Currently viewing the category: "Utbildning"

Omprogrammera dina känslor och tankar

Vet du att du faktiskt kan avprogrammera obehagliga känslor och tankar?

Detta är något som jag jobbar mycket med i min onlinekurs Nålsögat. En kurs där du lär dig stänga tankarna och byta ut dem mot kroppsmotoriken. Vill du veta mer om den onlinekursen, klicka här:

Nålsögat – lär dig stänga tankarna som skapar stress – Monica Iveskölds blogg (monicaiveskold.se)

Eliminera otäcka känslor/tankar

Många otäcka känslor/tankar är inte din framtid. Ta bort dem! Det kan vara rädsla, ovärdighet, osäkerhet, ilska, fördömande, självömkande, skuld, skam, förvirring, aggression, frustration osv. De hänger ihop. När jag blir rädd, blir jag ofta arg – ilsken som ett bi.

Förvirring

Varför lägga tid och ork på sådant som drar ner din energi? Allt handlar om tillstånd. Livet är för kort för att tillåta att du går runt och mår dåligt.

Välj ETT tillstånd! Om du minskar din rädsla, minskar du din argsinthet osv.

De flesta känslor är överlevnadskänslor.

Börja med att skriva ner EN KÄNSLA.

―- Jag väljer RÄDSLA – ―

Fysiska känslor är en grupp av förnimmelser. I det ögonblicket då du namnger förnimmelserna, blir de psykologiska känslor. Men egentligen är DE en kombination av olika fysiska känslor. Varje enskild förnimmelse i din kropp reducerar en fysiologisk förnimmelse. Den psykologiska känslan är en summering av fysiska känslor.

Hur tänker du när du känner så?

Om du lever av en känsla accepterar du tankarna som är lika med känslan.

Om du känner rädsla kommer du att acceptera, tro och överlämna dig till dessa tankar utan att analysera ifall de är sanna eftersom tankarna drivs av känslan. Känslan kommer att förstärka tanken och det automatiska förslaget kommer att slinka förbi ditt medvetna sinne och plantera sig i det autonoma nervsystemet.

Om du ändrar ditt tillstånd skulle du automatiskt föreslå, tro och acceptera dessa tankar som är lika med hur du känner, exempelvis inspirerad och tacksam.

Skriv ner VILKA tankar du har när du känner ex vis RÄDSLA!

― Jag tänker (när jag känner rädsla) på vad som kan hända.
Exempelvis att bilen går sönder. Att någon ska bli sjuk.
Jag tänker att något hemskt händer, något som jag inte kan hantera. ―

VILKA tankar har du?

Du MÅSTE bli medveten om dina omedvetna tankar. Skriv ner 2-3 tankar.

HUR agerar eller beter du dig när du känner så? Vad säger du till dig själv?

När du lever ut en känsla accepterar du bara tankar som matchar just den känslan. Du analyserar dem som om de vore sanna eftersom känslan styr och förstärker dina tankar. De har blivit ett undermedvetet, automatiskt program.

Men vad händer om du börjar observera detta?

Skriv ner hur du beter dig när du känner den känsla som du beskrev ovan. Skriv ner 2-3 beteenden som hänger samman med känslan.

VAD gör du?

― Jag får ont i gallan, mår dåligt och sover oroligt. ―

VAD säger du när du känner så?

Hur talar du till dig själv, när detta händer?

― Jag orkar inte! Jag klarar inte av det! Jag vill inte! Mitt liv är värt mer! ―

Bli medveten om ditt omedvetna jag.

Vad gör du när du mår dåligt? Klagar du? Skyller du på någon annan? Flyr du? Vad gör du och vad säger du?

Skriv ner minst två känslor till som har sitt ursprung i den första känslan

Skriv minst två andra känslor som kommer ur den känslan.

― Rädslan kommer från oro och ilska, frustration och aggression. ―

Nu vänder du på känslan/tanken

Vilka tankar/känslor VILL du ha?

Skriv ner 2-3 tankar som du vill uppmärksamma i framtiden.

VEM vill du vara? En gnällspik med offerkappa eller en kavat person?

