppna aldrig meddelande från någon du inte känner
  4. Besluta vad du vill dela med dig av
  5. Lås mobilen, paddan och datorn när du inte är närvarande

Lösenord

Välj starka lösenord, något som INGEN kan gissa sig till. Skippa familjemedlemmars namn och födelsedatum. Använd minst 12 tecken och blanda versaler och gemener. Använd unika lösenord för varje socialt media OCH skapa tvåstegsverifiering (dvs att om någon försöker ändra ditt lösenord måste du godkänna via mobilen).

Tvåstegsverifiering innebär att mediat skickar en kod till din mobil. Det är den koden som du sedan ska slå in för att ändringen av lösenord ska gälla. Detta gör att det är svårare att komma åt ditt konto.

För att aktivera tvåstegsverifiering på Facebook, exempelvis, loggar du in på ditt konto och går till säkerhet. Där hittar du Two-Factor Authentication. Klicka på det valet. Du kan välja vilken typ av tvåstegsverifiering du vill använda. Jag rekommenderar SMS via mobilen.

Försiktighet när du blir vän med någon

Var extra försiktig när du godkänner en vänförfrågan. Ställ frågor tillbaka exempelvis genom Messenger. Det brukar jag göra om jag är osäker.

Håll också ögonen öppna för hur du blir bemött av din nye FB-vän. Igår exempelvis, hade jag en man som började skicka meddelanden till mig på alla tider av dygnet. Givetvis blockerade jag honom direkt och tog bort honom omgående som vän.

Öppna aldrig meddelande från någon du inte känner

Öppna ALDRIG mail eller meddelande med länkar från någon du inte känner.

Tyvärr är det så att oavsett hur noggranna vi är, händer det att vi blir utnyttjade. Själv svarade jag vid ett tillfälle i våras på en fråga och senare visade det sig att de hade tagit reda på mitt kontokortsnummer (ingen vet hur – inte heller polisen, möjligen skimmade de kortet i en affär) och fakturerade mig ett antal tusenlappar varje månad.

Mitt tips är att skaffa ett kort som förhindrar att de kan skimma.

Besluta vad du vill dela med dig av

Fundera över om du vill vara personlig eller privat i sociala medier. Jag väljer att vara personlig och delar med mig av mycket – men ALDRIG privat. Skriver sällan och aldrig om något som gäller familjen, exempelvis.

Lås mobilen, paddan och datorn när du inte är närvarande

Se till att du har skärmsläckare på mobilen, paddan och datorn så att de går igång så snart du lämnar dem framme. Risken finns annars att någon kan komma åt ditt konto och därmed kapa det.

 

Lycka till med säkerheten!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Vilka varma ord …

Detta fick jag idag i ett mail från en deltagare – Ida Strömberg – som går Layout-kursen hos mig.

Du är helt fantastiskt pedagogisk och jag lär mig så mycket!
Det är en genuin åsikt så den ville jag dela med mig av, ta åt dig! Det är så otroligt givande för mig som strugglat lite med min webbsida osv att du förklarar på ett sätt som helt plötsligt gör det enkelt, så tack.”

Gissa om jag blev glad.

Applåd

Här kan du läsa fler fina recensioner om mina onlinekurser:

https://www.monicaiveskold.se/kundreferenser/

Den senaste är från onlinekursen ”Börja skriva framgångsRIKT”.

Tack @Natalie Ekström för de fina vitsorden.

 

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

En deltagares roman och allmänna skrivartips

Som kursledare fick jag äran att läsa en roman skriven av deltagaren Lars Micael Adrian – ”Hemligheterna de bär på”.

Lars Micael har gått min stora onlinekurs Skriva spänning som är på 35 veckor.

Det är alltid lika roligt att få möjlighet att läsa romaner/böcker som deltagarna skrivit. Oftast gör jag det i egenskap av redaktör, lektör eller testläsare. Då tar jag betalt för detta. Författaren får en gedigen rapport med allt som behöver ändras, baserat på vilken profession jag blir engagerad för.

Men den här romanen var jag nyfiken på och ville läsa utan att åta mig någon fackkunskap.

Det var en bra roman.

Tips för böcker som stöttar dig

Precis som för de flesta blivande författare fanns det en del förbättringsmöjligheter. Tänk på att noga göra olika redigeringsrundor när du skriver.  I min bok Redigera framgångsRIKT har jag lagt in ett antal rundor som en checklista och samtidigt kan författaren plocka ner mallar för redigeringen, framförallt för djupanalysen som brukar vara den sista redigeringsrundan. Behöver du stöd för redigeringsrundan, kan du välja den.

Redigera framgångsRIKTLänk till boken Redigera framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/redigera-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789177855798

Behöver du som författare stöd, kan du välja handboken Börja skriva framgångsRIKT. Här är länken till den:

Börja skriva framgångsRIKT framsidanLänk till fackboken Börja skriva framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/boerja-skriva-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789179690380

 

Handbok för textproduktionBehöver du stöd för uppställningar och layout, finns handboken för detta.

Länk till Handbok för textproduktion: https://www.bod.se/bokshop/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892

 

Redigeringstips

Några tips som jag ständigt stöter på, får du här.

De flesta behöver jobba med inledningen. Förlagen läser kanske bara de första sidorna och sätter du då inte hela romanen i inledningen, utan en massa bakgrundsinformation, finns risken att de väljer bort din roman.

Perspektivet är en annan sak som behöver åtgärdas. Själv har jag en tendens att missa perspektivpersonen så en runda i mitt redigeringsarbete ägnar jag åt detta. Du kan INTE vara inne i huvudet på mer än en person i varje scen, exempelvis. Väljer du Allvetande perspektiv (typ flugan på väggen) kan du inte ens komma in i någons huvud.

Gestaltningen är viktig. Du behöver givetvis inte gestalta allt men om du faller för refererande text eller berättande, kan läsaren tappa intresset för din roman.

Tempus är nästa viktiga runda. Du måste hålla dig till ett och samma tempus genomgående. Har du valt att tala i nutid (presens) ska detta framgå genom hela romanen. Väljer du dåtid, bör du hålla dig till det.

Dialogerna behöver en egen runda. Hur skriver du dialog? Talstreck eller citationstecken? Är de tillräckligt drivna och leder din berättelse framåt?
Slutligen brukar en del ha med dialoger på annat språk. Detta är inte vad jag rekommenderar. Om en person inte är bevandrad i språket, tappar läsaren alltför mycket information. Då är det bättre att du översätter alla dialoger, även om de är på ett annat språk.

Lyckas du ge din berättelse ett överraskande slut, vilket kan vara värt att lägga tid på, är det ett extra plus.

Lycka till med ditt skrivande och dina kanske sjutton redigeringsrundor!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Spännande lansering för dig som målar

Tips till dig som målar

Intuitivt måleriNågra av mina deltagare går onlinekursen i måleri. En del har redan gått den. Det är en 6-veckorskurs där de får prova på olika tekniker och metoder. Nu har jag även skapat en ny liten utbildning för dig som är sugen att lära dig ytterligare möjligheter.

Jag har själv gått kurs i Vedic Art som baserar sig på intuitivt måleri. Kunskapen kring nya metoder tänkte jag eventuellt lansera i en liten påbyggnadskurs för dig som är sugen. Är du det?

Dessutom har jag den senaste tiden testat Mandala-måleri. Tidigare i mitt liv har jag arbetat med pointillism, dvs att arbeta i punkter. Detta är en konstart från sista delen av 1800-talet och den går ut på att i stället för att blanda färgen på palett, målar konstnären med små punkter direkt på duken. Jag tänkte även lägga in denna lite speciella teknik – helt utifrån mitt sätt att måla – som ett avsnitt i påbyggnadskursen som jag kallar ”Intuitivt måleri”. Om du är sugen på att delta eller veta mer, klicka på nedanstående länk.

Ja tack, jag vill gärna veta mer om onlinekursen i ”Intuitivt måleri”.

https://simplesignup.se/event/181755-intresserad-av-att-faa-veta-mer-om-maalarkursen-intuitivt-maaleri

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Glad midsommar – Hur agerar din karaktär?