Jag vill ha roligt varje dag i mitt liv och har letat med ljus och lykta efter ett sätt att skapa DEN känslan. Med denna övning har jag lyckats.

Så här väljer jag därför att tänka när rädslan slår till i mitt liv.

― Problem är till för att lösas. Jag kan fixa allt – oavsett vad som händer. Jag är stark, modig och framgångsrik. Jag är lugn och metodisk. ―

VAD väljer du att tänka?

Repetition är kunskapens moder

Nyfikenheten dess fader.

Kan du lära din kropp emotionellt att vända på den sanning som inte längre är din sanning?

Träna på detta VARJE dag och du ska se att du får mer positiva känslor och tankar i framtiden.

Lycka till!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Mars månads inspirationskurs med temat TEMPUS

Det är inte ovanligt att vi som skriver råkar byta tempus mitt i en scen.

I mars kör jag därför detta tema i inspirationskursen.

Inspiration - tempus

Den här månaden kör vi temat PERSPEKTIV, något som jag tror är den svåraste konsten inom hantverket att skriva. Vill du hänga med så här i efterhand, går det bra. Kontakta mig!

 

Vill du vara med under mars och fördjupa ditt kunnande kring TEMPUS, boka dig här:

https://simplesignup.se/event/189771-milords-skrivar-inspiration-mars-2022-tempus

Kostnaden för hela månaden med 2 timmars webinar och många härliga övningar som du dessutom får respons på, är endast 300 kr inkl moms.

Mars med temat TEMPUS

Vi kommer att fördjupa grammatiken och titta på hur du kan använda olika tempus.

Dessutom får du många andra värdefulla grammatiska tips.

Varmt välkommen!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Perspektiv – en stor utmaning för författaren

Det är inte lätt att hitta perspektivet när vi skriver. Men det ska inte vara lätt. Perspektivet är grunden för författarrösten.

Många författare tänker nog inte ens på detta, när de skriver. Som bokrecensent kan jag ibland upptäcka hur de har hoppat mellan perspektiven. Då blir det svårt för läsaren att hänga med.

Själv har jag många gånger förvånats när lektören för mina romaner/noveller, påtalar att jag har skrivit i allvetande perspektiv – vilket inte alls varit min mening, kanske.

PerspektivNu i februari månad har jag en inspirationskurs med temat Perspektiv. Jag hjälper mina deltagare genom att skapa mallar (i mina inspirations- och onlinekurser). Därför har jag tagit fram en mall även för perspektiven.

Redan i en av de första övningarna förstod jag hur klurigt detta var.

3e person allvetandeI en övning har jag bett deltagarna skriva en kort scen i dåtid där karaktären upplever stark sinnesrörelse. Scenen ska skrivas i 3e person allvetande.

Hur många vet hur detta då ska gestaltas? De flesta vet vad 3e person är och också vad allvetande är men kombinationen är kanske inte helt enkel?

Om du är sugen på att hoppa på inspirationskursen kan du klicka på länken här. Föreläsningarna är inspelade och övningarna finns tillgängliga. Kostnaden är endast 300 kr inkl moms.

Klicka här för att beställa kursen:

https://simplesignup.se/event/189815-milords-skrivar-inspirationskurs-februari-2022-perspektiv

Varmt välkommen ifall du vill lära mer!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Gott Nytt År 2022

Gott nytt år

Idag vill jag önska dig ett gott slut och ett riktigt GOTT NYTT 2022.

För min del har det varit ett dyrt år. Många obehagliga överraskningar har skapat ett stort hål i plånbok och på konto. Jag önskar innerligt att det nu är slut på eländet och att 2022 blir ett riktigt fruktbart år.

Själv kommer jag att fortsätta köra utbildningar för högskolorna enligt den plan som vi skapat. Några nya uppdrag tar jag inte eftersom jag verkligen fokuserar på att dra ner verksamheten inför pensionen.

Jag kommer också att köra alla mina 30 onlinekurser som min fina återförsäljare säljer. Vill du se vilka dessa är, kan du klicka på menyn Utbildningar, här ovan.