I tidigare blogginlägg berättade jag om vikten att skapa oförglömliga karaktärer. Du fick även två värderings-övningar. Här är fortsättningen.

Hur agerar din karaktär?

Så här säger Larry Brooks (fritt översatt):

”Utan handling får karaktären ingen trovärdig scen och kan då inte uppvisa varken yta, eller sitt sanna jag.”

Hur ska du göra detta? Jo genom att visa läsaren att det är karaktärens val som driver handlingen framåt. Använd den dramatiska kurvan för ändamålet. Här ser du ett exempel på kurvan i form av bollar.

Dramatiska kurvan som bollar

Hur hanterar din karaktär konflikter?

Den stora frågan blir då – Hur hanterar din karaktär de uppkomna konflikterna? Oavsett hur, måste du skriva trovärdigt. Karaktärens beteende och tankar såväl som dialoger, måste stämma överens. Som du ser i ovanstående bild, måste reaktionen från din karaktär leda till handling som stämmer med själva händelseförloppet.

När du skriver måste du tänka på karaktärens tre olika vinklingar:

3 olika vinklingar

Som du ser av bilden innebär det att alla beslut baserar sig på karaktärens fysiologi, sociala förmåga och psykologi. Karaktären agerar utifrån dessa. Låt mig ta ett exempel.

Om karaktärens stora kärlek blir allvarligt sjuk, måste karaktären agera. Låt oss anta att karaktären sitter i rullstol. Då påverkar detta karaktärens fysiologiska handlingar. Om karaktären är bevandrad inom medicinen eller sjukvården, kommer karaktärens agerande att baseras på detta. Och slutligen, om karaktären är psykiskt stark eller svag, påverkar detta givetvis handlingarna. Låt oss säga att den rullstolsbundna karaktären är läkare, då kanske hen kommer att råda sjukvården såväl som kärestan att agera utifrån hens kunskap. Psykologiskt innebär detta att du avslöjar karaktärens innersta upplevelser.

Tänk film!

Var försiktig med bakgrundsinformationen. Tänk film! Vad får du veta när du tittar på en serie? Möjligen får du bakgrundsinformation i form av små scener där du får glimtar av vad som tidigare har hänt. Skriv på samma sätt, annars blir läsaren uttråkad.

Dina styrkor och svagheter styrs av ditt beteenden som i sig är knutet till personligheten. Genom att tillåta att karaktären utvecklas i din roman, förändras också vissa beteenden över tid. Men personligheten förändras ytterst lite.

Jämför med de personligheter som jag presenterade tidigare. Vilka val gjorde du gällande empati? Så här såg de ut:

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist

Övning – Värdering

Om du nu, via bakgrundsinformationen, får mer information. Förändrar detta din empatiska förmåga ytterligare?

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman som ständigt begår brott genom att lura myndigheterna. Hon kan egentligen både gå och springa.
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken. Tvingas därför till tiggeriet av maken som beslagtar alla hennes pengar och lever loppan för dem.
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist. Har varit nykter alkoholist nu i tre år. Kämpar med många extra, tillfälliga arbeten för att försörja sina söner.

Påverkade detta dig ytterligare? Vem skänker du dina pengar till?

Tillåt dig lära känna karaktären genom andra karaktärers ögon

Vad händer om du får bakgrundsinformationen och får lära känna karaktären genom andra personer? Detta är mycket intressant baserat på att vi ALLA har tre olika självbilder. Tänk om den information som du får från någon annan, har en annorlunda värdering än vad du har.

Självbilder

Du har en önskan om hur du borde vara (idealt jag), du har ett spegel-jag (dvs hur andra uppfattar dig) och du har det jag som är det verkliga.

Hos personer som har tre olika ’jag’ som ligger långt från varandra, talar vi om splittrad personlighet (ofta någon form av diagnos).

Självbilder 2Det bästa är när dina olika ’jag’ ligger nära varandra, se bild till höger.

Som du förstår påverkas spegelbilden för din karaktär av vad de andra karaktärerna i din roman, tycker och tänker om denne. Vill du ha en omtyckt karaktär hos dina läsare, behöver du skapa empati även utifrån övriga karaktärers påverkan.

Vad händer om en karaktär är rädd för din huvudkaraktär?

Jo, då skapar du skräck i romanen. Och det är kanske vad du vill åstadkomma.

Dina läsare vill lära känna karaktären. Allra bäst är det om läsaren sympatiserar så mycket med din karaktär att de nästan upplever att DE är karaktären. Tänk därför på skillnaden med att berätta och gestalta. Mer om detta i ett annat inlägg.

Vill du lära dig mer om detta, glöm inte anmäla dig till kommande månads inspirationskurser i ämnet. Här kan du boka dig för helårskursen för inspiration, dvs betala för 10 månader och få 12 på köpet. Annars kan du köpa varje månadskurs för sig (300 kr/st).

Lycka till med dina karaktärer!

Glad midsommarGlad midsommar!

Avslutningsvis vill jag önska dig en riktigt glad midsommar!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Betydelsefulla karaktärer för dig som skriver

Låt mig – i några blogginlägg – få berätta om karaktärerna och hur du kan förbättra dem (om du skriver).

portentillfriheten_bookeaDin huvudkaraktär, när du skriver, är en viktig del av ditt författarskap och ibland ganska svår att skapa med kött och blod.

Själv har jag skapat karaktären Henrietta i mina romaner. Hon återkommer i alla mina romaner (därav Henrietta-serien) även om varje roman är helt fristående och ibland har en annan huvudkaraktär än Henrietta. Då får hon en biroll. Varför? Jo, helt enkelt för att hon ska bli betydelsefull för dig som läsare. Hon är en viktig del av mig, nämligen.

De flesta läsare anser att karaktärerna är en viktig del av en roman. Jag håller absolut med. Vi ska älska och hata dem, eller något mitt emellan, men aldrig vara likgiltiga för dem. Helst ska läsaren sakna dem när boken är slut.

Hur skapar du oförglömliga karaktärer?

De måste först och främst vara trovärdiga. Detta återkommer jag till i min nya Inspirationskurs när vi kommer till temat ’Karaktärer’. Egentligen är det så omfattande att jag valt att eventuellt ha tre olika teman kring detta; 1) Förbättra personbeskrivningarna, 2) Skapa trovärdiga karaktärer och 3) Karaktärernas utvecklingskurva.

Om du är intresserad av att boka dig för någon månad i Inspirations-kursen, klicka här:

Inspirationskursen juni – temat Dramaturgi. (Filmerna finns inspelade och du kan titta på dem många gånger samt göra övningarna i en sluten grupp.)

Vill du beställa årsabonnemang och därmed få två månader gratis, klicka här:

Årsabonnemang för inspiration – Betala för 10 ggr, få 12.

För att verkligen knyta an till en karaktär måste läsaren uppfatta denna som en riktig och ingen fiktiv person. En människa med fel och brister, likväl som positiva styrkor.

Hur skapar du en sådan? Jo, genom att testa denna karaktär utifrån ett antal värdefulla punkter.

Skapa känslor kring karaktären för oförglömlighet

Ett annat fenomen som startar vår empati är att skapa känslor kring karaktären.

Story EngineeringSom det exempelvis Larry Brooks skriver i boken ’Story Engineering’ (en av mina favoriter), fritt översatt:

”Anledningen till att du älskar de berättelserna har lika mycket eller mer att göra med karaktären än handlingen, och anledningen till att det är sant är att du känner för karaktären, du lär känna honom, du får empati för honom, du engagerar dig emotionellt i läsupplevelsen.”

Precis så är det. När du känner för någon, bryr du dig om hen.

ValuesSedan är det också utifrån dina egna värderingar. Låt mig ta ett exempel.

Ju mer du får veta om en viss person, desto lättare har du för att känna empati eller omvänt.

 

Övning 1 – Testa dina värderingar

Om jag ger dig en lista på personer enligt nedan, kommer du automatiskt (utifrån dina egna värderingar) att välja ut en av dem. Exempelvis kan vi säga att du ska skänka pengar till en behövande. Här har du några alternativ.