Slutligen – alla goda ting är ju tre 😉 – kommer jag att fortsätta med mina inspirationskurser för dig som skriver, varje månad med ett nytt tema, till och med april. Sen får vi se.

Gott slut och ett riktigt GOTT NYTT 2022

Monica

Arbeta säkert i sociala medier

Arbeta säkert i sociala medierSom författare och utbildare (som jag är) måste jag synas dagligen i sociala medier. Du vet kanske redan att jag bloggar fem dagar i veckan och arbetar sju dagar i veckan i sociala medier.

Kanske skulle du också vilja göra detta men är rädd att det inte är säkert där ute i media.

Här är fem saker som höjer säkerheten för dig i den uppsjö av sociala medier som finns:

  1. Lösenord
  2. Försiktighet när du blir vän med någon
  3. Öppna aldrig meddelande från någon du inte känner
  4. Besluta vad du vill dela med dig av
  5. Lås mobilen, paddan och datorn när du inte är närvarande

Lösenord

Välj starka lösenord, något som INGEN kan gissa sig till. Skippa familjemedlemmars namn och födelsedatum. Använd minst 12 tecken och blanda versaler och gemener. Använd unika lösenord för varje socialt media OCH skapa tvåstegsverifiering (dvs att om någon försöker ändra ditt lösenord måste du godkänna via mobilen).

Tvåstegsverifiering innebär att mediat skickar en kod till din mobil. Det är den koden som du sedan ska slå in för att ändringen av lösenord ska gälla. Detta gör att det är svårare att komma åt ditt konto.

För att aktivera tvåstegsverifiering på Facebook, exempelvis, loggar du in på ditt konto och går till säkerhet. Där hittar du Two-Factor Authentication. Klicka på det valet. Du kan välja vilken typ av tvåstegsverifiering du vill använda. Jag rekommenderar SMS via mobilen.

Försiktighet när du blir vän med någon

Var extra försiktig när du godkänner en vänförfrågan. Ställ frågor tillbaka exempelvis genom Messenger. Det brukar jag göra om jag är osäker.

Håll också ögonen öppna för hur du blir bemött av din nye FB-vän. Igår exempelvis, hade jag en man som började skicka meddelanden till mig på alla tider av dygnet. Givetvis blockerade jag honom direkt och tog bort honom omgående som vän.

Öppna aldrig meddelande från någon du inte känner

Öppna ALDRIG mail eller meddelande med länkar från någon du inte känner.

Tyvärr är det så att oavsett hur noggranna vi är, händer det att vi blir utnyttjade. Själv svarade jag vid ett tillfälle i våras på en fråga och senare visade det sig att de hade tagit reda på mitt kontokortsnummer (ingen vet hur – inte heller polisen, möjligen skimmade de kortet i en affär) och fakturerade mig ett antal tusenlappar varje månad.

Mitt tips är att skaffa ett kort som förhindrar att de kan skimma.

Besluta vad du vill dela med dig av

Fundera över om du vill vara personlig eller privat i sociala medier. Jag väljer att vara personlig och delar med mig av mycket – men ALDRIG privat. Skriver sällan och aldrig om något som gäller familjen, exempelvis.

Lås mobilen, paddan och datorn när du inte är närvarande

Se till att du har skärmsläckare på mobilen, paddan och datorn så att de går igång så snart du lämnar dem framme. Risken finns annars att någon kan komma åt ditt konto och därmed kapa det.

 

Lycka till med säkerheten!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

 

Vilka varma ord …

Detta fick jag idag i ett mail från en deltagare – Ida Strömberg – som går Layout-kursen hos mig.

Du är helt fantastiskt pedagogisk och jag lär mig så mycket!
Det är en genuin åsikt så den ville jag dela med mig av, ta åt dig! Det är så otroligt givande för mig som strugglat lite med min webbsida osv att du förklarar på ett sätt som helt plötsligt gör det enkelt, så tack.”

Gissa om jag blev glad.

Applåd

Här kan du läsa fler fina recensioner om mina onlinekurser:

https://www.monicaiveskold.se/kundreferenser/

Den senaste är från onlinekursen ”Börja skriva framgångsRIKT”.