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös

Baserat på dina värderingar, väljer du nu en av ovanstående personer. Till han eller henne skänker du dina pengar. Eller hur? VEM väljer du?

Låt mig få återkomma till detta. Skriv på ett papper VEM du valde ovan.

Tips för att skapa empati

Baserat på hur dina karaktärer reagerar, fattar du också tycke eller agg mot dem. Om en karaktär uppvisar något liknande beteende som du själv, brukar du kanske sympatisera. Blir det alltför likt, kan det däremot hända att något inom dig stör själva länken till karaktären.

Så om din karaktär reagerar på en konflikt på ungefär samma sätt som du brukar göra, får den personen förmodligen ditt engagemang.

När din karaktär har en bakgrund som är liknande din egen eller en tragisk bakgrund som du kan förhålla dig till, skapas empati. Men detta måste vara trovärdigt. I och för sig överträffar verkligenheten ofta dikten, men du måste ’köpa’ karaktärens upplevelse.

Låt karaktären stå inför olika val. Du kommer att gilla den karaktär som gör liknande val som du själv.

Lär känna din karaktär på djupet. Ju mer familjär du blir med hen, desto mer drar du hen till ditt hjärta. För att göra detta måste du bli bra på gestaltning. Du måste också synliggöra karaktärens tankar. Om de stämmer med dina, blir ni liksom ett.

Skapa således kraftfulla känslor när du skriver. DET innebär att dina karaktärer blir oförglömliga. Så gjorde en av mina mentorer och handledare i samband med filmmanuset till August Rush, och den filmen kommer jag aldrig att glömma. Inte heller huvudrollsinnehavaren som jag fortfarande – efter alla år – beundrar enormt.

Du måste förstå VAD karaktären ÖNSKAR (WANT) och VAD karaktären behöver (NEED) för att få känsla för hen. Detta är en annan viktig anledning i hur du bygger upp din berättelse.

Om du inte är tydlig med vad karaktären kämpar för, blir historien ointressant.

Tydliggör således karaktärens WANT och NEED för läsaren. Vad står på spel om de inte uppnår detta? Vilka hinder finns?

Övning 2 – Dina värderingar

Låt oss gå tillbaka till de tre personer som jag tidigare föreslog, nämligen

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös

Om vi utvecklar berättelsen kring dem, kommer detta att påverka din empati. Fundera över om du fortfarande väljer den person som du tidigare valde.

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist

Väljer du någon annan person nu – mot tidigare?

Lycka till med dina karaktärer och missa inte fortsättningen av detta inlägg (kommer inom kort)!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Skrivar-inspiration – den 20 juni nytt tema för månaden – Dramaturgi

Skrivar-inspirationDu har väl inte missat att du kan delta i mina digitala inspirationskurser för en mycket liten summa? Varje månad kör jag ett digitalt live-webinar i två timmar, där jag ger dig alla tips jag kan komma på kring ämnet.

I juni blir det den 20 juni kl 14-16. Allt spelas in!

Sedan får du tillgång till en sluten grupp i vilken du får många härliga övningar. Förra månaden (maj) hade vi ämnet ”Förbättra dina miljöbeskrivningar (och därmed din gestaltning)” och då fanns det 16 häftiga övningar. Du har en månad på dig att använda dem i ditt eget skrivande. Sedan kopierar du in texten och ber om respons på den i gruppen.

Allt detta för endast 300 kronor inkl moms. Tänk dig! En hel månad för endast 300 kronor. Och vill du ha det ännu billigare, kan du köpa årskort och gå 12 gånger men betala för 10.

I juni blir det ämnet ”Dramaturgi” och jag kommer dels att ge dig massor med tips men också härliga övningar som utmynnar i en komplett novell (om du vill). Du får lära dig dramaturgin på ett litet annorlunda sätt, jag lovar.

Dramturgi juni

Om du är sugen, kan du genast anmäla dig här:

Milords Skrivar-inspiration 20 juni (simplesignup.se)

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Marie Malmberg gästbloggar

Marie har gått och går skrivarkurser för mig. Fram till nyligen har hon deltagit i den stora onlinekursen ”Skriva spänning” på 35 veckor och nu har hon årskort till min abonnemangstjänst ”Skrivar-inspiration” där vi träffas digitalt en gång i månaden kring ett visst tema och sedan har en månad på oss att göra övningarna.