Tack @Natalie Ekström för de fina vitsorden.

 

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

En deltagares roman och allmänna skrivartips

Som kursledare fick jag äran att läsa en roman skriven av deltagaren Lars Micael Adrian – ”Hemligheterna de bär på”.

Lars Micael har gått min stora onlinekurs Skriva spänning som är på 35 veckor.

Det är alltid lika roligt att få möjlighet att läsa romaner/böcker som deltagarna skrivit. Oftast gör jag det i egenskap av redaktör, lektör eller testläsare. Då tar jag betalt för detta. Författaren får en gedigen rapport med allt som behöver ändras, baserat på vilken profession jag blir engagerad för.

Men den här romanen var jag nyfiken på och ville läsa utan att åta mig någon fackkunskap.

Det var en bra roman.

Tips för böcker som stöttar dig

Precis som för de flesta blivande författare fanns det en del förbättringsmöjligheter. Tänk på att noga göra olika redigeringsrundor när du skriver.  I min bok Redigera framgångsRIKT har jag lagt in ett antal rundor som en checklista och samtidigt kan författaren plocka ner mallar för redigeringen, framförallt för djupanalysen som brukar vara den sista redigeringsrundan. Behöver du stöd för redigeringsrundan, kan du välja den.

Redigera framgångsRIKTLänk till boken Redigera framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/redigera-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789177855798

Behöver du som författare stöd, kan du välja handboken Börja skriva framgångsRIKT. Här är länken till den:

Börja skriva framgångsRIKT framsidanLänk till fackboken Börja skriva framgångsRIKT: https://www.bod.se/bokshop/boerja-skriva-framgangsrikt-monica-iveskoeld-9789179690380

 

Handbok för textproduktionBehöver du stöd för uppställningar och layout, finns handboken för detta.

Länk till Handbok för textproduktion: https://www.bod.se/bokshop/handbok-foer-textproduktion-layout-design-och-formgivning-monica-iveskoeld-9789176998892

 

Redigeringstips

Några tips som jag ständigt stöter på, får du här.

De flesta behöver jobba med inledningen. Förlagen läser kanske bara de första sidorna och sätter du då inte hela romanen i inledningen, utan en massa bakgrundsinformation, finns risken att de väljer bort din roman.

Perspektivet är en annan sak som behöver åtgärdas. Själv har jag en tendens att missa perspektivpersonen så en runda i mitt redigeringsarbete ägnar jag åt detta. Du kan INTE vara inne i huvudet på mer än en person i varje scen, exempelvis. Väljer du Allvetande perspektiv (typ flugan på väggen) kan du inte ens komma in i någons huvud.

Gestaltningen är viktig. Du behöver givetvis inte gestalta allt men om du faller för refererande text eller berättande, kan läsaren tappa intresset för din roman.

Tempus är nästa viktiga runda. Du måste hålla dig till ett och samma tempus genomgående. Har du valt att tala i nutid (presens) ska detta framgå genom hela romanen. Väljer du dåtid, bör du hålla dig till det.

Dialogerna behöver en egen runda. Hur skriver du dialog? Talstreck eller citationstecken? Är de tillräckligt drivna och leder din berättelse framåt?
Slutligen brukar en del ha med dialoger på annat språk. Detta är inte vad jag rekommenderar. Om en person inte är bevandrad i språket, tappar läsaren alltför mycket information. Då är det bättre att du översätter alla dialoger, även om de är på ett annat språk.

Lyckas du ge din berättelse ett överraskande slut, vilket kan vara värt att lägga tid på, är det ett extra plus.

Lycka till med ditt skrivande och dina kanske sjutton redigeringsrundor!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

 

Spännande lansering för dig som målar

Tips till dig som målar

Intuitivt måleriNågra av mina deltagare går onlinekursen i måleri. En del har redan gått den. Det är en 6-veckorskurs där de får prova på olika tekniker och metoder. Nu har jag även skapat en ny liten utbildning för dig som är sugen att lära dig ytterligare möjligheter.