Jag frågade några av mina deltagare om de ville blogga. Marie var en av dem. Här är hennes inlägg.

Tusen tack för vitsorden

Tack, kära Marie, för all din fina respons. Jag blir överlycklig. Min mission i livet är att få andra att växa. Det du skriver är ett kvitto på att jag har lyckats. Tusen, tusen tack. Jag önskar Marie och alla andra som går mina skrivarkurser, stort lycka till i framtiden med det kreativa skrivandet.

Marie Malmberg presentation

Marie MalmbergMarie Malmberg heter jag och bor sedan 18år tillbaka på en avstyckad gård i Bårslöv tillsammans med min man. Vi har till sommaren varit gifta i 30 år och har två biologiska barn samt ett barnbarn på fyra.

När vi flyttade till gården öppnade vi upp dörrarna för två fosterbarn som bodde hos oss elva år. Det gav oss så mycket att vi fortsatte. Än idag har vi två killar som snart är flygfärdiga.

Vi har under åren haft katter, hundar, hästar, kaniner och sköldpaddor.

När jag efter 32 år gjorde mig av med konditoriet som varit mitt livsverk, tappade jag fotfästet. Vad fanns det i livet som gav mig samma kreativa tillfredställning?

Sommaren 2020 kom jag att tänka på något jag alltid velat göra. Skriva en bok.

Min första fråga blev:
— Hur gör man?

Jag började skriva. Men jag visste ingenting. Samtidigt kom det reklam på min Facebook sida om kursen ”Skriva spänning” med Monica Ivesköld. Wow, tänkte jag och anmälde mig direkt.

När jag skriver detta är jag på lektion 30. Utan denna kurs hade det inte blivit någon bok.

Monica är inte bara en fantastisk lärare. Hon kommer med nya idéer och har en utstrålning som gör att vi får så mycket inspiration. Hon lyfter oss alla som individer och öppnar upp sinnena så att vi får tänka utanför boxen.

Jag tror inte det finns någon kurs som hade kunnat ge mig alla dessa verktyg som jag behöver.

I hela mitt liv har jag gått kurser för att utveckla mig själv inom olika områden.

Vid pennan
Marie Malmberg

 

Beteende-kompassen och Svanen

Beteende-kompassen

Beteende-kompassen 1Som beteende-kreatör är jag utbildad i ett verktyg som kallas för beteende-kompassen. Därför ger jag dig här några tips om hur du kan föra en inre dialog med dig själv. Förutsättning är givetvis att du vill utveckla dig själv.

Rädsla är det som oftast hindrar dig. Rädsla skapar negativa tankar, känslor och beteenden. Tala med dig själv i första person – JAG! När det är jobbigt kan du tala i andra person – DU! Exempelvis:

― Hör du, Monica, det är inte ok att må så risigt.

Du kan också viska fram detta. Det hjälper. Eller så kan du skrika till dig själv men det blir inte bättre, ha ha. År 2017 gjordes en studie i detta.

Inom NLP talar vi om submodaliteter, dvs HUR du framför en tanke. Submodaliteten är kvaliteten i sinnet.

Svanen – en metodik inom hypnos – från Skottland

SvanenNär jag utbildade mig inom hypnos, fick jag bland annat lära mig tekniken ”Svanen” som min handledare från Skottland lärde ut. Föreställ dig att du skapar en svanhals utifrån en av dina armar. Låt sedan svanen tala med dig.

Tillåt dig att skratta åt detta.

Jag citerar två duktiga hypnotisörer – Ulf Sandström och Fredrik Praesto – som säger att ”skratt är läkande”. De har även en POD kring hypnos.

Att använda ”Svanen”, är nästan som att lära buktaleri. Det ger enorma effekter både på dig själv och (i mitt fall) på mina klienter som verkligen vill förändras.

Lycka till med att skapa dig mental träning!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)