Jag har själv gått kurs i Vedic Art som baserar sig på intuitivt måleri. Kunskapen kring nya metoder tänkte jag eventuellt lansera i en liten påbyggnadskurs för dig som är sugen. Är du det?

Dessutom har jag den senaste tiden testat Mandala-måleri. Tidigare i mitt liv har jag arbetat med pointillism, dvs att arbeta i punkter. Detta är en konstart från sista delen av 1800-talet och den går ut på att i stället för att blanda färgen på palett, målar konstnären med små punkter direkt på duken. Jag tänkte även lägga in denna lite speciella teknik – helt utifrån mitt sätt att måla – som ett avsnitt i påbyggnadskursen som jag kallar ”Intuitivt måleri”. Om du är sugen på att delta eller veta mer, klicka på nedanstående länk.

Ja tack, jag vill gärna veta mer om onlinekursen i ”Intuitivt måleri”.

https://simplesignup.se/event/181755-intresserad-av-att-faa-veta-mer-om-maalarkursen-intuitivt-maaleri

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Glad midsommar – Hur agerar din karaktär?

I tidigare blogginlägg berättade jag om vikten att skapa oförglömliga karaktärer. Du fick även två värderings-övningar. Här är fortsättningen.

Hur agerar din karaktär?

Så här säger Larry Brooks (fritt översatt):

”Utan handling får karaktären ingen trovärdig scen och kan då inte uppvisa varken yta, eller sitt sanna jag.”

Hur ska du göra detta? Jo genom att visa läsaren att det är karaktärens val som driver handlingen framåt. Använd den dramatiska kurvan för ändamålet. Här ser du ett exempel på kurvan i form av bollar.

Dramatiska kurvan som bollar

Hur hanterar din karaktär konflikter?

Den stora frågan blir då – Hur hanterar din karaktär de uppkomna konflikterna? Oavsett hur, måste du skriva trovärdigt. Karaktärens beteende och tankar såväl som dialoger, måste stämma överens. Som du ser i ovanstående bild, måste reaktionen från din karaktär leda till handling som stämmer med själva händelseförloppet.

När du skriver måste du tänka på karaktärens tre olika vinklingar:

3 olika vinklingar

Som du ser av bilden innebär det att alla beslut baserar sig på karaktärens fysiologi, sociala förmåga och psykologi. Karaktären agerar utifrån dessa. Låt mig ta ett exempel.

Om karaktärens stora kärlek blir allvarligt sjuk, måste karaktären agera. Låt oss anta att karaktären sitter i rullstol. Då påverkar detta karaktärens fysiologiska handlingar. Om karaktären är bevandrad inom medicinen eller sjukvården, kommer karaktärens agerande att baseras på detta. Och slutligen, om karaktären är psykiskt stark eller svag, påverkar detta givetvis handlingarna. Låt oss säga att den rullstolsbundna karaktären är läkare, då kanske hen kommer att råda sjukvården såväl som kärestan att agera utifrån hens kunskap. Psykologiskt innebär detta att du avslöjar karaktärens innersta upplevelser.

Tänk film!

Var försiktig med bakgrundsinformationen. Tänk film! Vad får du veta när du tittar på en serie? Möjligen får du bakgrundsinformation i form av små scener där du får glimtar av vad som tidigare har hänt. Skriv på samma sätt, annars blir läsaren uttråkad.

Dina styrkor och svagheter styrs av ditt beteenden som i sig är knutet till personligheten. Genom att tillåta att karaktären utvecklas i din roman, förändras också vissa beteenden över tid. Men personligheten förändras ytterst lite.

Jämför med de personligheter som jag presenterade tidigare. Vilka val gjorde du gällande empati? Så här såg de ut:

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist

Övning – Värdering

Om du nu, via bakgrundsinformationen, får mer information. Förändrar detta din empatiska förmåga ytterligare?

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman som ständigt begår brott genom att lura myndigheterna. Hon kan egentligen både gå och springa.
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken. Tvingas därför till tiggeriet av maken som beslagtar alla hennes pengar och lever loppan för dem.
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist. Har varit nykter alkoholist nu i tre år. Kämpar med många extra, tillfälliga arbeten för att försörja sina söner.

Påverkade detta dig ytterligare? Vem skänker du dina pengar till?

Tillåt dig lära känna karaktären genom andra karaktärers ögon

Vad händer om du får bakgrundsinformationen och får lära känna karaktären genom andra personer? Detta är mycket intressant baserat på att vi ALLA har tre olika självbilder. Tänk om den information som du får från någon annan, har en annorlunda värdering än vad du har.

Självbilder

Du har en önskan om hur du borde vara (idealt jag), du har ett spegel-jag (dvs hur andra uppfattar dig) och du har det jag som är det verkliga.

Hos personer som har tre olika ’jag’ som ligger långt från varandra, talar vi om splittrad personlighet (ofta någon form av diagnos).

Självbilder 2Det bästa är när dina olika ’jag’ ligger nära varandra, se bild till höger.

Som du förstår påverkas spegelbilden för din karaktär av vad de andra karaktärerna i din roman, tycker och tänker om denne. Vill du ha en omtyckt karaktär hos dina läsare, behöver du skapa empati även utifrån övriga karaktärers påverkan.

Vad händer om en karaktär är rädd för din huvudkaraktär?

Jo, då skapar du skräck i romanen. Och det är kanske vad du vill åstadkomma.

Dina läsare vill lära känna karaktären. Allra bäst är det om läsaren sympatiserar så mycket med din karaktär att de nästan upplever att DE är karaktären. Tänk därför på skillnaden med att berätta och gestalta. Mer om detta i ett annat inlägg.

Vill du lära dig mer om detta, glöm inte anmäla dig till kommande månads inspirationskurser i ämnet. Här kan du boka dig för helårskursen för inspiration, dvs betala för 10 månader och få 12 på köpet. Annars kan du köpa varje månadskurs för sig (300 kr/st).

Lycka till med dina karaktärer!

Glad midsommarGlad midsommar!

Avslutningsvis vill jag önska dig en riktigt glad midsommar!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)

Betydelsefulla karaktärer för dig som skriver

Låt mig – i några blogginlägg – få berätta om karaktärerna och hur du kan förbättra dem (om du skriver).

portentillfriheten_bookeaDin huvudkaraktär, när du skriver, är en viktig del av ditt författarskap och ibland ganska svår att skapa med kött och blod.

Själv har jag skapat karaktären Henrietta i mina romaner. Hon återkommer i alla mina romaner (därav Henrietta-serien) även om varje roman är helt fristående och ibland har en annan huvudkaraktär än Henrietta. Då får hon en biroll. Varför? Jo, helt enkelt för att hon ska bli betydelsefull för dig som läsare. Hon är en viktig del av mig, nämligen.

De flesta läsare anser att karaktärerna är en viktig del av en roman. Jag håller absolut med. Vi ska älska och hata dem, eller något mitt emellan, men aldrig vara likgiltiga för dem. Helst ska läsaren sakna dem när boken är slut.

Hur skapar du oförglömliga karaktärer?

De måste först och främst vara trovärdiga. Detta återkommer jag till i min nya Inspirationskurs när vi kommer till temat ’Karaktärer’. Egentligen är det så omfattande att jag valt att eventuellt ha tre olika teman kring detta; 1) Förbättra personbeskrivningarna, 2) Skapa trovärdiga karaktärer och 3) Karaktärernas utvecklingskurva.

Om du är intresserad av att boka dig för någon månad i Inspirations-kursen, klicka här:

Inspirationskursen juni – temat Dramaturgi. (Filmerna finns inspelade och du kan titta på dem många gånger samt göra övningarna i en sluten grupp.)

Vill du beställa årsabonnemang och därmed få två månader gratis, klicka här:

Årsabonnemang för inspiration – Betala för 10 ggr, få 12.

För att verkligen knyta an till en karaktär måste läsaren uppfatta denna som en riktig och ingen fiktiv person. En människa med fel och brister, likväl som positiva styrkor.

Hur skapar du en sådan? Jo, genom att testa denna karaktär utifrån ett antal värdefulla punkter.

Skapa känslor kring karaktären för oförglömlighet

Ett annat fenomen som startar vår empati är att skapa känslor kring karaktären.

Story EngineeringSom det exempelvis Larry Brooks skriver i boken ’Story Engineering’ (en av mina favoriter), fritt översatt:

”Anledningen till att du älskar de berättelserna har lika mycket eller mer att göra med karaktären än handlingen, och anledningen till att det är sant är att du känner för karaktären, du lär känna honom, du får empati för honom, du engagerar dig emotionellt i läsupplevelsen.”

Precis så är det. När du känner för någon, bryr du dig om hen.

ValuesSedan är det också utifrån dina egna värderingar. Låt mig ta ett exempel.

Ju mer du får veta om en viss person, desto lättare har du för att känna empati eller omvänt.

 

Övning 1 – Testa dina värderingar

Om jag ger dig en lista på personer enligt nedan, kommer du automatiskt (utifrån dina egna värderingar) att välja ut en av dem. Exempelvis kan vi säga att du ska skänka pengar till en behövande. Här har du några alternativ.

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös

Baserat på dina värderingar, väljer du nu en av ovanstående personer. Till han eller henne skänker du dina pengar. Eller hur? VEM väljer du?

Låt mig få återkomma till detta. Skriv på ett papper VEM du valde ovan.

Tips för att skapa empati

Baserat på hur dina karaktärer reagerar, fattar du också tycke eller agg mot dem. Om en karaktär uppvisar något liknande beteende som du själv, brukar du kanske sympatisera. Blir det alltför likt, kan det däremot hända att något inom dig stör själva länken till karaktären.

Så om din karaktär reagerar på en konflikt på ungefär samma sätt som du brukar göra, får den personen förmodligen ditt engagemang.

När din karaktär har en bakgrund som är liknande din egen eller en tragisk bakgrund som du kan förhålla dig till, skapas empati. Men detta måste vara trovärdigt. I och för sig överträffar verkligenheten ofta dikten, men du måste ’köpa’ karaktärens upplevelse.

Låt karaktären stå inför olika val. Du kommer att gilla den karaktär som gör liknande val som du själv.

Lär känna din karaktär på djupet. Ju mer familjär du blir med hen, desto mer drar du hen till ditt hjärta. För att göra detta måste du bli bra på gestaltning. Du måste också synliggöra karaktärens tankar. Om de stämmer med dina, blir ni liksom ett.

Skapa således kraftfulla känslor när du skriver. DET innebär att dina karaktärer blir oförglömliga. Så gjorde en av mina mentorer och handledare i samband med filmmanuset till August Rush, och den filmen kommer jag aldrig att glömma. Inte heller huvudrollsinnehavaren som jag fortfarande – efter alla år – beundrar enormt.

Du måste förstå VAD karaktären ÖNSKAR (WANT) och VAD karaktären behöver (NEED) för att få känsla för hen. Detta är en annan viktig anledning i hur du bygger upp din berättelse.

Om du inte är tydlig med vad karaktären kämpar för, blir historien ointressant.

Tydliggör således karaktärens WANT och NEED för läsaren. Vad står på spel om de inte uppnår detta? Vilka hinder finns?

Övning 2 – Dina värderingar

Låt oss gå tillbaka till de tre personer som jag tidigare föreslog, nämligen

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös

Om vi utvecklar berättelsen kring dem, kommer detta att påverka din empati. Fundera över om du fortfarande väljer den person som du tidigare valde.

  1. Lotta rullstolsbunden, ensamstående mamma till nyfödd, narkoman
  2. Gretchen, sitter utanför ICA och tigger, mamma till fyra barn, misshandlas av maken
  3. Gunnar, ensamstående pappa till tre killar, arbetslös, alkoholist

Väljer du någon annan person nu – mot tidigare?

Lycka till med dina karaktärer och missa inte fortsättningen av detta inlägg (kommer inom kort)!

Monica Ivesköld
Milord Inspiration (ingår i Resultat Direkt)